Stoke City vs Burnley

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke City vs Burnley

Innlegg Knut Ole » 24 Nov 2014, 21:34

Morten T. skrev:
Knut Ole skrev:
Here we go
?
Spon-on-Svein. Det er dommeren som har ansvaret! Verktøy finnes i reglement, klokker er tilgjengelig på samme måte som kortstokk og fløyte. + tre meddommere.
Tilleggstid for å framprovosere stopp i spillet ved å ligge nede å vri seg "for ingen ting", skal så klart medføre tillegg i tid. INJURY TIME tilsvarer vel aldri sum tid ved skadeavbrekk. Fint om tilleggstid blir mer reell, enig! - men dessverre ikke realistisk med 17 minutters tillegg per omgang. Hvor ofte praktiserte du det Morten? Jeg tror andre sterke interesser overkjører dette på topp-nivå (jf innspill høyere opp). Tiltak jeg tror vil ramme spiller og lagledelse/ manager direkte er som du nevner gult kort. Jeg vil si at i 10 av 11 tilfeller sprinter ikke bare spilleren etter to minutter, men etter 20 sekunder. Men det er vel ikke åpning for det i regelboka per nå? Samme, og kanskje enda sterkere ville en karantene på to evt. fire minutter gjøre. Uenig Morten, jeg mener denne reaksjonen treffer direkte mht. usportslig drøying og har enda større effekt enn tillegg i tid. 10 mot 11 er en direkte sanksjon og ulempe for LAGET. I tillegg (altså to tanker / aktiviteter samtidig) bør det legges til tid. Enig Morten, det kan være utfordring å finne optimalt praktisering på dette. Men kanskje ikke.... en som går blødende ut og må bandasjeres bør antakeligvis uansett ha en to / fire-minutters pause? En som vrir seg i uendelig smerte, hvor dommer anviser denne til å ta en tur av banen sammen med medisinsk apparat bør ikke få anledning til å sprinte uanfektet ut på banen etter 12 sekunder på sidelinjen. Det skjedde tre ganger på lørdag. Jeg ble små-kvalm av det. Lufta det derfor på forumet.

Men det som har vært poenget mitt hele tiden er dette:
Hvis man legger til 23 minutter i en kamp, så vil problemet forsvinne mer eller mindre av seg selv allerede i den neste kampen. For da vil spillerne og ledere forstå( med mindre de er fullstendig sandblåste i topplokket ) at det IKKE vil lønne seg å jukse. Ett slikt tiltak vil med andre ord virke preventivt, og jeg skal vedde skjorta på at holdningsendringen hadde kommet kjapt også.
Det samme med f.eks. Shawcross som er i den aller ypperste eliten hva kommer til armbruk i straffefeltet. Hadde Shawcross fått de rettmessige 7 straffene mot seg i en kamp, så hadde han 100% garantert IKKE brukt armene i neste kamp.
Hadde Delap fått gult( og etter det rødt ) for å bruke 45 sekunder på å tørke av ballen med et håndkle, så hadde han ikke gjort den samme handlingen i neste kamp.
Iverksettes det jeg skriver om her med full tyngde så er det "problem solved" i løpet av noen serierunder. Easypeasy. :P
Og er det egentlig noe forskjell på Begovic sin ekstreme somling ved utspark og en som "faker" skade? Sett fra machomannens side( som meg selv :mrgreen: ), så blir svaret ja. Det er åpenbart mer pinglete å ligge å vri seg for ingenting, men ser man forbi det så er alle disse handlingene begått med ett mål for øye, og det er for å få tiden til å gå og derav tilegne laget sitt en urettmessig fordel.

Og nei, jeg praktiserte ikke så lang tilleggstid ofte( bare de få gangene ambulanse måtte tilkalles eller noe i den duren ), for det var ikke( og jeg tror vel at det fortsatt ikke er ) kotyme å praktisere det og heller liten forståelse for at man ville ta i bruk et slik virkemiddel. Men nå er det i og for seg uinteressant hva jeg har gjort, det som er mer interessant er hva som er rett eller bør være rett, og det er etter mitt syn det jeg har skrevet om over. Dommerne har muligheter til å forandre, men skal de gjøre det så må de også få backing av ledelse på høyt nivå( UEFA, FIFA ), trenere/ledere, spillere og supportere. Den backinga har de ikke i dag.
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Stoke City vs Burnley

Innlegg Knut Ole » 24 Nov 2014, 22:20

Men det som har vært poenget mitt hele tiden er dette:
Hvis man legger til 23 minutter i en kamp, så vil problemet forsvinne mer eller mindre av seg selv allerede i den neste kampen. For da vil spillerne og ledere forstå( med mindre de er fullstendig sandblåste i topplokket ) at det IKKE vil lønne seg å jukse. Ett slikt tiltak vil med andre ord virke preventivt, og jeg skal vedde skjorta på at holdningsendringen hadde kommet kjapt også.
Det samme med f.eks. Shawcross som er i den aller ypperste eliten hva kommer til armbruk i straffefeltet. Hadde Shawcross fått de rettmessige 7 straffene mot seg i en kamp, så hadde han 100% garantert IKKE brukt armene i neste kamp.
Hadde Delap fått gult( og etter det rødt ) for å bruke 45 sekunder på å tørke av ballen med et håndkle, så hadde han ikke gjort den samme handlingen i neste kamp.
Iverksettes det jeg skriver om her med full tyngde så er det "problem solved" i løpet av noen serierunder. Easypeasy. :P
Og er det egentlig noe forskjell på Begovic sin ekstreme somling ved utspark og en som "faker" skade? Sett fra machomannens side( som meg selv :mrgreen: ), så blir svaret ja. Det er åpenbart mer pinglete å ligge å vri seg for ingenting, men ser man forbi det så er alle disse handlingene begått med ett mål for øye, og det er for å få tiden til å gå og derav tilegne laget sitt en urettmessig fordel.

Og nei, jeg praktiserte ikke så lang tilleggstid ofte( bare de få gangene ambulanse måtte tilkalles eller noe i den duren ), for det var ikke( og jeg tror vel at det fortsatt ikke er ) kotyme å praktisere det og heller liten forståelse for at man ville ta i bruk et slik virkemiddel. Men nå er det i og for seg uinteressant hva jeg har gjort, det som er mer interessant er hva som er rett eller bør være rett, og det er etter mitt syn det jeg har skrevet om over. Dommerne har muligheter til å forandre, men skal de gjøre det så må de også få backing av ledelse på høyt nivå( UEFA, FIFA ), trenere/ledere, spillere og supportere. Den backinga har de ikke i dag.[/quote][/quote]


Jepp tilleggstid / injury time er tilgjengelig å benytte. Både intensjon og regelbok er jo villet for å benytte det. Det er bra! Enig! Sant! True! Well, når dommere ikke bruker muligheten fullt ut pga kotyme eller andre grunner jeg ikke helt forstår kan en muligens tenke andre midler i tillegg / kombinasjon. En direkte straff mot spiller og laget kanskje? 10 mot 11 suger faktisk bra. Uinteressant om det er Burnley eller Stoke eller Halifax som kommer i undertall. Etter å ha vært på match lørdag slo det meg kanskje at et slikt tiltak i tillegg til praktiseringen av tilleggstid vil kunne virke preventivt. Men utfra alt du gjentar om den ene løsningen som saligjørende (som altså i liten grad praktiseres med mindre yttykningskjøretøy er tilkalt) og annen ide som lite hensiktsmessig har jeg lært noe i dag også. Fint!
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Stoke City vs Burnley

Innlegg Morten T. » 24 Nov 2014, 22:44

Dette blir litt sånn såkalt Ad Hominem-argument:
A: "Røyking er farlig"
B: "Du røyker jo selv jo"

Det som er viktig her er ikke hva som er gjort være seg av et kollektiv eller enkeltpersoner, men hva som er rett eller feil.
Jeg mener at løsningen hadde vært å begynne å praktisere tilleggstid som et sterkt preventivt virkemiddel uavhengig av hva som er gjort opp til i dag, men for å få til det så må det etableres en felles forståelse fra alle berørte parter( offisielle organer, ledere, trenere, dommere, spillere, media og supportere ). Dommerne kan ikke bære dette alene, de er kun en part i det hele.

Jeg mener at hvis kampen mot jukset skal vinnes, uavhengig om ditt, mitt eller andres forslag hadde blitt tatt til følge, så må ALLE berørte parter bidra. Ansvaret kan ikke bare legges på dommerne, men må også i stor grad tillegges spillerne. Og så må det selvfølgelig ses på regelverket slik at skott og smutthull kan tettes i størst mulig grad. Men det er ikke bare på banen det jukses. Jeg mener at det også jukses i stor grad utenfor banen og da tenker jeg i første rekke på dette rundt økonomiske misligheter som er med på å gi noen klubber urettmessige fordeler. Mange klubber har i årenes løp, både i Norge, England og mange andre land, blitt frarøvet muligheter til å spille på et høyere nivå( og dermed gått glipp av inntekter ) som følge av at andre klubber igjen har valgt å føre regnskapet sitt på pølsepapir o.l. Dette er også i høyeste grad juks og bør straffes mye, mye hardere enn i dag for at vi skal nærme oss noe som kan kalles "Fair Play".

Etter mitt syn. :P
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke City vs Burnley

Innlegg Knut Ole » 24 Nov 2014, 23:50

Morten T. skrev:Dette blir litt sånn såkalt Ad Hominem-argument:
A: "Røyking er farlig"
B: "Du røyker jo selv jo"

Det som er viktig her er ikke hva som er gjort være seg av et kollektiv eller enkeltpersoner, men hva som er rett eller feil.
Jeg mener at løsningen hadde vært å begynne å praktisere tilleggstid som et sterkt preventivt virkemiddel uavhengig av hva som er gjort opp til i dag, men for å få til det så må det etableres en felles forståelse fra alle berørte parter( offisielle organer, ledere, trenere, dommere, spillere, media og supportere ). Dommerne kan ikke bære dette alene, de er kun en part i det hele.

Jeg mener at hvis kampen mot jukset skal vinnes, uavhengig om ditt, mitt eller andres forslag hadde blitt tatt til følge, så må ALLE berørte parter bidra. Ansvaret kan ikke bare legges på dommerne, men må også i stor grad tillegges spillerne. Og så må det selvfølgelig ses på regelverket slik at skott og smutthull kan tettes i størst mulig grad. Men det er ikke bare på banen det jukses. Jeg mener at det også jukses i stor grad utenfor banen og da tenker jeg i første rekke på dette rundt økonomiske misligheter som er med på å gi noen klubber urettmessige fordeler. Mange klubber har i årenes løp, både i Norge, England og mange andre land, blitt frarøvet muligheter til å spille på et høyere nivå( og dermed gått glipp av inntekter ) som følge av at andre klubber igjen har valgt å føre regnskapet sitt på pølsepapir o.l. Dette er også i høyeste grad juks og bør straffes mye, mye hardere enn i dag for at vi skal nærme oss noe som kan kalles "Fair Play".

Etter mitt syn. :P

Fair play! Går for den...

Lite fair å registrere spiller i det ene øyeblikket ligge livløse, men umiddelbart etter igangsetting av spillet "premieres" av dommerkvartet med å få spurte inn på banen. Debatt omkring noe så enkelt som et evt grep, utover gjeldene regler som ikke praktiseres / ikke funker optimalt, for å komme til livs med usympatisk og teatralsk oppførsel runder jeg av. Har litt tungt å forstå at en direkte sanksjon mot (skue)spiller er utenkelig. Kan hende vi kan ta opp tråden neste gang vi ser match sammen?
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Stoke City vs Burnley

Innlegg Morten T. » 25 Nov 2014, 00:01

Knut Ole skrev:
Morten T. skrev:Dette blir litt sånn såkalt Ad Hominem-argument:
A: "Røyking er farlig"
B: "Du røyker jo selv jo"

Det som er viktig her er ikke hva som er gjort være seg av et kollektiv eller enkeltpersoner, men hva som er rett eller feil.
Jeg mener at løsningen hadde vært å begynne å praktisere tilleggstid som et sterkt preventivt virkemiddel uavhengig av hva som er gjort opp til i dag, men for å få til det så må det etableres en felles forståelse fra alle berørte parter( offisielle organer, ledere, trenere, dommere, spillere, media og supportere ). Dommerne kan ikke bære dette alene, de er kun en part i det hele.

Jeg mener at hvis kampen mot jukset skal vinnes, uavhengig om ditt, mitt eller andres forslag hadde blitt tatt til følge, så må ALLE berørte parter bidra. Ansvaret kan ikke bare legges på dommerne, men må også i stor grad tillegges spillerne. Og så må det selvfølgelig ses på regelverket slik at skott og smutthull kan tettes i størst mulig grad. Men det er ikke bare på banen det jukses. Jeg mener at det også jukses i stor grad utenfor banen og da tenker jeg i første rekke på dette rundt økonomiske misligheter som er med på å gi noen klubber urettmessige fordeler. Mange klubber har i årenes løp, både i Norge, England og mange andre land, blitt frarøvet muligheter til å spille på et høyere nivå( og dermed gått glipp av inntekter ) som følge av at andre klubber igjen har valgt å føre regnskapet sitt på pølsepapir o.l. Dette er også i høyeste grad juks og bør straffes mye, mye hardere enn i dag for at vi skal nærme oss noe som kan kalles "Fair Play".

Etter mitt syn. :P

Fair play! Går for den...

Lite fair å registrere spiller i det ene øyeblikket ligge livløse, men umiddelbart etter igangsetting av spillet "premieres" av dommerkvartet med å få spurte inn på banen. Debatt omkring noe så enkelt som et evt grep, utover gjeldene regler som ikke praktiseres / ikke funker optimalt, for å komme til livs med usympatisk og teatralsk oppførsel runder jeg av. Har litt tungt å forstå at en direkte sanksjon mot (skue)spiller er utenkelig. Kan hende vi kan ta opp tråden neste gang vi ser match sammen?

Okei, vil bare avslutte med å si at jeg tror mitt forslag ville fått en ende på alt som har med "time wasting" å gjøre( herunder faking av skader, keepere som bruker lang tid på igangsetting, tre minutter på å stille opp mur og legge ballen til rette på frispark, innbytter o.l. ). Jeg tror ditt forslag kun ville ha hjulpet i forhold til simulering av skader( noe som i og for seg er viktig nok ), men jeg er stygt redd for at spillerne da ville ha funnet andre smutthull for å sløse bort tid.
Holdningsendringen kommer nok først hvis man vet at konsekvensene blir betydelige, som det meste i samfunnet for øvrig. ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke City vs Burnley

Innlegg Knut Ole » 25 Nov 2014, 00:12

Morten T. skrev:
Knut Ole skrev:
Morten T. skrev:Dette blir litt sånn såkalt Ad Hominem-argument:
A: "Røyking er farlig"
B: "Du røyker jo selv jo"

Det som er viktig her er ikke hva som er gjort være seg av et kollektiv eller enkeltpersoner, men hva som er rett eller feil.
Jeg mener at løsningen hadde vært å begynne å praktisere tilleggstid som et sterkt preventivt virkemiddel uavhengig av hva som er gjort opp til i dag, men for å få til det så må det etableres en felles forståelse fra alle berørte parter( offisielle organer, ledere, trenere, dommere, spillere, media og supportere ). Dommerne kan ikke bære dette alene, de er kun en part i det hele.

Jeg mener at hvis kampen mot jukset skal vinnes, uavhengig om ditt, mitt eller andres forslag hadde blitt tatt til følge, så må ALLE berørte parter bidra. Ansvaret kan ikke bare legges på dommerne, men må også i stor grad tillegges spillerne. Og så må det selvfølgelig ses på regelverket slik at skott og smutthull kan tettes i størst mulig grad. Men det er ikke bare på banen det jukses. Jeg mener at det også jukses i stor grad utenfor banen og da tenker jeg i første rekke på dette rundt økonomiske misligheter som er med på å gi noen klubber urettmessige fordeler. Mange klubber har i årenes løp, både i Norge, England og mange andre land, blitt frarøvet muligheter til å spille på et høyere nivå( og dermed gått glipp av inntekter ) som følge av at andre klubber igjen har valgt å føre regnskapet sitt på pølsepapir o.l. Dette er også i høyeste grad juks og bør straffes mye, mye hardere enn i dag for at vi skal nærme oss noe som kan kalles "Fair Play".

Etter mitt syn. :P

Fair play! Går for den...

Lite fair å registrere spiller i det ene øyeblikket ligge livløse, men umiddelbart etter igangsetting av spillet "premieres" av dommerkvartet med å få spurte inn på banen. Debatt omkring noe så enkelt som et evt grep, utover gjeldene regler som ikke praktiseres / ikke funker optimalt, for å komme til livs med usympatisk og teatralsk oppførsel runder jeg av. Har litt tungt å forstå at en direkte sanksjon mot (skue)spiller er utenkelig. Kan hende vi kan ta opp tråden neste gang vi ser match sammen?

Okei, vil bare avslutte med å si at jeg tror mitt forslag ville fått en ende på alt som har med "time wasting" å gjøre( herunder faking av skader, keepere som bruker lang tid på igangsetting, tre minutter på å stille opp mur og legge ballen til rette på frispark, innbytter o.l. ). Jeg tror ditt forslag kun ville ha hjulpet i forhold til simulering av skader( noe som i og for seg er viktig nok ), men jeg er stygt redd for at spillerne da ville ha funnet andre smutthull for å sløse bort tid.
Holdningsendringen kommer nok først hvis man vet at konsekvensene blir betydelige, som det meste i samfunnet for øvrig. ;)

Obs...der tangerte du en grense (at forslaget faktisk vil kunne hjelpe i kampen for fair play). Med dette vil jeg avslutte med å konkludere med at mitt forslag er rett, fordi det kombinerer og forsterker bruken av tilleggstid med en ytterligere sanksjon mot usympatisk simulering av skader. To verktøy for å reparere unfair play! Takk :-)
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Stoke City vs Burnley

Innlegg Morten T. » 25 Nov 2014, 00:14

Okei, whatever....
Jeg synes time wasting er et problem uavhengig av hvordan den begås og det har vært mitt poeng hele veien
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 214 gjester