Du skal ha for å være standhaftig og ikke miste trua uansett hvor mange trøkker forventningene som er skapt i forkant av sesonger og matcher måtte få, Torstein. Selv om jeg ofte er uenig med deg, og liker en annen type fotball enn deg med mer fokus på organisert forsvar, løpsstyrke, counterattack, taktisk smartness, pragmatisme, dødballer, høy intensitet og gjennombruddskraft, så synes jeg faktisk akkurat at det er en meget god egenskap - dette med å stå oppreist når det blåser.Torstein Norevik skrev:Veldig skuffende tap hjemme mot Wolves idag. Jeg synest vel likevel at krisemaksimeringen etter dette tapet, og antydninger om at prosjekt-Hughes nærmest har vært mislykket er skudd langt over mål.
Vi snakker om et "prosjekt" som har ført oss til tre 9. plasser i PL, våre tre beste plasseringer etter at vi kom tilbake til det gode selskap. Et "prosjekt" som bare var en straffesparkkonkurranse på Anfield unna ligacupfinale forrige sesong. Og vi snakker om et lag som per i dag ligger på 11. plass i verdens tøffeste liga, der avstanden opp til en 7. plass er betydelig mindre enn avstanden til nedrykssonen.
Så kan vi legge til at det ikke er unikt for Stoke å bli slått ut av lag fra lavere divisjoner. Bournemouth røk 0-3 for Millwall. Og vår tidligere manager (som av enkelte hevdes å være vår beste manager ever) røk også ut på hjemmebane mot et lag fra Championship, selv med en helt annen filosofi og tilnærming.
Poenget er at slikt skjer, og det skjer fordi engelsk fotball er såpass jevn at antatt svakere lag på en god dag er fullt kapable til å vinne over antatt bedre lag som har en dårlig dag - i en enkeltstående kamp. Og for å illustrere dette, så kan jeg jo bare som et apropos nevne at i skrivende stund ligger et av topplagene i PL, Arsenal, under 0-1 for Championship-laget Preston til pause.
Det er skuffende at vi taper for Wolves, men ingen krise. Det er også skuffende at vi ligger an til en dårligere sesong i PL enn i fjor, men det er heller ingen krise.
Det er nokså stor enighet om at Stoke per i dag har den beste spillerstallen klubben noen gang har hatt etter opprykket. Dette skyldes også den innkjøpspolitikken som har vært ført under det nåværende regimet. Men jeg mener at klubben per i dag underpresterer i forhold til potensialet i spillergruppen. Det er spillernes ansvar, og det er - i siste instans - managerens ansvar. Og det store spørsmålet som må løses er hvorfor vi underpresterer.
Jeg mener fortsatt at vi bør spille de beste spillerne. Det mener jeg vi ikke har gjort. Vi gjorde det i dag, men flere av disse var nok noe kamprustne etter lite spilletid den senere tid. Flere av de - som i alle fall etter mitt syn er - de beste spillerne har i lengre perioder blitt sittende på benk, eller blitt skiftet ut underveis om de har startet. Dette bidrar ikke til å bygge opp selvtilliten til disse, man blir redd for å gjøre feil, knyter seg, og presterer dårligere enn potensialet skulle tilsi. Selvtillit er utrolig viktig i fotball, og mangel på tillit fra manageren bidrar ikke til å bygge selvtillit.
Når dette parres med vingling i taktikk, posisjoner og spillemønster bidrar dette til å skape usikkerhet i laget. Man mangler en rød tråd, og stadige utskiftinger bidrar sjelden til at lag spiller bedre.
Jeg mener ting må settes i perspektiv. Etter mager poengfangst i desember, blant annet etter bortekamper mot noen av PL´s sterkeste lag - Arsenal, Chelsea og Liverpool - som så blir fulgt opp med hjemmetap i cupen mot et Championship-lag kort tid etter, så males fanden på veggen. Spillere som Bojan, Shaqiri, Arnie, Imbula og Afellay har tidvis vært strålende i Stoke-trøya. Dette ignoreres i perioder hvor det går dårlig og de ikke er like gode.
Og nei, de har ikke vært like gode hele tiden, og den største innvendingen mot disse er at de har vært for ustabile. Fra veldig god i en kamp til veldig svak i en annen. Men jeg tror de fleste ser at alle disse har stort potensial, og hvor gode de kan være når de er i form og ting "klikker". Da er det managerens jobb å legge til rette for at de får ut dette potensialet over tid, og ikke bare i glimt. Det gjør han ikke ved stadige skiftninger og lange perioder på benken, og stadige skifter av taktikk, posisjoner og spillemønster. Dette skaper frustrasjon, misnøye og usikkerhet, spillerne blir satt under press om å "måtte levere" når man først får sjansen. Dette er sjelden et godt utgangspunkt for å prestere maksimalt.![]()
Det mener jeg faktisk er det største problemet. Ikke at spillerne - som for tiden underpresterer - i seg selv ikke er gode nok.

Jeg er enig i at det ikke er noen krise - i den forstand at vi snakker om nedrykk og de greiene der. Der kommer klubben til å gå klar.
Men i forhold til de FORVENTNINGENE som er skapt av en god del supportere i forkant så synes jeg ikke det blir helt feil å benytte det ordet allikevel. Jeg så at Shawcross tidligere i uken uttrykte at spillerne var misfornøyd med fansens klaging og nevnte i samme åndedrag at en plass mellom nr. 7 og 12 i PL bør være et realistisk mål, og da kan man jo spørre seg om de supporterne som har forventet mer enn det egentlig har bedt om å bli skuffet?
Jeg har nevnt dette ofte i årenes løp at klubber som Stoke må forvente noen opp-og nedturer, nærmest etter prinsippet to steg frem og ett tilbake. Da jeg nevnte dette også under det forrige regimet så ble det avfeid med ord som "tendenser", "stillstand" osv. Jeg mener det samme i dag som den gangen, men jeg er ikke helt sikker på at de som gikk høyt på banen den gangen og snakket om "tendenser" og "stillstand" i negative ordelag er like ivrige til å inkludere de ordene i det som skjer nå, men det får så være.
Forsvaret av Shaqiri, Krkic, Imbula osv. mener jeg ikke holder vann. I dag hadde alle tre tidenes mulighet til å slå tilbake mot kritikerne, ta tak i matchen og dominere mot en motstander som er relativt svak og uten en eneste spiller med en nevneverdig CV. Det hadde vært greit hvis en av de hadde hatt en dårlig dag, men INGEN av de tre infridde, to av de ble byttet ut allerede ved pause og Shaqiri senere mot en ungsau( N`Goy ). Jeg ser også at flere fans i England nevner at Wolves stilte svekket her med noe i nærheten av et B-lag( jeg kjenner ikke Wolves godt nok til å verifisere det ) og det gjør vel det hele enda verre egentlig? Her stilte altså Stoke med noe som var et tilnærmet "Dream Team" for noen av dere, men ble klådd opp og latterliggjort av B-laget til en under middels Championshipklubb.
Så er det dette med jevnlig tillit. Hvordan kan det ha seg at spillere som Crouch, Walters, Whelan og Shawcross veldig ofte slår tilbake mot kritikere som fullstendig har gruset kvalitetene deres i sterke ordelag? Kan det være så enkelt som at disse spillerne har en helt annen mentalitet enn Krkic & co. og lever litt mer etter salige Nelson Mandela sine ord?: "The greatest glory in living lies not in never falling, but in rising every time we fall".
Uansett så mener jeg at disse spillerne som har fått så mye skryt fra forskjellige hold og nærmest blitt genierklært, og som får utbetalt en forkastelig høy sum med penger for å sparke ball, bør klare å prestere bedre - tillit eller ei.
Som nevnt før, Hughes har gjort en ok/bra jobb i Stoke etter å ha overtatt et knallsterkt og "rock solid" fundament, men ikke noe bedre( eller sannsynligvis verre ) enn mange andre managere i samme tidsepoke ville ha gjort. Jeg tror( men vet jo selvfølgelig ikke skråsikkert ) at de resultatene han har kvernet ut de siste årene sånn i det store og det hele ville ha kommet uansett.