Swansea vs Stoke City

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Swansea vs Stoke City

Innlegg Morten T. » 10 Nov 2013, 23:33

Torstein Norevik skrev:
Sven-Erik skrev:
-Tottal- skrev:Vi var heldige som fikk ett poeng i dag. Swansea klart best under hele kampen, dessverre......for første gang mener jeg at det bør vurderes om Mark Hughes er rett mann for Stoke.
7-8 kamper på rad uten seier er ingen tilfeldighet. Vi spiller på altfor små marginer, og blir straffet for det i hver eneste kamp. Jeg ser ingen bestemt plan i spillet våres, og tilfeldighetene
må være på vår side for at vi skal sikre poeng....det betyr Championship neste sesong om det ikke skjer en forandring veldig snart.


Deler dine bekymringer her ja, Hughes out??!!


Her er jeg fullstendig uenig. Det er altfor kort tid å begynne å vurdere Hughes stilling før 1/3 av sesongen ennå er spilt. Glem ikke at Hughes overtok en synkende skute da han overtok i sommer, og det er ikke gjort i en fei å få skuta på rett kurs igjen, spesielt ikke når han fortsatt sitter med i all hovedsak de samme spillerne som gjorde en svært svak figur gjennom hele vårsesongen. Det er ikke noe som har startet med Hughes. :ugeek:

Han var ikke veldig aktiv i sommer-vinduet, men det skyldes også delvis at han ville gjøre en skikkelig vurdering av spillerne han hadde til rådighet før han begynte å gjøre utskiftninger. I mine ører høres det ut som en fornuftig tilnærming. Man må vite hva man har før man vet hva man trenger.

Nå kommer det et nytt transfer-vindu i januar, og han har sjansen til å gjøre noen justeringer i spillergruppa. Det verste vi kan gjøre nå er å la panikken ta oss, og begynne med overilte handlinger, altså å vurdere managerens stilling etter at han har fått virket i rollen mindre enn et halvt år.

Vi bør gjøre et par-tre utskiftninger i hvert av de neste vinduene fremover, for å få inn spillere som passer mer inn i den spillestilen Hughes har lagt opp til. Og få inn spillere med i alle fall litt bedre kvaliteter enn de som de skal erstatte. Og så må vi være tålmodige å ta inn over oss at det ikke er gjort over natten å reformere et lag og en spillestil. Det må ofte bli verre før det blir bedre.... ;)

Enig, Torstein.
Jeg har vært klar på at Hughes fortjener tid, i hvert fall frem til Januar. Og det mente jeg også da mange supportere var overbegeistret i starten av sesongen fordi laget gjorde det relativt greit. Generelt mener jeg at managere fortjener to overgangsvinduer før man kan begynne å ane konturer av det ene eller det andre. Hughes var definitivt ikke mitt foretrukne valg da Stoke valgte å fjerne Pulis og jeg synes at noen av de endringene som er gjort ikke har falt så heldig ut - så langt. Ja, han disponerer i det store og det hele de samme spillerne som forrige sesong, derfor er det merkelig at det velkjente og relativt pottetette forsvaret til Stoke plutselig lekker som en sil og er veike i duellene. Jeg kan ikke med min beste vilje se at den forandringen er nødvendig. En annen faktor er jo om man skal tegne kartet( taktikken ) etter terrenget ( spillerne ) eller om man skal forsøke å forandre terrenget for dernest å tegne kart? Det siste vil garantert ta tid og det er ikke mye som skal til før klubben trår feil og faller ned i en sjakt som ved denne anledningen kan kalles Championship.
Jeg har ikke panikk og jeg hadde det ikke forrige sesong heller. Jeg var ganske så trygg på at Pulis ville lose Stoke til ny kontrakt og han gjorde det akkurat som man skal gjøre i slike situasjoner, etter mitt syn. Han forandret ikke på noe og fortsatte med det han har sett virket før gjennom en lang managerkarriere og det holdt, som jeg antok, til ny kontrakt. Om Hughes har det samme stoffet i seg aner jeg ikke, det gjenstår å se, men han bør få noen måneder til synes jeg, selv om det ikke ser så bra ut akkurat nå.
Var med på et radioprogram sist søndag i Stoke og flere innringere og innsendere var da ganske tvilsomme til Hughes. Programlederne var også bekymret. Jeg håper Hughes kan trekke fram det gamle mantraet til Pulis når sesongen er over: "It`s nice to prove people wrong", men sikker er jeg jo selvfølgelig ikke. Det er umulig å være sikker på noe som helst i fotball. ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Swansea vs Stoke City

Innlegg Torstein Norevik » 11 Nov 2013, 01:23

Er det noe som er sikkert så er det nettopp det siste du skriver, Morten.... ;)

Gode poenger, som alltid ;) Det du skriver om vårt vanligvis bunnsolide forsvar er veldig interessant. Det solide forsvarsspillet har vært vårt varemerke og noe av det vi har bygget vårt eksistens i Premier League på hele tiden siden opprykket. Og det er derfor litt merkelig at vi nå - etter mange gode år forsvarsmessig - plutselig til tider lekker som en sil der bak. Men jeg synest vel ikke at forsvarsspillet er konstant svakt, vi har også hatt noen clean sheets og gode kamper defensivt. Men vi svinger derimot veldig i prestasjonene bakover.

Det som har vært mest overraskende i forsvarsspillet er at vi påfallende ofte svikter i markeringene og vi taper dueller, defensive områder vi tradisjonelt har vært gode på. Det har kostet oss en del baklengs. Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor, men synest du har et godt poeng - og jeg er helt enig - når du påpeker at vi ikke har den samme intensiteten og "never say die" holdningen som vi har vært så kjent for tidligere. Du skal ikke slippe mye opp på det før det begynner å glippe der bak.

Blir kanskje veldig fotballteoretisk nå, men synest også å registrere at vi av og til sideforskyver for mye i forsvarslinjen, at backene trekker for langt inn i midten når ballen crosses fra motsatt side, og/eller at kantene kommer for sent etter for å dekke det åpne rommet sidebacken har etterlatt seg. Motstanderen kommer da inn i "blindsona", bak ryggen på våre forsvarere, og blir stående helt umarkerte. Det er vel i alle fall noen av baklengsmålene som er kommet på den måten. Og uten at jeg har laget noen statistikk på det, synest jeg at påfallende mange av våre baklengs har kommet etter innlegg fra kant, hvor vi enten har sluppet markeringene, eller taper den avgjørende duellen foran mål.

Bildet på terrenget og kartet er også en interessant diskusjon og jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg er ikke så veldig uenig heller, men samtidig er det jo slik at når en ny manager kommer til en klubb for å utvikle denne videre, så vil han (forhåpentligvis) ha noen idèer om hvordan dette skal gjøres og hvilke veier som vil føre til målet. Ofte vil jo også disse idèene avvike noe fra den foregående managerens tanker, ellers ville det vel heller ikke være noe stort poeng i å skifte manager. Men så er det jo også et spørsmål om den nye og den gamle manageren ser konturene i terrenget på samme måte, når kartet tegnes, selv om de begge snakker om det samme terrenget ?

Jeg tror nok Hughes ser terrenget på en litt annen måte enn det Pulis gjorde, i den forstand at Hughes synest å ha større tro på at dagens mannskap faktisk er kapable til å bli mer "spillende" enn det Pulis' syntest å mene, selv om det i all hovedsak er de samme spillerne. I og for seg naturlig, fordi Pulis tross alt i all hovedsak signerte spillere som passet inn i hans filosofi, ofte store og sterke duellspillere, men kanskje mer begrenset på fart og teknikk. Han hadde vel derfor den oppfatningen at disse passet godt inn i hans fotballfilsofi med en langt mer fysisk og direkte stil.

Jeg mener likevel det er spillere i dagens - og Pulis' - Stoke-mannskap som er kapable til mer enn å bare lempe ballen høyt fremover, og å spille på sterk fysikk. Cameron, N'Zonzi, Adam og faktisk også - om det enn kan virke litt fjernt - Shawcross, kan nevnes som eksempler. Nevner vi også tilvekstene Ireland, Arnautovic, Pieters og Assaidi, så har vi etter hvert en del spillere som kan håndtere lærkula utover det å lempe den fra seg på lykke og fromme straks den er mottatt.

Det handler derfor ikke bare om å tilpasse kartet til terrenget, men også om å definere terrenget før kartet tegnes, og det er ikke sikkert at Pulis' oppfatning av terrenget nødvendigvis var den riktige.

Derfor tror jeg heller ikke at Hughes' strategi nødvendigvis er noe dårligere strategi enn Pulis' selv med dagens mannskap, som i all hovedsak er håndplukket av Pulis. De viser til tider prov på fint pasningsspill, og at de kan håndtere lærkula. Ankepunktet mitt - og mange andres - så langt, er likevel at dette for ofte overdrives, slik at vi blir for omstendelige og får for liten fremdrift. Èn grunn til dette - kanskje den aller viktigste - er etter mitt syn at det er for dårlig bevegelse rundt ballfører. Han får derfor for få pasningsalternativer fremover, og velger derfor den langt sikrere løsningen - å slå ballen på tvers eller bakover. Det sinker spillet, vi mister fremdrift og angrepsspillet stopper opp.

Det er likevel ikke til å stikke under en stol at en rekke av spillerne Hughes "arvet" ikke passer inn i hans fotballfilosofi. Problemet er at han ikke kan skifte ut for mange på èn gang, både med tanke på kontinuitet og med tanke på økonomi. Hughes har startet en prossess, men jeg tror ikke vi skal forvente at dette går "på skinner" før det har gått et par sesonger, og innen den tid også med vesentlige forandringer innen spillergruppen. Ting tar tid !

Så må man selvsagt hele tiden ha for øye at det faktisk er mulig å rykke ned, selv om jeg personlig er nokså trygg på at vi ikke kommer til å gjøre det. Fordi jeg tror at vi kommer til å bringe inn et par-tre forsterkninger i januar (i tillegg til Agudelo), men også fordi jeg tror at spillet vil gli bedre etter hvert som gutta blir mer komfortable med den nye stilen.

Men dette er jo selvsagt bare mine tanker, og jeg erkjenner glatt at jeg kan ta fullstendig feil..... 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Swansea vs Stoke City

Innlegg -Tottal- » 11 Nov 2013, 13:19

Jeg støtter ikke å bytte manager i tide og utide som f.eks Chelsea og ManCity, men samtidig må man etter hvert se om det finnes bedre alternativer når laget ikke lenger klarer å vinne kamper. Til og med mot Birmingham (som for øyeblikket sliter for å unngå nedrykk til nivå tre) som var en mann mindre mesteparten av kampen, klarte vi ikke å vinne....bortsett fra kampene mot ManU og Fulham, så har vi vært stort sett vært heldige som har fått med oss poeng. Det virker nesten som vi har mistet en del av trua på seier, og det blir vanskeligere for hver kamp å løfte seg til riktig spor. Resultatet mot bånnlaget Sunderland i neste kamp burde avgjøre hvilken retning klubben bør gå videre. Tror ikke vi har råd så mange flere kamper før nyttår med bare ett eller null poeng, hvis vi skal beholde plassen i PL.
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1168
Registrert: 10 Aug 2010, 16:48

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 195 gjester