gmel skrev:Den mest vanlige måten å filme på innebærer at man enten :
Blir liggende rett ut
Blir liggende og vri seg, alvorlig skadet, i store smerter
Blir liggende , men ser på dommeren og slår ut med armene når man ikke får det men vil ha
Bojan faller, reiser seg, og det var det.
Synes dommeren var streng.
Ja, det er gode argumenter og som oftest er det jo slik du her beskriver, for all del, men frikjenner likevel ikke en spiller som filmer. Flere spillere har blitt gode på dette etter hvert og har til og med skjønt at det er lettere å få straffe( eller frispark ) hvis det er spillere i synsfeltet mellom dommeren og spilleren som faller. Derfor er det sjelden at en spiller filmer hvis han vet at dommeren har god oversikt. Jeg har sett reprisen noen ganger nå og står på at det var "diving" fra Krkic. Som Knut Ole var inne på så filmet også Martial fra ManU i 1. omgang og burde selvsagt også han hatt gult kort. Etter mitt syn så burde det idèelt sett ha vært nedsatt en komitè( med meg selv som The Judge, The Jury and The Jailer

) som i etterkant av hver serierunde i Premier League hadde gått i gjennom slike situasjoner og gitt straff eller frikjent. Det hadde virket preventivt, tror jeg.
Ellers er det jo en del andre sleipe triks som ikke er så lett for dommeren å oppdage. Et av de er at du med en mann i ryggen fører ballen nokså raskt , for så å stoppe opp, og lar deg da falle når motstanderen kommer i ryggen på deg.
Og noen av de mest håpløse frisparkene og straffene vi har fått i mot oss har vært i situasjoner ballen er på vei vekk fra mål, men forsvareren bare må takle!
Ja, man kan godt si at en spiller fremprovoserer frispark i en slik situasjon, men her gjør i hvertfall dommeren rett som blåser fordi det faktisk er fysisk kontakt. Dette er situasjoner jeg husker godt fra den tiden jeg selv dømte fotball for sånn ca. hundre år siden og jeg er litt forundret over at angrepsspillere fortsatt lar seg lure av spillere som skjermer ballen og lar seg dytte. Litt smartere og kaldere så kunne de ha unngått det ganske enkelt.
Å felle en spiller på vei ut av straffefeltet er ikke spesielt smart, men reglene er glassklare: Direkte frispark utenfor 16,5 meter-feltet skal det blåses straffespark for innenfor. Her synes jeg faktisk at dommerne burde følge regelverket oftere enn de gjør pr. dato, men jeg vet at en del dommere legger lista høyt i forhold til å blåse for straffe( fordi det kan være matchavgjørende ) og dermed ikke følger regelverket i fotballsporten slik som det står nedfelt i paragrafene.