Stoke City vs Arsenal

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg Morten T. » 14 Mai 2017, 02:38

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:[
I løpet av de 7 kampene har vi sluppet inn halvparten av alle baklengs denne sesongen. Det betyr at vi i de resterende 30 kampene har sluppet inn 28 mål, hvilket gir 0,93 baklengs i snitt per kamp. Dette er bedre enn både Man.C, Liverpool og Arsenal. Selvsagt er ikke dette direkte sammenlignbart, fordi jeg utelater en del av kampene mot topp 5 lagene. Poenget er likevel at vi - sett bort fra i de kampene der vi har spilt mot topp 5 - faktisk har greidd oss veldig bra rent forsvarsmessig, til tross for at vi totalt setter negativ rekord på antall innslupne mål.

Kan ikke slike eksempler rades opp i flere sesonger og for flere klubber?
Det kan fremstå litt selektivt...

I "katastrofesesongen" 12/13( ikke mine ord, men like fullt ) slapp Stoke inn 21 mål i 7 utvalgte kamper og 24 i de resterende 31.
I 11/12 slapp de inn 24 mål i 7 utvalgte kamper og 29 i de resterende 31.
I 10/11 slapp de inn 17 mål i 7 utvalgte kamper og 31 i de resterende 31.
I 09/10 slapp de inn 25 mål i 7 utvalgte kamper og 23 i de resterende 31.
I 08/09 slapp de inn 24 mål i 7 utvalgte kamper og 31 i de resterende 31.

Kreativ bokføring....

Noe jeg synes en del glemmer litt for lett er at noen av de nevnte sesongene var Stoke nyetablert som klubb i PL. Klubben er også rikere nå og har større forutsetninger for å sy sammen et bra lag enn den gang, selv om jeg mener at noe av det som hensynstas aller minst blant den gjengse supporter er at også de andre klubbene har forsterket seg og blitt rikere i samme periode. Det har skapt forventninger hos flere og kanskje det heller det er det temaet som bør diskuteres mer?: Har enkeltes forventninger vært litt for store og urealistiske? Også når vi tar med den mye underkommuniserte faktoren "andre klubber" i diskusjonen?

Forskjellen, Morten, er at Stoke den gangen - og helt riktig - ble ansett for å være et lag som var veldig solid defensivt, men svake fremover. Statistikken din understreker også det.

Poenget mitt er at tendensen er akkurat den samme denne sesongen, men nå vris dette om til at Stoke har store problemer bakover. Etter mitt syn - og det har jeg hevdet lenge - er ikke Stoke sitt hovedproblem bakover på banen, men at vi ikke scorer nok mål. Det sier - etter mitt syn - ganske mye når Stoke sin toppscorer har scoret 6 mål når en kamp gjenstår av sesongen, og attpåtil er en midtbanespiller.

Og når det gjøres et poeng av at Stoke er rikere og har større forutsetninger for å sy sammen et bra lag nå, så må det ikke glemmes at det samme gjelder også for de andre lagene i PL. Altså må man forutsette at konkurransen er enda hardere i dag enn i våre første sesonger i PL. Relativt sett jevner vel derfor dette seg ut. ;)

Konkurransen er hardere, ja og det har jeg påpekt flere ganger, men Stoke hadde vært ute av det gode selskap i 23 år og klarte å etablere seg i PL. Vi hadde dårligere konkurransekraft den gangen i forhold til andre klubber, mens pr. i dag er Stoke mer å betrakte som ørlite over midten på den fronten. Vi er altså nå i bedre stand til å konkurrere mot de andre klubbene i PL, men den gangen så overpresterte klubben ut i fra forutsetningene den hadde. Det er det kunststykket jeg mener var så fantastisk og som jeg vel også mener titt og ofte ikke får den all den kreden det burde få.

Det glemmes fort i vår tidsalder...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg Morten T. » 14 Mai 2017, 12:32

Torstein Norevik skrev:Jeg skulle gjerne sett Hughes ha fortsatt den veien han staket ut i starten. Bygget laget sitt nå rundt spillere som Bojan, Shaqiri, Arnie, Imbula, Butland, Martins indi og Ramadan, i stedet for stadig vekk å sette sin lit til spillere som Adam, Whelan, Walters og Crouch. Joda, jeg er klar over at alle disse var med også i den gode startperioden til Hughes. Men glem ikke at de nå er tre-fire år eldre, og alle godt over toppen og på nedadgående.

Det glemmes ikke, men det jeg synes unnlates å bli nevnt litt for ofte er at disse spillerne spilte mye, eller svært mye, i de første sesongene til Hughes.
Den gangen ble de sjelden eller aldri nevnt som en bidragende årsak til den såkalte "suksessen", den tilfalt et lite knippe andre spillere, og da gjerne disse med gode/ok individuelle ferdigheter( fotball-på-løkka-ferdigheter ).
Hva skjer så når den sportslige pila peker nedover? Jo, da trekkes disse spillerne( Walters, Crouch, Whelan m.fl. ) plutselig opp av hatten og får påklistret lappen "syndebukk" og den direkte årsaken til miseren, mens en spiller som for eksempel Krkic ikke kritiseres for sine manglende prestasjoner, nei da skyldes det konsekvent en utenforliggende årsak utenfor mannens herredømme.

Det er dette jeg synes er snodig og en ganske skjev fremstilling. En spiller som Crouch har fått liten tillit de siste sesongene. Hvorfor nevnes ikke dette som en mulig årsak hvis han evt. spiller en svak kamp? Og hvorfor hylles han ikke, gitt de samme forutsetningene, hvis han spiller en god kamp?
For meg så virker det som om noen bedømmer spillerne basert på forskjellige forutsetninger i selve bedømmelsen og dermed fremstår evt. kritikk og ros noe hul, synes jeg.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg Morten T. » 14 Mai 2017, 14:03

Torstein Norevik skrev:Høsten 2015 synest jeg er det beste jeg har sett av Stoke siden opprykket til PL. Vi spilte fin fotball, og ikke minst - vi fikk resultater. Fra slutten av september og ut året var det bare to-tre klubber som tok flere poeng enn Stoke. Vi slo lag som Man.U, Man.C og Chelsea, det er en bra prestasjon uansett om det hevdes at disse klubbene ikke var på sitt beste den gangen. De er blant de sterkeste lagene i PL uansett, selv om de ikke presterer maks.

Dette har også blitt gjort før, men da med et langt mindre "papirsterkt" mannskap.

08/09: Tottenham, Arsenal og ManC
09/10: Tottenham
10/11: Liverpool og Arsenal
11/12: Liverpool og Tottenham
12/13: Liverpool

I 15/16-sesongen ble for øvrig ManU nr. 4, ManC nr. 5 og Chelsea nr. 10. Alle disse tre( spesielt Chelsea ) skuffet den sesongen og leverte ikke spesielt bra. Det var vel en stund et munnhell i England forrige sesong at "Everyone beat Chelsea". ManC benyttet for øvrig 4. og 5. valget på stopperplassen i kampen mot Stoke og det er rimelig godt kjent at van Gaal aldri fikk til sitt stillestående ballbesittelsespill i ManU. Ikke for å ta noe vekk fra Stoke, som gjorde gode kamper mot disse lagene, men å bruke dette som et slags "bevis" på at spillestilen til Hughes fungerer svært godt blir ikke helt nyansert, synes jeg.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg Oddvin » 14 Mai 2017, 22:55

Uten sammenligning for øvrig, men i min tid som trener for aldersbestemte lag var filosofien klar: Spissen er første forsvarer, keeperen er første angriper. Med andre ord, alle måtte jobbe som et lag. Eg hadde suksess med det, selvfølgelig kan det ikkje sammenlignes med PL men tankegangen kan kanskje overføres på ein måte, eller?
Oddvin
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1102
Registrert: 07 Aug 2010, 13:57
Bosted: Os

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg Morten T. » 14 Mai 2017, 23:30

Oddvin skrev:Uten sammenligning for øvrig, men i min tid som trener for aldersbestemte lag var filosofien klar: Spissen er første forsvarer, keeperen er første angriper. Med andre ord, alle måtte jobbe som et lag. Eg hadde suksess med det, selvfølgelig kan det ikkje sammenlignes med PL men tankegangen kan kanskje overføres på ein måte, eller?
Selvfølgelig kan det sammenlignes, Oddvin. :)
Spillere må og skal jobbe hardt. Se for eksempel på meget gode individualister som Christian Eriksen, Cesc Fabregas, Dele Alli, Erik Lamela, Adam Lallena, Harry Kane og Aaron Ramsey. De er blant spillerne som løper mest i hele Premier League. Allikevel er de flinke til å skape noe framover. Alle disse bidrar for lagets beste gjennom å jobbe knallhardt både offensivt og defensivt, noe som må sies å gi både dem selv, og klubbene de spiller for, ganske greit med suksess.

Så ja, det er absolutt noe i det du skriver her.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg Svein Nilsen » 15 Mai 2017, 14:21

En sesong i PL er på 38 kamper, du møter 19 lag 2 ganger - hjemme og borte. Det er kliss likt for alle 20 lagene. Da blir det for søkt å plukke ut noen kamper som vi slipper inn spesielt mange mål i. Det er KUN totalen som teller. Vi kan ikke plukke ut 7 kamper hvor vi holder nullen og si at snittet på innslupne mål i disse kampene var på 0...mens i de andre 31 kampene var snittet så og så mye! Sannheten er tung men ærlig; vi har prestert dårligere i år enn på flere sesonger, vi scorer færre og slipper inn mer. Vi har en stygg målforskjell som for meg forteller det meste. Sesongen har vært under pari, iallefall under de forventningene som selvfølgelig var der. Det ligger i en fotball klubbs natur, og definitivt supporterne, at klubben skal utvikles, bli bedre - på alle fronter, spesielt sportslig i form av flere poeng, bedre tabellplassering, større suksess. Skal Stoke forsvare en 9.plass ett år må de bli bedre enn det året, fordi alle klubber har målsetning om å bli enda bedre og bruker mer ressurser. De som ikke har mest ressurser må være smartere på andre felt; dyktig manager, finne en effektiv spillestil, topp motiverte og gode spillere, samhandling og guts osv. Det handler også om flyt, litt flaks, få skader, gode kjøp osv. Forskjellen på stang inn og stang ut kan være enorm!
Som supportere av Stoke City KAN vi velge å stikke fingeren i jorda, se hvor vi kommer fra og si; vi har vært i Premier League, verdens tøffeste liga, i 9 sesonger og starter snart den 10. Vi har levert på et stabilt og godt nivå alle sesongene. Mange nedturer men faktisk, ut i fra forutsetningene, enda flere store og stolte øyeblikk. Vi må regne med at vi innimellom får en litt dårligere sesong, men vi har etablert oss midt på tabellen i Premier League. Sesongen i år er ingen katastrofe, bare en liten hump på veien mot nye topp 10 plasseringer. Hvis jeg viste det når jeg så Stoke hjemme mot Chesterfield, Wycombe, Walsall og Wrexham for 15-20 år siden så hadde jeg vært overveldet!
Eller vi KAN velge å si at denne sesongen har vært katastrofal; vi har over halvannen sesong nesten ikke spilt en god kamp, spillere har underprestert, manageren vingler mer og mer, vi har kastet millioner av pundsedler etter spillere som rett og slett er dårlige, vi har blitt pissa på av topp 6 lagene.
De fleste som ytrer seg og som bryr seg mest er nok enig i det siste. Det viste kampen på lørdagen; spillerne var slappe og til dels uinteressert, taktikken var elendig og laguttaket ikke bra. Når kampbildet og resultatet ble som det ble var det et trist syn da spillerne skulle ut på sin vanlige "siste hjemmekamp for sesongen" lap of honour, hvor spillerne med barna sine tusler rundt banen og tar i mot hyllesten fra sine supportere. Jeg har vært med på det noen ganger tidligere (som tilskuer/supporter :D ), det har vært en fantastisk stemning, nå på lørdag var det et trist syn. Veldig få, eller pinlig få, ble igjen for å hylle spillerne. Det sier vel mest om Arsenal kampen men også mye om sesongen som snart avsluttes.

Jeg har vært svært kritisk til MH den siste tiden, mest fordi vi har blitt dårligere og dårligere over lang tid og spillerne underpresterer. Kanskje fordi MH vingler så fælt med taktikk og laguttak. Uansett, klubben står over alt og jeg stoler på at Peter Coates & co gjør de riktige valg. Sparker de Sparky så er det helt ok, velger de å beholde han er det også ok. Men da må også han prestere; på overgangsmarkedet, på taktikk og laguttak, på spillestil og ikke minst få resultater som er bedre enn før........ Kampen mot Southampton på søndag blir nå en liten parentes mot det som skal foregå mot den fantastiske 2017/18 sesongen; noen supre spillerkjøp tidlig i sommer, en god pre-season, en fantastisk sesongstart som fortsetter og fortsetter og fortsetter....mot cupgull og plass i Champions League! Oj, vi Stoke supportere har mye å glede oss til! (Jeg har IKKE tatt noen lykkepiller etter hjemkomst fra Stoke-on-Trent i helgen).... :D :D
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg Torstein Norevik » 15 Mai 2017, 15:36

Svein Nilsen skrev:En sesong i PL er på 38 kamper, du møter 19 lag 2 ganger - hjemme og borte. Det er kliss likt for alle 20 lagene. Da blir det for søkt å plukke ut noen kamper som vi slipper inn spesielt mange mål i. Det er KUN totalen som teller. Vi kan ikke plukke ut 7 kamper hvor vi holder nullen og si at snittet på innslupne mål i disse kampene var på 0...mens i de andre 31 kampene var snittet så og så mye! Sannheten er tung men ærlig; vi har prestert dårligere i år enn på flere sesonger, vi scorer færre og slipper inn mer. Vi har en stygg målforskjell som for meg forteller det meste.

Det er helt greitt, Svein, at du synest en slik oppstilling blir søkt. Jeg tåler det, og jeg kan for så vidt også skjønne hva du mener. Poenget mitt med å plukke disse 7 kampene var likevel å belyse at disse kampene ikke var typiske for hva vi presterte forsvarsmessig store deler av sesongen. De utgjør i underkant av 1/5 av alle kampene. I de øvrige 4/5 av kampene hadde vi et antall baklengs som var mer enn akseptabelt. Det som det forteller er at vi ikke henger med defensivt når vi møter de beste lagene, vi blir spilt ut, mens vi greier oss helt ok mot lag utenfor topp 5.

Hovedpoenget mitt med å vise dette var likevel at jeg mener det er feil å gi det defensive arbeidet skylden for en dårlig sesong. Hovedproblemet ligger - som det har gjort i alle år i PL - i den offensive delen av spillet. Vi skaper ikke nok sjanser og vi greier ikke å score på de sjansene vi skaper. Når vår toppscorer har seks mål synest jeg det sier det meste.

Men, men, nye lodd og ny gevinster. Jeg ser også frem til ny sesong, men håper at vår manager - Hughes eller andre - foretar en solid opprensking i stallen til sommeren, forynger stallen og får inn flere spillere med fart. Det er en mangelvare per i dag. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg mfkpotter » 15 Mai 2017, 17:52

Denne kampen oppsummerer veldig godt Stoke sine siste 18 måneder, ingen innsats, ingen plan, forferdelig laguttak, klarer ikke å skape målsjanser, og et forsvar som lekker som en sil. I sesongens siste hjemmekamp så forventer publikum at spillerne jobber 100%, når det da presteres en av de dårligste hjemmekampene på mange år, så er det helt tydelig at Mark Hughes har mistet den berømte garderoben. Det er selvfølgelig ikke akseptabelt å spille på 90%, men verden har jo da blitt sånn at da må sjefen gå.

Alt dette toppes selvfølgelig av de siste håpløse overgangsvinduene, Mr Hughes viser jo veldig tydelig at han har mistet grepet om både spillerlogistikk og måten han ønsker laget å spille på. Det å si at Stoke er en klubb som forventes å ligge midt på tabellen kjøper jeg ikke. Nå er klubben virkelig inne i en kritisk periode, og hvis det ikke endres drastisk på trenersiden, så tror jeg Stoke tar en Sunderland neste år.
Hvis signalene fra Stoke i dag om at Hughes sitter trygt er korrekt, så gleder jeg meg ikke til neste år. Jeg håper at det er en klassisk " vi har tiltro til vår trener" men som er ferdig noen dager etter.

Spørsmålet Coates nå sikkert har tenkt lenge på, og må tenke litt mer på er: Hvem skal ta over for Hughes? Jeg mener tiden er inne til å finne utenlands trener som kan få det aller beste ut av alle de gode spillerne som tross alt er i klubben. Det må også brukes spillere som er under 40 år gamle, og tørre å bruke unge spillere som er virkelig gode ( Sobhi).

Nei denne sommeren blir alfa og omega for klubben, jeg håper bare at Coates har sett faresignalene og gjør de nødvendige grep.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Re: Stoke City vs Arsenal

Innlegg Morten T. » 15 Mai 2017, 21:39

mfkpotter skrev:Spørsmålet Coates nå sikkert har tenkt lenge på, og må tenke litt mer på er: Hvem skal ta over for Hughes? Jeg mener tiden er inne til å finne utenlands trener som kan få det aller beste ut av alle de gode spillerne som tross alt er i klubben.

Enig, men jeg er tvilende til at det skjer. Jeg tror det beste vi kan håpe på i så måte er en utenlandsk manager med erfaring fra England, type Ranieri, Benitez eller lignende.
Gamle Coates har en forkjærlighet for britiske managere og under hans tid som eier av klubben( over to perioder ) så har det aldri vært en utlending som har vært manager i klubben. De eneste to utlendingene som har ledet laget gjorde det under det islandske eierskapet.
Jeg tror faktisk at sjansen er relativt stor for at Hughes fortsetter, kanskje helt oppe i 60-80% mulighet for det, men hva jeg håper på er en annen skål.
Noen briter kan jo også være aktuelle. For eksempel Hodgson, Bould, Allardyce eller lignende, men jeg tviler sterkt på det.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 42 gjester

cron