WBA - Stoke

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: WBA - Stoke

Innlegg bjørn123 » 05 Jan 2016, 09:16

Da blir jo spørsmålet, burde ikke kampen blitt spilt på ny? Eller delt poengene?
bjørn123
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 05 Jan 2016, 10:57

Torstein Norevik skrev:Og hva gjelder Pulis, så har vel han ikke forsvart Yakob, men sagt at han ikke så hva som hendte, så vidt jeg har fått med meg. ;)

Nei, ikke forsvart, men heller ikke fordømt( han må jo nesten ha sett situasjonen i reprise pr. nå ) og det er det som skuffer meg.
Pulis gikk jo for noen år tilbake i bresjen for å ilegge spillere som filmet såkalt "retrospective ban", og den meget flinke fotballmannen fra Newport i Wales var flere ganger frempå og proklamerte sitt syn om saken:
http://www.bbc.com/sport/0/football/19864125

Det er godt mulig han tar saken med Yacob "på kammerset" og ilegger han en reprimande og/eller bot, men jeg savner altså et offentlig utspill og fordømmelse fra den capskledde mannen som en gang i tiden ledet Stoke City Football Club i kveldskamp på Britannia Stadium etter at hans mor hadde blitt stedt til hvile samme dag.

Det hadde det stått stor respekt av, etter mitt syn.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 05 Jan 2016, 11:06

bjørn123 skrev:Da blir jo spørsmålet, burde ikke kampen blitt spilt på ny? Eller delt poengene?

Nei og nei.
Så lenge regelverket er som det er, og det fra det store flertallet KUN reageres på skjevhetene i dette når eget lag taper så blir konsekvensene slik som dette, dessverre.
Hadde derimot en samlet fotballfamilie fordømt skuespill og juks uansett seier, uavgjort, tap eller eget lag sine spillere så kunne vi ha fått til noe. I tillegg til at knallharde straffer som utestengelse, poengtrekk og pengebøter selvfølgelig ville ha virket preventivt.

Jeg ser ingen snarlig løsning på slike problemer så lenge både spillere, trenere, ledere og supportere fortsetter å mene at akkurat "deres" klubb alltid blir behandlet urettferdig, eller forfordelt, mens "alle" andre blir begunstiget. Da vil kjeklingen bare fortsette og det vil neppe bli noen vesentlige forandringer....

Dessverre. :(
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg bjørn123 » 05 Jan 2016, 11:32

Morten T. skrev:
bjørn123 skrev:Da blir jo spørsmålet, burde ikke kampen blitt spilt på ny? Eller delt poengene?

Nei og nei.
Så lenge regelverket er som det er, og det fra det store flertallet KUN reageres på skjevhetene i dette når eget lag taper så blir konsekvensene slik som dette, dessverre.
Hadde derimot en samlet fotballfamilie fordømt skuespill og juks uansett seier, uavgjort, tap eller eget lag sine spillere så kunne vi ha fått til noe. I tillegg til at knallharde straffer som utestengelse, poengtrekk og pengebøter selvfølgelig ville ha virket preventivt.

Jeg ser ingen snarlig løsning på slike problemer så lenge både spillere, trenere, ledere og supportere fortsetter å mene at akkurat "deres" klubb alltid blir behandlet urettferdig, eller forfordelt, mens "alle" andre blir begunstiget. Da vil kjeklingen bare fortsette og det vil neppe bli noen vesentlige forandringer....

Jeg synes faktisk holdig innenfor 16 m er vel så stort problem. Forskjellen er at det må vel være mye enklere for dommere å slå ned på dette, om de vil.( altså lettere å se, trenger ikke bruke skjønn) Bare se på hvor vanskelig det er å score på conere for tiden - synes det er utrolig merkelig å se at dette bare aksepteres...
bjørn123
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 05 Jan 2016, 12:10

bjørn123 skrev:
Morten T. skrev:

Nei og nei.

Jeg synes faktisk holdig innenfor 16 m er vel så stort problem. Forskjellen er at det må vel være mye enklere for dommere å slå ned på dette, om de vil.( altså lettere å se, trenger ikke bruke skjønn) Bare se på hvor vanskelig det er å score på conere for tiden - synes det er utrolig merkelig å se at dette bare aksepteres...

Helt enig i dette med holding i straffefeltet, og at det som regel går upåaktet hen. Det er et klart regelbrudd, og gjøres for å hindre motstanderen å komme til og det skal straffes.

Jeg husker da Shawcross fikk straffe mot seg for holding i feltet, og jeg (og sikkert veldig mange andre) var rasende på dommeren. Men dommeren hadde helt rett, forsvarers holding av angriper i feltet er straffe. Det som er problemet er at dommerne veldig sjelden blåser på det, og det blir da inkonsekvent når en dommer plutselig blåser på det mens andre lignenende episoder forbigås stillhet. Det var vel også det som jeg reagerte på da Shawcross fikk straffen imot seg, denne inkonsekvensen i dømmingen, og ikke at det i seg selv isolert sett var en feil dommeravgjørelse. Grunnen til at det ikke blåses er trolig at det ikke er praksis for å gjøre det, og at dommeren da kvier seg for å gjøre dette ettersom han vet at dette fort kan bli en matchavgjørende situasjon.

Jeg tror at det som ville hjelpe for å få slutt på dette uvesenet er at dommerne blir instruert om at det ved holding i feltet konsekvent skal blåses straffe, slik regelboka sier, og ikke overse det slik praksis er nå. Hadde dette blitt gjennomført tror jeg at det i stor grad også ville ha blitt slutt på holdingen, fordi risikoen for at det blåses straffe ville bli for stor til at forsvarende lag tok sjansen på å gjøre det. I dag er risikoen for dette liten, nettopp fordi det er en høy terskel for å blåse, og da benytter forsvarende lag seg av fordelen av å ufarliggjøre angriperen med ulovlige midler.

Slik er det nok på flere områder innen fotballen, og jeg mener dommerne sitter med en del av nøkkelen ved å være mer konsekvente og bruke de sanksjonene som faktisk finnes.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 05 Jan 2016, 12:37

Enig Torstein.
Dommerne må bli mer konsekvente, men også spillere og trenere må bli flinkere til å hjelpe dommeren slik at den svartkledde enklere kan foreta en korrekt avgjørelse.
Fotball er faktisk en av få idretter hvor det kan lønne seg å bryte det gjeldene regelverket og når slike regelbrudd samtidig blir aksepetert av en ikke ubetydelig andel mennesker, SPESIELT hvis ens "egen" klubb kan tjene på det, vel da får man en slags "gordisk knute" som ikke er så lett å få gjort noe med...
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 05 Jan 2016, 13:30

bjørn123 skrev:Jeg synes faktisk holdig innenfor 16 m er vel så stort problem. Forskjellen er at det må vel være mye enklere for dommere å slå ned på dette, om de vil.( altså lettere å se, trenger ikke bruke skjønn) Bare se på hvor vanskelig det er å score på conere for tiden - synes det er utrolig merkelig å se at dette bare aksepteres...

Det er et problem, og det burde ha vært( som noen av oss tidligere har nevnt ) blitt blåst 8-10 straffer pr. kamp for å få bukt med problemet.
Nå er jo ikke holding av motspiller filming, men allikevel er det et regelbrudd hvor en spiller forsøker å oppnå en fordel enten for seg selv eller laget og bør derfor ilegges straff.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest