MON: ut eller forlenge?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

MON: ut eller forlenge?

Innlegg EspenE » 12 Apr 2022, 14:27

Burde MON få fortsette også neste sesong?

Jeg tviler. Jeg synes at han mangler taktisk konsistens. 5-3-2/5-2-3 fungerte gull på slutten av forrige sesong og frem til Souttar ble skadet. 4-3-3 har ikke fungert i det hele tatt, men har likevel blitt brukt i sikkert 10 kamper i år. Og 4-3-3 er diametralsk forskjellig fra 5-3-2. De likner ikke i det hele tatt, pasnings- og bevegelsesmønstrene er totalt forskjellig. Ikke rart spillerne blir forvirra...

Jeg synes også han alltid mangler en plan B. Det eneste han gjør er å kaste innpå offensive spillere, framfor å se hva som ikke fungerer og legge om. Blant annet har midtbanen flere ganger blitt overkjørt av mange spillere, eller at motstander har spilt over og rundt våre 3 sentralt på midten i 4-3-3. Jeg tror rett og slett han ikke er taktisk god nok for å rykke opp uten å ha akkurat de rette spillerne. Og med det mener jeg spillere som er topp 3 i divisjonen, som Campbell i fjor, Powell og Souttar i år. Kun Tymon har vært skadefri av spillere i den klassen.

Lager faller også sammen altfor enkelt. Cardiff hjemme var jo stjerneeksempelet, hvor stopperne (2 av de 3) fortsatte å angripe hodeløst samtidig i andre omgang når vi begynte å bli slitne og gjøre feil. Men det samme skjedde mot B'mouth, Milwall, Cardiff (borte). Vi har vel kasta bort rundt 20 poeng etter å ha leda. Det er for dårlig.

Merkelig rotering på keeperplassen. Hverken Davis eller Bursik spilte seg ut av laget, men blir likevel byttet ut. Bonham, som har spilt seg opp de siste 2 kampene, var klart dårligs av keeperne som har spilt i år før det. Bursik burde starte hver kamp, han blir bare bedre og bedre selv om han har ei tabbe i ny og ne. Og hvorfor får aldri Blondy prøvd seg?

MON har gjort flere dårlige lånesigneringer (Philogene-Bidace, Sima), og prioritert dem fremfor egne spillere (Wright-Phillips og Doughty, som i tillegg ble lånt ut). Noen har vært ok, som Harwood-Bellis.

Vi scorer ikke mye mål, men igjen, en driblefant er ikke det som trengs, vi trenger en avslutter. Hadde håpet Maja var det, men han har heller ikke levert.

Joda, FFP gjør at vi ikke kan hente spillere på øverste hylle. Eneste virkelig gode signering i år er gamle Jagielka. Vrancic får godkjent, sammen med Wilmot.

Ja, også Baker da. Veldig bra å få inn han selv om jeg synes MON har for stort fokus på å hente inn offensive spillere (P-B, Sima, Sawyers, Baker) mens det er reserver på defensiv midtbane, stopper- og back/vingbackplass vi virkelig trenger. Istedenfor å låne en driblefant med null sluttprodukt, hva med å prøve å få lånt en ung og ballsikker midtstopper for å erstatte Souttar? Og en reserve for Allen, som forsvinner til sommeren uansett? Tymon har vært konge, men reserven hans er gamle trege Fox...

Til MONs fordel taler det at vi faktisk har hatt en del langtidsskader på nøkkelspillere. Souttar og Powell og Campbell fra forrige sesong. At også Sawyers og Vrancic har vært skadeutsatt har gjort sitt til at midtbanen ikke har fått satt seg.

Og at han faktisk har gitt ungdommen sjansen: Campbell, Souttar, Collins, Bursik, DWP og Forrester. Ja, selv Porter, Norton og Tezgel har jo fått A-lagskamper. Det er positivt!

Han har rydda i stallen. Det kan ikke ha vært lett. Men fra i sommer, når Allen og Clucas forsvinner fra lønningsbøkene (til sammen £82.000/uke), burde vi ha bra rom for forsterkninger. Og det trengs, for Allen har vært helt essensiell i år. Uten ham har vi INGEN defensive midtbanekrigere igjen. Thompson kriger, men er ikke spesielt god til å takle. Hans gule kort-statistikk taler for seg...

Men dette er MONs lag. De eneste som er igjen fra Rowett/Jones/tidligere er Allen, Tymon og Smith. Og Clucas, som har vært god tidligere selv om denne sesongen har vært laber.

Og som et lite poeng til: vi har hatt griseflaks med to selvmål til 1-0 de to siste seierne. Joda, vi fortjente seieren mot WBA, men mål preger kamper, og vi kunne ligge bakpå og kontre. Det vi kan best.

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke veldig fornøyd med MON denne sesongen. Jeg tror rett og slett ikke at han kan ta oss til neste nivå, og at han er for taktisk enkel. Jeg roper ikke etter at han skal sparkes (ennå), men jeg ville ikke blitt veldig lei meg hvis vi henta inn f.eks. Farke som erstatter. Hvis vi ikke er topp 6 i midten av desember neste sesong mener jeg MON har fått nok tid.

Men kjenner jeg styret rett får han vel en ny 5-årskontrakt i sommer...
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: MON: ut eller forlenge?

Innlegg EspenE » 16 Apr 2022, 00:13

Sean Dyche ble akkurat arbeidsledig. Gir Pulis-vibber lang vei, for de av dere som lengter tilbake til den tida.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: MON: ut eller forlenge?

Innlegg DinoZoff » 18 Apr 2022, 18:04

Men vil det hjelpe å bytte ut ?

Natta Jones lykkes jo med Luton og RowettOut med Milwall kjemper om kvalik.

Forstå det den som kan.
DinoZoff
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 20
Registrert: 18 Apr 2022, 18:02

Re: MON: ut eller forlenge?

Innlegg Svein Nilsen » 20 Apr 2022, 15:33

Espen, mange gode poenger du har og de fleste er lett å være enige i!

Jeg har vært veldig frem og tilbake mht MON, og hellte mer og mer mot at han må ut, spesielt før vi nå har levert noen gode kamper de siste ukene. Men han er en vinglepetter når det gjelder formasjon, taktikk og laguttak. Og prestasjonene endrer seg ikke så veldig, men fotballspillere leverer utrolig ujevne prestasjoner. De går fra børskarakter 9 til 3 i løpet noen få dager, det er irriterende. Med tanke på hvor ujevnt vi har prestert, fra det veldig bra til det ufattelig dårlige, er vi relativt nærme en Play Off plass - hvis vi leverer på de siste kampene. Og med Souttar og Powell på plass hele sesongen tror jeg vi ville vært der. Men skader har også de andre lagene, så vanskelig å skylde på det. MON har ryddet i spillerstallen og vel halvert lønnsbudsjettet, det er bra og helt nødvendig. Ingen av de som er borte savnes noe særlig, selv om de som vanlig har en tendens til å prestere bedre andre steder. Det gjelder da også managere. Rowett og Jones ble kjeppjaget ut av Stoke-on-Trent men leverer nå på høyt nivå i klubber med betydelig mindre ressurser enn hva de hadde i Stoke, eller som MON har nå. Det er et tankekors. MON's største prestasjon denne sesongen er utvilsomt å få tak i Lewis Baker, en veldig god spiller som neste sesong vil få oss tilbake til PL - det er jeg rimelig sikker på! Utfordringen i sommer, blir naturlig nok å finne riktig balanse i stallen. Kvitter han seg med Allen, kan han hente 2-3 bra spillere for samme lønna. Det samme med flere andre på utgående kontrakt som er relativt dyre. Enig i at balansen i stallen nå er dårlig. Vi har alt for få gode kantspillere/backer men renner over av spisser av ymse kvalitet. VI ser det også på innbytterbenken under kamper, 3-4 spisser, en keeper, en midtbanespiller og en midtstopper. Det viser jo også hvor ufattelig forutsigbar MON er, alle byttene skjer i angrep - i hver kamp. Summasumarium, jeg er skuffet over den utviklingen vi har med MON, vi skulle vært minst i Play Off, og kan godt tenke meg Farke eller en annen mer dynamisk manager, men er nok ganske sikker på at MON sitter på benken når neste sesong starter!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: MON: ut eller forlenge?

Innlegg EspenE » 30 Apr 2022, 22:33

Nei, det er jo selvsagt ikke sikkert at det hjelper å bytte. Men greier MON play-off eller opprykk da?

Kampen i dag er et stjerneeksempel på problemene vi har med MON som manager. Etter 15 min hadde vi hatt 66% possession, mens de hadde allerede hatt et par sjanser, og scoret 2 rett etterpå. Vi greier ikke spille mot lag som er gode på kontringer.

Jeg tror også han sitter inn i neste sesong. Og det er greit nok, men det er aller aller siste sjanse. Topp6 til jul eller rett ut!
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

cron