Stoke City vs West Bromwich Albion

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke City vs West Bromwich Albion

Innlegg Torstein Norevik » 21 Okt 2013, 10:23

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev: Om det skulle være noe positivt med de manglende scoringene, må det være at "alle" - inkludert Hughes og Coates - ser hvor skoen trykker. Da får vi håpe at det settes inn tiltak for å bøte på måltørken, selv om den ikke er noe nytt fenomen men faktisk har vedvart over flere sesonger.... :?

Vi får håpe det, men jeg mener at skoen trykker et par andre steder også. Jeg så akkurat en statistikk som sier at vi på de første åtte kampene denne sesongen har hatt 28 skudd på mål, mot 26 på de åtte første forrige sesong. Forrige sesong hadde vi også en tøffere åpning og møtte lag som Arsenal, Chelsea, Liverpool og ManU.

Du har mange gode poeng her, Morten (som vanlig)... ;) Ble likevel litt overrasket over statistikken du viser til, da inntrykket jeg sitter igjen med er at vi har skapt langt flere sjanser denne sesongen enn i fjor. Men mulig at statistikken har blitt noe svekket etter svake kamper mot Norwich og WBA... ? :?

Jeg er nok ikke helt enig med deg i det som gjelder spillestil. Selvsagt er jeg opptatt av poeng, og jeg vil heller se Stoke vinne en kamp hvor de spiller dårlig, enn at de taper en kamp hvor de spiller bra. Men jeg vil jo gjerne ha i pose og sekk; så jeg vil se Stoke vinne etter å ha spilt bra ! ;)

Så blir det selvsagt veldig subjektivt hva som oppleves som god fotball. Men jeg er nokså klar på at det vi serverte i fjor, og de siste sesongene under Pulis, ikke var bra, slik jeg ser det. Det ble mye "dæljing" fremover mot en enslig spiss, med særdeles kummerlige arbeidsvilkår. Og vi skapte lite sjanser og laget få mål.

Nå viser statistikken du nevner at det kanskje ikke er så mye bedre i år, men for min del synest jeg at det har vært langt artigere å se Stoke denne sesongen enn i fjorårssesongen, dog med en liten nedtur mot Norwich og WBA. Vi spiller veldig annerledes enn før, og det vil nødvendigvis ta noe tid før et slikt mer eller mindre totalt nytt spillemønster "sitter". Og vi har et stykke igjen til det, men vi er på vei. 8-)

Men du nevner noen viktige ting som er alfa og omega for at et slikt spillemønster skal funke. Noe av det viktigste er bevegelse, slik at spillerne hele tiden har pasningsalternativer. Hvis ikke stopper det veldig lett opp, vi får ikke fremdrift og vi blir trillende på tvers og bakover, slik du nevner. Og det har liten hensikt, der er vi helt enige... ;)

Et annet viktig moment er å få med sidebackene fremover, og der synest jeg vi har vært langt flinkere i år enn i fjor. Både Pieters og Cameron er mer enn villige til å gå fremover, noe som er viktig for å skape overtall på kant.

Det jeg synest vi har vært svakest på så langt - i tillegg til for dårlig bevegelse - er at vi har vært for lite flinke til å fylle opp inne i boksen. Når kantene kommer frem og får slått inn, er det kanskje bare en spiller eller to inne i boksen, og heller ingen i returrommet. Sentral midtbane kommer altfor sent etter, noe som gjør det relativt enkelt for forsvaret å rydde opp.

Når alt dette er sagt, så holder jeg fast på at vi også har for svake spisser. Jones startet sesongen bra, men har falt tilbake til gamle synder og har ikke vært på hugget i de siste kampene. Crouch er for lengst "over the top", og er altfor treg og stasjonær. Walters er en Duracell-kanin, men skaper lite og brenner mange sjanser mellom hvert mål han lager.

Alle tre kan "skipes ut" i januar, så bør vi få inn i alle fall èn spiss med fart, som kan true bakrom og som kan skape noe på egen hånd. Det mangler vi nå. Cameron Jerome er kanskje den type spiller, men han har både for dårlig teknikk og er for lite kald i det avgjørende øyeblikket, derfor er ikke han rett mann. Muligens Agudelo er en slik type ? "Okke som" kan vi ikke satse alt på en 20-åring uten PL-erfaring, så vi må ha en slik bakroms-spiss til. Vi trenger vel fortsatt også en "target man", slik at vi har alternativer dersom plan A ikke funker, men han bør ha flere kvaliteter enn de vi allerede har.

Jeg har likevel tro på at vi er på rett vei, og at den veien Hughes & co har staket ut er riktig vei. Men det må justeres og gå seg til, og det er en hårfin balanse i forhold til ikke å bli for "possession-orienterte" og for omstendelige, slik at fremdriften forsvinner.

Og vi har fortsatt et stykke å vei å gå for å finne den rette balansen. Men Rom ble ikke bygget på èn dag..... 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 198 gjester

cron