STOKE CITY - Leeds United

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Torstein Norevik » 26 Jan 2019, 16:25

Vi kunne nok diskutert Leeds-kampen m.m. i mange dager, Morten, uten å bli enige ;)

Du fokuserer på at den defensive organiseringen la grunnlaget for seieren. Jeg er ikke uenig i at vi var gode defensivt, men mener at en veldig medvirkende årsak også var at vi langt mer positive offensivt denne kampen enn tidligere, og ikke minst den veldige innsatsen og viljen gutta la for dagen, men akkurat det siste er vi vel enige om.

Når du nevner ettertrykket ved scoringen, så er jeg enig i det var bra. Men manglende ettertrykk er gjerne også en konsekvens av at det blir for langt mellom de ulike leddene, og at vi er for baktunge, noe jeg syntes var et stort problem under Rowett. Og apropos det å være mer offensive, så er det jo betegnende at 1-0 scoringen kom etter innlegg fra dødlinja fra vår høyreback, og scoringen blir besørget av vår venstreback, som befinner seg inne i motstanderens sekstenmeter. Er ikke det nettopp uttrykk for offensiv vilje ?

Men, igjen, vi får være enige om å være uenige, og det er ikke noe galt i det. ;)

Vi vil begge det beste for vårt kjære Stoke, selv om vi kanskje er litt uenige om hvordan dette best oppnås. I så måte kan vi jo håpe at vi får en solid oppfølger i dag hjemme mot Preston. For skal vi henge med er det kanskje enda viktigere at vi slår et lag som Preston enn at vi slår Leeds... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg onside » 27 Jan 2019, 21:59

Torstein Norevik skrev:Vi kunne nok diskutert Leeds-kampen m.m. i mange dager, Morten, uten å bli enige ;)

Du fokuserer på at den defensive organiseringen la grunnlaget for seieren. Jeg er ikke uenig i at vi var gode defensivt, men mener at en veldig medvirkende årsak også var at vi langt mer positive offensivt denne kampen enn tidligere, og ikke minst den veldige innsatsen og viljen gutta la for dagen, men akkurat det siste er vi vel enige om.

Når du nevner ettertrykket ved scoringen, så er jeg enig i det var bra. Men manglende ettertrykk er gjerne også en konsekvens av at det blir for langt mellom de ulike leddene, og at vi er for baktunge, noe jeg syntes var et stort problem under Rowett. Og apropos det å være mer offensive, så er det jo betegnende at 1-0 scoringen kom etter innlegg fra dødlinja fra vår høyreback, og scoringen blir besørget av vår venstreback, som befinner seg inne i motstanderens sekstenmeter. Er ikke det nettopp uttrykk for offensiv vilje ?

Men, igjen, vi får være enige om å være uenige, og det er ikke noe galt i det. ;)

Vi vil begge det beste for vårt kjære Stoke, selv om vi kanskje er litt uenige om hvordan dette best oppnås. I så måte kan vi jo håpe at vi får en solid oppfølger i dag hjemme mot Preston. For skal vi henge med er det kanskje enda viktigere at vi slår et lag som Preston enn at vi slår Leeds... ;)


Torstein, defensiv organisering ser virkelig ut til å være nøkkelen til både offensive breakdowns og raskse overganger. Mot Preston ble det fryktelig lite av det.....
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Torstein Norevik » 28 Jan 2019, 00:04

onside skrev:
Torstein Norevik skrev:Vi kunne nok diskutert Leeds-kampen m.m. i mange dager, Morten, uten å bli enige ;)

Du fokuserer på at den defensive organiseringen la grunnlaget for seieren. Jeg er ikke uenig i at vi var gode defensivt, men mener at en veldig medvirkende årsak også var at vi langt mer positive offensivt denne kampen enn tidligere, og ikke minst den veldige innsatsen og viljen gutta la for dagen, men akkurat det siste er vi vel enige om.

Når du nevner ettertrykket ved scoringen, så er jeg enig i det var bra. Men manglende ettertrykk er gjerne også en konsekvens av at det blir for langt mellom de ulike leddene, og at vi er for baktunge, noe jeg syntes var et stort problem under Rowett. Og apropos det å være mer offensive, så er det jo betegnende at 1-0 scoringen kom etter innlegg fra dødlinja fra vår høyreback, og scoringen blir besørget av vår venstreback, som befinner seg inne i motstanderens sekstenmeter. Er ikke det nettopp uttrykk for offensiv vilje ?

Men, igjen, vi får være enige om å være uenige, og det er ikke noe galt i det. ;)

Vi vil begge det beste for vårt kjære Stoke, selv om vi kanskje er litt uenige om hvordan dette best oppnås. I så måte kan vi jo håpe at vi får en solid oppfølger i dag hjemme mot Preston. For skal vi henge med er det kanskje enda viktigere at vi slår et lag som Preston enn at vi slår Leeds... ;)


Torstein, defensiv organisering ser virkelig ut til å være nøkkelen til både offensive breakdowns og raskse overganger. Mot Preston ble det fryktelig lite av det.....

Jeg mener ikke at defensiv organisering er uviktig, og har aldri ment det, og tror heller aldri jeg har omtalt det som uviktig. Men jeg mener vel at dette med defensiv organisering til tider i debatten har blitt fremstilt som alfa og omega for suksess. Jeg mener at det også er andre faktorer som er like viktige, og har påpekt at blir man for defensivt orientert så vil det gjerne gå ut over det offensive. Da er man egentlig like langt.

Som det eksempelvis gjorde for oss under Lambert, der vi snørte sekken bak, og ble langt mer solide defensivt. Flott, men hva hjalp det når vi ble for baktunge og scoret mindre enn ett mål per kamp riktig vei ? Det ble for mange uavgjorte og for få seire til at kontrakten kunne reddes.

For det er nå en gang slik at vi aldri får mer enn ett poeng per kamp om vi ikke scorer selv, om vi holder nullen aldri så mye. Vi kan derimot gjerne slippe inn fire, men likevel få tre poeng, så lenge vi selv scorer fem. Ok, satt på spissen selvsagt, men du ser poenget ?

Og når det gjelder breakdowns og raske overganger, så er det vel andre ting som gjelder enn bare defensiv organisering ? Som f.eks. fart. Det er vanskelig å kjøre raske overganger når man ikke har spillere med fart i laget.

Og fart har vært mangelvare i Stoke i mange sesonger, og noe av det jeg mener bør vektlegges når vi nå skal jakte nye spillere. Og da ikke bare i den offensive delen, men også defensivt. For det er vel kanskje hovedsvakheten også til dagens Stoke-stoppere, at de er altfor langsomme, og ikke henger med når det begynner å gå fort. Da kommer de på etterskudd, og feilene kommer.

Mener nå jeg... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Morten T. » 28 Jan 2019, 10:58

Torstein Norevik skrev:Jeg mener ikke at defensiv organisering er uviktig, og har aldri ment det, og tror heller aldri jeg har omtalt det som uviktig. Men jeg mener vel at dette med defensiv organisering til tider i debatten har blitt fremstilt som alfa og omega for suksess. Jeg mener at det også er andre faktorer som er like viktige, og har påpekt at blir man for defensivt orientert så vil det gjerne gå ut over det offensive. Da er man egentlig like langt.

Det er her jeg mener du( og i og for seg "mange med deg") bommer litt og ikke helt ser nyansene.
Det har ikke blitt fremstilt som alfa & omega, det har blitt fremstilt som viktig.
Og det er nettopp her jeg har reagert, alle de gangene jeg har forsøkt å berette om at defensiv organisering i fotball er langt, langt, langt viktigere for å få et resultat enn det å fokusere på det ulne ordet "underholdning".
De gangene jeg har gjort det, så har det blitt forsøkt fremstilt som noe negativt.

Jeg mener tvert i mot at mitt syn rundt dette er positivt og riktig og at det motsatte er naivt føleri som ofte får den konsenkvensen for en klubb at de gjør det dårligere på sikt.

Jeg stusser også veldig mye over at supportere av en klubb setter "underholdning" FØR resultat. Det er rett og slett slik at jeg sliter med å tro at det kan være sant.
Jeg kan dog forstå en slik innfallsvinkel hvis man IKKE er supporter av en klubb, og rett og slett bare vil sette seg ned i sofaen for å slå i hjel et par timer med et halvt øye på skjermen og ølboksen og chipsen i hånda.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Torstein Norevik » 28 Jan 2019, 11:53

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:Jeg mener ikke at defensiv organisering er uviktig, og har aldri ment det, og tror heller aldri jeg har omtalt det som uviktig. Men jeg mener vel at dette med defensiv organisering til tider i debatten har blitt fremstilt som alfa og omega for suksess. Jeg mener at det også er andre faktorer som er like viktige, og har påpekt at blir man for defensivt orientert så vil det gjerne gå ut over det offensive. Da er man egentlig like langt.

Det er her jeg mener du( og i og for seg "mange med deg") bommer litt og ikke helt ser nyansene.
Det har ikke blitt fremstilt som alfa & omega, det har blitt fremstilt som viktig.
Og det er nettopp her jeg har reagert, alle de gangene jeg har forsøkt å berette om at defensiv organisering i fotball er langt, langt, langt viktigere for å få et resultat enn det å fokusere på det ulne ordet "underholdning".
De gangene jeg har gjort det, så har det blitt forsøkt fremstilt som noe negativt.

Jeg mener tvert i mot at mitt syn rundt dette er positivt og riktig og at det motsatte er naivt føleri som ofte får den konsenkvensen for en klubb at de gjør det dårligere på sikt.

Jeg stusser også veldig mye over at supportere av en klubb setter "underholdning" FØR resultat. Det er rett og slett slik at jeg sliter med å tro at det kan være sant.
Jeg kan dog forstå en slik innfallsvinkel hvis man IKKE er supporter av en klubb, og rett og slett bare vil sette seg ned i sofaen for å slå i hjel et par timer med et halvt øye på skjermen og ølboksen og chipsen i hånda.

Det er et fair synspunkt, Morten. Men heri tror jeg også ligger mye av grunnlaget for vår uenighet, fordi jeg ikke ser noen motsetning mellom det å spille offensiv fotball og det å oppnå resultater, mens du kaller det naivt føleri.

Men det er greitt. Vi har ulikt syn på dette, men ingen av oss kan vel påberope seg å sitte med fasiten ? ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: STOKE CITY - Leeds United

Innlegg Morten T. » 28 Jan 2019, 12:29

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:Jeg mener ikke at defensiv organisering er uviktig, og har aldri ment det, og tror heller aldri jeg har omtalt det som uviktig. Men jeg mener vel at dette med defensiv organisering til tider i debatten har blitt fremstilt som alfa og omega for suksess. Jeg mener at det også er andre faktorer som er like viktige, og har påpekt at blir man for defensivt orientert så vil det gjerne gå ut over det offensive. Da er man egentlig like langt.

Det er her jeg mener du( og i og for seg "mange med deg") bommer litt og ikke helt ser nyansene.
Det har ikke blitt fremstilt som alfa & omega, det har blitt fremstilt som viktig.
Og det er nettopp her jeg har reagert, alle de gangene jeg har forsøkt å berette om at defensiv organisering i fotball er langt, langt, langt viktigere for å få et resultat enn det å fokusere på det ulne ordet "underholdning".
De gangene jeg har gjort det, så har det blitt forsøkt fremstilt som noe negativt.

Jeg mener tvert i mot at mitt syn rundt dette er positivt og riktig og at det motsatte er naivt føleri som ofte får den konsenkvensen for en klubb at de gjør det dårligere på sikt.

Jeg stusser også veldig mye over at supportere av en klubb setter "underholdning" FØR resultat. Det er rett og slett slik at jeg sliter med å tro at det kan være sant.
Jeg kan dog forstå en slik innfallsvinkel hvis man IKKE er supporter av en klubb, og rett og slett bare vil sette seg ned i sofaen for å slå i hjel et par timer med et halvt øye på skjermen og ølboksen og chipsen i hånda.

Det er et fair synspunkt, Morten. Men heri tror jeg også ligger mye av grunnlaget for vår uenighet, fordi jeg ikke ser noen motsetning mellom det å spille offensiv fotball og det å oppnå resultater, mens du kaller det naivt føleri.

Men det er greitt. Vi har ulikt syn på dette, men ingen av oss kan vel påberope seg å sitte med fasiten ? ;)

Jeg kaller det naivt føleri hvis man setter underholdning FØR resultat, det stemmer. De eneste gangene jeg kan klage på et positivt resultat er hvis klubben jeg er supporter av har jukset seg til resultatet.

Her er en kort forklaring på hvordan jeg ser det: Hva kommer til organisering i fotball så er det klart viktigst å være godt organisert defensivt. Offensivt er det langt mindre viktig, det vil faktisk hemme angrepsspillet hvis et lag er for mye organisert framover fordi uforutsigbarheten som kreves for å bryte ned et organisert forsvar vil bli borte.
Nettopp derfor er jeg ingen tilhenger av balltrilling på tvers osv, fordi godt organiserte forsvar har null problemer med å ta seg av det.

Det jeg mener er best for å bryte ned et forsvar er å ta de når de er i ubalanse. Det betyr at et lag må evne å snu spillet raskt med det som risiko og ikke treffe helt på fot hos en medspiller. Det vil rett og slett bli en hel del pasninger som ikke treffer medspiller ved å spille slik, men det vil også bli skapt sjanser.

En annen metode jeg liker er å satse på å få mange baller inn i motstanderens boks, for dernest å duellere, ha et ettertrykk med flere spillere på vei inn i farlig område. For å spille slik så må man erkjenne at fotballspillet også består av en god dose tilfeldigheter. Fordi det ikke er gitt hvor ballen havner etter en duell eller et langt innkast inn i feltet.

Det er, som jeg har forsøkt å vise en haug med ganger, altså ikke slik at jeg ikke mener at det å skape noe offensivt ikke er viktig, snarere tvert i mot, det jeg reagerer på er at det er det å bli "underholdt" som er mantraet. Jeg mener at det er å begynne i feil ende, jeg mener at de som står for et slikt syn ikke fullt ut erkjenner at fotball er sammensatt spill bestående av flere faktorer, og ja, jeg mener det er naivt føleri.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester

cron