Torstein Norevik skrev:Grunnen til at jeg i stedet tok tak i ditt innlegg var din karakteristikk av Hughes opplegg som tullball, noe jeg er helt uenig i, fordi jeg mener det har gitt gode resultater og gav klubben en ny positiv giv. Jeg synest det Hughes gjorde de to første sesongene var kjempebra. Men jeg er veldig skuffet over at han nå ser ut til å forlate det sporet han var på, både hva gjelder spillestil og hva gjelder valg av spillertyper, eksemplifisert gjennom ryktene om at han til sommeren vil "kvitte seg med" både Bojan og Imbula.
Ha en fin dag videre du og

Dette har vi vært inne på før( og en god del ganger også...

).
Jeg mener at det som har skjedd under Hughes i stor grad ville ha skjedd uansett, gitt klubbens finansielle muskler ,konkurransekraft i forhold til øvrige klubber og ikke minst hvor klubben befant seg da han overtok. Under Hughes har Stoke tatt 0,18 poeng mer i snitt pr.kamp enn under forgjengeren. Det betyr i praksis en seier mer pr. 17. kamp i Premier League. Enkelt sagt så har altså Pulis og Hughes fulgt hverandre poengmessig i 16 kamper før det under Hughes ble vunnet en kamp, mens Pulis tapte den samme. Så har det gått 16 nye kamper hvor det samme har skjedd og dernest en ny seier til Hughes og et nytt tap til Pulis osv. osv.
I mitt hode er ikke den forskjellen så stor at det ene kan kalles for "suksess" og det andre for en "katastrofe" eller "nedadgånde trend", ord som ble en god del brukt for noen år tilbake.
Jeg har hele tiden trodd at retningen Hughes valgte hadde sin grense og at potensialet for å videreutvikle en slik stil ikke er helt til stede eller veldig vanskelig å få til.
Jeg har mer tro på tesen om at et godt angrep starter med et godt forsvarsarbeid og her synes jeg den største svekkelsen har vært de siste sesongene, høyst sannsynlig ville ståa ha vært enda verre hvis Stoke ikke hadde vært begunstiget med svært godt keeperspill( i form av Butland og Grant ). Forrige sesong slapp Stoke inn hele 55 mål( noe som er mest i klubbens PL-historie ) og det forteller vel samtidig en del om hvor skoen trykker når Butland ble kåret til lagets suverent beste spiller den sesongen?
Jeg mener også at den svekkelsen ikke bare kan relateres til enkeltspillere, men også til organiseringen, eller rettere sagt mangelen på organisering, av forsvarsarbeidet.
Når i tillegg spillere har vært ute å kritisert nåværende manager for å aldri trene på forsvarsspill, så bør det etter mitt syn ringe noen alarmklokker om at dette ikke går helt i riktig retning.
Personlig ville jeg heller ha valgt et forsvar bestående av spillere som først og fremst er gode på å forsvare og en midtbanefirer, evt. midtbanefemmer, med spillere med stor løpsstyrke og stamina. Egenskaper jeg mener er svært viktig i dagens moderne fotball. Spissvalg ville ha vært litt ymse etter hvilken motstander klubben hadde møtt. Jeg hadde ikke nødvendigvis benyttet Crouch, men jeg ville gjerne hatt en slik spillertype i troppen. Andy Carroll i West Ham er en slik type og jeg hadde likt å ha han i en Stoketropp - som et alternativ.
I sum så tror jeg en slik stil har større utviklingspotensial - fordi den også inneholder elementer av pragmatisme - altså muligheten til å omstille seg og derav skape trøbbel for en motstander.
Som nevnt før: Hughes er en helt ok/god manager som heller ikke han noensinne har trent en toppklubb, men jeg tror han har sett at det han holdt på med en stund ikke førte til noe særlig bedring og forventet utvikling og at han derfor har forsøkt å forandre litt. Det forstår jeg godt og er det en ting jeg synes at Hughes faktisk er mye bedre enn Pulis på så er det nettopp dette med at han ikke gir klippekort, men tvert i mot setter en bukett spillere med like stor verdi som Bruttonasjonalproduktet til et gjennomsnittlig U-land på benken. Det viser at det ikke holder med et navn, en CV eller tidligere prestasjoner, men at spillere faktisk må levere hvis de skal få spille. Når det skjer så har spillerne noen valg: De kan bite tenna sammen og kjempe seg tilbake, eller de kan sutre, surve og knekke sammen mentalt. Jeg er mest begeistret for spillerne i den første kategorien.
I sum har altså Stoke gjort det ok eller som forventet under Hughes, men at man kan kalle det en "suksess" er jeg dypt uenig i.