Jeg så ikke kampen idag, men har forstått at det var heller skrale saker, og det må det vel nødvendigvis være når vi taper 0-4 hjemme.
Jeg skjønner ikke hva som skjer, for det er mye de samme spillerne - styrket med to-tre til - som spilte feiende flott fotball mot slutten av fjoråret, og som den gang slo alle de "store" lagene i PL. Og vi har fortsatt samme manager, samme trenerteam og kjører samme taktikk.
Nå er vi riktig nok bare 4 kamper inn i den nye sesongen, og vi har møtt tøffe motstandere og det var forventet at vi kunne komme til å få lite poeng i de første kampene. Det som jeg likevel synest er mest skremmende er at dette er en fortsettelse av den elendige avslutningen vi hadde på fjorårssesongen. Vi scorer for lite mål, skaper for lite sjanser og slipper inn altfor mange. Det er en dårlig kombinasjon.
Jeg synest Hughes har gjort veldig mye bra på sine tre år i Stoke, og jeg er på ingen måte blant de som ønsker han ut. Men det er liten tvil om at vi er inne i en skikkelig blindgate, og det er Hughes jobb - og ikke minst spillernes - å få oss ut av denne. Jeg tror ikke forklaringen er at spillerne er blitt så veldig mye dårligere på et knapt år. Kan det ligge mye på det mentale plan ? Vendepunktet kom vel egentlig i ligacupen mot Liverpool, der vi røk ut på straffekonk. Etter det har verden liksom ikke vært den samme...Så er det også noe med at tap etter tap gjerne fører til svekket selvtillit, som igjen fører til flere tap, som svekker selvtilliten ytterligere, og så er man inne i en negativ spiral som er vanskelig å stoppe.
Skader på sentrale spillere forklarer nok også noe, og kanskje spesielt savnet av Butland. Men vi har nå en så bred og solid tropp at det ikke burde gi slike utslag. Nei, dette er ikke bra. Når det er sagt så tror jeg vi kommer til å reise oss utover i sesongen, for vi har et spillermaterial som tilsier at vi skulle være å kjempe om en plass på øverste halvdel snarere enn helt på bunnen av tabellen. Men akkurat i øyeblikket er det veldig tungt, og få lyspunkter å se...