Morten T. skrev:Diskusjonen om manager har gått før - fordi visstnok "tendensen" var fallende. På tross av at Stoke siden den gang av noen har fått påklistret merkelappen "Stokealona" og andre lignende "superlativer", så er det kanskje på tide for de i blant oss som er opptatt av "tendenser" å ta opp diskusjonen rundt hvem som skal lede Stoke på ny?
Jeg antar at dette er innlegget er skrevet for å skape debatt, og ikke er så seriøst ment, Morten, og at det ligger en del ironi i det du skriver.

For, ja, vi har "kollapset" i de siste tre kampene, (eller fire om man tar med at vi gav fra oss to-måls ledelse mot Swansea mot slutten av kampen). Men før det var vi blant de mest formsterke PL-lagene, og det kan være grunn til å minne om at vi med 7 poeng på de tre siste kampene, hvorav to hjemme, fortsatt kan tangere poengrekorden vår i PL. Men selv om vi ikke skulle greie det, så kan det være grunn til å minne om at vi allerede nå, med tre runder igjen, har like mange poeng som vi hadde i vår beste sesong under Pulis. Etter ferdigspilt sesong.
Så skal vi heller ikke glemme at vi denne sesongen har hatt en vanvittig skadeliste, med vår kaptein og vanligvis kanskje viktigste spiller - Shawcross - ute av laget i omtrent halvparten av kampene. Vi har hatt 3-4 stoppere ute med skader samtidig, og vi har måtte la en spiss spille høyre-back. Kometen Butland måtte kaste inn håndkleet med skade da det sto igjen 8 kamper, og vi har vel knapt spilt med "førsteoppstillingen i forsvar" (Johnson-Wollscheid-Shawcross-Pieters) mer enn i en mindre del av kampene.
Sett i et slikt perspektiv, hvor vi så sent som for en måned siden ble ansett som en kandidat for spill i Europa, synest jeg faktisk at vi har gjort en god sesong, alle forhold tatt i betraktning. Så kommer selvsagt "dommedagstalene" når vi nå får 1-12 i fleisen på tre kamper. Forståelig, i og for seg, men likevel - etter mitt syn - er dette uttalelser preget av skuffelse og frustrasjon over det vi opplever som manglende "guts" og innstilling i disse kampene, snarere enn at det betyr at vi har hatt en dårlig sesong, når hele sesongen ses under ett.
Jeg mener - muligens i motsetning til deg, Morten - at omleggingen av spillestilen, bort fra Pulis-fotballen har vært en lykke for klubben. Så har selvsagt også den "nye" stilen sine svakheter, som kommer aller best til syne på kamper som vi har hatt i det siste, der innstilling og innsats har manglet. Da blir det altfor mye på tvers og bakover og altfor liten fremdrift, og tempo og bevegelse blir for dårlig. Da fungerer ikke stilen. Så kan man jo spørre seg om det er tilfeldig at Pulis´sine lag til stadighet er blant de som scorer minst i hele ligaen, og som regel havner på nederste halvdel på tabellen mens Hughes sine lag som regel ligger på motsatt halvdel.
Så å begynne å snakke om at Hughes har gjort en dårlig jobb, og nå kanskje bør erstattes, ja, det synest jeg har lite for seg, etter en ny bra sesong, selv om det er riktig at vi har sett en kollektiv kollaps i de siste 3-4 kampene. Men heller ikke Hughes skal fredes til evig tid. Men jeg har god tro på at det arbeidet Hughes har begynt på kan føre oss til å bli et lag som regelmessig kan kjempe om en plass i Europe League, gitt et par-tre solide forsterkninger, og da fortrinnsvis et par bra spisser, som er der vi skorter mest per i dag.
Når det er sagt, så er jeg like skuffet som alle dere andre over det vi har sett siden Swansea-kampen. Jeg mener derimot at 3-4 kamper ikke er en "tendens" over tid som kvalifiserer for å vurdere managerens fremtid, etter å satt nye poeng- og plasseringsrekorder for klubben i Premier League i begge sesongene han har vært i klubben, og faktisk - i alle fall teoretisk - kan klare det igjen når tre kamper gjenstår av sesongen.