Manchester City -Stoke

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Manchester City -Stoke

Innlegg Morten T. » 09 Mar 2017, 10:19

onside skrev:
Morten T. skrev:Her kommer Walters inn etter et forholdsvis langt skadeavbrekk og operasjon i kneet og løper og jobber steinhardt i nesten 95 minutter.
Dette er ingen mann som setter seg ned og surver og klager, han bare gønner på som fy og fa..!

Jeg vet jo at en del ikke er spesielt begeistret for mannen, men karakteren, offerviljen og evnen til å sette laget foran seg sjøl kan vel til og med ikke de mest sveiseblinde av mannens trofaste kritikere se bort i fra?

Jeg bøyer meg i støvet, Jonathan Walters. Du er en fotballspiller av hel ved - noe som tragisk nok er en utdøende rase.

Samme med Diouf som ikke er regulær starter - han kommer inn og jobber shorts, trøye og sokker av seg. Ingen surving eller sipping for manglende spilletid der heller - bare ett stykk real og ærlig jobb til det beste for Laget med stor L.

Slike spillere med den innstillingen bør Stoke og klubbens supportere være stolte av å ha i troppen. :P

Tror det ble mer enn et par ørsmå pjoltere Morten? :roll:
Enig i at dette er menn uten primadonnanykker ja, og når vi mister ballen omgjøres ALLE spillere til forsvarspillere! Og ingen er vel bedre enn de to nevnte her til det! Spesielt Diouf hadde ett par glidetakklinger med krok på Sane? som kanskje var avgjørende.....

Nettopp.
Og disse egenskapene er så verdifulle for å skape et godt resultat.
Hadde Stoke stilt med et lag breddfullt av konfliktsky ballettdansere med berøringsangst i går, så hadde laget fått realt med juling.

I gårsdagens kamp var det knallhard jobbing, massevis av løping, offervilje og defensiv struktur som gjaldt - og det medførte også at klubben fikk med seg et meget godt resultat.

Walters og Diouf er så åpenbart spillere med sine svakheter, men for meg så er fotball noe mer enn hvem som er flinkest til å trikse med ballen så jeg synes derfor at mennene har mange styrker som kommer Laget - med stor L - i LAGidretten fotball til gode.

Og ja, det ble to( pjoltere ) :P
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 09 Mar 2017, 10:45

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:Jeg vet jo at en del ikke er spesielt begeistret for mannen, men karakteren, offerviljen og evnen til å sette laget foran seg sjøl kan vel til og med ikke de mest sveiseblinde av mannens trofaste kritikere se bort i fra? :P

Offerviljen og innsatsen til JW er det vel aldri noen som har stilt spørsmål ved, der har mange mye å lære. Det er jo heller ikke det kritikken mot han har gått på. Kritikken har derimot gått på manglende tekniske ferdigheter, manglende fart, mange taktiske feilvalg og tekniske feil, det siste nettopp som følge av begrenset teknikk. Og disse manglene har ikke vært avgrenset til perioder etter lange skadeavbrekk.

Det er disse begrensningene som er grunnen til at Walters aldri har vært - eller kommer til å bli - noen favoritt hos meg. Ikke det at han ikke står på for laget eller blør for drakta. For det gjør han jo så definitivt. Det er bare det at jeg synest ikke det i seg selv er nok for å være en bra PL-spiller, at man løper mye og jobber godt, når mangler på en rekke andre områder er såpass iøynefallende som i JW´s tilfelle.

"mange taktiske feilvalg" ???
Det må jeg ærlig innrømme at jeg lurer på hva er for noe.

Ja, han har begrensninger og svakheter, helt åpenbart, han er ingen spiller som er "en for øyet" som Danmark sin gamle landslagssjef Morten Olsen alltid snakket om. Walters har andre egenskaper som oppveier for en god del av svakhetene, men det er klart han har ikke vært, er ikke, og kommer aldri til å bli en sirkusartist eller sjonglør på banen. Jonathan Walters er tvert i mot en vaskeekte proletar som spytter i nevene, går på, setter laget foran seg selv, gir jernet og ikke sipper, sutrer og skylder evt. motgang på alle andre faktorer enn seg selv. Denne mannen kommer så definitivt ikke fra "curlinggenerasjonen", det er pokker så sikkert! Jeg liker sånne spillere jeg, og jeg ville gjerne ha hatt flere med den type mentalitet og innstilling i Stoke City Football Club og da gjerne på bekostning av overbetalte spillere som ikke gidder å jobbe. En fin CV holder ikke for meg og jeg tar heller en hardtarbeidene kar med fortid i f.eks. Wrexham anyday enn en kar med fortid i f.eks...tja...uten å nevne navn....spansk fotball, som ikke jobber eller yter nok for laget.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 09 Mar 2017, 11:25

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:Jeg vet jo at en del ikke er spesielt begeistret for mannen, men karakteren, offerviljen og evnen til å sette laget foran seg sjøl kan vel til og med ikke de mest sveiseblinde av mannens trofaste kritikere se bort i fra? :P

Offerviljen og innsatsen til JW er det vel aldri noen som har stilt spørsmål ved, der har mange mye å lære. Det er jo heller ikke det kritikken mot han har gått på. Kritikken har derimot gått på manglende tekniske ferdigheter, manglende fart, mange taktiske feilvalg og tekniske feil, det siste nettopp som følge av begrenset teknikk. Og disse manglene har ikke vært avgrenset til perioder etter lange skadeavbrekk.

Det er disse begrensningene som er grunnen til at Walters aldri har vært - eller kommer til å bli - noen favoritt hos meg. Ikke det at han ikke står på for laget eller blør for drakta. For det gjør han jo så definitivt. Det er bare det at jeg synest ikke det i seg selv er nok for å være en bra PL-spiller, at man løper mye og jobber godt, når mangler på en rekke andre områder er såpass iøynefallende som i JW´s tilfelle.

Ja, han har begrensninger og svakheter, helt åpenbart, han er ingen spiller som er "en for øyet" som Danmark sin gamle landslagssjef Morten Olsen alltid snakket om. Walters har andre egenskaper som oppveier for en god del av svakhetene, men det er klart han har ikke vært, er ikke, og kommer aldri til å bli en sirkusartist eller sjonglør på banen. Jonathan Walters er tvert i mot en vaskeekte proletar som spytter i nevene, går på, setter laget foran seg selv, gir jernet og ikke sipper, sutrer og skylder evt. motgang på alle andre faktorer enn seg selv. Denne mannen kommer så definitivt ikke fra "curlinggenerasjonen", det er pokker så sikkert! Jeg liker sånne spillere jeg, og jeg ville gjerne ha hatt flere med den type mentalitet og innstilling i Stoke City Football Club og da gjerne på bekostning av overbetalte spillere som ikke gidder å jobbe. En fin CV holder ikke for meg og jeg tar heller en hardtarbeidene kar med fortid i f.eks. Wrexham anyday enn en kar med fortid i f.eks...tja...uten å nevne navn....spansk fotball, som ikke jobber eller yter nok for laget.

Med taktiske feilvalg mener jeg å velge feil løsninger i gitte situasjoner, som å avslutte der han burde ha sentret, sentre der han burde ha avsluttet selv, feil løp slik at angrep stopper opp eller misfortståelser oppstår, manglende evne til å se medspillere i bedre posisjoner osv. Det som går på fotballforståelse, og der mener jeg Walters langt fra ligger i front.

Og hvis Walters er slik en viktig spiller for et lag, hvorfor har han da tilbrakt hele sin karriere - før han ble hanket inn av Pulis - i lavere divisjoner ? Og om han har blitt linket til andre klubber, så er dette gjerne klubber som befinner seg i Championship - eller lavere - eller i beste fall PL-klubber som må ha fokuset på å unngå nedrykk. Mens en spiller som Bojan - som du ynder å omtale som "balettdanser" - så sent som for ett år siden var linket til klubber som Chelsea, Liverpool og Man.U.

Slik du fremstiller det burde det heller ha vært motsatt, men slik er det ikke. Hvorfor ikke ? Kan det være at du overvurderer Walters betydning ? Eller eller det "alle andre" som tar feil ?

Joda, Walters løpskraft og oppofrende og lojale spillestil, der han alltid gir 110 prosent, er prisverdig. Poenget mitt er at i PL er ikke dette nok når det skorter på det meste ellers.

Men vi trenger ikke kjøre noen ny debatt på dette. Vi har åpenbart ulikt syn på Walters kvaliteter, og viktighet for laget, og det er helt greitt. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 09 Mar 2017, 12:01

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:Offerviljen og innsatsen til JW er det vel aldri noen som har stilt spørsmål ved, der har mange mye å lære. Det er jo heller ikke det kritikken mot han har gått på. Kritikken har derimot gått på manglende tekniske ferdigheter, manglende fart, mange taktiske feilvalg og tekniske feil, det siste nettopp som følge av begrenset teknikk. Og disse manglene har ikke vært avgrenset til perioder etter lange skadeavbrekk.

Med taktiske feilvalg mener jeg å velge feil løsninger i gitte situasjoner, som å avslutte der han burde ha sentret, sentre der han burde ha avsluttet selv, feil løp slik at angrep stopper opp eller misfortståelser oppstår, manglende evne til å se medspillere i bedre posisjoner osv. Det som går på fotballforståelse, og der mener jeg Walters langt fra ligger i front.

Og hvis Walters er slik en viktig spiller for et lag, hvorfor har han da tilbrakt hele sin karriere - før han ble hanket inn av Pulis - i lavere divisjoner ? Og om han har blitt linket til andre klubber, så er dette gjerne klubber som befinner seg i Championship - eller lavere - eller i beste fall PL-klubber som må ha fokuset på å unngå nedrykk. Mens en spiller som Bojan - som du ynder å omtale som "balettdanser" - så sent som for ett år siden var linket til klubber som Chelsea, Liverpool og Man.U.

Slik du fremstiller det burde det heller ha vært motsatt, men slik er det ikke. Hvorfor ikke ? Kan det være at du overvurderer Walters betydning ? Eller eller det "alle andre" som tar feil ?

Joda, Walters løpskraft og oppofrende og lojale spillestil, der han alltid gir 110 prosent, er prisverdig. Poenget mitt er at i PL er ikke dette nok når det skorter på det meste ellers.

Men vi trenger ikke kjøre noen ny debatt på dette. Vi har åpenbart ulikt syn på Walters kvaliteter, og viktighet for laget, og det er helt greitt. ;)

Nope, jeg overvurderer ikke Walters, jeg sier til og med at han har helt åpenbare svakheter - på samme måte som f.eks....tja...la oss si...B. Krkic.
Og her kommer nok en repetisjon på spørsmålet jeg hittils har spurt om drøssevis av ganger, men foreløpig ikke fått svar på:
Hvorfor har det seg slik at spillere som Krkic, Imbula og Shaqiri sine ( mangel på ) prestasjoner ALLTID forklares med en sekundær årsak type "skadeavbrekk", "spiller i feil posisjon", "mangel på tillit", "lite spilletid" osv. og ALDRI med den begrunnelsen at disse rett og slett ikke er gode nok?
Og hvorfor er det slik at spillere som Bardsley, Walters, Crouch og Diouf sine ( mangel på ) prestasjoner ALLTID forklares med at de ikke er gode nok og ALDRI med en av de skundærårsakene jeg har nevnt over?
Håpet er tynt, men kanskje jeg denne gangen jeg kan få et svar på et spørsmål jeg har stilt i månedsvis...

---

"Alle andre" ?
Det er vitterlig ikke bare meg som hyller den type spillere( uten at det har noe si ), men jeg kunne aldri ha drømt å benyttet Jantelovstrikset "Du tilhører et mindretall, ergo må du ta feil" i en debatt. Men nok om det, det er nok av folk innen fotballen som har heist frem Walters( og spillere med lignenede kvaliteter ) og da veldig ofte folk som har det som profesjon.

At Walters har blitt noen supporteres faste "prügelknabe" er helt greit, jeg tror det bare er med på å gjøre mannen enda sterkere. Han bare børster bort kritikken, krummer nakken, tar utfordringen og fortsetter å spille på det han kan, i stedet for å sette seg ned å klage og surve.

Ja, jeg synes det er en bra egenskap.

---

Kvelden i går ble suksessfull fordi Stoke jobbet hardt. Det er flott å se, synes jeg. Mye flottere enn ballett...
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 09 Mar 2017, 12:47

Gårsdagen ble også preget av at noen ManC-spillere falt lett, f.eks. Aguero, og det skjemmer kampen. F.eks. var Bardsley knapt bort i han, men så faller han teatralsk. Det er 2-3 spillere i Stoke som er kapabel til noe lignenede også, dessverre, men vi er langt i fra værst i klassen her.

Gårsdagen var nok også mer preget av Champions League for den gjengse fotballsupporter på en barkrakk eller i en sofa enn av Stoke sin flotte kamp mot ManC.
"Alle andre" hyller Barcelona for deres nesten mirakuløse opphenting i dag, men for noen av oss så er måten det ble gjort på en stor skamplett og gjør at denne kampen ikke bør sees på som en "historisk begivenhet", allikevel:
http://www.football365.com/news/greates ... -shthouses
https://www.nrk.no/sport/forbannet-lage ... 1.13416774

Jeg er glad jeg ikke tilhører "alle andre" som kneler for det meste som kommer fra den kanten, for måten de gjorde dette på var enkelt og greit skammelig. Jeg har sagt det før: Det er bedre å være en anstendig klubb i League One og derav kunne leve med seg selv, enn å jukse seg til fremgang på og utenfor banen.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 09 Mar 2017, 13:20

Da skal jeg (endelig) prøve å svare på det, Morten... ;)

Spillere som Bojan, Imbula og Shaqiri har ved mange anledninger vist at de er strålende fotballspillere. Bojan ble skamrost for sitt spill før skaden, og var også meget god etter at han kom tilbake, så god at han ble linket mot noen av de største klubbene i England (Chelsea, Man.U og Liverpool). At han ikke har vært like god i alle kampene er nå så, men han har bevist at han holder et meget høyt nivå når han er skadefri og får spilletid.

Det samme gjelder for Shaqiri, som har spilt for noen av de største klubbene i Europa. Han har dessverre vært mye skadet i tiden i Stoke, og vært ujevn. Men når han spiller opp mot sitt beste er han fortsatt en glimrende fotballspiller.

Imbula har ikke spilt mange kampene for Stoke, men du overser helt at han på disse få kampene har blitt kåret til Man of The Match i 3 eller 4 av disse (Everton, Bournemouth og West Ham i 2015/16 sesongen og Watford denne sesongen). Det er faktisk ganske høy uttelling, sett i forhold til antall kamper han har spilt. Spesielt når man vet at det til hver kamp er 11 potensielle kandidater for å bli Man of The Match.

Altså er dette spillere som har levert meget bra, og som har vist at de har et meget høyt toppnivå. Problemet har vært at de har vært for ujevne i prestasjonene, fra strålende til svake. Men det er jo åpenbart også Hughes sin utfordring å finne svar på hvorfor så gode fotballspillere som disse tre ikke får ut potensialet - de åpenbart besitter - så ofte som de burde.

Spillere som Bardsley, Diouf, Walters og Crouch har alle en forbilledlig arbeidsmoral, men er alle - med unntak av Crouch - begrensede når det gjelder ferdigheter med ball (men Crouch mangler til gjengjeld fart). Og jeg mener du undervurderer viktigheten av disse ferdighetene, og overvurderer det fysiske aspektet med stort fokus på hvem som jobber best og løper mest. Det er grunner til at disse (med unntak av Crouch) ikke har spilt i større klubber (joda Bardsley kom vel i sin tid fra Man.U's akademi, men fikk vel aldri noen førstelagskarriere der). Og jeg mener det er fordi ferdighetene de har med ball ikke er gode nok til dette, og da hjelper det ikke om de kan vise til god arbeidsmoral og innsats. Det er ikke nok i dagens toppfotball å ha høy arbeidsmoral, man må også ha gode ferdigheter med ball.

Det er derfor ikke skader og manglende tillit som gjør at disse spillerne ikke presterer like bra, men at de ikke er gode nok i utgangspunktet.

Du avfeier det å vise til spillernes CV som noe bortimot irrelevant. Jeg mener du tar feil, fordi CV'en sier noe om spillernes kvaliteter. Det er en grunn til at noen spillere havner i klubber som Bayern München, Inter, Ajax og Barcelona, mens andre havner i klubber som Chester, Wrexham og Ipswich. Noen kan selvsagt velge å se bort fra dette, men det betyr ikke at det er riktig for det å si at CV'en er irrelevant.Den fungerer utmerket som indikator på en spillers kvalitet, og jeg har vanskelig for å se hvordan det kan være grunn til å bestride dette.

Fordi de største klubbene har veldig ofte også de største finansielle musklene. Derfor kan de også hente de beste spillerne. Eller de henter inn talenter som de håper en dag vil kunne bli førstelagsspillere. At ikke alle lykkes like godt bør vel ikke være noen bombe, trolig er det flere som mislykkes enn som lykkes i denne type klubber, fordi nåløyet for å komme til jevnlig førstelagsplass er meget trangt. Konkurransen om plassene i klubber som Barcelona og Bayern München er tross alt noe større enn i klubber som Wrexham og Chester. Sagt på en annen måte; du kan godt bli en nøkkelspiller i en klubb som Stoke, selv om man ikke lyktes i klubber som Barcelona, Bayern Mûnchen eller Inter. Men man trenger ikke å bli en nøkkelspiller i Stoke, selv om man var blant "stjernene" i klubber som Chester, Wrexham eller Molde...
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 09 Mar 2017, 16:21

Torstein Norevik skrev:Da skal jeg (endelig) prøve å svare på det, Morten... ;)

Spillere som Bojan, Imbula og Shaqiri har ved mange anledninger vist at de er strålende fotballspillere. Bojan ble skamrost for sitt spill før skaden, og var også meget god etter at han kom tilbake, så god at han ble linket mot noen av de største klubbene i England (Chelsea, Man.U og Liverpool). At han ikke har vært like god i alle kampene er nå så, men han har bevist at han holder et meget høyt nivå når han er skadefri og får spilletid.

Det samme gjelder for Shaqiri, som har spilt for noen av de største klubbene i Europa. Han har dessverre vært mye skadet i tiden i Stoke, og vært ujevn. Men når han spiller opp mot sitt beste er han fortsatt en glimrende fotballspiller.

Imbula har ikke spilt mange kampene for Stoke, men du overser helt at han på disse få kampene har blitt kåret til Man of The Match i 3 eller 4 av disse (Everton, Bournemouth og West Ham i 2015/16 sesongen og Watford denne sesongen). Det er faktisk ganske høy uttelling, sett i forhold til antall kamper han har spilt. Spesielt når man vet at det til hver kamp er 11 potensielle kandidater for å bli Man of The Match.

Altså er dette spillere som har levert meget bra, og som har vist at de har et meget høyt toppnivå. Problemet har vært at de har vært for ujevne i prestasjonene, fra strålende til svake. Men det er jo åpenbart også Hughes sin utfordring å finne svar på hvorfor så gode fotballspillere som disse tre ikke får ut potensialet - de åpenbart besitter - så ofte som de burde.

Spillere som Bardsley, Diouf, Walters og Crouch har alle en forbilledlig arbeidsmoral, men er alle - med unntak av Crouch - begrensede når det gjelder ferdigheter med ball (men Crouch mangler til gjengjeld fart). Og jeg mener du undervurderer viktigheten av disse ferdighetene, og overvurderer det fysiske aspektet med stort fokus på hvem som jobber best og løper mest. Det er grunner til at disse (med unntak av Crouch) ikke har spilt i større klubber (joda Bardsley kom vel i sin tid fra Man.U's akademi, men fikk vel aldri noen førstelagskarriere der). Og jeg mener det er fordi ferdighetene de har med ball ikke er gode nok til dette, og da hjelper det ikke om de kan vise til god arbeidsmoral og innsats. Det er ikke nok i dagens toppfotball å ha høy arbeidsmoral, man må også ha gode ferdigheter med ball.

Det er derfor ikke skader og manglende tillit som gjør at disse spillerne ikke presterer like bra, men at de ikke er gode nok i utgangspunktet.

Du avfeier det å vise til spillernes CV som noe bortimot irrelevant. Jeg mener du tar feil, fordi CV'en sier noe om spillernes kvaliteter. Det er en grunn til at noen spillere havner i klubber som Bayern München, Inter, Ajax og Barcelona, mens andre havner i klubber som Chester, Wrexham og Ipswich. Noen kan selvsagt velge å se bort fra dette, men det betyr ikke at det er riktig for det å si at CV'en er irrelevant.Den fungerer utmerket som indikator på en spillers kvalitet, og jeg har vanskelig for å se hvordan det kan være grunn til å bestride dette.

Fordi de største klubbene har veldig ofte også de største finansielle musklene. Derfor kan de også hente de beste spillerne. Eller de henter inn talenter som de håper en dag vil kunne bli førstelagsspillere. At ikke alle lykkes like godt bør vel ikke være noen bombe, trolig er det flere som mislykkes enn som lykkes i denne type klubber, fordi nåløyet for å komme til jevnlig førstelagsplass er meget trangt. Konkurransen om plassene i klubber som Barcelona og Bayern München er tross alt noe større enn i klubber som Wrexham og Chester. Sagt på en annen måte; du kan godt bli en nøkkelspiller i en klubb som Stoke, selv om man ikke lyktes i klubber som Barcelona, Bayern Mûnchen eller Inter. Men man trenger ikke å bli en nøkkelspiller i Stoke, selv om man var blant "stjernene" i klubber som Chester, Wrexham eller Molde...

Spillere som Bojan, Imbula og Shaqiri har ved mange anledninger vist at de er strålende fotballspillere.
Nei, det har de ikke, men de har vist det av og til.

Bojan ble skamrost for sitt spill før skaden, og var også meget god etter at han kom tilbake, så god at han ble linket mot noen av de største klubbene i England (Chelsea, Man.U og Liverpool).

Det er mulig han ble linket til disse klubbene av noen "journalister" i sportsavisene, på Twitter o.l., men hvis det hadde vært noe hold i dette så burde vel minst EN av disse klubbene ha kommet med et konkret bud, eller hva?
Jeg mener jo også at du overser mannens relativt svake kamper i denne perioden, han hadde nemlig ikke en lang og endeløs rekke med gode kamper og ekstreme prestasjoner. Han glimtet til av og til, og det var tydeligvis nok til at noen valgte å gå av hengslene i sin beundring. Jeg har jo også fulgt med debatten i England rundt dette og en del fans der mener at Krkic har gjort et drøyt dusin meget gode kamper for Stoke. Utover det har han vært en slags "passenger" som ikke har bidratt med verken fugl eller fisk.

At han ikke har vært like god i alle kampene er nå så, men han har bevist at han holder et meget høyt nivå når han er skadefri og får spilletid.

Og her begynner vi å nærme oss litt av kjernen. Krkic sine svake prestasjoner, og spillere i samme bås, avfeies( og bagatelliseres ) gjerne med et skuldertrekk og "At han ikke har vært like bra i alle kampene er nå så". Jeg synes jo slike utsagn er litt snodige, spesielt sett i lys av at det er en forklaringsmodell som kun skal være gyldig i forhold til et lite knippe utvalgte spillere.

I teorien er han meget god ja, men i Stoke har han bare glimtvis vist dette. Hvorfor aksepteres dette og bortforklares med skade? Han har potensial, men det er det svært mange spillere som har. Det interessante er hva en spiller faktisk gjør, ikke hva han kan være i stand til å gjøre.

Nei, jeg overser ikke det, selv om du påstår det. Jeg vet dette, men det er jo også slik at relativt utskjelte spillere som Walters, Shawcross( senest i går ) og Crouch har vunnet Man of the Match. Allikevel forstår jeg ikke helt hva du vil fram til her. Betyr det å bli kåret til Man of the Match noen ganger at man kan hvile på laurbærene og spille veldig svakt i en ikke ubetydelig mengde kamper i mellom disse kåringene hvor det vinnes en flaske med sjampis?

Det er en utfordring for Hughes, men hva med spillerne selv? Vi snakker her om PROFESJONELLE spillere som lønnes usmakelig høyt( f.eks. har Shaqiri høyest lønn av alle i Stoke ). Bør man ikke forvente at disse selv tar ansvar - ikke helt ulikt det ansvaret som det forventes at arbeidstagere i langt viktigere yrker og med en langt dårligere lønn skal ta hver eneste dag?

Hva med å snu på det og si: Det er ikke nok i dagens toppfotball å ha gode ferdigheter med ball, man må også ha høy arbeidsmoral?

Det utsagnet er definitivt ikke hogget i stein. Alle disse spillerne har en drøss av kamper i PL, de har landskamper for sine respektive nasjoner og de har( minus Bardsley ) deltatt i internasjonale sluttspill. Men for all del, den type fakta kan overses og/eller bagatelliseres.

Nei, jeg avfeier ikke det, men å fokusere for mye på en CV, og nesten konsekvent benytte dette for å beskrive en spiller blir etter mitt syn feil og gjør at noen spillere unnslipper kritikk for sitt spill så altfor lett. Bare for at en spiller har fortid i f.eks. Barcelona betyr ikke at han for evig vil være god.
Bendtner er et aktuelt navn for tiden. Han har en CV inneholdene opphold i klubber som Arsenal, Juventus og Wolfsburg i tillegg til mesterskapsspill for Danmark. Leser man seg blind på mannens CV så MÅ jo han nesten være sabla god, eller hva?
Slike eksempler finnes det forøvrig og selvfølgelig flere av.

Men det at man har oppholdt seg i en klubb som f.eks. Barcelona betyr jo heller ikke at man nødvendigvis vil prestere bra i en klubb som Stoke? Det mener jeg vi har ganske så håndfaste og ferske beviser for...
Og det å komme fra Chester eller Wrexham behøver heller ikke bety at man skal diskvalifiseres i forhold til å kunne prestere på et høyere nivå, eller hva?
Jeg tror jeg tidligere har vist at langt på vei de aller fleste som spilte på forrige sesongs mesterlag Leicester har bakgrunn fra klubber i lavere divisjoner eller middelmådige klubber. Hvordan henger da din tese om viktigheten av å ha spillere med en gullkantet CV sammen med den prestasjonen?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 10 Mar 2017, 00:25

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:
Spillere som Bojan, Imbula og Shaqiri har ved mange anledninger vist at de er strålende fotballspillere.
Nei, det har de ikke, men de har vist det av og til.

Bojan ble skamrost for sitt spill før skaden, og var også meget god etter at han kom tilbake, så god at han ble linket mot noen av de største klubbene i England (Chelsea, Man.U og Liverpool).

Det er mulig han ble linket til disse klubbene av noen "journalister" i sportsavisene, på Twitter o.l., men hvis det hadde vært noe hold i dette så burde vel minst EN av disse klubbene ha kommet med et konkret bud, eller hva?
Jeg mener jo også at du overser mannens relativt svake kamper i denne perioden, han hadde nemlig ikke en lang og endeløs rekke med gode kamper og ekstreme prestasjoner. Han glimtet til av og til, og det var tydeligvis nok til at noen valgte å gå av hengslene i sin beundring. Jeg har jo også fulgt med debatten i England rundt dette og en del fans der mener at Krkic har gjort et drøyt dusin meget gode kamper for Stoke. Utover det har han vært en slags "passenger" som ikke har bidratt med verken fugl eller fisk.

At han ikke har vært like god i alle kampene er nå så, men han har bevist at han holder et meget høyt nivå når han er skadefri og får spilletid.

Og her begynner vi å nærme oss litt av kjernen. Krkic sine svake prestasjoner, og spillere i samme bås, avfeies( og bagatelliseres ) gjerne med et skuldertrekk og "At han ikke har vært like bra i alle kampene er nå så". Jeg synes jo slike utsagn er litt snodige, spesielt sett i lys av at det er en forklaringsmodell som kun skal være gyldig i forhold til et lite knippe utvalgte spillere.

I teorien er han meget god ja, men i Stoke har han bare glimtvis vist dette. Hvorfor aksepteres dette og bortforklares med skade? Han har potensial, men det er det svært mange spillere som har. Det interessante er hva en spiller faktisk gjør, ikke hva han kan være i stand til å gjøre.

Nei, jeg overser ikke det, selv om du påstår det. Jeg vet dette, men det er jo også slik at relativt utskjelte spillere som Walters, Shawcross( senest i går ) og Crouch har vunnet Man of the Match. Allikevel forstår jeg ikke helt hva du vil fram til her. Betyr det å bli kåret til Man of the Match noen ganger at man kan hvile på laurbærene og spille veldig svakt i en ikke ubetydelig mengde kamper i mellom disse kåringene hvor det vinnes en flaske med sjampis?

Det er en utfordring for Hughes, men hva med spillerne selv? Vi snakker her om PROFESJONELLE spillere som lønnes usmakelig høyt( f.eks. har Shaqiri høyest lønn av alle i Stoke ). Bør man ikke forvente at disse selv tar ansvar - ikke helt ulikt det ansvaret som det forventes at arbeidstagere i langt viktigere yrker og med en langt dårligere lønn skal ta hver eneste dag?

Hva med å snu på det og si: Det er ikke nok i dagens toppfotball å ha gode ferdigheter med ball, man må også ha høy arbeidsmoral?

Det utsagnet er definitivt ikke hogget i stein. Alle disse spillerne har en drøss av kamper i PL, de har landskamper for sine respektive nasjoner og de har( minus Bardsley ) deltatt i internasjonale sluttspill. Men for all del, den type fakta kan overses og/eller bagatelliseres.

Nei, jeg avfeier ikke det, men å fokusere for mye på en CV, og nesten konsekvent benytte dette for å beskrive en spiller blir etter mitt syn feil og gjør at noen spillere unnslipper kritikk for sitt spill så altfor lett. Bare for at en spiller har fortid i f.eks. Barcelona betyr ikke at han for evig vil være god.
Bendtner er et aktuelt navn for tiden. Han har en CV inneholdene opphold i klubber som Arsenal, Juventus og Wolfsburg i tillegg til mesterskapsspill for Danmark. Leser man seg blind på mannens CV så MÅ jo han nesten være sabla god, eller hva?
Slike eksempler finnes det forøvrig og selvfølgelig flere av.

Men det at man har oppholdt seg i en klubb som f.eks. Barcelona betyr jo heller ikke at man nødvendigvis vil prestere bra i en klubb som Stoke? Det mener jeg vi har ganske så håndfaste og ferske beviser for...
Og det å komme fra Chester eller Wrexham behøver heller ikke bety at man skal diskvalifiseres i forhold til å kunne prestere på et høyere nivå, eller hva?
Jeg tror jeg tidligere har vist at langt på vei de aller fleste som spilte på forrige sesongs mesterlag Leicester har bakgrunn fra klubber i lavere divisjoner eller middelmådige klubber. Hvordan henger da din tese om viktigheten av å ha spillere med en gullkantet CV sammen med den prestasjonen?

Greitt, det er ditt syn. Jeg har mitt syn, og holder på det.

Men når du først refererer til sosiale media, som Twitter, og at en del der har gitt uttrykk for at Bojan bare har spilt et dusin gode kamper, så er ikke det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha kikket i sosiale medier om det samme. De fleste innlegg går i retning av at Stoke har gjort - og gjør- en stor tabbe ved ikke å bruke spillere som Bojan, Shaqiri og Imbula - og ved å la Bojan dra - selv om det selvsagt også er noen som ytrer seg i motsatt retning. Jeg registrerer også at de som er negative til disse spillerne også gjerne gir uttrykk for at de er negative til Hughes og hans filosofi, og mener ting var bedre før under Pulis.

Og så regnet jeg med at du la merke til at jeg skrev "alle andre" i anførselstegn, altså var "alle andre" ikke helt bokstavelig ment, men mer et uttrykk for hva mange mener, om enn ikke alle.Men at det er langt flere som gir uttrykk for stor skepsis til at Hughes velger spillere som Walters, Whelan og Crouch foran Bojan, Imbula og Shaqiri mener jeg at jeg har godt belegg for å si, om man tar tempen på innleggene som florerer på disse sosiale mediene.

Og før du igjen kommer trekkende med janteloven og at flertallet ikke alltid har rett, så kan det være verdt å minne om at du også selv gjerne refererer til hva andre mener, eller har sagt, enten dette gjelder en såkalt "fotballekspert" eller en eller annen journalist som har ment noe.

Og hva gjelder eksempelet med CV og Leicester, så var det for det første et veldig utypisk eksempel, fordi det vel er en av de største sensasjonene i fotballverdenen at Leicester skulle ta ligagullet. Derfor er det heller ikke noe godt eksempel. Dernest stusser jeg litt på hvorfor du nå velger å legge så stor vekt på at disse spillerne ikke har så flott CV, når du tidligere har tonet ned spillernes betydning for ligagullet, men derimot har fremhevet spillestil, og managerens kløkt og smartness som hovedgrunnen til suksessen. Eksempelvis da jeg nevnte Vardy, Mahrez og N`Kantè som noen av de viktigste grunnene til gullet, snarere enn taktikk og spillestil, blant annet fordi Vardy/Mahrez scoret omtrent rubbel og bit av målene til "The Foxes". Dette var du ikke enig i, men gav det meste av kreditten til Ranieri og hans "smartness". Nå gjør du det til et poeng at Leicester vant ligagullet med spillere med "svake" CV'er, altså spillerne settes i fokus, som suksessfaktor for ligagullet - tross "svake CV'er" - noe du tonet ned tidligere da vi diskuterte taktikk, spillestil og Ranieris betydning for ligagullet.

At Shawcross og Walters har vært Man of The Match vet jeg selvsagt. Poenget mitt var at Imbula har blitt kåret til dette fire ganger på bare 25-30 kamper. Det er vel hyppigere enn de fleste, og da synest jeg det blir noe spesielt å gi et inntrykk av at dette ikke er en bra spiller, selv om han har vært ujevn i prestasjonene. Det som det viser er tvert imot at dette er en spiller med et stort potensial, og da mener jeg det er ganske håpløst at han ikke brukes mer, og at han karakteriseres nærmest som et bomkjøp.

For egen del kjenner jeg at jeg begynner å gå litt trøtt av hele debatten. Vi ser det veldig ulikt, og det kommer nok ikke til å endre seg samme hvor mye vi diskuterer. Jeg mener du kraftig undervurderer spillere som Bojan, Shaqiri og Imbula, og overvurderer spillere som Walters, Whelan og Crouch. Du mener åpenbart ikke det, men muligens at jeg gjør det motsatte.

Greitt nok. Vi får være enige om å være uenige. For egen del ser jeg snart temaet Pulis vs Hughes, taktikk og spillestil, Walters vs Bojan og lignende som utdebattert. Mangelen på engasjerte innlegg fra andre (med noen hederlige unntak) kan vel også tyde på at diskusjonen kanskje ikke lenger er så interessant for andre heller. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 10 Mar 2017, 11:41

Men når du først refererer til sosiale media, som Twitter, og at en del der har gitt uttrykk for at Bojan bare har spilt et dusin gode kamper, så er ikke det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha kikket i sosiale medier om det samme. De fleste innlegg går i retning av at Stoke har gjort - og gjør- en stor tabbe ved ikke å bruke spillere som Bojan, Shaqiri og Imbula - og ved å la Bojan dra - selv om det selvsagt også er noen som ytrer seg i motsatt retning. Jeg registrerer også at de som er negative til disse spillerne også gjerne gir uttrykk for at de er negative til Hughes og hans filosofi, og mener ting var bedre før under Pulis.
Jeg referererte til såkalte "sosiale medier"( som jeg skriver i anførselstegn fordi jeg mener at det blir feil å benytte ordet "sosial" i forhold til den aktiviteten ) i forhold til rykter. Ikke alt som skrives der har like stor sannhetsgestalt og i og med at jeg ikke har sett at hverken Chelsea, Liverpool eller ManU har gitt et konkret bud for Herr Krkic, så velger jeg å ta de ryktene med en klype salt. Jeg kan dog forstå at de ryktene oppsto, for i den perioden hadde han flere gode kamper og det er mange ganger nok til at snøballen begynner å rulle.
Jeg har vel ikke helt registrert det samme som deg. Det er ikke nødvendigvis noen korrelasjon i forhold til å gi kritikk av innsatsen til noen spillere og Hughes som manager, men jeg er enig i at det ikke er en samstemt gruppe med supportere i forhold til forskjellige temaer.

Og så regnet jeg med at du la merke til at jeg skrev "alle andre" i anførselstegn, altså var "alle andre" ikke helt bokstavelig ment, men mer et uttrykk for hva mange mener, om enn ikke alle.Men at det er langt flere som gir uttrykk for stor skepsis til at Hughes velger spillere som Walters, Whelan og Crouch foran Bojan, Imbula og Shaqiri mener jeg at jeg har godt belegg for å si, om man tar tempen på innleggene som florerer på disse sosiale mediene.
Jada, men mitt poeng var vel mer i forhold til dette at noe ikke blir mer eller mindre feil uavhengig om et flertall eller et mindretall mener noe om saken. Hadde det vært tilfelle så hadde all debatt om alle temaer vært uinteressant, for hadde dette vært tilfelle så hadde det jo bare vært å avgjøre det aller meste, og riktigheten, i forhold til antallet personer som mener noe om en sak, ikke sant?

Og før du igjen kommer trekkende med janteloven og at flertallet ikke alltid har rett, så kan det være verdt å minne om at du også selv gjerne refererer til hva andre mener, eller har sagt, enten dette gjelder en såkalt "fotballekspert" eller en eller annen journalist som har ment noe.
Ok, jeg skal ikke "komme trekkende"... :D
Men har du lagt merke til en vesensforskjell her? Når jeg f.eks. siterer Lars Lagerbäck, Brian Clough eller Jose Mouhrinho så gjør jeg det fordi jeg er enig med utsagnene deres, og da gjerne basert på kunnskapen deres. Jeg løfter altså ikke frem hva "alle andre" måtte mene og benytter dette for å avgjøre hva jeg mener er rett eller feil.

Og hva gjelder eksempelet med CV og Leicester, så var det for det første et veldig utypisk eksempel, fordi det vel er en av de største sensasjonene i fotballverdenen at Leicester skulle ta ligagullet. Derfor er det heller ikke noe godt eksempel. Dernest stusser jeg litt på hvorfor du nå velger å legge så stor vekt på at disse spillerne ikke har så flott CV, når du tidligere har tonet ned spillernes betydning for ligagullet, men derimot har fremhevet spillestil, og managerens kløkt og smartness som hovedgrunnen til suksessen. Eksempelvis da jeg nevnte Vardy, Mahrez og N`Kantè som noen av de viktigste grunnene til gullet, snarere enn taktikk og spillestil, blant annet fordi Vardy/Mahrez scoret omtrent rubbel og bit av målene til "The Foxes". Dette var du ikke enig i, men gav det meste av kreditten til Ranieri og hans "smartness". Nå gjør du det til et poeng at Leicester vant ligagullet med spillere med "svake" CV'er, altså spillerne settes i fokus, som suksessfaktor for ligagullet, noe du tonet ned tidligere da vi diskuterte taktikk, spillestil og Ranieris betydning for ligagullet.
Her tror jeg du misforstår litt eller kanskje til og med ganske mye.
Jeg forsøkte å formidle at spillernes bakgrunn ikke nødvendigvis har så mye å si som det du måtte tro. Spillerne kan selvfølgelig prestere på et høyt nivå selv om de har bakgrunn fra Fleetwood og Le Havre, men muligheten for at de gjør det vil bli betydelig større hvis de har en trener som kjører med en smart taktikk og fremhever spillernes spisskompetanse.
"Gamle" Norge er et annet eksempel. Egil Roger startet med en gjeng spillere som hver for seg langt i fra var verdens beste, men han klarte å sy sammen et lag og hadde en taktikk som gjorde at laget overpresterte. Det samme klarte Ranieri med Leicester i fjor og det var, uansett hvor hardt noen prøver å fornekte det, et mesterstykke.
Og apropos, du nevnte vel ikke så ofte N`Golo Kantè heller, du holdt deg vel, så vidt jeg husker, nesten konsekvent til Mahrez og Vardy som årsaker til suksessen. Jeg trakk derimot fram bl.a. Kantè, men også hele forsvarsfireren og spillere som f.eks. Albrighton, Drinkwater, Schmeichel og Okazaki som årsaker til suksessen - sammen med Ranieri sin kløkt og taktiske smartness( som er basert på den italienske måten å spille forsvar på - og som jeg liker ).

At Shawcross og Walters har vært Man of The Match vet jeg selvsagt. Poenget mitt var at Imbula har blitt kåret til dette fire ganger på bare 25-30 kamper. Det er vel hyppigere enn de fleste, og da synest jeg det blir noe spesielt å gi et inntrykk av at dette ikke er en bra spiller, selv om han har vært ujevn i prestasjonene. Det som det viser er tvert imot at dette er en spiller med et stort potensial, og da mener jeg det er ganske håpløst at han ikke brukes mer, og at han karakteriseres nærmest som et bomkjøp.
Greit at du synes at det er håpløst, men det som slår meg er at det nesten aldri slår deg at årsaken til at spillere som Imbula, Krkic og Shaqiri IKKE spiller KAN være deres egne labre prestasjoner eller rett og slett at de ikke er gode. Det virker som om du( og i og for seg flere ) nesten konsekvent forsøker å finne fram til en utenforliggende grunn til at disse ikke er med. Ansvaret for deres mangel på spilletid bli overført fra dem selv og over på en årsak som disse selv ikke kan styre.
Personlig tror jeg ikke det er så enkelt. Disse spillerne er i en konkurransesituasjon hvor de skal prestere, gjør de ikke det så har de godt av å bli satt ut - under forutsetning av at en slik motgang vil gjøre dem sterkere og ikke motsatt: føre til surmuling, sipping og et ønske om å komme seg bort. Mitt inntrykk er at de spillerne som får seg en ålreit karriere er de som tackler motgang, biter tenna sammen og kjemper seg tilbake. Rett og slett fordi jeg er ganske så overbevist om at hardt arbeid slår talent - veldig ofte.

For egen del kjenner jeg at jeg begynner å gå litt trøtt av hele debatten. Vi ser det veldig ulikt, og det kommer nok ikke til å endre seg samme hvor mye vi diskuterer. Jeg mener du kraftig undervurderer spillere som Bojan, Shaqiri og Imbula, og overvurderer spillere som Walters, Whelan og Crouch. Du mener åpenbart ikke det, men muligens at jeg gjør det motsatte.

Okei, la oss kjøre et lite tankeeksperiment.
La oss tenke oss at fotballspillere kan graderes etter en skala på 1 til 10, hvor 1 er dårligst og 10 er best.
La oss si at jeg vurderer f.eks. Krkic til å ligge et sted mellom 4 og 6 på den skalaen. Betyr det da at jeg er særdeles negativ og totalslakter mannens prestasjoner, eller betyr det at jeg synes han er en helt ok/god fotballspiller?
Det jeg reagerer på i forhold til Krkic f.eks. er hvis noen klassifiserer han som en 8`er eller 9`er. Gjør de det så mener jeg de overvurderer han, på samme måte ville jeg ha sagt at han hadde blitt undervurdert hvis noen hadde gitt han 1 eller 2.

Samme med Walters. La oss tenke oss at jeg gir han 4-6 poeng på en slik skala. Det betyr altså at jeg ikke synes at Jonathan Walters er en utenomjordisk god fotballspiller, men helt ok med sine styrker og svakheter. Det jeg reagerer på er altså når noen nærmest totalslakter mannen og begynner å bale om at han ikke er god nok for PL osv. Da mener jeg at de undervurderer mannen - og det ganske sterkt også.

I sum mener jeg altså at det synet jeg har på f.eks. disse to spillerne ikke er så ekstremt som det du later til å tro. Etter mitt syn er det heller en helt grei vurdering av begge spillerne uten at jeg har valgt å benytte masse patos, en skokk med utropstegn og vært kronisk "sinnamann".

Greitt nok. Vi får være enige om å være uenige. For egen del ser jeg snart temaet Pulis vs Hughes, taktikk og spillestil, Walters vs Bojan og lignende som utdebattert. Mangelen på engasjerte innlegg fra andre (med noen hederlige unntak) kan vel også tyde på at diskusjonen kanskje ikke lenger er så interessant for andre heller. ;)
Ja, kanskje det. Jeg tenker jo at det blir opp til hver enkelt hva de vil, eller ikke vil, debattere, men synd at ikke flere bidrar - og da selvfølgelig ikke nødvendigvis i forhold til det du nevner her, men andre temaer som den enkelte måtte finne interessant å bringe til torgs.
Slike debatter som dette synes jeg er interessante, men de kan også være utfordrende fordi det å forsøke å ta spillere som Walters, Whelan og Crouch i forsvar og da gjerne satt opp mot Krkic, Shaqiri og Imbula egentlig er et ganske håpløst utgangspunkt - sånn rent følelsesmessig sett.
De tre førstnevnte blir jo ofte fremstilt som noe negativt og det samme kan sies om rollene de bekler i laget. De tre sistnevnte fremstilles som kreative,lekne, tekniske osv. Ord som nok fremstår som langt mer positive i vokabularet til mange.

Men debatt er jo skøy da! ;)
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest