Wigan-Stoke

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Wigan-Stoke

Innlegg Knut Ole » 05 Des 2010, 18:24

Jones er opp og ned. I går var han ikke blandt våre dårligste, synes jeg. Forarbeidet til 2-1 var bra, og igjen fint samspill med kollega Fuller. Han "gjør 3-2" ut i 2.omg, dvs. keepern deres hindrer desverre nettsusen med en strålende en-håndsredning etter et klassisk angrep med innlegg fra kant og heading av Jones i retning motsatt hjørne. Så da skåret han altså ikke i denne matchen, heller........
Jepp, han er en viktig del av angrepssystemet til klubben som p.t. sliter med en 8.plass og fem på rad uten tap.
At han som mange kan ha behov for hvile kan meget godt være, og en langtidsskade på han vil være lite gunstig.
Men ved å være på banen også de avsluttende minuttene av matchen binder han opp minst et par forsvarere og skaper situasjoner ved cornere og kast og innlegg fra kant, og....flikker slik han bidro til skåringen ved det 92.minutt forrige lørdag.
Tenkjer eg
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Wigan-Stoke

Innlegg Morten T. » 05 Des 2010, 21:24

Knut Ole skrev:Jepp, han er en viktig del av angrepssystemet til klubben som p.t. sliter med en 8.plass og fem på rad uten tap.

Det handler om å utvikle seg videre og å ikke hvile på laurbærene. Det er kort vei nedover en rekordjevn tabell og det er lenge igjen før siste spark på ballen er tatt. Hvis vi har et angrepssystem som i det store og det hele dreier seg om at de fem bak( inkl. keeper ) + 2 defensive midtbanespillere( uten ett kreativt fiber i kroppen ) skal "boot the ball" hver gang laget skal gå i angrep, så er det tilfeldigheter som rår. Og tilfeldigheter kan som kjent gå begge veier. Jeg ville bedre ha likt et angrepssystem som hadde eliminert mest mulig av tilfeldighetene. Det betyr å fortsette med 2 gode vinger, få inn 2 ballsikre karer sentralt og gjerne veksle på å bruke to rendyrkede spisser på topp med den 4-4-1-1 konstellasjonen som brukes i dag.

Defensivt synes jeg fortsatt at laget er bra organisert( og Pulis er en mester på den biten ), men noen enkeltprestasjoner( som ikke kan lastes systemet ) trekker ned. Offensivt er det fortsatt veldig mye å gå på, selv om det selvfølgelig har blitt mye bedre. Jeg mener det skyldes at vi nå har to gode breddeholdere som faktisk kan holde på ballen. Jones har selvfølgelig også sin del av æren, men jeg synes betydninga hans overdrives. Han må hjelpes og spilles god. Det betyr at han må ha flinke og kreative folk rundt seg( som f.eks. Pennant, Etherington, Tuncay og Fuller og to fremtidige midtbanespillere ). Har han det og får han det, så kan han bli veldig nyttig.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Wigan-Stoke

Innlegg Knut Ole » 05 Des 2010, 22:40

Reagerte litt på denne, Morten (derfor skrev jeg i stad fordi jeg opplever at Jones er EN av faktorene som gjør at vi i opplever suksess akkurat nå):

Jones virker som en av disse "hellige kuene" hvor et mål i ny og ne er nok til å rettferdiggjøre uttak og spilletid, og hvor slett spill blir borte som dugg for sola ved hjelp av et øyeblikks magi...

Diverre. :geek:


Så kom denne.....

Jones har selvfølgelig også sin del av æren, men jeg synes betydninga hans overdrives. Han må hjelpes og spilles god. Det betyr at han må ha flinke og kreative folk rundt seg( som f.eks. Pennant, Etherington, Tuncay og Fuller og to fremtidige midtbanespillere ). Har han det og får han det, så kan han bli veldig nyttig.


....og da er jeg på bølgelengde.
Håper ikke Jones er en hellig ku for TP. Men at han er en del av angrepsmønsteret vårt per idag ser alle. Og skal du lykkes i ulike virksomheter (bedrifter, fotballklubber) behøver du en strategi en plan som medarbeiderne / spillere kjenner + forstår og gjerne opplever å ha medeierskap til. Det utløser samhandling og gode kollektive løsninger. Så vi har et tydeligere angrepsmønster nå enn på ...gud så lang tid med bl.a. strålende kantspillere og sterke folk i boksen.
Jones er variabel. Du mener betydningen hans overdrives (...i forhold til hva/hvem?). Jeg mener han leverer variabelt fra kamp til kamp sågar fra omgang til omgang. Det MÅ innebære at han har mer å gå på ved å spille jevnt opp mot sitt beste nivå, da vil han gi oss enda bedre avkastning i forhold til alle millionene. Tenker jeg. Variabel kvalitet er forresten IKKE unikt for Jones.
Så klart er han avhengig av støtte av kreative spillere. Man utfyller hverandre i dette lagspillet. Synes forresten Jones flere ganger har overrasket meg (det gjør meg glad :) ) f.eks. ved å gjøre Fuller god gjennom fine kombinasjoner. At vi har gode kantspillere og en genial spiss-kollega i Fuller trekker ikke ned Jones sin betydning, synes jeg.
Vi er minst 100% enige at ting ikke må sementeres, men utvikles og at marginene er korte og små PL, så det finnes ikke grunn for Stoke / TP å hovere og hvile på laugbærene utfra dagens tabell. Utviklingen bør skje med moderat tempo så man tar med seg etablert trygghet og systemforståelse og har et fundamnet å utvikle videre utfra. Så langt i moderne tid må klubbens sies å ha lykkes brukbart..... Du og jeg har skevet om behovet kreativ midtbanespiller i laaaaang tid, og vi får bare ta det med i ønsket vårt når vi skyter opp hver vår årets nyttårsrakett.
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Wigan-Stoke

Innlegg Morten T. » 05 Des 2010, 23:06

Knut Ole skrev:Reagerte litt på denne, Morten (derfor skrev jeg i stad fordi jeg opplever at Jones er EN av faktorene som gjør at vi i opplever suksess akkurat nå):

Jones virker som en av disse "hellige kuene" hvor et mål i ny og ne er nok til å rettferdiggjøre uttak og spilletid, og hvor slett spill blir borte som dugg for sola ved hjelp av et øyeblikks magi...

Diverre. :geek:


Så kom denne.....

Jones har selvfølgelig også sin del av æren, men jeg synes betydninga hans overdrives. Han må hjelpes og spilles god. Det betyr at han må ha flinke og kreative folk rundt seg( som f.eks. Pennant, Etherington, Tuncay og Fuller og to fremtidige midtbanespillere ). Har han det og får han det, så kan han bli veldig nyttig.


....og da er jeg på bølgelengde.

Disse to utsagnene slår ikke hverandre i hjel. Jeg synes at Pulis i årenes løp har hatt en tendens til å gi noen spillere altfor mye tillit. Synes å se noen av de samme tendensene med Jones. Han blir ikke byttet ut/vraket på tross av at han av og til spiller direkte svakt( mens han i rettferdighetens navn også av og til spiller bra, selvfølgelig ). Tuncay kom ikke en gang med i troppen etter å ha spilt en knallkamp før i år. Ganske snodig, eller...?

At Jones blir spilt god av andre er vel snarere å betrakte som pluss i margen for "de andre" enn for Jones? Det er i hvertfall slik jeg ser det.

Håper ikke Jones er en hellig ku for TP. Men at han er en del av angrepsmønsteret vårt per idag ser alle. Og skal du lykkes i ulike virksomheter (bedrifter, fotballklubber) behøver du en strategi en plan som medarbeiderne / spillere kjenner + forstår og gjerne opplever å ha medeierskap til. Det utløser samhandling og gode kollektive løsninger. Så vi har et tydeligere angrepsmønster nå enn på ...gud så lang tid med bl.a. strålende kantspillere og sterke folk i boksen.

Det er derfor det er så viktig å skaffe seg en like tydelig plan over angrepsspillet som over forsvarsspillet. Det mangler ganske mye før vi kan si at samhandlingen er god. Det løpes ofte feil, det startes ofte feil og relativt ofte kommer ikke laget samlet i angrep. Mye av angrepsspillet baseres på dødball og det er i og for seg fair, men det å vinne ball nr. 3 etter dødball har et ganske stort snev av tlfeldighet over seg. Derfor bør angrepsspillet også inneholde andre elementer.

Jones er variabel. Du mener betydningen hans overdrives (...i forhold til hva/hvem?).
I forhold til lagets evt. suksess og i forhold til det han viser kontra andre spillere på laget.

Jeg mener han leverer variabelt fra kamp til kamp sågar fra omgang til omgang. Det MÅ innebære at han har mer å gå på ved å spille jevnt opp mot sitt beste nivå, da vil han gi oss enda bedre avkastning i forhold til alle millionene. Tenker jeg. Variabel kvalitet er forresten IKKE unikt for Jones.

Det er ikke unikt for Jones, men det gjør ikke saken bedre. Det bør forlanges innsats og egenskaper utover det vanlige fra klubbens dyreste kjøp gjennom tidene.

Så klart er han avhengig av støtte av kreative spillere. Man utfyller hverandre i dette lagspillet. Synes forresten Jones flere ganger har overrasket meg (det gjør meg glad ) f.eks. ved å gjøre Fuller god gjennom fine kombinasjoner. At vi har gode kantspillere og en genial spiss-kollega i Fuller trekker ikke ned Jones sin betydning, synes jeg.
Det synes jeg. Jeg synes at det bør forlanges mer av han, rett og slett. Han er ikke dårlig, som sagt mange ganger, men han greier sjelden å gjøre noe på egenhånd( slik som Fuller og Tuncay greier ).

Vi er minst 100% enige at ting ikke må sementeres, men utvikles og at marginene er korte og små PL, så det finnes ikke grunn for Stoke / TP å hovere og hvile på laugbærene utfra dagens tabell. Utviklingen bør skje med moderat tempo så man tar med seg etablert trygghet og systemforståelse og har et fundamnet å utvikle videre utfra. Så langt i moderne tid må klubbens sies å ha lykkes brukbart..... Du og jeg har skevet om behovet kreativ midtbanespiller i laaaaang tid, og vi får bare ta det med i ønsket vårt når vi skyter opp hver vår årets nyttårsrakett.
Enig. Og underveis på veien til målet, så må det være lov å påpeke at det kanskje kan være greit å velge en annen vei?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Wigan-Stoke

Innlegg Knut Ole » 06 Des 2010, 00:01

At Jones står på banen så lenge matchen vipper (og det gjør jo ofte Stoke sine kamper) tenker jeg bl.a.har med sin evige trussel ved dødballer, flikker etc. å gjøre (nevnte det vel i stad). Bidrag til en sinnsyk deilig utlikning for en uke siden.
Jeg tror det kan være lurt å la han hvile / trene han opp av og til i løpet av en lang sesong, og tilrettelegge for maksimal energi og utfoldelse.
Gud så deilig det er med kvalitetsspillere (Pennant, Ethrington, Fuller) som vi jevlig sikter til. STORE PLUSSER i margen til hver enkelt av dem. Ære være. At de forsterker kvaliteten i vårt angerpssmønster og gjennom sitt eminente spill bidrar til prestasjoner av høy (bokstavelig talt) klasse inne i boksen kan jeg ikke se er problem i forhold til Jones! Gutta har ulik spisskompetanser. Et team med komplementære egenskaper og samhandling (trøndersk jungelord)
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Wigan-Stoke

Innlegg Svein Nilsen » 06 Des 2010, 17:25

Veldig interessant diskusjon som igjen viser hvor langt vi har kommet som klubb de siste 2-3 årene. Det hevdes av mange, også på disse sidene, at TP ikke er en PL manager men en Championsship manager. Det er mulig, men han har hatt suksess med en klubb som har ligget med brukket rygg i 25 år - det kan vi ikke ta fra han. Han ser spillerne på trening hver dag og har et helt annet grunnlag enn oss til å vurdere spillerne, naturlig nok. Men, som supportere er det vår plikt og vår glede å kommentere hva som skjer med klubben vår, og noe av det mest spennende er selvfølgelig laguttaket. Jeg er selv meget skeptisk til enkelte lagttak foretatt av TP. Blant annet mener jeg det er "tjenesteforsømmelse" å splitte Shawx og Huth som midtstopperpar, uansett hva som måtte skje på backen. Det finnes helt sikkert en 5-6 andre spillere enn Huth som vil klare seg ok som høyreback i en kamp eller to. At Fuller er vår beste spiss er jeg også overbevist om, han bør starte hver kamp så lenge han er frisk. Jones tror jeg er et godt kjøp, han har imponert meg til tider, men jeg synes han virker litt "sliten" nå. Noe som har imponert og gledet meg med TP er hans tydelige vilje til å være mer offensiv, som vises i bruken av Etherington og Pennant. 2 klassespillere som gjør at vi kan beholde ballen mer i laget, komme oftere til dødlinja og lagt inn noen supre innlegg til først og fremst Jones som er rågod i duellene når ballen blir slått inn fra siden. Hoofballene fra Collins er det dessverre lite enn spiss kan gjøre noe med. Ballen blir slått for høyt, tar for lang tid og er alt for forutsigbare for en midtstopper som kan posisjonere seg enkelt. Også bruk av Jones og Fuller i sammen har styrket min tro på at TP har en god plan for at vi skal bli et bedre FOTBALL-lag. Det gjenstår bare det aller viktigste; en FOTBALL-spiller på midtbanen, en Alan Hudson type - og et par moderne backer som tør å være offensive. Så får jeg både julegavene og nyttårsønskene mine oppfylt så får vi inn dette tidlig i januar. Da blir det Europaliga allerede i 2011.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Wigan-Stoke

Innlegg JonC » 07 Des 2010, 20:06

Også bruk av Jones og Fuller i sammen har styrket min tro på at TP har en god plan for at vi skal bli et bedre FOTBALL-lag

Ja, for med K. Jones på laget er vel det et klart signal fra TP at selv Sidibe har en lang vei tilbake til å få spille mer enn de siste 10 min. ved behov.
Og det er vel ingen som vil bytte disse to herrene - Sidibe i 80 og Jones (evt. Tuncay) i 10 min!! Å huttemegtu :roll:
Don’t plan to succeed, Work to succeed.
Brukerens avatar
JonC
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 4559
Registrert: 06 Aug 2010, 21:54
Bosted: Indre Arna

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 31 gjester

cron