Resten av sesongen

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Resten av sesongen

Innlegg Svein Nilsen » 18 Jan 2021, 15:00

Kampen mot Blackburn sist lørdag var første kamp av andre halvdel av denne sesongen. Etter 23 kamper hadde vi 35 poeng, på vei mot 70 poeng totalt. Det holder nok ikke til play off. De siste 5 sesongene har lag nr 6 etter 46 kamper hatt hhv. 70, 74, 75, 80 og 74 poeng. Lag nr 2 og da direkte opprykk har hatt hhv. 83, 89, 90, 93 og 89 poeng. Vi kan vel trygt si at vi derfor må opp flere hakk for å nå "vår målsetting"! Ser vi 8-10 kamper tilbake lå vi jo mye bedre an i forhold til poengsnitt og mulig opprykk/playoff. Etter 16 kamper hadde vi et snitt på 1,75 poeng pr kamp, noe som tilsvarer 80 poeng etter 46 kamper. Nå har vi 1,5 poeng i snitt og med kurs mot 69 poeng. Faktum er at vi kun har 1 seier på de siste 8 kampene, kun Millwall, QPR og Wycombe har samme (dårlige) uttelling!!
Så er det en del positive ting å ta med seg allikevel, vi slipper inn svært få mål. Forsvaret er bra! Deler av kampen mot Blackburn var bra, flere er tilbake fra skader og nye spillere er på vei inn.
Som den optimisten jeg er har jeg fortsatt stor tro på opprykk. Ser at direkte opprykk kan bli vanskelig og jeg gruer meg til en eventuell play-off. Optimismen baserer jeg på følgende;

MON så også at vi er best i 4-3-3, som vi spilte mot Blackburn. Det må vi spille inn resten av sesongen. Vi har gode keepere. Bursik kommer til å stå så lenge han ikke gjør noen feil. Davies og Gunn puster han i nakken. Vi har endelig fått en god venstreback, i alle fall imponerte han med Stoke sitt lengste etternavn gjennom tidene, Norrington-Davies, stort på lørdag. Han erstattet for øvrig han som har klubbens korteste etternavn i historien (delt med flere) Fox. Fun fact! På høyrebacken har vi litt større problemer, men det er et faktum at Collins er bedre enn Smith. Fortsatt kun 19 år og kan bli en god høyreback! PÅ midtstopperplass har vi kvalitet nok. Souttar har imponert i hele sesongen, det samme har Chester, som må stå over i morgen mot Rotherham pga det røde kortet på lørdag. Her har vi Batth og Shawcross som ok erstattere. På sikt håper jeg på en ny høyreback og at Collins og Souttar blir vårt nye midtstopperpar! På midten har vi også en drøss med spillere. Mikel og Allen er klare førstevalg og holder nivået, spesielt etter som de blir bedre og bedre etter skadeavbrekk. Mikel bør imidlertid hviles mer, kroppen tåler ikke 90 minutter hver gang. Thompson blir også bedre og bedre. Fortsatt bare 23 år. Clucas var bra i fjor, ikke så dominerende i år, men mye skadet nå og ikke helt klar ennå. Oakley-Boothe er også bare 20 år. Talentfull men ikke helt klar for nivået ennå. Cousins har vært ok i år, men får nok få sjanser når Allen og Mikel er skadefrie. Blir benkesliting for det meste resten av sesongen. Tymon alt for ustabil, ok som back og ok på kant men løfter ikke laget. Fortsatt bare 21 år. Powell er kanskje vår beste spiller, herjer delvis i en 10-er rolle, men skulle ønske at han slapp alle de lange sugende løpene bakover i banen. Vår desidert mest kreative spiller og svært viktig for suksess andre halvdel av sesongen. På kantene har vi nå fått inn spillere som kan gjøre en forskjell. Rabbi Matondo er usedvanlig hurtig og håpet er at vi skal klare å utnytte dette. Som sagt tidligere må det mere til enn hurtighet og jeg håper han viser frem det i de neste kampene. Også Jack Clarke er hurtig og arbeidssom, men har ikke vært på topp de siste to sesongene. Både Matondo og Clarke er også kun 20 år gamle! Jacob Brown har vært spiss de siste kampene da våre spisser har vært skadet, uten hell. Han har ingen spisskompetanse og er svak i mange av spillets faser. Bør benkes. Det samme med McClean som ikke har imponert denne sesongen, mangler mye på å være en god fotballspiller. Med Campbell ute resten av sesongen må kantspillerne produsere flere målpoeng! Som spiss er Fletcher det klare førstevalget. Med gode kantspillere og et godt samarbeid med Powell bør han score 12-15 mål i resten av sesongen.
Vi bør selge Ince, Vokes og Lindsay, og det er vel neppe noen fremtid her for Gunn, Smith, Verlinden, Gregory og McClean heller.
Vi må starte å vinne kamper snarest, og Rotherham i morgen bør bli første 3-poenger i en lang rekke..... Come on you mighty Potters!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Resten av sesongen

Innlegg EspenE » 19 Jan 2021, 13:08

Svein Nilsen skrev:Kampen mot Blackburn sist lørdag var første kamp av andre halvdel av denne sesongen. Etter 23 kamper hadde vi 35 poeng, på vei mot 70 poeng totalt. Det holder nok ikke til play off. De siste 5 sesongene har lag nr 6 etter 46 kamper hatt hhv. 70, 74, 75, 80 og 74 poeng. Lag nr 2 og da direkte opprykk har hatt hhv. 83, 89, 90, 93 og 89 poeng. Vi kan vel trygt si at vi derfor må opp flere hakk for å nå "vår målsetting"! Ser vi 8-10 kamper tilbake lå vi jo mye bedre an i forhold til poengsnitt og mulig opprykk/playoff. Etter 16 kamper hadde vi et snitt på 1,75 poeng pr kamp, noe som tilsvarer 80 poeng etter 46 kamper. Nå har vi 1,5 poeng i snitt og med kurs mot 69 poeng. Faktum er at vi kun har 1 seier på de siste 8 kampene, kun Millwall, QPR og Wycombe har samme (dårlige) uttelling!!
Så er det en del positive ting å ta med seg allikevel, vi slipper inn svært få mål. Forsvaret er bra! Deler av kampen mot Blackburn var bra, flere er tilbake fra skader og nye spillere er på vei inn.
Som den optimisten jeg er har jeg fortsatt stor tro på opprykk. Ser at direkte opprykk kan bli vanskelig og jeg gruer meg til en eventuell play-off.

Interessant. Vi bør satse på play-off, så gode bør vi kunne være, men det avhenger av at vi har noen som kan score mål. Per nå ser det tynt ut. Midtbanen må også begynne å score litt. Powell gjør jobben han skal (6 mål hittil?), men Allen/Thompson/Clucas og vingene må opp på dette området. Tidligere scoret jo McClean en del, men både hans posisjon som vingback og at han har blitt merkbart tregere i år har gjort at han ikke kommer til sjansene hvor instinktet hans kan slå til.

Svein Nilsen skrev:Optimismen baserer jeg på følgende; MON så også at vi er best i 4-3-3, som vi spilte mot Blackburn. Det må vi spille inn resten av sesongen. Vi har gode keepere. Bursik kommer til å stå så lenge han ikke gjør noen feil. Davies og Gunn puster han i nakken. Vi har endelig fått en god venstreback, i alle fall imponerte han med Stoke sitt lengste etternavn gjennom tidene, Norrington-Davies, stort på lørdag. Han erstattet for øvrig han som har klubbens korteste etternavn i historien (delt med flere) Fox. Fun fact! På høyrebacken har vi litt større problemer, men det er et faktum at Collins er bedre enn Smith. Fortsatt kun 19 år og kan bli en god høyreback! PÅ midtstopperplass har vi kvalitet nok. Souttar har imponert i hele sesongen, det samme har Chester, som må stå over i morgen mot Rotherham pga det røde kortet på lørdag. Her har vi Batth og Shawcross som ok erstattere. På sikt håper jeg på en ny høyreback og at Collins og Souttar blir vårt nye midtstopperpar! På midten har vi også en drøss med spillere. Mikel og Allen er klare førstevalg og holder nivået, spesielt etter som de blir bedre og bedre etter skadeavbrekk. Mikel bør imidlertid hviles mer, kroppen tåler ikke 90 minutter hver gang. Thompson blir også bedre og bedre. Fortsatt bare 23 år. Clucas var bra i fjor, ikke så dominerende i år, men mye skadet nå og ikke helt klar ennå. Oakley-Boothe er også bare 20 år. Talentfull men ikke helt klar for nivået ennå. Cousins har vært ok i år, men får nok få sjanser når Allen og Mikel er skadefrie. Blir benkesliting for det meste resten av sesongen. Tymon alt for ustabil, ok som back og ok på kant men løfter ikke laget. Fortsatt bare 21 år. Powell er kanskje vår beste spiller, herjer delvis i en 10-er rolle, men skulle ønske at han slapp alle de lange sugende løpene bakover i banen. Vår desidert mest kreative spiller og svært viktig for suksess andre halvdel av sesongen. På kantene har vi nå fått inn spillere som kan gjøre en forskjell. Rabbi Matondo er usedvanlig hurtig og håpet er at vi skal klare å utnytte dette. Som sagt tidligere må det mere til enn hurtighet og jeg håper han viser frem det i de neste kampene. Også Jack Clarke er hurtig og arbeidssom, men har ikke vært på topp de siste to sesongene. Både Matondo og Clarke er også kun 20 år gamle! Jacob Brown har vært spiss de siste kampene da våre spisser har vært skadet, uten hell. Han har ingen spisskompetanse og er svak i mange av spillets faser. Bør benkes. Det samme med McClean som ikke har imponert denne sesongen, mangler mye på å være en god fotballspiller. Med Campbell ute resten av sesongen må kantspillerne produsere flere målpoeng! Som spiss er Fletcher det klare førstevalget. Med gode kantspillere og et godt samarbeid med Powell bør han score 12-15 mål i resten av sesongen.

Mye å være enig med her, Svein! Jeg er redd for at Clarke er en ung McClean, rask og arbeidssom, men med et begrenset register å spille på. Så dere som foretrekker han foran McClean, tja hva skal man si? Han mangler McCleans "evne" til ikke å overtenke i avgjørende situasjoner :lol: Uansett er både han og Matondo på lån, så de må komme i gang raskt hvis det skal være noen vits. Er også enig i vurderinga av Brown, han bør være backup. McClean er for gammel nå, farta er borte og da er det ikke mye igjen annet enn instiktet til å banke til når sjansen byr seg. Personlig har jeg alltid har likt ham av denne grunnen, men han kommer ikke lenger til de sjansene.

Svein Nilsen skrev:Vi bør selge Ince, Vokes og Lindsay, og det er vel neppe noen fremtid her for Gunn, Smith, Verlinden, Gregory og McClean heller.

Tror det blir vanskelig å bli kvitt Ince og Vokes. De klubbene hvor Ince kunne gjort en forskjell eier ikke nåla i veggen. Vokes har 18 mnd igjen av kontrakta og er 31. Han funker å ha som backup, evt. en man kan hive innpå når man jager redusering og må banke ballen fram. Vi får uansett ikke noen kroner for ham, annet enn å bli kvitt lønna. Men igjen, ingen som kan tenke seg Vokes har penger til å kjøpe (eller lønne) ham. Lindsay trenger en sesong med fast førstelagsfotball før han er klar for championship. Om han noengang blir det...

Gunn er på lån fram til sommeren og forsvinner uansett med mindre vi får enda en keeperkrise. Kontraktene til Gregory (2021) og McClean (2022) kommer til å løpe ut. Når det gjelder Verlinden (2022) ser det dårlig ut, siden MON tydeligvis ikke liker ham. Og hvis vi skal få noen kroner må han spille. Smith har kontrakt til 2022 og er en fin "squad player". Synes han er ok, selv om jeg foretrekker Collins slik som vi spiller nå.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

cron