Sunderland - Stoke

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg Torstein Norevik » 30 Jan 2014, 01:55

Morten T. skrev:Dessverre, men denne kampen sementerte mye av synet jeg har hatt på det laget har prestert denne sesongen. Det funker ikke det Hughes prøver på og alle lag kan unnskylde seg med marginer, tilfeldigheter, dommerfeil osv. Stoke er selvfølgelig ikke spesielle på den biten, det bare føles sånn.
Nå MÅ Mark Hughes og gutta hans snart forstå at det er POENG som gjelder i fotball og finne en formel som gjør at de får nok av dem slik at vi ikke sitter og diskuterer kampen mot Doncaster på denne tiden i 2015.

Jeg synes vel egentlig ingen av spillerne fortjener noe særlig til honnør i dag, men etter mitt syn var Geoff Cameron den minst dårlige.

Dette er trist, men det er heldigvis nok av kamper igjen til å snu det på, men da må det mere smartness inn i hvordan laget tar for seg kampene ellers så kan dette bli riktig så stygt. :(

På punktet om spillestil er vi helt uenige, Morten ;) Jeg synest faktisk mye av det vi prøver på under Hughes funker. Vi er blant annet blitt langt mer ballsikre, og gutta tør nå å holde på ballen. Det er en forutsetning for spillestilen til Hughes, som er langt mer "posession-orientert" enn tilfellet var under TP. Og dette vil bare bli bedre og bedre etter hvert som gutta blir mer komfortable med den nye stilen. I TP's regjeringstid fikk man mange ganger inntrykk av at det for mange spillere var om å gjøre kvitte seg med ballen nesten før man hadde fått den.

Konsekvensen av dette er at vi i langt større grad enn før greier å styre kamper. Slik vi gjorde i dag, hvor vi styrte store deler av kampen, selv med 10 mann. Det greidde vi aldri før, og ble som regel presset bakover enten motstanderen het Manchester City eller om de het Fulham.

Så gjøres det selvfølgelig personlige feil som kan koste oss. Men jeg er likevel ikke enig i at det er spillestilen som er vårt hovedproblem, og jeg tror ikke vi nødvendigvis hadde hatt flere poeng nå om det fortsatt var TP som satt i sjefsstolen. Husk at vi i fjor vår kun plukket 14 poeng på de siste 19 kampene. Det at vi plukker lite poeng nå er altså ikke noe som har startet under Hughes, men noe som startet under Pulis og til en viss grad har fortsatt under Hughes.

Jeg tror heller at svaret ligger langt mer i det forhold at det offensive spillet har lidd i mange år under Pulis' stadige fokus på det defensive arbeidet. Pulis var veldig flink til å organisere den defensive delen av spillet. Men det har gått på bekostning av det offensive spillet, som til dels har blitt negjlisjert, ved at Pulis har stolt på at spillere som Crouch, Walters og Jerome skulle løse problemet. Det har de ikke greidd.

Spissene vi har hatt har rett og slett ikke vært gode nok, og det var de spissene Hughes overtok da han inntok sjefsstolen på Britannia. Og vi har heller ikke hatt gode nok kanter etter at det begynte å gå nedoverbakke med Etherington og Pennant. Dette anser jeg som hovedproblemet og hovedgrunnen til at vi ikke scorer mål, ikke det at vi har skiftet spillestil og nå er mer ballbesittende.

Det første Hughes gjorde var å prøve å kvittere ut noen av disse "problemområdene". Han fikk inn en venstre-back, en posisjon hvor vi over lang tid hadde benyttet en omskolert midtbanespiller. Og han hentet inn Assaidi og Arnautovic, to kantspillere som i utgangspunktet ble antatt å være forsterkninger sammenlignet med Ethers og Pennant, som begge var "over the top". Og han hentet inn Ireland, også det en spiller med langt flere offensive enn defensive fibre i kroppen.

I dette vinduet har han gjort lånet til Ireland om til en permanent overgang. Og han har hentet spissen Guidetti på lån og spissen/vingen Odemwingie permanent, og latt en Jones, som aldri slo til i Stoke-trøya fått forlate klubben.

Ser vi på hvem Hughes har hentet inn etter at han kom til klubben er det altså to forsvarere, men med offensiv legning (Pieters og Muniesa), samt fem offensive midtbanespillere/kanter og/eller spisser (Arnautovic, Ireland, Assaidi, Guidetti og Odemwingie).

I mitt hode virker alt dette som fornuftige grep, og tiltak som man - i alle fall på papiret - skulle tro ville bedre vår offensive slagkraft. Så er det selvsagt et paradoks at flere av disse spillerne som er hentet inn ennå ikke har tilrevet seg en fast plass i startoppstillingen, og at Hughes virker noe avventende til å bruke enkelte av de. Men akkurat det er jo noe han har til felles med sin forgjenger, som også hadde en tendens til å hente inn spillere som det senere skulle vise seg at han ikke kom til å bruke i vesentlig grad.

I alle fall virker det som at Hughes ser hvor skoen trykker og prøver å gjøre noe med det. Så vil alltid det å hente inn nye spillere ha visse elementer av gambling i seg, fordi man aldri har noen garanti for hvem som slår til og ikke.

Hughes bør få inn i alle fall èn og aller helst to kvalitetspisser til i dette vinduet. Spillere som kan skape noe på egen hånd, komme seg til sjanser og ikke minst sette de sjansene de får. Dette har vært mangelvare hos Stoke, som har slitt med spisser som ikke er i stand til å skape noe på egen hånd og som er altfor ineffektive når sjansen endelig byr seg.

Det er etter mitt syn dette som er hovedproblemet vårt nå og som har vært det i mange år. Ikke ny spillestil. 8-)

Får vi orden på dette tror jeg også at vi vil kunne komme til å se en markant økning av Stoke-scoringer, og poengene vil begynne å trille inn på poengkontoen. ;) Selv med ny spillestil.... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg Morten T. » 30 Jan 2014, 10:03

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:Dessverre, men denne kampen sementerte mye av synet jeg har hatt på det laget har prestert denne sesongen. Det funker ikke det Hughes prøver på og alle lag kan unnskylde seg med marginer, tilfeldigheter, dommerfeil osv. Stoke er selvfølgelig ikke spesielle på den biten, det bare føles sånn.
Nå MÅ Mark Hughes og gutta hans snart forstå at det er POENG som gjelder i fotball og finne en formel som gjør at de får nok av dem slik at vi ikke sitter og diskuterer kampen mot Doncaster på denne tiden i 2015.

Jeg synes vel egentlig ingen av spillerne fortjener noe særlig til honnør i dag, men etter mitt syn var Geoff Cameron den minst dårlige.

Dette er trist, men det er heldigvis nok av kamper igjen til å snu det på, men da må det mere smartness inn i hvordan laget tar for seg kampene ellers så kan dette bli riktig så stygt. :(

På punktet om spillestil er vi helt uenige, Morten ;) Jeg synest faktisk mye av det vi prøver på under Hughes funker. Vi er blant annet blitt langt mer ballsikre, og gutta tør nå å holde på ballen. Det er en forutsetning for spillestilen til Hughes, som er langt mer "posession-orientert" enn tilfellet var under TP. Og dette vil bare bli bedre og bedre etter hvert som gutta blir mer komfortable med den nye stilen. I TP's regjeringstid fikk man mange ganger inntrykk av at det for mange spillere var om å gjøre kvitte seg med ballen nesten før man hadde fått den.

Konsekvensen av dette er at vi i langt større grad enn før greier å styre kamper. Slik vi gjorde i dag, hvor vi styrte store deler av kampen, selv med 10 mann. Det greidde vi aldri før, og ble som regel presset bakover enten motstanderen het Manchester City eller om de het Fulham.

Så gjøres det selvfølgelig personlige feil som kan koste oss. Men jeg er likevel ikke enig i at det er spillestilen som er vårt hovedproblem, og jeg tror ikke vi nødvendigvis hadde hatt flere poeng nå om det fortsatt var TP som satt i sjefsstolen. Husk at vi i fjor vår kun plukket 14 poeng på de siste 19 kampene. Det at vi plukker lite poeng nå er altså ikke noe som har startet under Hughes, men noe som startet under Pulis og til en viss grad har fortsatt under Hughes.

Jeg tror heller at svaret ligger langt mer i det forhold at det offensive spillet har lidd i mange år under Pulis' stadige fokus på det defensive arbeidet. Pulis var veldig flink til å organisere den defensive delen av spillet. Men det har gått på bekostning av det offensive spillet, som til dels har blitt negjlisjert, ved at Pulis har stolt på at spillere som Crouch, Walters og Jerome skulle løse problemet. Det har de ikke greidd.

Spissene vi har hatt har rett og slett ikke vært gode nok, og det var de spissene Hughes overtok da han inntok sjefsstolen på Britannia. Og vi har heller ikke hatt gode nok kanter etter at det begynte å gå nedoverbakke med Etherington og Pennant. Dette anser jeg som hovedproblemet og hovedgrunnen til at vi ikke scorer mål, ikke det at vi har skiftet spillestil og nå er mer ballbesittende.

Det første Hughes gjorde var å prøve å kvittere ut noen av disse "problemområdene". Han fikk inn en venstre-back, en posisjon hvor vi over lang tid hadde benyttet en omskolert midtbanespiller. Og han hentet inn Assaidi og Arnautovic, to kantspillere som i utgangspunktet ble antatt å være forsterkninger sammenlignet med Ethers og Pennant, som begge var "over the top". Og han hentet inn Ireland, også det en spiller med langt flere offensive enn defensive fibre i kroppen.

I dette vinduet har han gjort lånet til Ireland om til en permanent overgang. Og han har hentet spissen Guidetti på lån og spissen/vingen Odemwingie permanent, og latt en Jones, som aldri slo til i Stoke-trøya fått forlate klubben.

Ser vi på hvem Hughes har hentet inn etter at han kom til klubben er det altså to forsvarere, men med offensiv legning (Pieters og Muniesa), samt fem offensive midtbanespillere/kanter og/eller spisser (Arnautovic, Ireland, Assaidi, Guidetti og Odemwingie).

I mitt hode virker alt dette som fornuftige grep, og tiltak som man - i alle fall på papiret - skulle tro ville bedre vår offensive slagkraft. Så er det selvsagt et paradoks at flere av disse spillerne som er hentet inn ennå ikke har tilrevet seg en fast plass i startoppstillingen, og at Hughes virker noe avventende til å bruke enkelte av de. Men akkurat det er jo noe han har til felles med sin forgjenger, som også hadde en tendens til å hente inn spillere som det senere skulle vise seg at han ikke kom til å bruke i vesentlig grad.

I alle fall virker det som at Hughes ser hvor skoen trykker og prøver å gjøre noe med det. Så vil alltid det å hente inn nye spillere ha visse elementer av gambling i seg, fordi man aldri har noen garanti for hvem som slår til og ikke.

Hughes bør få inn i alle fall èn og aller helst to kvalitetspisser til i dette vinduet. Spillere som kan skape noe på egen hånd, komme seg til sjanser og ikke minst sette de sjansene de får. Dette har vært mangelvare hos Stoke, som har slitt med spisser som ikke er i stand til å skape noe på egen hånd og som er altfor ineffektive når sjansen endelig byr seg.

Det er etter mitt syn dette som er hovedproblemet vårt nå og som har vært det i mange år. Ikke ny spillestil. 8-)

Får vi orden på dette tror jeg også at vi vil kunne komme til å se en markant økning av Stoke-scoringer, og poengene vil begynne å trille inn på poengkontoen. ;) Selv med ny spillestil.... ;)

Vel jeg synes ikke det fungerer og Hughes bør muligens begynne å svette litt nå....?
Ja, perioden under Pulis på denne tiden i fjor var forferdelig svak, ingen benekter det, men utrolig nok så plasserte klubben seg på en 13. plass til slutt etter 38 spilte seriekamper og for første gang i klubbens historie hadde den gjennomført fem strake sesonger i engelsk toppdivisjon uten å plassere seg blant de seks nederste lagene.

Det jeg synes er underlig er at man sees på negativ hvis man påpeker at INGEN manager i Stoke har hatt en svakere serieåpning enn Mark Hughes etter 23 spilte kamper siden 1989(!!!), mens det altså er helt greit( ja, det sees nesten på som "positivt"! ) å massivt kritisere det som sannsynligvis er Stoke City Footbal Clubs beste manager gjennom tidene fordi han var så "kjedelig" at han førte klubben til plasseringer mellom 11 og 14 i det som mange anser som verdens beste fotballiga.

Pulis overlot en klubb til Hughes som er skikket til å bli mellom nr. 8 og 15. Ingen elendighetsbeskrivelser og svartmaling av tidligere sesongers prestasjoner eller påstander om "tendenser i feil retning" osv., kan få meg til å forandre på det synet. Dermed anser jeg det slik at det aller, aller minste man kan forvente av Hughes er at han loser inn klubben et sted mellom forannevnte plasseringer( 8-15). Det vil hverken være bra eller dårlig. Det vil være det vi bør kunne forvente etter det massive og svært, svært gode grunnarbeidet som er lagt ned over mange år i forkant før den ulastelig antrukne waliseren ble ansatt som ny manager.
Han tok ikke over Walsall, Preston, Leeds eller en annen klubb hvor arbeidsforholdene er på schratch. Han tok over en klubb som har hatt en fin utvikling i mange år og sto støtt på begge bein. Han har egentlig hatt en langt enklere oppgave enn mesteparten av hans managerkollegaer noensinne har hatt.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg Morten T. » 30 Jan 2014, 10:28

Ble egentlig Pieters "hentet inn" av Hughes? Utifra det jeg har lest meg til hadde Pieters lenge vært i søkelyset til Stoke og var egentlig klar for klubben før Hughes kom inn.
De andre kjøpene er "hans" og ikke alle har falt like heldig ut etter fått så mye spilletid.
Resigneringen av Pennant var selvfølgelig bare tull, men på den tiden det skjedde så ble jaggu meg Pulis trukket inn da også. Det ble påstått at Pulis ikke hadde klart å "se" egenskapene til Pennant og få ut det beste i han, men når Hughes kom inn så skulle revitaliseringen skje. En annen paralell er Jones, som visstnok også ble dårlig behandlet av det forrige regimet. Hughes vraket begge.Som Pulis også gjorde...

Arnautovic er den største skuffelsen av Hughes sine innkjøp/lån, så langt. Den beste er muligens Assaidi, selv om han er ujevn og i går ble han for puslete igjen.

Jeg håper på 2-3 nye signeringer( gjerne på lån ) de siste timene nå slik at Hughes muligens, og forhåpentligvis, kan få det kartet han holder i hånda til å stemme bedre med terrenget han har foran seg. For foreløpig har de ikke stemt særlig bra overens, dessverre.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg Torstein Norevik » 30 Jan 2014, 11:10

Helt "fair" synspunkter, Morten :) Og jeg har ingen problemer med at vi er saklig uenige. Du er en likandes kar, det merka jeg jo da vi treftes i Stoke, og jeg setter pris på diskusjonene våre, hvor du alltid har mange gode poenger :)

Så "keep on running" "! ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg Morten T. » 30 Jan 2014, 12:56

Jeg leser at Hughes nærmest hyller gårsdagens innsats. Han om det...
Han kritiserer også dommeravgjørelsen og er selvfølgelig i sin fulle rett til det. Det som slår meg er allikevel hvor lite konsekvente en god del trenere/managere er når de omtaler såkalte "dommerfeil". I bortekampen mot Swansea ble Stoke dømt av nøyaktig samme mann som i går og her er hva Hughes uttalte etter at Stoke fikk en meget tvilsom straffe på tampen som ga 3-3 og et uavgjort resultat:
"I've seen it and I can understand to a certain extent why Swansea feel aggrieved. Those things go for you or against you and we're grateful we maybe got a break."

Ingenting spesielt med de uttalelsene fra Hughes, han er selvfølgelig farga av hvilket ståsted han innhar, som alle oss andre. Det viktigste, etter mitt syn, er likevel å erkjenne det, slik at man forstår at noe ikke blir mer sant( eller viceversa, for den saks skyld ) bare fordi noe gjentas ofte eller fordi "mange" er enige om konklusjoner og hendelsesforløp... 8-)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg bjørn123 » 30 Jan 2014, 13:43

Hadde det vært så enkelt og kun skylde på dommeren, så hadde jeg ikke vært bekymret. Men jeg begynner å bli veldig bekymret nå hvordan laget fungerer. Tror heller ikke det er spillestilen som er grunnen til elendighetene.
Enten man spiller direkte- eller en mer ballbesittende fotball så er det en del elementære faktorer som må sitte og overholdes.
Bl. annet:
1.Når vi bryter motstanderen skal det hver f.. gang går frem i 110%, nesten uten unntak. Her mangler vi kanskje spillertypene, uansett må dette innprentes og følges.(gjøres ikke i dag)
2.Ballvinning - dersom man ikke presser opp i folk med den hensikten å vinne ballen, er det nesten ikke vits i å presse i det hele tatt (gjøres ikke i dag)
3. Cornere/døballer/innlegg - 110% oppofring og "tro" at man får ballen hver gang (kan bli mye bedre enn hva som er tilfelle pr nå).
4. Klarering i bakre ledd - dersom det ikke er bedre alternativer, få ballen til h.. ut! - ikke slik Whelan prøvde i går ,med noe fiks-fakseri som nesten førte til scoring mot).
5. Veksling mellom korte og lange pasninger - vi er verken Arsenal eller Barcelona og må variere pasningslengde og retning mye mer

Jeg blir matt å se hvordan laget spiller fortiden og frykter nå faktisk det verste...
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg Morten T. » 30 Jan 2014, 14:38

bjørn123 skrev:1.Når vi bryter motstanderen skal det hver f.. gang går frem i 110%, nesten uten unntak. Her mangler vi kanskje spillertypene, uansett må dette innprentes og følges.(gjøres ikke i dag)

En slik type fotball foretrekkes av meg( "Gamle" Arsenal, til dels nye Arsenal og Bayern München spiller slik ).
Veldig ofte så skjer det at temposvake lags som forsøker seg på en ballbesittende stil( slik som Stoke ) bare blir trillende ballen inn i soner hvor de unngår press fra motstanderen. Det betyr i all hovedsak spill på egen banehalvdel, noe en motstander i 100% balanse selvfølgelig er fornøyd med. Bevegelsen av spillerne som ikke har ballen i lag som Stoke blir alt for dårlig og gjør at angrepsspillet blir impotent. Spillerne må ikke nødvendigvis bevege seg superraskt, men de må bevege seg smart og riktig slik at ballen kan gå fort framover.
Jeg mener at en slik spillestil nødvendigvis ikke er spesielt gunstig hvis man mangler spillertypene, og kanskje man også bør erkjenne at noen lag behersker en slik stil såpass godt at man heller bør komme opp med mottrekk som gjør det vanskeligere for motstanderen? Det handler da om gjøre rom trangere og å presse motstanderen ut i soner som gjør at de gjør feil eller avslutter fra håpløse posisjoner. Omtrent slik som Stoke har vist at de har behersket godt en del år...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg Bjarne » 30 Jan 2014, 21:03

Jeg har store problemer med å se hvilke fordeler det gir "å dominere kamper". Poenget er vel å vinne kamper :lol: At vi er best etter utvisningen er vel et uttrykk for at Nzonzi holder for mye og for lenge på ballen. Med 10 mann ble vi tvunget til å gå mer i lengderetningen. Vi begynte å skape sjanser og vi kunne ha fått med oss et poeng. Nå er vi besatt av possession og hodeløse løsninger på egen halvdel. Tenk på Whelans hodeløse helspark/flikk i gårsdagens kamp. Et tydelig eksempel på at spillerne har glemt alt om sikkerhet. Angrepsfotball har vi ikke lengre. En enslig spiss som venter og venter på ballen, før han må den på midten for å hente den selv. Jo fortere Hughes korrigerer kursen (evt. fås sparken) jo fortere kan vi komme på rett kjøl.

PS
Hans evindelige klaging på dommeren hjelper heller ikke. Det blir skapt et inntrykk av at dommeren var grunnen til at vi tapte. Det er feil! Var det dommeren som med sin feilaktige utvisning av Brown gav oss seieren da vi møtte Sunderland på The Britt? Denne måten å opptre på kan fort få en uønsket effekten på spillerne. Dersom de også begynner å tenke at spillet er godt nok men at det er dommerne som ødelegger for oss, ja da er veien ned umulig å stanse!
Bjarne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 555
Registrert: 10 Aug 2010, 19:35
Bosted: Ålesund

Re: Sunderland - Stoke

Innlegg Knut Ole » 31 Jan 2014, 09:30

Morten T. skrev:
Knut Ole skrev:Nok en match uten mål. Helt enkelt vårt hovedproblem. Fem av seks kamper uten poeng.
Nå må gutta vise hva som bor i dem. Veldig tøft program de nærmeste ukene.
Tar turen til Brit lørdag med hår om fandenivoldsk innstilling, og begrenset med balltrilling der på midten.

Håper du får en god opplevelse, Knut Ole.
Ett poeng er bonus i den kampen.

Thanx Morten
Ser det er meldt kulingkast og regn. En ok inngang i matchen for oss?
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 187 gjester

cron