Dømming

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Dømming

Innlegg Morten T. » 10 Jul 2021, 15:19

Dømmingen i EM har gjennomgående vært meget bra. Kanskje det mest positive med mesterskapet. Okei, det har vært noen feil som f.eks da Sterling falt ekstremt lett og lurte både dommeren og VAR til å få straffe mot Danmark, men det er først og fremst LINJA dommerne har lagt seg på som etter mitt syn har vært prisverdig og et steg i riktig retning. Og feil vil uansett alltid forekomme - først og fremst fra spillerne, men også fra dommerne. Litt av sjarmen med fotball akkurat det momentet.
Det har en god stund vært en tendens til at dommerne har blåst i stykker kampene og hvor man har fått et slags inntrykk av at fotball mer og mer har beveget seg bort fra det grunnleggende hva kommer til at det er en fysisk sport hvor kontakt er lov.
I løpet av EM har dette snudd. Nå er det greit med dueller og tacklinger igjen og det er flott. Neste steg nå må bli å åpne for muligheten å gi straff retrospektivt til spillere som filmer eller «faker» skade. Gitt det som skjedde Christian Eriksen tidlig i mesterskapet så føles det som et hån at det ligger spillere nede og skriker i «smerte» for dernest å sprinte rundt tjue sekunder etterpå. Her bør det bli etablert et system som gir mulighet for avskrekkende straff.

VAR har også fungert meget bra i mesterskapet og jeg mener det skyldes tiden de bruker på å fatte en avgjørelse. Den er betydelig kortere enn i f.eks. Premier League. Benyttes VAR på den måten framover, med noen justeringer, så kan det systemet bli bra etterhvert.

Håpet er at den linja som dommerne har lagt seg på under EM videreføres når ligaspillet starter i høst. Det tror jeg fotballen vil være tjent med og kampene vil få en helt annen flyt og dynamikk.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Dømming

Innlegg onside » 15 Jul 2021, 14:29

Morten T. skrev:Dømmingen i EM har gjennomgående vært meget bra. Kanskje det mest positive med mesterskapet. Okei, det har vært noen feil som f.eks da Sterling falt ekstremt lett og lurte både dommeren og VAR til å få straffe mot Danmark, men det er først og fremst LINJA dommerne har lagt seg på som etter mitt syn har vært prisverdig og et steg i riktig retning. Og feil vil uansett alltid forekomme - først og fremst fra spillerne, men også fra dommerne. Litt av sjarmen med fotball akkurat det momentet.
VAR har også fungert meget bra i mesterskapet og jeg mener det skyldes tiden de bruker på å fatte en avgjørelse. Den er betydelig kortere enn i f.eks. Premier League. Benyttes VAR på den måten framover, med noen justeringer, så kan det systemet bli bra etter hvert. Håpet er at den linja som dommerne har lagt seg på under EM videreføres når ligaspillet starter i høst. Det tror jeg fotballen vil være tjent med og kampene vil få en helt annen flyt og dynamikk.

Helt enig, her har det blitt bedre enn det nesten var mulig å håpe på. Og som du nevner, tiden fra hendelse sjekkes til det er avklart er kuttet betraktelig, og det var vel det mest kaotiske med VAR i PL forrige sesong.
Prøvde finne ut om det blir VAR i Championship, men det blir det kanskje ikke i 21/22 men det var vel ikke helt avklart. Det koster nok endel. Uansett det var veldig mye merkelig dømming forrige sesong, veldig forvirrede dommere, håper de har blitt eller blir skolert slik at nivået på dømmingen heves i Championship også.

Ett par ting fra EM.
Kane og til dels Sterling ble ganske så avkledd i forsøk på å få frispark når han skjermer ball - og faller raskt. Det er bra.
Så var det dette med å beskytte spillerne. En episode forundret og forarget meg kraftig: Det var mellom Tyskland og Frankrike da Gosens kne/hoftetaklet Pavard i hode etter at Pavard hadde headet ballen bort, men han fikk ikke frispark engang. Etter min mening var det direkte rødt kort.
Men ja, i det store og hele, et bra skritt i riktig reting :!:
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Dømming

Innlegg EspenE » 15 Jul 2021, 17:16

Jeg er enig i at linja dommerne la seg på var god. Tøff, men god. Håper dette fortsetter. Vi er jo vant til en tøffere linje i championship, og jeg var enig med Markus Henriksen da han sa at "det der ville ikke vært gult engang i championship" da han ble utvist tidligere i vår for RBK 8-)

Men, det er fortsatt altfor stor forskjell på hva en angriper og en forsvarer får lov til før det blir frispark/kort. Den episoden du nevner Onside er et eksempel, og en annen var da svenske Berg i ekstraomgangene mot Ukraina ble angrepet med kneet mot hodet i egen boks og det ikke ble frispark engang (mens Danielson blei utvist for å ha klarert...)

Når det gjelder VAR er jeg forsåvidt enig i at det ble brukt på en bedre måte enn tidligere og spesielt i PL. Jeg er likevel kritisk til bruken. "Clear and obvious" er veeeldig vagt definert. Ihvertfall virka det sånn til tider.

Og, når VAR involveres og dommeren skal se på situasjonen var det flere ganger bildet ble vist slik at man startet med trefftidspunktet, slik at det så mye verre ut enn det egentlig var. VAR burde være slik:
1. Vis situasjonen fra TV-bildene - i 100% fart, ikke noe slow-mo-greier. Slow-motion gjør at det ser verre ut enn det er, og tar "konteksten" vekk fra det som skjedde.
2. Vis gjerne alle vinkler.
3. Så, hvis dommeren er usikker på om det var kontakt, kan man vise den beste vinkelen i slow motion.

Uansett er jeg negativ til VAR ene og alene fordi de endrer reglene som ikke trengs å endres for å tilpasses VAR. Handsregelen er søppel. Dommeren har ofte god intuitiv forståelse av hva som er viljehands og ikke. Det er mye vanskeligere med VAR. Og når man skal vurdere om plassering av hender er "unaturlig" eller ikke... Det klarer de ikke på de vanskelige situasjonene uansett.

Jeg så også flere situasjoner hvor forsvarende lag mistet en overgang fordi VAR skal "vente til situasjonen er avklart". Ventinga skjer tydeligvis bare for angripende lag, for det blåses i det øyeblikket de mister kontroll på ballen, uavhengig om det er mulighet for kontring. Greit nok at forsvarende lag ikke ville fått den kontringa med de gamle reglene, men da hadde de sluppet å forsvare offsiden og brukt unødvendig mye krefter.

Jeg er motstander av VAR og synes det ødelegger sporten. Jeg er redd for at jeg taper denne kampen. Når Eliteserien får VAR i 2023, og Championship sannsynligvis får det samtidig, er min befatning med toppfotball over. Fotballen er ikke til for at rike, bortskjemte eiere skal få "rettferdighet" (det er KUN penger det dreier seg om), den er til for fansen. Og for fansen på stadion, ikke "plastics" på TV fra Chicago som bare heier på "top 6" eller Barca/RM.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Dømming

Innlegg Morten T. » 15 Jul 2021, 20:05

EspenE skrev:Jeg er enig i at linja dommerne la seg på var god. Tøff, men god. Håper dette fortsetter. Vi er jo vant til en tøffere linje i championship, og jeg var enig med Markus Henriksen da han sa at "det der ville ikke vært gult engang i championship" da han ble utvist tidligere i vår for RBK 8-)

Men, det er fortsatt altfor stor forskjell på hva en angriper og en forsvarer får lov til før det blir frispark/kort. Den episoden du nevner Onside er et eksempel, og en annen var da svenske Berg i ekstraomgangene mot Ukraina ble angrepet med kneet mot hodet i egen boks og det ikke ble frispark engang (mens Danielson blei utvist for å ha klarert...)

Når det gjelder VAR er jeg forsåvidt enig i at det ble brukt på en bedre måte enn tidligere og spesielt i PL. Jeg er likevel kritisk til bruken. "Clear and obvious" er veeeldig vagt definert. Ihvertfall virka det sånn til tider.

Og, når VAR involveres og dommeren skal se på situasjonen var det flere ganger bildet ble vist slik at man startet med trefftidspunktet, slik at det så mye verre ut enn det egentlig var. VAR burde være slik:
1. Vis situasjonen fra TV-bildene - i 100% fart, ikke noe slow-mo-greier. Slow-motion gjør at det ser verre ut enn det er, og tar "konteksten" vekk fra det som skjedde.
2. Vis gjerne alle vinkler.
3. Så, hvis dommeren er usikker på om det var kontakt, kan man vise den beste vinkelen i slow motion.

Uansett er jeg negativ til VAR ene og alene fordi de endrer reglene som ikke trengs å endres for å tilpasses VAR. Handsregelen er søppel. Dommeren har ofte god intuitiv forståelse av hva som er viljehands og ikke. Det er mye vanskeligere med VAR. Og når man skal vurdere om plassering av hender er "unaturlig" eller ikke... Det klarer de ikke på de vanskelige situasjonene uansett.

Jeg så også flere situasjoner hvor forsvarende lag mistet en overgang fordi VAR skal "vente til situasjonen er avklart". Ventinga skjer tydeligvis bare for angripende lag, for det blåses i det øyeblikket de mister kontroll på ballen, uavhengig om det er mulighet for kontring. Greit nok at forsvarende lag ikke ville fått den kontringa med de gamle reglene, men da hadde de sluppet å forsvare offsiden og brukt unødvendig mye krefter.

Jeg er motstander av VAR og synes det ødelegger sporten. Jeg er redd for at jeg taper denne kampen. Når Eliteserien får VAR i 2023, og Championship sannsynligvis får det samtidig, er min befatning med toppfotball over. Fotballen er ikke til for at rike, bortskjemte eiere skal få "rettferdighet" (det er KUN penger det dreier seg om), den er til for fansen. Og for fansen på stadion, ikke "plastics" på TV fra Chicago som bare heier på "top 6" eller Barca/RM.
Jeg er også skeptisk, og ved grunner du nevner i det siste avsnittet, HVIS det er den bakenforliggende årsaken, så vil jeg automatisk være skeptisk og for min egen del så har det å gjøre med politisk/sosialt ståsted. Hvis det er noe i at VAR er skapt av og for de rike så blir det noe ala julenisser og juledekorasjoner på kjøpesentere. Her skal vi liksom lures( av sleipe markedsførere ) til å tro at såkalt «julehygge» finner du blant butikker på senteret, mens realiteten er at «julehygge» finner du kun i private hjem/sammenkomster, mens næringslivet har en helt annen agenda: Dine penger og å gjøre seg sjøl rikere. Er VAR skapt som et slags verktøy for De Rike( Spis dem! :twisted: ), ja så er jeg i mot.

Allikevel, jeg er uenig i at de ikke skal se situasjonen i slowmotion. Nettopp slowmotion gjør at man får sett helt presist hva som skjedde og det bør være hele formålet med all teknologi, egentlig.

Så en liten ting til som jeg( kanskje nerdete?) hang meg opp i under EM. Hvorfor brukte linjedommerne så avsindig lang tid før de vinket for offside? Hvorfor klinket de ikke bare opp flagget med en gang? Jeg synes det tidvis var irriterende, eller at det hele virka litt unødvendig.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Dømming

Innlegg onside » 15 Jul 2021, 20:15

Jo, Espen, du har har gode poenger her, men jeg tenker at VAR ble brukt MYE bedre enn jeg noensinne hadde sett det brukt før. Jeg var også sterkt kritisk til dette før EM, men i det hele syns jeg faktisk dømmer-dømminga var veldig mye bedre og lik fra kamp til kamp, med de unntakene som jo nå er nevnt. Om dette er med på å sementere de 6 store PSG, RM og Barca og så videre er jeg vel litt tvilsom til, men det blir jo litt synsing egentlig. De er vel sementert på helt andre nivåer. Uansett enig i kritikken til hva som blir vist til dommerne som første klipp og slow motion, det har vel et forbedringspotensiale.

I Championship syns jeg dommerstandarden generelt må heves. Uansett VAR eller ikke. I Stoke sine kampen var det endel hoderystende avgjørelser denne sesongen som fikk kampavgjørende betydning, nesten pinlig dårlig dømming. Da blir det et stort negativt fokus på dømmingen og dommer og protester på neste insident. Vi får vel ikke dommer av prima kvalitet denne sesongen, men det er vel mulig å håpe på en liten kvalitetsheving?
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Dømming

Innlegg EspenE » 15 Jul 2021, 21:25

Morten T. skrev:Jeg er også skeptisk, og ved grunner du nevner i det siste avsnittet, HVIS det er den bakenforliggende årsaken, så vil jeg automatisk være skeptisk og for min egen del så har det å gjøre med politisk/sosialt ståsted. Hvis det er noe i at VAR er skapt av og for de rike så blir det noe ala julenisser og juledekorasjoner på kjøpesentere. Her skal vi liksom lures( av sleipe markedsførere ) til å tro at såkalt «julehygge» finner du blant butikker på senteret, mens realiteten er at «julehygge» finner du kun i private hjem/sammenkomster, mens næringslivet har en helt annen agenda: Dine penger og å gjøre seg sjøl rikere. Er VAR skapt som et slags verktøy for De Rike( Spis
dem! :twisted: ), ja så er jeg i mot.

Hehehe, mitt poeng er at det er viktigere for eierne og plastic fans at den "rette" vinner. Vi andre har et mer, skal vi si...avslappa forhold til det. Det er underholdninga, samholdet, diskusjonene og ikke minst umiddelbarheten som er viktig i fotball. Og det er det fansen bryr seg om. Det eneste som tydeligvis ikke blir borte med VAR er diskusjonene, har sett MANGE diskusjoner rundt hvor mye feil VAR gjør.

Morten T. skrev:Allikevel, jeg er uenig i at de ikke skal se situasjonen i slowmotion. Nettopp slowmotion gjør at man får sett helt presist hva som skjedde og det bør være hele formålet med all teknologi, egentlig.

Nei, for det vises ikke i flyten i spillet. En tackling kan f.eks. se helt forferdelig ut i slo-mo, mens den er helt innafor pga. hvordan de beveger seg. For ikke å snakke om offside.
Husker du hva regelen var før VAR kom inn? Overkroppen skulle ikke være nærmere målet enn siste forsvarer.
Nå? Ei rett linje trukket ned fra leggen 15cm over bakken på både angriper og forsvarer. Og de beveger seg så fort at de har flytta seg 8-10 cm ut fra om hvor ballen er på pasningsleggers fot (hint: det er tolkning, ingen kan se det)

Morten T. skrev:Så en liten ting til som jeg( kanskje nerdete?) hang meg opp i under EM. Hvorfor brukte linjedommerne så avsindig lang tid før de vinket for offside? Hvorfor klinket de ikke bare opp flagget med en gang? Jeg synes det tidvis var irriterende, eller at det hele virka litt unødvendig.

Ja, det var det jeg mente. Dommerne/linjedommerne hadde fått beskjed om å ikke blåse, for ikke å påvirke spillet, før "situasjonen er avklart". Men så glemte de at i fotball kan det snu fra forsvar til angrep på 2 sekunder... Dermed blei flere overganger avblåst før de fikk muligheten til å ta det som er det morsomste med fotball - kontringer!

Fun fact: Huesca rykka ned fra La Liga da de bare greide 0-0 hjemme mot Valencia. De fikk en sånn overgang spolert (en-mot-en) pga. samme offside-praksis. Dermed berga Elche plassen. (Har en kompis som er Elche-fan)
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Dømming

Innlegg EspenE » 15 Jul 2021, 21:29

onside skrev:Jo, Espen, du har har gode poenger her, men jeg tenker at VAR ble brukt MYE bedre enn jeg noensinne hadde sett det brukt før. Jeg var også sterkt kritisk til dette før EM, men i det hele syns jeg faktisk dømmer-dømminga var veldig mye bedre og lik fra kamp til kamp, med de unntakene som jo nå er nevnt. Om dette er med på å sementere de 6 store PSG, RM og Barca og så videre er jeg vel litt tvilsom til, men det blir jo litt synsing egentlig. De er vel sementert på helt andre nivåer. Uansett enig i kritikken til hva som blir vist til dommerne som første klipp og slow motion, det har vel et forbedringspotensiale.

Ja, det tar jo vekk noe av uforutsigbarheten, så de beste alltid/oftere vinner. Ergo mer kjedelig. Er det en ting som ikke er kjedelig, er det alle-slår-alle Championship.

onside skrev:I Championship syns jeg dommerstandarden generelt må heves. Uansett VAR eller ikke. I Stoke sine kampen var det endel hoderystende avgjørelser denne sesongen som fikk kampavgjørende betydning, nesten pinlig dårlig dømming. Da blir det et stort negativt fokus på dømmingen og dommer og protester på neste insident. Vi får vel ikke dommer av prima kvalitet denne sesongen, men det er vel mulig å håpe på en liten kvalitetsheving?

Ja, det hadde vært noe. Jeg frykter vel at de blir enda verre, nå som de ikke må stå for avgjørelsene og "skylda" spres på dommer+VAR-teamet.
Engelske dommere er jo dårligst av alle de store nasjonene, av en eller annen grunn. De klarte jo tilogmed å føkke opp "goal line tech" i kampen mot Watford! :lol:
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Dømming

Innlegg Morten T. » 16 Jul 2021, 10:53

Apropos offside. Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt?
Altså: Det må være «luft» mellom siste forsvarsspiller og angriper for at det skal blåses. Det blir lettere for alle, tror jeg.

Jeg mener fortsatt at slowmotion er bra - som et substitutt. Og med det tar jeg høyde for at en av de fire aktørene fra dommerstanden i hvertfall har fått med seg noe av hendelsen i sanntid. Hvis den hendelsen etterlater tvil, så er det bare å kjøre på med repriser i alle vinkler.

Og så mener jeg jo at dommeren ikke behøver å blåse selv om assistenten banker opp flagget. Han kan bare vinke spillet videre i ytterste konsekvens og hvis han vurderer det dithen. Men å vente med å flagge/blåse( helt oppe i 15-20 sekunder etter situasjonen) offside er unødvendig og gjør bare at spillerne må legge ut på meningsløse løpeturer.

En liten morsom story om linjedømming. Jeg hadde en kompis som spilte på tredje nivå her i Oslo. I flere år snakka vi om hvor kult det hadde vært hvis jeg hadde blitt satt opp i en match hvor han skulle spille. Vel, dagen kom og jeg var linjedommer og han spiss. Jeg var jævla fokusert på at akkurat han skulle ikke slippe unna offside, så når sjansen kom og han sto i offside var jeg så gira at jeg klinte flagget opp, med det som resultat at jeg mista flagget opp i lufta og det landa på tribunen bak meg. Bottom line: Det er bra med fokus, men det er bra å ta det litt piano også.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester

cron