Stoke - Derby

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke - Derby

Innlegg onside » 18 Aug 2019, 17:17

Reading slo Cardiff greit i dag, så da er vi altså på bunnen av Championship etter tre kamper og ett poeng. Helt sist faktisk. Mange vil kanskje si «som forventet» etter mange begredelige overgangsvinduer med utskifting av en haug med spillere hver gang, og ny manager, og enda driver Jones, fortiden nåværende manager, å eksperimentere. Han var litt mer forsiktig denne runden og laget presterte en totalt som var det beste hittil i Championship denne sesongen, og det ble ikke gjort innbyttetabber i går, greit nok. Men enhver Manager må set at i neste runde må det bli flere forandringer.

1. Allan må på benken etter flere tvilsomme kamper. Sinker spillet, holder ikke posisjonen, elendige avslutninger, skaper lite eller nærmest ingenting.
2. McClean får ikke spille back. Kan til nød spille wingback dersom vi kjører tre stoppere. Mange roser han for kampen i går, jeg mener han er DogShit og skulle aldri i verden vært på back’en eller banen for den sagt skyld.
3. Collins må spille stopper sammen med Lindsey, Batth og Vickers kan være alternativ dersom vi kjører med tre stoppere.
4. Edwards inn for Smith når han er skadefri.

Den som har imponert i de to siste kampene er jo Ryan Woods. Plutselig var han så pasningssikker, taklingssterk og ballfordeler som vi hadde håpet på da han kom i fjor. Skal vår første tre-poenger komme mot Preston?
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Stoke - Derby

Innlegg Torstein Norevik » 18 Aug 2019, 17:41

Jeg hadde vært mer bekymret dersom vi stod med ett poeng etter å ha levert tre svake kamper. Vi spilte en svak kamp mot QPR, etter det jeg har forstått (jeg så ikke den), men har levert gode kamper mot Charlton, Wigan, og Derby. Vi har hatt veldig mye marginer imot, fire treff i treverket (aluminiumen) på tre kamper, og vi har hatt to uvanlige keepertabber, av vår vanligvis gode keeper, som har kostet oss poeng.

Statistikkene viser at vi skaper relativt mange sjanser i løpet av en kamp, samtidig som motstanderne skaper lite mot oss. Den store forskjellen er mangelen på effektivitet, der vi trenger mange sjanser på å score, mens motstanderne har gjort det motsatte.

Det handler mye om marginer og jeg tror ikke det er en trend som kommer til å fortsette. Både Gregory og Hogan virker langt giftigere enn det vi har vært vant til av spissene våre de siste sesongene. Med litt flaks kunne Hogan allerede ha stått med 3 mål (eller 4, om headingen fra Lindsay, som visst nok traff Hogan i ansiktet, krediteres Hogan) og Gregory kunne fort også hatt to, etter to stolpeskudd.

Det lover godt, og vi virker langt farligere fremover denne sesongen enn tidligere.

Jeg tror at dette vil snu, og at vi kommer til å sanke godt med poeng fremover. Så kan det jo være verdt å minne om at også Huddersfield og Middlesbrough, som også var spådd å kjempe i toppen, begge står med ett poeng etter tre kamper, det samme som oss.

Konklusjon: At det er altfor tidlig å trekke noen konklusjoner om hvordan sesongen vil bli bare ved å studere tabellen. Den sier i realiteten ingenting på dette stadium av sesongen. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Stoke - Derby

Innlegg EspenE » 18 Aug 2019, 20:13

https://i.imgur.com/8DTGmWy.jpg

Her er håpet vårt. Tabellen viser hvordan ståa hadde vært når man bruker xG (expected Goals) istedenfor faktiske mål. Alle sjanser får en verdi mellom 0 og 1 (f.eks. 0,9 for Allen sin i går).
Vi skaper sjanser, og så lenge vi gjør det vil resultatene komme.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Stoke - Derby

Innlegg Morten T. » 18 Aug 2019, 20:38

EspenE skrev:https://i.imgur.com/8DTGmWy.jpg

Her er håpet vårt. Tabellen viser hvordan ståa hadde vært når man bruker xG (expected Goals) istedenfor faktiske mål. Alle sjanser får en verdi mellom 0 og 1 (f.eks. 0,9 for Allen sin i går).
Vi skaper sjanser, og så lenge vi gjør det vil resultatene komme.

Jepp, det stemmer. Ikke 100% selvfølgelig, men ofte. Veldig ofte.

Det får meg til å grunne litt på følgende hypotetiske problemstilling:
Hva hvis Stoke hadde hatt 17 seire, 2 uavgjort og 1 tap på de 20 første kampene, for dernest å tape i runde 21 og 22, og spille uavgjort i runde 23? Hadde resultatene i de, isolert sett, tre rundene ført til en like dyster stemning som noen velger å kringkaste nå?
Eller for å snu det helt rundt: Hadde 2 seire i runde 21 og 22, og 1 uavgjort i runde 23 ført til full jubalong etter 17 tap, 2 uavgjort og 1 seier på de 20 første kampene?

Alle som har levd en stund og har erfaring med fotballsporten vet at det er altfor tidlig å konkludere med noe som helst etter 3 spilte runder. Å gjøre det er bare vås, tullball og attentionseeking skuespill, og har ingen verdens ting å gjøre med om man er pessimist eller optimist.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Derby

Innlegg onside » 19 Aug 2019, 10:17

Morten T. skrev:Det får meg til å grunne litt på følgende hypotetiske problemstilling:
Hva hvis Stoke hadde hatt 17 seire, 2 uavgjort og 1 tap på de 20 første kampene, for dernest å tape i runde 21 og 22, og spille uavgjort i runde 23? Hadde resultatene i de, isolert sett, tre rundene ført til en like dyster stemning som noen velger å kringkaste nå?


Jeg er ganske sikker på at om vi hadde hatt 17-2-1 etter tjue kamper, så hadde vi alle vært i himmelen og laget ligget suverent på topp, så den hypotetiske sammenligningen har hverken rot i virkeligheten og derfor ikke interessant i og for seg.

Jeg er i utgangspunktet ikke negativ, fordi jeg ser en positiv trend både i treneren, spillermateriell, banespillet, og at vi faktisk scorer mål.
Det ene som irriterer meg er fremdels feilkjøpte spillere og bruk at spillere i kampene, selv om jeg også der ser en positiv trend (Vokes er benket f.eks. og skulle aldri vært kjøpt)
Det andre er at Jones nå har hatt et halvt år med innkjøringsperiode og at han fremdeles eksperimenterer med oppstillinger som ikke ble prøvd ut i treningskampene. Plutselig oppdager han at Woods var mer enn god nok! Og McClean som venstreback. Denne situasjonen vet alle som holder med Stoke - at Jones har satt seg selv i! Det hadde vært litt annerledes om Jones hadde kommet i sommer til blanke ark. Så nå vi har kommet skjevt ut av startblokkene, 1 poeng av 9 mulige. Sist på tabellen. Fakta lyver aldri. Presset øker, både på spillere og trener. Jeg mener denne situasjonen lett kunne vært unngått.

Derfor bør det bli 3 poeng mot Preston North End FC
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Stoke - Derby

Innlegg Morten T. » 19 Aug 2019, 10:30

onside skrev:
Morten T. skrev:Det får meg til å grunne litt på følgende hypotetiske problemstilling:
Hva hvis Stoke hadde hatt 17 seire, 2 uavgjort og 1 tap på de 20 første kampene, for dernest å tape i runde 21 og 22, og spille uavgjort i runde 23? Hadde resultatene i de, isolert sett, tre rundene ført til en like dyster stemning som noen velger å kringkaste nå?


Jeg er ganske sikker på at om vi hadde hatt 17-2-1 etter tjue kamper, så hadde vi alle vært i himmelen og laget ligget suverent på topp, så den hypotetiske sammenligningen har hverken rot i virkeligheten og derfor ikke interessant i og for seg.


Jo, den er interessant.
Fordi det jeg forsøker å få frem her er at det altfor fort konkluderes og snakkes om "tendenser" hvis et lag innenfor et relativt kort tidsrom leverer godt eller dårlig.
Jeg mener man bør løfte blikket og gi det hele litt tid. Og kanskje spesielt hvis man har fjernet 10++ spillere fra en tropp og dyttet inn 10 nye. Det er en ganske radikal omveltning som først må få anledning til å kjøres inn. Etter at dette er forsøkt kjørt inn, ja da er det på plass med dyptpløyende analyser.

Det finnes jo mange eksempler fra fotballens verden på dette.
Rosenborg i Norge denne sesongen og Norwich i Championship forrige sesong. Start lå ganske langt nede på nivå 2 denne sesongen, nå lukter de på opprykk. Min klubb, Skeid, startet godt og lå relativt høyt oppe, nå er de langt nede i sumpa og kan rykke ned.
Barcelona tapte første kamp i La Liga denne sesongen og Bayern München klarte bare uavgjort hjemme mot Berlin i sin første kamp, er det grunn til panikk?
Alle disse eksemplene er hentet fra virkelighetens verden og mitt definitive poeng her var å vise at det har liten hensikt å konkludere med det ene eller andre etter så få kamper. Det er faktisk bare tull. :twisted:
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Derby

Innlegg onside » 19 Aug 2019, 10:48

Morten T. skrev:
onside skrev:
Morten T. skrev:Det får meg til å grunne litt på følgende hypotetiske problemstilling:
Hva hvis Stoke hadde hatt 17 seire, 2 uavgjort og 1 tap på de 20 første kampene, for dernest å tape i runde 21 og 22, og spille uavgjort i runde 23? Hadde resultatene i de, isolert sett, tre rundene ført til en like dyster stemning som noen velger å kringkaste nå?


Jeg er ganske sikker på at om vi hadde hatt 17-2-1 etter tjue kamper, så hadde vi alle vært i himmelen og laget ligget suverent på topp, så den hypotetiske sammenligningen har hverken rot i virkeligheten og derfor ikke interessant i og for seg.


Jo, den er interessant.

Jeg hang meg opp i 17-2-1 etter 20 kamper. At det var dette som ikke hadde rot i virkeligheten. Fordi da betyr ikke ett par feilskjær veldig mye.
Jeg tror heller ikke situasjonen er så dyster. Alle vet at 3 kamper av 46, i utgangspunktet ikke betyr veldig mye og vi er på bedringens vei, av ting jeg nevnte over her. QPR-kampen var jo bare helt forferdelig, mens nå har vi to bra kamper bak oss, men kun ett poeng. Med den progresjon vi er inne i bør vi fikse Preston, men vi ligger sist og PRESSET ØKER!
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Stoke - Derby

Innlegg Morten T. » 19 Aug 2019, 11:11

onside skrev:Jeg hang meg opp i 17-2-1 etter 20 kamper. At det var dette som ikke hadde rot i virkeligheten. Fordi da betyr ikke ett par feilskjær veldig mye.
Jeg tror heller ikke situasjonen er så dyster. Alle vet at 3 kamper av 46, i utgangspunktet ikke betyr veldig mye og vi er på bedringens vei, av ting jeg nevnte over her. QPR-kampen var jo bare helt forferdelig, mens nå har vi to bra kamper bak oss, men kun ett poeng. Med den progresjon vi er inne i bør vi fikse Preston, men vi ligger sist og PRESSET ØKER!

Enig i at vi bør gå for seier, men heller ikke Preston er noen walk in the park. Ingenting kommer gratis i denne ligaen og hvis man velger å se det hele fra fugleperspektiv, så er nettopp denne jevnheten og uforutsigbarheten, i tillegg til intensiteten, selve sjarmen med Championship. De relativt, og på papiret, svakere lagene kompenserer manglende ferdigheter med å legge ned en voldsom innsats - og jeg liker det. ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Derby

Innlegg Svein Nilsen » 19 Aug 2019, 23:33

Morten T. skrev:
onside skrev:Jeg hang meg opp i 17-2-1 etter 20 kamper. At det var dette som ikke hadde rot i virkeligheten. Fordi da betyr ikke ett par feilskjær veldig mye.
Jeg tror heller ikke situasjonen er så dyster. Alle vet at 3 kamper av 46, i utgangspunktet ikke betyr veldig mye og vi er på bedringens vei, av ting jeg nevnte over her. QPR-kampen var jo bare helt forferdelig, mens nå har vi to bra kamper bak oss, men kun ett poeng. Med den progresjon vi er inne i bør vi fikse Preston, men vi ligger sist og PRESSET ØKER!

Enig i at vi bør gå for seier, men heller ikke Preston er noen walk in the park. Ingenting kommer gratis i denne ligaen og hvis man velger å se det hele fra fugleperspektiv, så er nettopp denne jevnheten og uforutsigbarheten, i tillegg til intensiteten, selve sjarmen med Championship. De relativt, og på papiret, svakere lagene kompenserer manglende ferdigheter med å legge ned en voldsom innsats - og jeg liker det. ;)


Ja, jeg synes vi ser en klar bedring. MEN, hvis vi først skal snakke om antall kamper så kan det vel nevnes at Jones har skrapet sammen 3 seire på 25 ligamatcher. DET er nedrykk. Så kan vi godt si at sesongen nå kun er 3 kamper gammel, men vi har kun 1 poeng og TENDENSEN er jo at vi IKKE vinner kamper. Det hjelper ikke å være bra og ha uflaks mot Charlton og Derby, vi sitter kun igjen med 1 poeng på disse to kampene. Vi MÅ begynne å vinne kamper, først da kan vi se fremover og håpe at vi nærmer oss der vi SKAL være - minst på Play Off!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Stoke - Derby

Innlegg Morten T. » 20 Aug 2019, 09:16

Svein Nilsen skrev:
Morten T. skrev:
onside skrev:Jeg hang meg opp i 17-2-1 etter 20 kamper. At det var dette som ikke hadde rot i virkeligheten. Fordi da betyr ikke ett par feilskjær veldig mye.
Jeg tror heller ikke situasjonen er så dyster. Alle vet at 3 kamper av 46, i utgangspunktet ikke betyr veldig mye og vi er på bedringens vei, av ting jeg nevnte over her. QPR-kampen var jo bare helt forferdelig, mens nå har vi to bra kamper bak oss, men kun ett poeng. Med den progresjon vi er inne i bør vi fikse Preston, men vi ligger sist og PRESSET ØKER!

Enig i at vi bør gå for seier, men heller ikke Preston er noen walk in the park. Ingenting kommer gratis i denne ligaen og hvis man velger å se det hele fra fugleperspektiv, så er nettopp denne jevnheten og uforutsigbarheten, i tillegg til intensiteten, selve sjarmen med Championship. De relativt, og på papiret, svakere lagene kompenserer manglende ferdigheter med å legge ned en voldsom innsats - og jeg liker det. ;)


Ja, jeg synes vi ser en klar bedring. MEN, hvis vi først skal snakke om antall kamper så kan det vel nevnes at Jones har skrapet sammen 3 seire på 25 ligamatcher. DET er nedrykk. Så kan vi godt si at sesongen nå kun er 3 kamper gammel, men vi har kun 1 poeng og TENDENSEN er jo at vi IKKE vinner kamper. Det hjelper ikke å være bra og ha uflaks mot Charlton og Derby, vi sitter kun igjen med 1 poeng på disse to kampene. Vi MÅ begynne å vinne kamper, først da kan vi se fremover og håpe at vi nærmer oss der vi SKAL være - minst på Play Off!

Ja, jo, MEN jeg hadde vært mye mer bekymra hvis TENDENSEN fra forrige sesong i forhold til å skape så få sjanser hadde vedvart. Den TENDENSEN synes jeg til en viss grad har snudd og det er bra.

All empiri og kunnskap om fotballspillet sier nemlig at det å skape mange målsjanser også øker muligheten for å vinne.
Ikke alltid, selvfølgelig. Et lag sopm skaper 1 målsjanse i løpet av 90 minutter kan vinne over et lag som skaper 15 målsjanser, men det skjer sjelden og når slike ting skjer så er faktisk faktoren flaks/uflaks av en viss betydning. Men over tid så vil lag som skaper flere målsjanser enn motstanderen også vinne flere kamper.
Og nok en gang: Det er det samme hvordan disse sjansene oppstår. Ett langt innkast inn i feltet, drøssevis av befriende, vakre og aldeles herlige laaaaaange baller fra eget forsvar og opp i bakrom, kontringer, møljespill i feltet, cornere, spill gjennom midtbanen, innlegg osv.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester

cron