Stoke - Bristol City

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke - Bristol City

Innlegg Morten T. » 01 Jan 2019, 20:20

onside skrev:
Morten T. skrev:Svak kamp igjen.
Ingen idè over spillet. Personlig synes jeg det værste er at det ikke forandres på faktorer som går dårlig.
Det finnes jo folk der ute som synes at ballbesittelse er herlig, har en verdi og titt og ofte benytter dette som et slags "bevis" på at gode fotballag har høy possession. Jeg er ikke blant dem. Jeg mener tvert i mot at lag som HELT BEVISST har en plan for å ha relativt lite ball, ispedd kjappe spillvendinger og mye bevegelse er gode lag og meget, meget underholdene å se på.
Stoke er ikke i nærheten av dette. De er faktisk det stikk motsatte.
Rowett er en ting, men det skuffer meg også at spillerne ikke jobber hardere. Det gjelder i alle faser av spillet.
Ser ikke lyst ut dette...

«Ingen ide er» vel et understatement, vi har vel skrevet om dette endel ganger om possesion. Fra PL i fjor gjorde vi de aller beste kampene med possesion under 40% og det er ikke flaut å ikke spille som Barcelona. Da vi tok poeeng var det gjennom å erkjenne hvilke spillere vi har og hvilken motstander vi står ovenfor, og spille deretter, det som da kalle match-plan.

Med Rowett i Championship har vi vel stort sett vært vitne til å vill dominere kamper, men uten en sterk sentrallinje har det går så til de grader åt skogen. Vi har så TREIGE og statiske midtsopppet at når vi får to - tre målsjanse imot må vi håpe på,Butland. Når han sviker også så er det mål. 0-2 Hjemme mot BC er total krise. Ingen plan, ingen evne, ingen vilje. Martins Indi på venstre wing back. Det sier vel det meste. Og når Unge Tom Ince begynner med Shaqiri-fakter er vel det meste sagt.

9 klover på banen, en på sidelinja. Her må det skje noen drastisk.

Helt enig, «onside». Og apropos Barcelona, til og med de har gått litt bort fra possesion-spillet de var ekstreme på( og behersket godt ). En annen faktor med Barcelona som har blitt kraftig underkommunisert i mange år er hvor ekstremt bra de var( og i og for seg er ) i gjenvinningsfasen. De tre sekundene etter balltap, etterfulgt av at hele laget faller av synkront hvis ikke ballen vinnes på de sekundene, er meget imponerende å bivåne. Faktisk det som har imponert meg mest med Barcelona - sett over tid. Men å forsøke å kopiere dem er meningsløst og fåfengt. Bedre å finne på noe som kan gjøre det vanskelig for dem.

Ser også at flere og flere lag går bort fra fokuset på ballbesittelse. Nå er fokuset( heldigvis ) i mye større grad å utnytte ubalanse og feil hos motstanderen. Det fokuset er det flere lagidretter enn fotball som har og etter mitt syn er det en bra utvikling. Synd at Stoke ikke vil ta del i den...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Bristol City

Innlegg Morten T. » 01 Jan 2019, 20:37

kjell-etne skrev:Det blir til stadighet brukt ballbesittelse og at det er heile årsaken til at me presterer `revva`fotball og resultater, hvis noken trur at der ligg heile forklaringen er det feil, trur det argumentet meir blir brukt for å vise `eg har rett`i min fotballfilosofi.

Her tar du nok feil. Synes det er greit om slike evt. påstander blir møtt med motargumenter, det blir litt Jantelov å beskrive andres mening med at den eneste beveggrunnen for å uttrykke et syn skulle være å få frem at «jeg har rett». Bedre da å gi dem man evt. måtte være uenig med en haug med gode grunner på hvorfor de tar feil samtidig som at man selvfølgelig må være forberedt på at ens eget syn også kan bli offer for uenighet og motargumentasjon. Sånn henger hele greia med debatt og de greiene der sammen, dessverre.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Bristol City

Innlegg Morten T. » 01 Jan 2019, 21:22

bjørn123 skrev:Jeg ser et lag uten plan fremover og som mangler en goalgetter bl.a.
Men vi har vel vist også at vi spiller bedre mot bedre motstand. Vi slo Derby vi slo Norwich og spilte uavgjort borte mot Nottingham bl.a. Derfor har jeg som sagt ikke mistet all håp enda...

Ja, jo ser den, men mange faktorer nå som tilsier at Stoke ikke kommer til å henge med. Jeg tror det må spilles på en annen måte enn det laget har gjort en stund. Alt for ofte blir laget straffet pga. feil, og alt for ofte kommer feilene som en konsekvens av hvordan Stoke har valgt å spille. Noe skyldes uflaks og tilfeldigheter, men langt i fra nok til at det kan benyttes som en vektig grunn.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Bristol City

Innlegg kjell-etne » 01 Jan 2019, 21:49

Morten T. skrev:
kjell-etne skrev:Det blir til stadighet brukt ballbesittelse og at det er heile årsaken til at me presterer `revva`fotball og resultater, hvis noken trur at der ligg heile forklaringen er det feil, trur det argumentet meir blir brukt for å vise `eg har rett`i min fotballfilosofi.

Her tar du nok feil. Synes det er greit om slike evt. påstander blir møtt med motargumenter, det blir litt Jantelov å beskrive andres mening med at den eneste beveggrunnen for å uttrykke et syn skulle være å få frem at «jeg har rett». Bedre da å gi dem man evt. måtte være uenig med en haug med gode grunner på hvorfor de tar feil samtidig som at man selvfølgelig må være forberedt på at ens eget syn også kan bli offer for uenighet og motargumentasjon. Sånn henger hele greia med debatt og de greiene der sammen, dessverre.


Du skriv at noken der ut synes ballbesittelse blir brukt som bevis for gode lag og deiras prestasjonar, virkar på meg som det er viktig å understreke med ein litt underlig formulering at folk der ute benytter seg av sånne slags ubegrunna bevis, syns i så tilfelle at også du kasta fram dette som ein påstand for et syn du ikkje er enig i, eller kanskje eg misoppfatta eg akkurat den setningen :) Sjølvsagt skal alle få ha sine meiningar og oppfatningar av alt innan fotball, argumentene som blir brukte er sjølvsagt opptil den enkelte å vektlegge, men eg meiner andre ting (som eg nevnte i forrige innlegg forresten) enn ballbesittelse er problemet med Stoke om dagen. Dessverre ser det nå uansett ikkje ut som det me alle meiner om dagens Stoke-prestasjonar når fram til den viktigaste personen oppi detta, Rowetten sjølv :(
kjell-etne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 66
Registrert: 31 Des 2013, 01:33

Re: Stoke - Bristol City

Innlegg nostalgo » 01 Jan 2019, 22:21

Ny manager kommer , synd det blir for sent FOR denne ,og neste?sesongen, blir vanskelig og bygge nytt lag hver-ann.hver sesong, 3,5 år nedtur MÅ snus NÅ, skjønner ikke Stoke City NOE??Hvor er stokes solskjær??? Orker ikke mer av dette\345+3266
nostalgo
Newbie
 
Innlegg: 2
Registrert: 01 Jan 2019, 02:58

Re: Stoke - Bristol City

Innlegg vegar56 » 01 Jan 2019, 22:29

Vi er spente på januar-vinduet, men jeg tror vi har større grunn til å frykte det enn til å glede oss.
Får vi beholde:
- Tom Ince :?:
- Joe Allen :?:
- Jack Butland :?:
??????
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Re: Stoke - Bristol City

Innlegg Morten T. » 02 Jan 2019, 00:42

kjell-etne skrev:
Morten T. skrev:
kjell-etne skrev:Det blir til stadighet brukt ballbesittelse og at det er heile årsaken til at me presterer `revva`fotball og resultater, hvis noken trur at der ligg heile forklaringen er det feil, trur det argumentet meir blir brukt for å vise `eg har rett`i min fotballfilosofi.

Her tar du nok feil. Synes det er greit om slike evt. påstander blir møtt med motargumenter, det blir litt Jantelov å beskrive andres mening med at den eneste beveggrunnen for å uttrykke et syn skulle være å få frem at «jeg har rett». Bedre da å gi dem man evt. måtte være uenig med en haug med gode grunner på hvorfor de tar feil samtidig som at man selvfølgelig må være forberedt på at ens eget syn også kan bli offer for uenighet og motargumentasjon. Sånn henger hele greia med debatt og de greiene der sammen, dessverre.


Du skriv at noken der ut synes ballbesittelse blir brukt som bevis for gode lag og deiras prestasjonar, virkar på meg som det er viktig å understreke med ein litt underlig formulering at folk der ute benytter seg av sånne slags ubegrunna bevis, syns i så tilfelle at også du kasta fram dette som ein påstand for et syn du ikkje er enig i, eller kanskje eg misoppfatta eg akkurat den setningen :) Sjølvsagt skal alle få ha sine meiningar og oppfatningar av alt innan fotball, argumentene som blir brukte er sjølvsagt opptil den enkelte å vektlegge, men eg meiner andre ting (som eg nevnte i forrige innlegg forresten) enn ballbesittelse er problemet med Stoke om dagen. Dessverre ser det nå uansett ikkje ut som det me alle meiner om dagens Stoke-prestasjonar når fram til den viktigaste personen oppi detta, Rowetten sjølv :(

Skjønner.
Det jeg uansett har forsøkt å få frem er at ballbesittelse i veldig mange år har blitt sett på som særdeles viktig i fotball for å få et godt resultat. En stund var det jo også ganske riktig noen landslag og klubber som hadde suksess med dette. Å holde ballen i laget har også av mange blitt sett på som mer "underholdene" enn å bevisst la være å gjøre det.

Men synet rundt disse temaene er i ferd med å snu. Ikke i like stor grad blant de som har som hovedfokus at fotball er "underholdning", men i større grad blant de som sysler med fotball.

La oss ta VM i sommer som et eksempel. De tre lagene som gjennom turneringen hadde høyest prosentandel med ballbesittelse var Spania, Argentina og Tyskland. Alle tre lagene skuffet og ble slått ut tidlig.
Frankrike, som vant, hadde 51% ballbesittelse gjennom turneringen. Det tallet hadde vært lavere hvis vi ikke hadde tatt med den merkverdige kampen mot Danmark som endte 0-0( begge lag gikk videre med det resultatet ). I den kampen hadde Frankrike ballen i 61% av kampen. I semifinalen mot Belgia derimot( som Frankrike vant 1-0 ) hadde de ballen i 39% av kampen. Allikevel skapte de flere målsjanser enn belgierne. Samme i finalen mot Kroatia. Frankrike hadde ballen 39%, men scoret fire mål. Da Island, som kanskje er, eller var, den største eksponenten for at det å ha ballen mye i laget ikke nødvendigvis lønner seg, spilte 1-1 mot et stjernespekket Argentina i gruppespillet hadde de ballen kun 27% av kampen. Dette gjør de helt,helt bevisst.

Det artigste eksemplet er likevel Russland. Etter 120 minutter med fotball mot ballbesittelsens store mor, Spania, i åttedelsfinalen så hadde de ballen kun 26% av tiden. Kampen endte 1-1( Russland vant på straffer ). 26% ballbesittelse var det laveste noe lag hadde i en enkeltstående kamp i VM.

Så finnes det selvfølgelig tilfeller her som går i mot at det å ikke ha ballen så mye lønner seg, men tendensen er ganske klar etter at fotballen en stund har blitt dominert av tankene rundt at det å ha ballen mye i eget lag er den mest effektive og "underholdene" måten å spille på: Det er, som tidligere nevnt, i ferd med å snu. Jeg tror at hovedgrunnen er at flere og flere ser at tempo, både på ball og spillere, er svært viktig i fotball. Personlig finner jeg det underholdene med lag som prioriterer den måten å spille på også.

Og så: Det jeg reagerte på var dette utspillet fra deg: "hvis noken trur at der ligg heile forklaringen er det feil, trur det argumentet meir blir brukt for å vise `eg har rett`i min fotballfilosofi.". Dette oser det dessverre Jantelov av. I stedet for å argumentere for ditt syn, så begynner du å spekulere i hvorfor andre legger fram sitt.

La meg forsøke å illustrere det med et tenkt eksempel:
Torstein Norevik, som er en meget dyktig debattant og som grunngir meningene sine godt, skriver i svært mange av sine innlegg at Bojan Krkic bør få spille mer, aller helst starte kampene. Så kan man selvfølgelig være uenig eller enig i et slikt syn, det må være opp til hver enkelt, men det kunne aldri ha falt meg inn å hevde at han repeterer det synspunktet relativt ofte for å fortelle alle at "eg har rett", snarere tror jeg heller Torstein i fullt alvor mener at Krkic bør spille mer for at Stoke skal få bedre resultater. Det er et fair standpunkt og det fortjener noe mer enn at jeg skulle sette merkelappen "eg vet best" eller "besserwisser" på Torstein. Allikevel har jeg aldri sett at du,eller noen andre, har brukt noen slike benevelser om Torstein når han har gjentatt at Krkic burde ha spilt oftere. Det kan selvfølgelig skyldes at slike merkelapper sjelden eller aldri klistres på de man er enig med, men heller på de som er meningsmotstandere. Uansett blir det ikke mye til diskusjon av det.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Bristol City

Innlegg Morten T. » 02 Jan 2019, 00:52

Torstein Norevik skrev:Når du setter opp 4-5-1 hjemme mot tabelljumboen og nestjumboen (og resten av kampene), så gjør det noe med spillerne og laget. Det blir veldig bakpå og forsiktig, og det blir få pasningsalternativer fremover, fordi de fleste er på egen banehalvdel, og det blir mye trilling på tvers og bakover. Tanken virker å være "safety first", og det virker som at det hemmer spillerne.

Enig, selv om 4-5-1( eller broren 4-3-3 ) ikke nødvendigvis er noe defensivt system. Det det derimot krever for å fremstå som et mer offensivt system er veldig løpsterke midtbanespillere. Der har Stoke bare Joe Allen og det holder ikke.

Jeg liker en tradisjonell 4-4-2( evt. 4-4-1-1 ) best. Da vil jeg ha forsvarsspillere som skal ha som primæroppgave å forsvare, og ikke trille ball. Jeg vil også ha to klassiske vinger( jeg tror Ince hadde fungert meget godt i et slikt system ) som går både utover og innover, samt en spiss med muskler og en som er hurtig.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester

cron