Bristol City - Stoke

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg Knut Ole » 27 Okt 2018, 18:03

vegar56 skrev:To ganger reddet av metallet, to ganger reddet av Butland.
Ufortjent, men 3 nye poeng. Og en tunghørt kone :D
Tom Edwards og Saido Berahino helter.

Støtter Vegard !
Berahino var aktiv både offensiv og flink til å hjelpe egen back.
Edwards klarte seg stort sett fint. Hyggelig!
Butland = mom. Matchvinner idag.
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg bjørn123 » 27 Okt 2018, 20:51

Fikk ikke sett 2. omg. Men må si jeg blir litt oppgitt og forundret når folk hevder vi var heldig og har flaks. Det spilles 90 minutter pluss tillegg i en fotballkamp. Da er det svært skjeden flaks og tilfeldigheter som avgjør hvem som stikker av med seieren.
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg Svein Nilsen » 28 Okt 2018, 20:45

bjørn123 skrev:Fikk ikke sett 2. omg. Men må si jeg blir litt oppgitt og forundret når folk hevder vi var heldig og har flaks. Det spilles 90 minutter pluss tillegg i en fotballkamp. Da er det svært skjeden flaks og tilfeldigheter som avgjør hvem som stikker av med seieren.


Oj da! Svært sjelden er vel ikke helt riktig? Det forekommer stadig vekk at flaks og tilfeldigheter avgjør hvem som vinner. Som oftest vinner det beste laget, ja - men senest i går vant laget som hadde mest flaks og hvor tilfeldighetene avgjorde. Ikke at Butland hadde et par kjemperedninger, det er verken flaks eller tilfeldig, men bl.a. 2 skudd i tverrliggereren kan vel tilskrives tilfeldighet og udyktighet. En klar dommerfeil kan være helt avgjørende og er flaks for et lag og uflaks for det andre laget. At Stoke ikke slo Birmingham var mest udyktighet, litt tilfeldighet og en dommer som ikke blåste på opplagte hands på målstreken. Summasumarium, i løpet av en hel sesong vil flaks og tilfeldighet blir relativt jevnt fordelt, men at det forekommer oftere enn svært sjelden - det er helt sikkert!!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg bjørn123 » 29 Okt 2018, 16:20

Svein Nilsen skrev:
bjørn123 skrev:Fikk ikke sett 2. omg. Men må si jeg blir litt oppgitt og forundret når folk hevder vi var heldig og har flaks. Det spilles 90 minutter pluss tillegg i en fotballkamp. Da er det svært skjeden flaks og tilfeldigheter som avgjør hvem som stikker av med seieren.


Oj da! Svært sjelden er vel ikke helt riktig? Det forekommer stadig vekk at flaks og tilfeldigheter avgjør hvem som vinner. Som oftest vinner det beste laget, ja - men senest i går vant laget som hadde mest flaks og hvor tilfeldighetene avgjorde. Ikke at Butland hadde et par kjemperedninger, det er verken flaks eller tilfeldig, men bl.a. 2 skudd i tverrliggereren kan vel tilskrives tilfeldighet og udyktighet. En klar dommerfeil kan være helt avgjørende og er flaks for et lag og uflaks for det andre laget. At Stoke ikke slo Birmingham var mest udyktighet, litt tilfeldighet og en dommer som ikke blåste på opplagte hands på målstreken. Summasumarium, i løpet av en hel sesong vil flaks og tilfeldighet blir relativt jevnt fordelt, men at det forekommer oftere enn svært sjelden - det er helt sikkert!!

Enig at det ikke er svært sjelden når du tar med dårlig dømming som begrunnelse. Jeg tenkte mer på falks/uflaks/tilfeldigheter om ballen spretter rett vei eller ikke. I fotball er det veldig enkelt å skape sjanser, det som selvsagt er vanskelig er å omsette dem til mål.
Treffer du stolpen et par ganger i løpet av en kamp, har du kanskje ikke marginene med deg, men å kalle det uflaks blir jo litt lett. I tillegg er det hele 90 minutter og rette på den angivelige uflaksen. Nei, flaks har ikke så mye med fotball å gjøre, mener nå jeg.
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg Morten T. » 29 Okt 2018, 19:14

Svein har helt klart rett her. Fotball handler selvfølgelig mye om tilfeldigheter og flaks, dog kan betydningen av slike faktorer reduseres både offensivt og defensivt hvis man velger å organisere seg klokt og ha spillere som gjør kloke valg. Stoke har ikke hatt mye av dette de siste årene. Ingen overraskelse for meg, som var svært skeptisk allerede den gangen da klubben tok et veivalg bort fra fokus på stram defenensiv organisering og over på en naiv, men likefullt bejublet, spillestil som vel ble kalt "Stokelona". De svevende og luftige planene måtte gå galt til slutt, og det gjorde dessverre det. Den eneste lille overraskelsen var at det ikke gikk på rattata enda tidligere, noe jeg tror vi kan takke at stammen i laget fra perioden før "Stokelona" fortsatt var nogenlunde intakt de første sesongene.

Forøvrig har Drillo, en fagmann av dimensjoner, som dessverre har fått mye motbør og fjollete, negativt ladet "føleri" mot seg i årenes løp fra folk som ikke når han til anklene en gang rent kunnskapsmessig, har sitt å si om flaks/uflaks. Han bruker, i sterk kontrast til veldig mange andre, tid på å forske på, og lese om, slike temaer. Kunnskap er alltid flott, så derfor er jeg enig med mannen i det han sier her:

De fleste mål scores etter brudd
Hva så med det offensive spillet? Da Drillo i 1987 dro til verdens første kongress for «Science and Fotball» i Liverpool, var han kommet langt i sine teorier om scoringer i fotball, og på kongressen la han fram sitt vitenskapelige arbeid om scoringsperioden under fotball-VM i Mexico i 1986, der blant annet Maradona hadde scoret «med Guds hånd». Under kongressen ble han gjort oppmerksom på det omfattende forskningsarbeidet til engelskmannen Charles Reep, som fra 1951 til 1998 analyserte hele 12 000 scoringer.

Drillo hadde funnet den store godteposen.

Den gang 79-årige Reep, som etter hvert ble en god venn av Drillo, satt med et materiale som både underbygget Drillos forskning og ga nye innfallsvinkler.

– Reep har betydd mye for meg, sier Egil. – Han hadde materiale som understøttet teoriene om gjennombruddshissighet og det enkle faktum at det laget som har ballen flest ganger innenfor motstanderens straffefelt, som regel vinner kamper.

Reep oppsummerte tidlig i 1990-årene at hele 80 prosent av målene kom etter tre pasninger eller færre. Tallene den gang var basert på 9175 mål og hvert eneste spark og hendelse i kampene der scoringene kom.

Flaks er en undervurdert faktor
Reep hadde ett poeng til, som Drillo hadde fundert på, men lagt til side, nemlig at tilfeldigheter (random chance), flaks, kan avgjøre fotballkamper, som Reep formulerte slik: «Anything can happen in any time in any match.» Det er blant annet årsaken til at storlagene vinner serien oftere enn cupen. De kan tape én kamp, men er stabile over tid. Gjennom det fant Egil ut at stang inn / stang ut-effekten var reell.

– Flaks er en undervurdert faktor, sier Egil i dag. – Du kan tape sjansestatistikken 1–15 og likevel vinne kamper. Det er faktisk mulig, sier han, og henviser til at han i den første perioden hadde flaks i de uavgjorte bortekampene mot England (1–1) og Nederland (0–0). Og motsatt: Hjemme mot Finland i VM-kvaliken i 1997 vant Norge sjansestatistikken 9–2, men kampen endte 1–1. I bortekampen senere på høsten vant Norge sjansestatistikken 7–5, men Norge vant 4–0. – Tilfeldighet, flaks og uflaks, mener Drillo.


En kuriositet fra Reeps materiale er at lag som vant 4–0 eller mer, ofte tapte den neste kampen. Sannsynligvis skjedde dette fordi de følte seg overlegne og viser hvor lite et lag kan slippe seg ned for å tape.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg bjørn123 » 29 Okt 2018, 20:11

Jo for all del. Men vil sitere en legende innen en annen sport: merkelig dette, "dess mer jeg trener, dess mer flaks har jeg".
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg Morten T. » 29 Okt 2018, 20:25

bjørn123 skrev:Jo for all del. Men vil sitere en legende innen en annen sport: merkelig dette, "dess mer jeg trener, dess mer flaks har jeg".
Vet ikke hvem som sa det, eller i hvilken sammenheng det ble sagt, i og med at det bare er et løsrevet sitat( eller one-liner ), men jeg mener vedkommende tar feil. Jeg ville heller ha sagt: «Dess mer jeg trener, dess mindre gjør jeg meg selv avhengig av faktorer som flaks og tilfeldigheter for å skape et positivt resultat».
Flaks vil alltid være en faktor i fotball, det beste er å anerkjenne det, og så gå videre å jobbe med de faktorene man kan kontrollere og utvikle( som f.eks. spillernes fysiske form, taktikk, læring i forhold til valg i kampsituasjoner osv. ) slik at faktoren flaks kan minimeres. Den faktoren kan aldri bli helt borte, men ( det urealistiske ) målet må alltid være å jobbe mot en slags «nullvisjon».
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg bjørn123 » 29 Okt 2018, 21:50

Jack Nicklaus hevdet det.
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg onside » 29 Okt 2018, 22:09

Morten T. Welcome back :)
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Bristol City - Stoke

Innlegg Morten T. » 29 Okt 2018, 22:38

bjørn123 skrev:Jack Nicklaus hevdet det.

Javel?
På meg virker det som om utsagnet er en aforisme av ukjent opphav som kan ha blitt uttrykt som en spøkefull bemerkning, og kan til og med stamme fra utenfor idrettens verden:
https://quoteinvestigator.com/2010/07/14/luck/
Og i hvilken sammenheng sa Nicklaus evt. dette?

Men uansett, er det egentlig relevant å dra inn en som praktiserer sporten golf, eller «terrengkrokett» som en annen kunnskapsrik fotballtrener, Nils Arne Eggen, kalte golf i den strålende boka «Godfoten», når vi snakker om flaks, uflaks og tilfeldigheter i sporten fotball? Jeg mener nei, og synes heller at de som har fotball som fag bør lånes øre til i denne sammenhengen.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 31 gjester

cron