Morten T. skrev:Til og med de mest ekstreme blodsupporterne av overdreven possession-fotball og formålsløst pasningsspill kan ikke ha funnet mye å glede seg over i denne kampen. At noen finner den type spillestil i fotball "underholdene" vil for alltid forbli en gåte for meg. Personlig finner jeg det dørgende kjedelig.
Det at vi spiller possession-orientert er nok en helt bevisst strategi, og en viktig del av vår såkalte "nye" spillestil. Og at ballen går fra mann til mann, langs bakken har jeg ikke noen problemer med, tvert imot. Men det er en fare med en slik spillestil, og det er at den kan overdrives. Og da kan den fort virke formålsløs og kjedelig. Jeg har revet meg i håret mer enn en gang når overgangsmuligheter spoleres av at Whelan snur seg og slår ballen 40 meter bakover, bare for å nevne et ikke helt uvanlig eksempel. Eller når ballen bare trilles på tvers i midtbaneleddet, uten fremdrift.
Skal enn slik spillestil fungere er det viktig at det blir tempo på ballen og at det også spilles i lengderetningen og ikke bare på tvers og bakover. Og det må være stor bevegelse rundt ballfører. Der har vi fortsatt mye å gå på, men vi er på vei. Vi må også huske på at vi har mange nye spillere og at dette kun var kamp nummer 3 i PL denne sesongen. Og vi vet at Hughes´ lag som regel begynner litt svakt for så å bli bedre og bedre utover sesongen. Slik også med Stoke de to siste sesongene.
Jeg er vel heller ikke enig i at den nye stilen vår består i endimensjonal balltrilling. Dette skjer vel fordi man ikke finner åpninger fremover, eksempelvis på grunn av for dårlig bevegelse. Men jeg opplever jo at gutta også i aller høyeste grad prøver fremover, selv om de ikke alltid lykkes. Jeg trenger bare minne om den siste halvtimen mot Tottenham hvor vi spilte feiende frisk angrepsfotball med Ireland som dirigent.
Jeg ønsker meg i alle fall ikke tilbake til "Pulis-stilen", den han praktiserte i Stoke, med høye baller bakfra opp mot en "target man" og hvor det største skadepotensialet for midtbanespillerne var kink i nakken. DET syntes jeg var dørgende kjedelig.
Og jeg registrerer at Hughes har fått veldig mye skryt i engelsk media for "den nye stilen", og Stoke omtales nå som et lag som spiller fin fotball, mens vi tidligere ble omtalt som et "ugly team". Så oppfatningen av at den nye stilen er så ille, den deler jeg ikke.

Men at vi har en del å gå på før den fungerer som den skal, den kjøper jeg.
Men når det gjelder kampen i dag, så er jeg enig i at det var en svak kamp fra vår side. Vi begynner bra, men faller veldig av utover i kampen og i annen omgang er Norwich klart best og vi reddes av Butland. Ut fra det jeg så i dag tror jeg likevel kanskje Norwich er noe bedre enn forhåndstipsene går ut på og jeg ser ikke bort fra at de vil kunne redde plassen om de fortsetter i samme stil.
Butland desidert best hos oss i dag, og spillet hans gjør at jeg faktisk ikke savner Begovic. Da savner jeg N´Zonzi langt mer, for det jeg har sett av Van Ginkel så langt har ikke overbevist meg om at vi har fått en fullgod erstatter for franskmannen. Jeg har heller ikke blitt spesielt imponert over Afellay så langt, men håper og tror at begge har mer å gå på. Shaqiri viste nok til at jeg tror han kommer til å bli en kjempetilvekst for oss, han viste prov på klasse selv om han forsvant litt utover i kampen.
Det er tidlig i sesongen. Vi har ikke overbevist i åpningen, men det var vel heller ikke ventet. Men det skal bli veldig spennende å se hvordan dette laget vil utvikle seg utover i sesongen når de mange nye spillerne begynner å fungere bedre sammen. Etter mitt syn er både første-elleveren og stallen den beste vi har hatt i Premier League. Og jeg har fortsatt god tro på at vi skal kunne forbedre både poengsum og plassering, for tredje sesong på rad, selv om starten har vært litt rufsete.