Jeg ser vel ikke helt hvilke rekorder som kom som perler på en snor, i PL-sammenheng i alle fall. På sine fem sesonger som Stoke-manager i PL hadde han plasseringene 12-11-13-14-13, i kronologisk rekkefølge. Videre hadde han poengsummene 45-47-46-45-42 kronologisk de samme sesongene. Mitt poeng er at Hughes i alle sine tre sesonger har levert vesentlig bedre enn dette, både målt i plasseringer og målt i poeng. Hughes har ført oss til "the next level" som Pulis ofte snakket om, men aldri førte oss til, tvert imot stod vi mer eller mindre på stedet hvil under hele hans regjeringstid i PL. Nå kan det selvsagt sies det samme om Hughes, etter tre 9. plasser, men okke som er det på et høyere nivå både plasseringsmessig og poengmessig enn under Pulis.
Når jeg snakker om "rekorder", så snakker jeg om noe mer enn bare plasseringer og poeng. Som f.eks. den lengste sekvensen uten tap i Premier Leauge( 10 kamper i 2012 ) eller hjemmetap (17 kamper i 2012 ), men også negative rekorder som f.eks. det største bortetapet i Premier League( 0-7 mot Chelsea i 2010 ). Den type rekorder ble satt hele tiden og også Hughes gjør det. Hughes har vel nå også den lengste rekken av kamper uten en såkalt "clean sheet" og har gitt klubben den dårligste starten i PL noensinne.
Det litt spesielle er forklaringene, eller bortforklaringene, som benyttes i forhold til dette og den lite konsekvente linja. For der Hughes sin stillstand/tilbakegang gjerne forklares med skader og andre uheldige omstendigheter der kan jeg ikke erindre at Pulis sin prestasjon noengang ble forklart med omstendigheter rundt. Selv har jeg flere ganger påpekt at Pulis gikk i gjennom en personlig tragedie i sin siste sesong i klubben. Hvorfor har ikke dette blitt drøftet som en mulig årsak til det som skjedde i mannens siste sesong i Stoke? I tillegg var det også skader og suspensjoner den gangen også.
Og på tross av at noen av dere har kalt den sesongen en katastrofe så endte Stoke til slutt som nr. 13( for første gang i klubbens historie så hadde de spilt fem strake sesonger i toppdivisjonen uten å havne blant de fem nederste lagene ) og var kun 4-fire fattige poeng unna å ende som nr. 9.
Men det var nok til å konstruere en "tendens". Det merkelige er at de som var ivrige etter å konstruere slike "tendenser" den gangen ikke er like hete på grøten nå etter at Hughes & co. har gått i gjennom en svært svak periode hvis vi regner med avslutningen av forrige sesong. Hvorfor ikke det?
Jeg tror jeg vet svaret der også. Gleden over å bli kvitt en fyr som ikke "underholdt" nok eller som bidro til å gjøre samtalen med kollegaer rundt kaffemaskinen på mandags morgen til en trivelig affære var så stor at det etterfølgeren ville komme til å gjøre uansett ville oppleves som noe bedre.
Personlig støtter jeg meg til flinke fyrer og fagfolk som Ferguson og Mourinho som begge mener at Pulis er en manager helt i toppklassen. Det er jeg enig i. Hva kommer til Hughes så er han en ok/bra manager som har gjort en ok/bra jobb i Stoke, men for meg vil det alltid være en relativt større prestasjon å f.eks. få en fyr som løper hundremeter på 13,5 sek. til å forbedre tiden til 9,5 sekunder noen år senere enn det vil være med en fyr som overtar og forbedrer tiden på den samme løperen fra 9,5 sek. til 9,4 sek.
Jeg nekter imidlertid å tro at Hughes har blitt en så mye dårligere manager over natten
Men da er forutsetningen din at han er en veldig bra manager og det er et utgangspunkt jeg ikke deler. Jeg synes han er ok/bra, men sett over tid så er jeg ikke overrasket over at Stoke får pisk nå. Det handler om prioriteringer, eller mangel på sådane( les: forsvarsspill ) og dette har pågått så lenge at jeg mener vi kan konkludere som den legendariske Oslo-rockeren Jokke: Dette er "Prisen for popen".