Stoke - Aston Villa

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg Morten T. » 14 Sep 2010, 22:57

Hmmmmm..?
Jeg henger jo ikke helt med i det som skjer i dagens samfunn og forandringer skjer jo med lynets hastighet - også i fotballens verden. Det begynner å bli noen år siden jeg dømte fotball nå, men jeg kan vagt huske at såkalt "obstruksjon" skulle idømmes frispark av den indirekte sorten og når man som dommer gjorde det så skulle man også slenge en arm i været for å markere for omverdenen at vi her hadde å gjøre med noe annet enn frispark av den direkte typen.
Jeg har sjekka reprisene utallige ganger fra Pennants frispark til 2-1 målet i dag, og kan ikke registrere at dommeren står med armen pekende opp mot den forurensa lufta i Stoke-on-Trent. Det betyr vel at dommeren da har dømt et direkte frispark og at kampens offisielle representant har antatt at Pennant ble felt ved fysisk kontakt?

Men det er klart, det er jo en overveiende mulighet for at noe( regelendringer o.l. ) har gått meg hus forbi - igjen......
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg Stoke - HamKam » 14 Sep 2010, 23:24

Direkte frispark, indirekte frispark, en hand opp for å markere ... jeg vet rett og slett ikke !!! Kjenner ikke fotballreglene så godt som deg Morten, men trodde at Claus Lundekvam og folkene i studio kunne dette, men uansett så er det uviktig. For noen var dette skuespilleri, for andre var det obstruksjon og jeg lever godt med at folk har ulike oppfatninger av dette. Det viktigste var at vi vant kampen ... og hvis dette var juks så gleder jeg meg likefullt over 3 poeng !!!
Stoke - HamKam
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 171
Registrert: 18 Aug 2010, 21:07

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg mfkpotter » 15 Sep 2010, 17:16

Morten T. skrev:Hmmmmm..?
Jeg henger jo ikke helt med i det som skjer i dagens samfunn og forandringer skjer jo med lynets hastighet - også i fotballens verden. Det begynner å bli noen år siden jeg dømte fotball nå, men jeg kan vagt huske at såkalt "obstruksjon" skulle idømmes frispark av den indirekte sorten og når man som dommer gjorde det så skulle man også slenge en arm i været for å markere for omverdenen at vi her hadde å gjøre med noe annet enn frispark av den direkte typen.
Jeg har sjekka reprisene utallige ganger fra Pennants frispark til 2-1 målet i dag, og kan ikke registrere at dommeren står med armen pekende opp mot den forurensa lufta i Stoke-on-Trent. Det betyr vel at dommeren da har dømt et direkte frispark og at kampens offisielle representant har antatt at Pennant ble felt ved fysisk kontakt?

Men det er klart, det er jo en overveiende mulighet for at noe( regelendringer o.l. ) har gått meg hus forbi - igjen......


Bare for å svare på spørsmålet ditt Morten, så er obstruksjon indirekte frispark. Et indirekte frispark skal også som du sier markeres med en hånd i været. Det er veldig mange som misforstår denne regelen og vil ha obstruksjon på alt for mye, Lee Probert tolket denne siutasjonen som en tackling med kropps kontakt og dømte derfor et direkte frispark som du korrekt sier.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg Josef » 16 Sep 2010, 15:39

Tuncay skal visstnok ha blitt rasende for ikke engang å ha vært på neken under mandagens kamp

http://tribalfootball.com/stoke-boss-pu ... ay-1119651
Josef
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 917
Registrert: 06 Aug 2010, 23:01
Bosted: Arendal

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg Morten T. » 16 Sep 2010, 22:28

mfkpotter skrev:
Morten T. skrev:Hmmmmm..?
Jeg henger jo ikke helt med i det som skjer i dagens samfunn og forandringer skjer jo med lynets hastighet - også i fotballens verden. Det begynner å bli noen år siden jeg dømte fotball nå, men jeg kan vagt huske at såkalt "obstruksjon" skulle idømmes frispark av den indirekte sorten og når man som dommer gjorde det så skulle man også slenge en arm i været for å markere for omverdenen at vi her hadde å gjøre med noe annet enn frispark av den direkte typen.
Jeg har sjekka reprisene utallige ganger fra Pennants frispark til 2-1 målet i dag, og kan ikke registrere at dommeren står med armen pekende opp mot den forurensa lufta i Stoke-on-Trent. Det betyr vel at dommeren da har dømt et direkte frispark og at kampens offisielle representant har antatt at Pennant ble felt ved fysisk kontakt?

Men det er klart, det er jo en overveiende mulighet for at noe( regelendringer o.l. ) har gått meg hus forbi - igjen......


Bare for å svare på spørsmålet ditt Morten, så er obstruksjon indirekte frispark. Et indirekte frispark skal også som du sier markeres med en hånd i været. Det er veldig mange som misforstår denne regelen og vil ha obstruksjon på alt for mye, Lee Probert tolket denne siutasjonen som en tackling med kropps kontakt og dømte derfor et direkte frispark som du korrekt sier.

Jeg dømte ikke høyere enn 3. og 4. divisjon, samt linjedommer i 2. og 3. divisjon og Eliteserien for, jepp!, damer, men selvfølgelig visste jeg om reglene den gang, men det kan jo ha vært forandringer i mellomtida som har gått meg hus forbi...

Husker jeg var på dommerseminar en gang og vi fikk en oppgave som var spesiell. Greier du denne mfkPotter? ;) :
Dette er hentet fra virkelighetens verden. Frank Grønlund( :mrgreen: ) trente Aurskog/Finstadbru( tror jeg det var ). Han instruerte spillerne til å gjøre dette: Avspark tas og ballen spilles tilbake til keeper. Alle spillerene løper ned til keeperen og danner en ugjenomtrengelig ring av kjøtt og blod rundt keeperen og ballen. Så begynner de å bevege seg sakte fremover mot motstanderens mål. Hva dømmer dommeren hvis noen av motstanderne angriper ringen for å forsøke å få tak i ballen?

Ingen daglidags hendelse akkurat, men vi fikk alltid noen slike nøtter å løse... :mrgreen:
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg Lilledino » 17 Sep 2010, 15:18

Kul nøtt....

Få svaret da...
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg JonC » 17 Sep 2010, 17:47

indirekte frispark til det andre laget.Grunn: Siden det var Frank Grønlund sitt forslag :ugeek:
Don’t plan to succeed, Work to succeed.
Brukerens avatar
JonC
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 4559
Registrert: 06 Aug 2010, 21:54
Bosted: Indre Arna

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg Morten T. » 17 Sep 2010, 19:42

JonC skrev:indirekte frispark til det andre laget.Grunn: Siden det var Frank Grønlund sitt forslag :ugeek:

Det burde ha vært grunnen, men jeg synes heller den som er ansvarlig for at mannen fikk to landskamper burde ha fått en beinhard straff... ;)

Men riktig, det blåses indirekte frispark til motstanderen( de utenfor "ringen" ). Det gis også gult kort til lagets kaptein. Grunnen for frisparket er¨ganske enkelt: Det strider mot spillets idè :P
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Aston Villa

Innlegg mfkpotter » 17 Sep 2010, 22:22

Morten T. skrev:
JonC skrev:indirekte frispark til det andre laget.Grunn: Siden det var Frank Grønlund sitt forslag :ugeek:

Det burde ha vært grunnen, men jeg synes heller den som er ansvarlig for at mannen fikk to landskamper burde ha fått en beinhard straff... ;)

Men riktig, det blåses indirekte frispark til motstanderen( de utenfor "ringen" ). Det gis også gult kort til lagets kaptein. Grunnen for frisparket er¨ganske enkelt: Det strider mot spillets idè :P


Da har du i hvert fall dømt på et ok nivå Morten, kan vel bare si meg enig med deg at teoriprøver på dommersamlinger er nettop akkurat det, TEORI. Finnes sinnsykt mange dustete spørsmål som man aldri vil oppleve på en fotballbane.
Ellers så kan jeg bare slutte meg til din kommentar om Frank Grønlund, noen fotballspiller var han aldri.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 30 gjester

cron