Stoke City vs Manchester United

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke City vs Manchester United

Innlegg gmel » 26 Des 2015, 20:07

Jeg er ikke enig med de som sier Bojan filmet. For meg ser det ut som en liten dytt, han faller , men er raskt oppe igjen.
Våre beste var etter min mening Shawcross , Arnie og Johnson, sistnevnte er etter min mening det største kuppet i år!
( jada , jeg vet det er noen som vil ha han på benken, men der kan Bardsley sitte)
Brukerens avatar
gmel
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 26 Des 2015, 20:35

Jeg forstår ikke helt dette med "raskt oppe igjen". Keeper'n snappet vel ballen eller den gikk utover dødlinja og kunne dermed ikke nås, men uansett: betyr faktisk det at man reiser seg relativt raskt etter et fall at man skal frikjennes fra forsøk på å filme?

Strange one... :mrgreen:
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg -Tottal- » 26 Des 2015, 20:46

Hele laget burde sitte på gullstol etter dagens match.
En flott lagseier, med aggressivt spill som stadig forstyrrer ManU til å etablere seg i kampen.
Den eneste gangen det glapp, var Butland der med fantastisk redning. Er imponert over hvordan
han leser spillet og hans evne til å være på rett plass i nesten alle mulige situasjoner :-)

På mandag blir det sannsynligvis en heftig knokkelkamp, og håper Stoke City viser seg frem som
en bulkegjeng med samme kampmoral som mot ManU. Da blir det tre poeng :twisted:
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 26 Des 2015, 22:30

-Tottal- skrev:Den eneste gangen det glapp, var Butland der med fantastisk redning. Er imponert over hvordan
han leser spillet og hans evne til å være på rett plass i nesten alle mulige situasjoner :-)

Enig, jeg synes faktisk det er hans sterkeste side. Han leser spillet meget godt og er utrolig flink til å "time" utrusninger. Jeg tror noe av det kan skyldes at keepere av i dag allerede fra ung alder har blitt lært opp i å agere som en slags "sweeper" og dermed delta i selve spillet også. Flere keepere av i dag er jo faktisk like gode med begge bein og noen av de er også ikke helt uefne teknisk og kan dra en og annen finte.
I tillegg er jeg imponert over strekarbeidet, reaksjonsevnen og rekkevidden til Butland. Han har tatt store steg denne sesongen. Langt større enn det i hvert fall jeg trodde på forhånd.

Apropos, Shawcross har blitt diskutert før. I dag gikk han langt, langt utenpå de to engelske landslagsstopperne Smalling og Jones. Disse to var ofte feilplassert og treige og fikk aldri kontroll på Arnautovic som stadig vekk fant rom mellom dem. Jeg er fortsatt av den mening at Shawcross bør få plass i en engelsk bruttotropp og at han dermed bør reise til Frankrike til neste års EM sammen med bl.a. Butland.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 27 Des 2015, 10:15

Butland har en av sine beste redninger i vår drakt når han dukker lynraskt ned og gjør enhåndsredning av Fellainis avslutning fra kort hold. Fantastisk! Evt skåring der med ca 25 min igjen ville vært tøft!
Bojans advarsel etter "diving" er grei, men dommeren overser tilsvarende i 1.omg (var det Martial?). Ikke lett å få med seg alt som skjer såklart.... Forøvrig har Bojan, eller Krkic om du vil, noen fantastisk stikk-pasninger, i tillegg til sin unike teknikk, ballforståelse og innsats. Feks til Arnie i slutten av 1 omg, hvor sistnevnte kunne satt 3-0 alene med keeper. Og pasningen til Johnson langt ut i 2.omg, som igjen forserer fint og slår et hardt innlegg som keeper dessverre håndterer.
Morro!!
Sist endret av Knut Ole den 27 Des 2015, 17:51, endret 1 gang
Knut Ole
Ivrig Stokie

Innlegg gmel » 27 Des 2015, 10:49

Morten T. skrev:Jeg forstår ikke helt dette med "raskt oppe igjen". Keeper'n snappet vel ballen eller den gikk utover dødlinja og kunne dermed ikke nås, men uansett: betyr faktisk det at man reiser seg relativt raskt etter et fall at man skal frikjennes fra forsøk på å filme?

Strange one... :mrgreen:

Den mest vanlige måten å filme på innebærer at man enten :
Blir liggende rett ut
Blir liggende og vri seg, alvorlig skadet, i store smerter
Blir liggende , men ser på dommeren og slår ut med armene når man ikke får det men vil ha

Bojan faller, reiser seg, og det var det.
Synes dommeren var streng.

Ellers er det jo en del andre sleipe triks som ikke er så lett for dommeren å oppdage. Et av de er at du med en mann i ryggen fører ballen nokså raskt , for så å stoppe opp, og lar deg da falle når motstanderen kommer i ryggen på deg.
Og noen av de mest håpløse frisparkene og straffene vi har fått i mot oss har vært i situasjoner ballen er på vei vekk fra mål, men forsvareren bare må takle!
Brukerens avatar
gmel
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 27 Des 2015, 14:54

gmel skrev:Den mest vanlige måten å filme på innebærer at man enten :
Blir liggende rett ut
Blir liggende , men ser på dommeren og slår ut med armene når man ikke får det men vil ha

Ja, det er gode argumenter og som oftest er det jo slik du her beskriver, for all del, men frikjenner likevel ikke en spiller som filmer. Flere spillere har blitt gode på dette etter hvert og har til og med skjønt at det er lettere å få straffe( eller frispark ) hvis det er spillere i synsfeltet mellom dommeren og spilleren som faller. Derfor er det sjelden at en spiller filmer hvis han vet at dommeren har god oversikt. Jeg har sett reprisen noen ganger nå og står på at det var "diving" fra Krkic. Som Knut Ole var inne på så filmet også Martial fra ManU i 1. omgang og burde selvsagt også han hatt gult kort. Etter mitt syn så burde det idèelt sett ha vært nedsatt en komitè( med meg selv som The Judge, The Jury and The Jailer 8-) ) som i etterkant av hver serierunde i Premier League hadde gått i gjennom slike situasjoner og gitt straff eller frikjent. Det hadde virket preventivt, tror jeg.

Ellers er det jo en del andre sleipe triks som ikke er så lett for dommeren å oppdage. Et av de er at du med en mann i ryggen fører ballen nokså raskt , for så å stoppe opp, og lar deg da falle når motstanderen kommer i ryggen på deg.
Og noen av de mest håpløse frisparkene og straffene vi har fått i mot oss har vært i situasjoner ballen er på vei vekk fra mål, men forsvareren bare må takle!
Ja, man kan godt si at en spiller fremprovoserer frispark i en slik situasjon, men her gjør i hvertfall dommeren rett som blåser fordi det faktisk er fysisk kontakt. Dette er situasjoner jeg husker godt fra den tiden jeg selv dømte fotball for sånn ca. hundre år siden og jeg er litt forundret over at angrepsspillere fortsatt lar seg lure av spillere som skjermer ballen og lar seg dytte. Litt smartere og kaldere så kunne de ha unngått det ganske enkelt.

Å felle en spiller på vei ut av straffefeltet er ikke spesielt smart, men reglene er glassklare: Direkte frispark utenfor 16,5 meter-feltet skal det blåses straffespark for innenfor. Her synes jeg faktisk at dommerne burde følge regelverket oftere enn de gjør pr. dato, men jeg vet at en del dommere legger lista høyt i forhold til å blåse for straffe( fordi det kan være matchavgjørende ) og dermed ikke følger regelverket i fotballsporten slik som det står nedfelt i paragrafene.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg gmel » 27 Des 2015, 16:21

Morten T. skrev:
gmel skrev:Den mest vanlige måten å filme på innebærer at man enten :
Blir liggende rett ut

Ja, det er gode argumenter og som oftest er det jo slik du her beskriver, for all del, men frikjenner likevel ikke en spiller som filmer. Flere spillere har blitt gode på dette etter hvert og har til og med skjønt at det er lettere å få straffe( eller frispark ) hvis det er spillere i synsfeltet mellom dommeren og spilleren som faller. Derfor er det sjelden at en spiller filmer hvis han vet at dommeren har god oversikt. Jeg har sett reprisen noen ganger nå og står på at det var "diving" fra Krkic. Som Knut Ole var inne på så filmet også Martial fra ManU i 1. omgang og burde selvsagt også han hatt gult kort. Etter mitt syn så burde det idèelt sett ha vært nedsatt en komitè( med meg selv som The Judge, The Jury and The Jailer 8-) ) som i etterkant av hver serierunde i Premier League hadde gått i gjennom slike situasjoner og gitt straff eller frikjent. Det hadde virket preventivt, tror jeg.

Ja, man kan godt si at en spiller fremprovoserer frispark i en slik situasjon, men her gjør i hvertfall dommeren rett som blåser fordi det faktisk er fysisk kontakt. Dette er situasjoner jeg husker godt fra den tiden jeg selv dømte fotball for sånn ca. hundre år siden og jeg er litt forundret over at angrepsspillere fortsatt lar seg lure av spillere som skjermer ballen og lar seg dytte. Litt smartere og kaldere så kunne de ha unngått det ganske enkelt.

Å felle en spiller på vei ut av straffefeltet er ikke spesielt smart, men reglene er glassklare: Direkte frispark utenfor 16,5 meter-feltet skal det blåses straffespark for innenfor. Her synes jeg faktisk at dommerne burde følge regelverket oftere enn de gjør pr. dato, men jeg vet at en del dommere legger lista høyt i forhold til å blåse for straffe( fordi det kan være matchavgjørende ) og dermed ikke følger regelverket i fotballsporten slik som det står nedfelt i paragrafene.

Ja, jeg er også lei av både filming og dommerfeil. Men det er desverre spillerne som er skyld i dette. Spillet går fort, folk faller lett, later som de er halvdøde, spillere tar ballen opp for å kaste selv om de vet det er motstanderens kast osv.
Jeg er definitivt for en eller annen form for videodømming . Da hadde nok Charlie Adam fint blitt nødt til å se seg litt bedre for hvor han lander, og Bojan hadde kanskje stått litt mer på beina.
Jeg er ellers enig i det som er frispark utenfor er straffe innenfor, der er dommerne feige, men jeg forstår de godt.
Så forresten Southampton -Arsenal , der ble iallfall ikke kampen blåst i stykker!
Brukerens avatar
gmel
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 28 Des 2015, 13:15

Hvis videodømming skal innføres bør det bli for å straffe spillere i etterkant, ikke slik som i f.eks. ishockey at de kan stoppe spillet, se på videoopptak, og deretter ta en avgjørelse. Det passer dårlig for et konservativt spill som jo fotball definitivt er. Men juks og fanteri, som filming definitivt er, bør man straffes hardt for. Ser ikke dommertrioen dette i kampens hete, gi vedkommende en skikkelig straff hvis det kan bevises på videotape i etterkant. Når vi også snakker om direkte og indirekte frispark; det er samme regler innenfor og utenfor 16-meters feltet - dvs. direkte frispark er straffespark og indirekte er indirekte fra der forseelsen gjøres. Men her bruker ikke dommeren regelboka i det hele tatt; skjerming av ball over dødlinja av en forsvarsspiller er definitivt indirekte frispark HVER gang! Skjermer du ballen i nærheten av så mye andre steder på banen blåser dommeren tvert! Det kalles vel obstruksjon.........
Tilbake til vår lille magiker Bojan; jeg har også sett situasjonen noen ganger og er faktisk usikker om han ble "truffet" eller ikke, men hans reaksjon i etterkant viser, synes jeg, at han IKKE var ute etter straffe og IKKE skulle hatt gult kort! Man kan faktisk falle uten at det er straffe eller filming! Filmingen til Martial i første omgang derimot, soleklar filming-skulle hatt gult kort-men fikk det ikke!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 28 Des 2015, 14:39

Svein Nilsen skrev:Hvis videodømming skal innføres bør det bli for å straffe spillere i etterkant, ikke slik som i f.eks. ishockey at de kan stoppe spillet, se på videoopptak, og deretter ta en avgjørelse. Det passer dårlig for et konservativt spill som jo fotball definitivt er. Men juks og fanteri, som filming definitivt er, bør man straffes hardt for. Ser ikke dommertrioen dette i kampens hete, gi vedkommende en skikkelig straff hvis det kan bevises på videotape i etterkant. Når vi også snakker om direkte og indirekte frispark; det er samme regler innenfor og utenfor 16-meters feltet - dvs. direkte frispark er straffespark og indirekte er indirekte fra der forseelsen gjøres. Men her bruker ikke dommeren regelboka i det hele tatt; skjerming av ball over dødlinja av en forsvarsspiller er definitivt indirekte frispark HVER gang! Skjermer du ballen i nærheten av så mye andre steder på banen blåser dommeren tvert! Det kalles vel obstruksjon.........
Tilbake til vår lille magiker Bojan; jeg har også sett situasjonen noen ganger og er faktisk usikker om han ble "truffet" eller ikke, men hans reaksjon i etterkant viser, synes jeg, at han IKKE var ute etter straffe og IKKE skulle hatt gult kort! Man kan faktisk falle uten at det er straffe eller filming! Filmingen til Martial i første omgang derimot, soleklar filming-skulle hatt gult kort-men fikk det ikke!

Interessant dette med skjerming av ball og indirekte frispark synes jeg. Der er det åpenbart mange tvilstilfeller som til syvende og sist handler om dommerens skjønn. Jeg mener å huske at en slags tommelfingerregel var å anse det som skjerming av ball hvis forsvareren er næmest ballen med ryggen MOT motstanderspilleren, mens det er mer å regne som obstruksjon hvis han står med ansiktet mot angriperen og hindrer denne i å nå ballen. Skjerming av ballen er ikke ulovlig i fotball, men hvorvidt det skal anses som skjerming eller obstruksjon må dommeren avgjøre i hvert enkelt tilfelle.

Jeg har også sett reprisene flere ganger og vanligvis så faller en spiller av egen kraft hvis han snubler i egne bein, tråkker på ballen eller sklir på sleipt underlag. Krkic gjorde ingen av delene og bare falt da Mata( tror jeg det var? ) var i nærheten av ham. Min konklusjon, og jeg vet det er å banne noe så grasjævlig i kirka ved å gjøre noe så utenkelig som å gi kritikk til eget lags spillere, er at han filmet og fikk et fortjent gult kort, mens Martial hos ManU dessverre slapp unna samme straff.

Apropos reaksjoner i etterkant, så har jeg ikke kunnet observere at hverken Hughes eller Krkic har gitt noe uttalelse om det gule kortet, og nettopp Hughes har jo vært relativt flink til å uttale seg om dommeres innsats før( først og fremst ved tap eller uavgjort ). Sånn sett kan det jo tolkes som at det gule kortet var korrekt, eller hva?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest