STOKE CITY - Leeds United

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Morten T. » 19 Jan 2019, 19:45

I følge statistikken hadde Stoke ballen i 28,7%(!!!) i kampen.
Stoke hadde 232 pasninger mot Leeds 593.
Av disse pasningene var 72 av dm langpasninger for Stoke sin del og 57 for Leeds sin del.
Stoke traff på 60,3% av pasningene, mens Leeds traff på 84%.
Stoke traff med 51,5% av pasningene på motstanderens banehalvdel, mens Leeds traff med 75,1%
Både Stoke og Leeds hadde 3 skudd på mål.

Stoke vant kampen 2-1

Kilde: https://www.stokecityfc.com/fixture/a52 ... 88948517fc

Konklusjon: Ikke ALLTID det lønner seg å ha mye ball, slå korte pasninger eller treffe med alle pass... ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg kjell-etne » 19 Jan 2019, 19:59

Fekk ikkje sett kampen, men utruleg kjekt at det går vår vei omsider og at me held kampen ut, om det visst nok var nære på! Fantastisk om ein ny og uerfaren trenar kan få til noke med Stoke og at den diamant-formasjonen hans på midten kan fungere, reknar med den var i bruk idag. Nå skal ein sjølvsagt vera fornuftig og forsiktig med lovprising etter kun denne eine kampen, men det viser at offansiv tankegang og innstilling som kampplan kan gi seier det og, om eg i tillegg blir underholdt med litt anna type fotball enn kun langpasning, så er dette et steg i rett retning for meg. (å sjå maling tørka e kje min favoritt :ugeek: ) Presiserer igjen at eg ikkje såg kampen idag, men likar uttalelsane til Jones ved ansetting om kva tankar han har rundt spelestil.
Men kjem tilbake igjen med ; i bunn må det ligga innsats, unna kvarandre suksess, blø for klubb....osv...samt får humør inn i troppen. Det er viktigare enn formasjon, ingenting funkar utan dette på plass. Sarri og Solskjær (utan ammenligning forøvrig, :) men prinsippet blir det same) Sarri uttalte at utan at spelerane hadde det gøy på trening og i kamp kan ein gløyma prestasjonar som er ønskelig ute på banen. Blir ein grei lørdag dette, med optimisme fram til neste kamp ;)
kjell-etne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 66
Registrert: 31 Des 2013, 01:33

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Morten T. » 19 Jan 2019, 20:35

TrondG skrev:Overraskende med 352 (et system jeg ikker veldig fan av), og det blir spennende å se om han vil rulle dette videre eller om han forsøker diamanten igjen mot svakere motstand.

Akkurat det er jeg spent på også.
Kan dette vitne om at Jones vil ha en pragmatisk tilnærming og variere på slike ting som taktikk, formasjon og spillere, eller var det et engangstilfelle?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Morten T. » 19 Jan 2019, 20:56

Jones treffer godt her:
«Tactically we were absolutely spot on and we knew we were going to have to be because the league table doesn’t lie and Leeds United are the best side in the division at this moment in time.
I thought we limited them really - there best chance was from a set-play in which Jack Butland pulled off a fantastic save - we were brilliant. First half they had long periods of the ball but it was ourselves who created the better chances, whereas in the second half we defended so well and countered with real pace and aggression.»

Apropos Bielsa, som i flg. Pep Guardiola er verdens beste trener, en artig greie med han er pressekonferansene han holder. De varer gjerne en drøy time og er stappfulle av analyser vist med Power Point. Den fyren er grundig( noe som muligens kan oppfattes som «kjedelig» av noen ), noe jeg tror lønner seg på sikt - hadde nær sagt samme hva man driver med:
https://www.aftenposten.no/100Sport/fot ... 7577b.html
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Lilledino » 19 Jan 2019, 21:22

Fy flate, selv om vi vinner i dag, rykker vi tilbake 1 plass på tabellen.

Men, når vi slår Preston neste lørdag, da snakker vi...
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Torstein Norevik » 19 Jan 2019, 22:57

Lilledino skrev:Fy flate, selv om vi vinner i dag, rykker vi tilbake 1 plass på tabellen.

Gjorde vi virkelig det ? Jeg får ikke det til å stemme, fordi vi nå - etter tre poeng i dag - står med 38 poeng, mens lagene foran oss har 39.
Det betyr at vi hadde 35 poeng før dagens kamp, og lagene foran oss hadde minst 36 før dagens kamp, og ikke gikk forbi oss i dag, men var foran allerede før dagens kamp. Så vi ligger vel på samme plass som før dagens kamp, eller er det noe jeg helt overser her ? ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Torstein Norevik » 20 Jan 2019, 00:34

Dette var kjempemoro, og vi trengte det så sårt. Etter så mye motgang, å tukte serieleder Leeds foran årets høyeste publikumstall på hjemmebane (tror jeg det var), gir nytt håp og tro på dette laget.

For dette var et helt annet Stoke-lag enn det vi har sett tidligere denne sesongen. Nå så vi et lag som løp, kjempet, som knapt gav opp en eneste ball, ofret seg i dueller, og ikke minst...som også våget noe fremover.

Jeg - og mange med meg - har hele sesongen gremmet oss over den forsiktige spillestilen Rowett la opp til, med en enslig spiss - selv hjemme mot jumbo og nestjumbo - og uendelig med pasninger bakover og på tvers. Det ble altfor omstendelig og gikk altfor seint.

Jeg har tidligere også etterlyst at det ble slåttt oftere i bakrom, fordi Afobe - kjøpt for 12m pund - er en spiss som har sin styrke i å jobbe i bakrom, og ikke er noen stor trussel så lenge han bare skal være et oppspillspunkt, slik han ofte ble under Rowett.

Men, like lite som vi skulle gi Jones skylden for tapene mot Brentford og Shrewsbury, skal vi heller ikke tro at seieren i dag er hans fortjeneste alene. For det var også snakk om spillere som virkelig tok seg selv i nakken, og hevet seg mange 100 prosent hva gjelder innsats og vilje, sammenlignet med det vi har sett tidligere denne sesongen.

Og det var nok det aller viktigste og det avgjørende for at vi i kveld sitter med et stort smil rundt munnen, i stedet for å henge med geipen som vi har hatt for vane de siste to-tre årene.

Så kan det selvsagt stilles spørsmål ved hva som var årsaken til denne forvandlingen, og her skal man ikke se bort fra at Jones har trykket på noen riktige knapper, slik Solskjær åpenbart har gjort i Man.U, der spillere som ikke presterte under Mourinho plutselig igjen fremstår som verdensklassespillere, mer eller mindre over natten.

Personlig hilser jeg veldig velkommen endringen til to spisser, og den langt mer offensive tilnærmingen under Jones, som han også er kjent for fra sin suksessrike periode i Luton. Jeg er tilhenger av offensiv fotball, og mener at vi - med det mannskapet vi har - vil vinne mye på denne langt mer offensive holdningen.

Med Rowett var det motsatt, og jeg har flere ganger påpekt at jeg mener hans defensive og forsiktige spillestil har hemmet spillerne. Noe (de manglende) resultatene under Rowett også gav en klar indikasjon på.

For selv om vi har gremmet oss over de personlige feilene bak i forsvaret - og det har kostet oss poeng - så mener jeg likevel at det som har holdt oss tilbake denne sesongen ikke er for mange innslupne mål, men at det har vært scoret for lite. Og jeg mener Rowetts forsiktige stil var mye av grunnen til dette.

Faktum er at vi har sluppet inn færre mål enn Norwich (2. plass), og det samme antall som WBA (4. plass) og Derby (6. plass). Vi er likevel bare nr. 15, fordi vi har scoret altfor lite. Det er således bare de fem nederste lagene på tabellen + Middlesbrough som har scoret færre mål enn oss.

Norwich, som altså har sluppet inn ett mål mer enn oss, ligger likevel på 2. plass fordi de har scoret 19 mål mer enn Stoke. WBA på 4. plass har like mange innslupne, men har scoret 22 mål mer. Og Derby på sjette plass har også sluppet inn samme antall som oss, men har scoret sju flere enn Stoke.

Så har man selvsagt unntak, som Middlesbrough, som holder 5. plassen fordi de har sluppet inn ekstremt lite, 20 baklengs, desidert minst i divisjonen. Hele 9 færre baklengs enn de som kommer nærmest på det området, Sheffield United og Bristol City. Men selv om de slipper inn ekstremt lite mål, sammenlignet med de andre (10 færre enn Leeds og 16 færre enn Norwich), er de likevel bare nummer fem, henholdsvis 7 og 6 poeng bak de to, fordi de scorer altfor lite. Bare de fem nederste lagene på tabellen har scoret færre eller like få som Boro, og det er hovedgrunnen til at Boro ikke ligger helt i toppen, til tross for at de er divisjonens desidert mest solide lag defensivt.

Jones omlegging til langt mer offensiv fotball tror jeg derfor er veldig avgjørende for videre fremgang, og slik sett var kampen i kveld et langt skritt i riktig retning. Det kan bidra til flere tre-poengere og færre ett-poengere, og det vil på sin side være avgjørende for å klatre på tabellen.

For å illustrere det konkret, kan nevnes perioden da Rowett skrøt over sin rekke på 10 kamper uten tap. Vi greidde vi likevel bare fire seire, og spilte seks uavgjort. Ikke fordi vi slapp inn så mange (8 på 10 kamper), men vi scoret også bare 13 på de samme kampene, og der lå nok også forklaringen på de mange uavgjorte. Og det gir som kjent bare ett poeng, og er i lengden altfor lite. Derfor nærmet vi oss heller ikke vesentlig - eller i det hele tatt - play off eller direkte opprykk, til tross for 10 kamper på rad uten tap.

Tilbake til kampen i dag...

Jeg synest Adam var strålende i dag, fra sin dype midtbaneposisjon. Charlie har ofte vært sett på som et levende frispark, og har vært avskrevet av mange. Men han har vært god på de innhoppene han fikk under Rowett, og både mot Shrewsbury og i dag har han vært glimrende.

Jeg mener at den rollen han hadde i dag trolig er den rollen som passer han best. Fordi han fra den posisjonen kan opptre som en ballfordeler, noe som kanskje er hans sterkeste side med hans eminente pasningsfot. Dessuten vil han i den posisjonen også få litt mer tid enn lenger fremme på midtbanen, og det passer nok Charlie godt. Det var befriende i dag å se Charlie bruke sine kreative evner til å åpne Leeds-forsvaret med sine utsøkte pasninger. Og noe helt annet enn Woods, der pasningene ofte gikk på tvers, og gav liten fremdrift.

Synest også Etebo var veldig god, og fikk innimellom noen "flashbacks" til N´Zonzi, når han tok med seg ballen og i stor fart vant 20-30 meter terreng, fortsatt med ballen i beina og med full kontroll, før han leverte til en bedre plassert medspiller.

Joda, dette var en kamp som var et langt, langt skritt i riktig retning, og som gav bud om bedre tider. Så får vi inderlig håpe at dette gir uttrykk for en ny trend, og ikke bare var ett blaff. Vi har blitt lurt på det før.

Noe sier meg likevel at Jones vet hva han driver med, og ikke vil tillate noe slikt. Og fortsetter vi som i dag kan det bli mange poeng fremover våren, og igjen bli veldig moro å være Stoke-supporter, etter noen magre år der skuffelsene har kommet tettere enn gledene. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Morten T. » 20 Jan 2019, 01:19

Pussig at du ikke nevner at det i denne kampen først og fremst var den solide defensive organiseringa krydret med knallhard jobbing som la grunnlaget for seieren, Torstein.
Stoke skapte egentlig ikke allverden med sjanser. Det første målet kom etter en klarering fra Leeds hvor ballen tilfeldigvis datt ned i bena på Clucas, som igjen avslutter bra.
Stoke hadde ballen lite( 28% ), hadde prosentmessig langt flere langballer enn Leeds( ca. 30-35% av alle pasningene til Stoke var av den lange sorten ) og også en lavere treffprosent på pasningene( ca. 50% traff medspiller ).

Nå må det ikke bli sånn at hver gang Stoke vinner en kamp så forledes man til å tro at dette skyldes offensivt spill - og kun det. I kampen mot Leeds så var det en sikker defensiv med mange folk bak ballen ispedd sporadiske tilfeller av gode initiativ( viljen til løp og bevegelse ) framover som gjorde at Stoke vant.
Dette var ingen hodeløs satsing på det offensive for å tekkes publikum, dette var en kalkulert gjennomføring av en meget god taktikk som, spesielt defensivt, klarte å ta brodden av Leeds.

Et av de farligste våpnene Leeds har hatt denne sesongen er vingspillet og at de klarer å skape overtall på kant for deretter å slå ballen inn i boksen hvor de er flinke til å fylle på med spillere som går på helhjertet løp. Det klarte de ikke i denne kampen. Vingene fikk til svært lite, noe som igjen førte til at de oftere forsøkte å angripe sentralt i banen. De sleit med det også fordi Stoke lå veldig kompakt og spillerne jobbet veldig hardt.

Det er godt mulig Jones har en veldig offensiv filosofi, men i akkurat denne kampen var det den defensive innsatsen ispedd viljen til sporadisk( jeg håper det blir oftere ) counterattack som var det sentrale, noe vel også Jones var inne på selv etter kampen.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg kjell-etne » 20 Jan 2019, 10:38

Såvidt eg har fått med meg var me vel ikkje så suverene defansivt gjennom heile denne kampen heller, burde vel hatt ein straffe imot samt at Butland gjorde ein nesten umulig redning. Lov å ha tur og lov å ha god siste skanse, men det må ikkje framstillast som at var suverene bak. Veldig nærme et tap, men heldigvis gjekk marginar i vår favør denne gang. Når me puttar 2 mot ligaleder må me ha hatt ein meir offansiv tilnærming i denna kampen og skapt meir på motstander sin banehalvdel enn før eller så må me ha hatt ekstremt god uttelling.
kjell-etne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 66
Registrert: 31 Des 2013, 01:33

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Morten T. » 20 Jan 2019, 11:04

Kloke ord fra Jones her som ganske riktig skiftet taktikk etter at han fikk nyss om at Bielsa i forberedelsene til kampen hadde sett hele 26(!) Luton-matcher og 2 Stoke-matcher( Herlig fyr, denne Bielsa. :) ).:
https://www.skysports.com/football/news ... leeds-lose
Jones var med andre ord pragmatisk her og gikk bort fra sin vante 4-4-2 med diamant, fordi han visste at Bielsa hadde gjennomanalysert dette.
Så spørs det om han vil fortsette å tilpasse taktikken i forhold til hva han antar at motstanderen vil komme med, eller om han vil benytte seg av sitt vante system. Jeg tipper det siste, men synes det er bra at han erkjenner at det kan spilles på flere måter.
I går var Stoke veldig flinke til å ha mange mann bak ballen, noe som la grunnlaget for seieren.
Bielsa beklaget seg over at aggressiviteten, som vanligvis er et av Leeds sine aller sterkeste våpen, var fraværende. Jeg mener at Stoke dels må ta æren for det, rett og slett fordi laget var mer aggressivt og duellsterke enn Leeds - i denne kampen. Strukturen defensivt ispedd veldig hard jobbing fra Stoke gjorde det vanskelig for Leeds. Følgen av det ble at de gjorde mange dårlige valg som Stoke kunne utnytte( men som de burde ha utnyttet oftere).
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester

cron