Overgangsvinduet januar 2021

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg onside » 01 Jan 2021, 23:10

Kjapp liten oversikt over hvem som kan eventuelt spille resten av sesongen, og hva vi kan trenge av nytt blod....

Keepere: Bursiks inntreden har jo gått over all forventning og har allerede bidratt til flere poeng enn forventet. Med denne solide gode og uredde spillestilen både på strek, en-mot-en, igangsettinger og ikke minst i feltet uten såpe på hanskene holder han enkelt Lonegan, Gunn og Davis på benken.

Stoppere: Souttat, Collins er unge og holder nivået (hodespill, taklinger), forventer enda mer av Chester. Batth er god å ha i bakhånd. Showcross er og blir en nødløsning når vi trenger en boss bak der og blir presset lave. Vi mangler egenskapen til en som kan ta ballen med seg fremover gjennom midtbaneleddet. Collins har det, men blir ofte brukt på høyresiden, men potensialet er der tydeligvis. Spiller vi med 3 stoppere kommer jeg ikke utenom Bauer også. Da kan han være en joker i det offensive spillet på høyresiden. Lindsay burde gå på lån og få opp selvtilliten.

Backer/Wingbacker: Her kommer det litt an på om vi spiller med tre eller to stoppere. Syns egentlig Smith og Tymon er best som wingback, fordi de har har begrensninger både med plasseringmessig og koordinering med stopperne. Fox syns jeg har vært blodfattig, selv om han hevet seg i de tre siste kampene han spilte før skaden. Vet ikke om Tymon (og MON) har "mage" nok til prøve enda mer eller? McClean som Wingback syns jeg bare er helt forferdelig.

Sentral midtbane: Her har vi nå mange alternativer. Godt å se Allen på banen igjen, selv om han også er rusten enda, men han kommer. Mikel varierer litt for mye, når han får litt tid og overblikk er han god, men fremdeles litt lat. Det betyr at andre rundt ham må jobbe enda hardere. Thompson tror jeg er en "coming man", trenger litt tid på seg, har fått god løpskapasitet som gjør at han kommer til målsjanser, mangler litt på å sette de. Clucas er også tilbake og kjemper om er plass i start-11'en, rusten sist etter et skadeavbrekk. Oakley-Boothe og Cusins tror jeg får mindre spilletid utover. 10'er rollen bekles av Powell, og har noe gode kamper, men har en spillestil som ofte medfører at han får mye julig, og kan blir fadet ut av kamper, trenger heve seg igjen......

Kanter: McClean har hatt klippekort for lenge, syns jeg, har blitt enda tregere og kommer nesten aldri forbi motspiller, innleggene kommer derfor overraskende og ukoordinerte i forhold til spissene. Ince på høyresiden er såååååå forutsigbar med sin venstrefor at der er vondt å se på. er jo også prøvd på venstre - overraskende nok uten hell.... Brown var et friskt pust i begynnelsen, har falt litt av, jeg syns han brukes litt feil. Han er jo både gjennombrudssterk og rask, burde ikke være så sentral, heller komme inn fra kant og true bakrom, litt slik som Campbell. Verlinden er tilbake fra skade, og bør enkelt kunne true McClean på venstre, selv om han er litt "fersk" bakover, har det ungdommelige rykket og innleggsfoten.

Spisser: Vokes er Vokes. Kan forsvare å ham ham med når det spilles på hans premisser, det vil si binde midtstopperne og vinne hodedueller være trussel på cornere, legge til rette for scoringssjanser for medspillere og å score mål. (Da må han få noe skikkelig å jobbe for!) Det siste er kanskje det viktigste for hvordan han blir oppfattet som, og der har han sviktet, vært litt uheldig/udyktig.... fått mye pepper. Hadde han scoret mot Nottingham hadde han plutselig vært helt. Derfor er det Fletcher som må på banen igjen og rive og slite slik som han er ganske så god til, og putte litt etter hvert også. Rutinert ringrev som blir veldig viktig fremover da Campbell trolig er skadet ut sesongen. Gregory er en god spiller, men er har også ett par-tre uker igjen av skaden sin. Kan også brukes sammen med Vokes/Fletcher og også på kant. Nyttig spiller.

UT
Tja, med FFP hengende som en trussel burde jo de høytlønte "ikke-bidragsytende" spillerne rett ut (Wimmer/Bauer/Vokes/Ince/McClean) men de er nok ikke salgbare? Kunne eventuelt lånes ut? Vanskelig det også.
Kan det være en ide å selge Allen, slik at det kan finansiere en eller to yngre spillere? Hmmmm, tror dette er en skikkelig nøtt å få til for MON. Så salg henger sammen med kjøp.

INN
Keeper, stoppere og sentral midtbane er jo nå stort sett OK.
Det blir nevnt at vi trenger en Venstreback/Wingback - tenk om Tymon kunne prestert på sitt høyeste nivå over tid....
Smith har heller ikke overbevist på høyrebacken. Backene har virkelig vært vårt problem i lange tider nå. Tror det kan blir noe der, men jeg tror Smith beholdes der.

Jeg tror også at det kan bli vanskelig og dyrt å få tak i en spiss (uten salg), så da gjenstår det å få inn er stor overraskelse enten på spissplass eller på kant, som kommer på lån fra en PL-klubb.
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg Morten T. » 02 Jan 2021, 12:22

Ikke så mye å legge til her. Bra skrevet onside.

Jeg er mest spent på FFP og hva slags begrensninger det vil legge eller hvor forløsende et salg av f.eks. Wimmer, Bauer, Afobe, Ince, Vokes etc. kan virke på evt. innkjøp. Det blir nesten som en slags kjedereaksjon det der, at et salg av fyrer som Wimmer og Bauer vil øke handlingsrommet for et innkjøp eller to av spillere Stoke faktisk VIL ha.

Verlinden kan godt få prøve seg på kant. Han er driblesterk, tar initiativ og liker å utfordre, men han er vel ikke spesielt hurtig? Jeg vil gjerne ha inn en spiller som er kjapp og som kan true bakrom, det mangler Stoke etter Campbell.
Ellers er jeg sånn tålelig fornøyd, men for meg er koden som må knekkes fortsatt det som skjer i sekundene etter at Stoke vinner ballen og hvor raske og flinke laget vil være i å omstille seg fra forsvarsspill til angrepsspill. Det blir ofte litt for mange støttepass fra vinger, backer og sentrale midtbanespillere etter min smak, noe som er med på å bidra til at Stoke blir enkle(re) å forsvare seg mot.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg onside » 02 Jan 2021, 20:52

Morten T. skrev:For meg er koden som må knekkes fortsatt det som skjer i sekundene etter at Stoke vinner ballen og hvor raske og flinke laget vil være i å omstille seg fra forsvarsspill til angrepsspill. Det blir ofte litt for mange støttepass fra vinger, backer og sentrale midtbanespillere etter min smak, noe som er med på å bidra til at Stoke blir enkle(re) å forsvare seg mot.

Enig i denne betraktningen ja, sånn generelt er det de viktige ballgjenvinningene vi ikke evner å tenke motangrep, men velger det trygge og sikre - støttepasning. Av og til fornuftig, men når vi i etablert (!) heller ikke greier å produsere veldig mange sjanser, burde vi greie å omstille til motangrep. Krever selvsagt at vi har gode ballvinnere, ofte på midtbanen, og raske kanter og gjennombruddshissige spisser. Vi mangler noe der....
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg EspenE » 08 Jan 2021, 15:24

Gode betraktninger, men jeg er sterkt imot å selge Allen. Han er den eneste i troppen med skikkelig toppnivå. Selv Campbell og Souttar er for unge og ustabile til å være god PL-kvalitet.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg onside » 08 Jan 2021, 16:57

EspenE skrev:Gode betraktninger, men jeg er sterkt imot å selge Allen. Han er den eneste i troppen med skikkelig toppnivå.

Joda Espen, dette er FFP satt på spissen for Stoke, som har for mange spillere som pt. ikke er bidragsytende og som belaster lønningsbudsjettet. Jeg nevner ingen navn, fordi alle vet hvem de er.

Realistisk sett greier/vil vi ikke opp i PL neste sesong, vi har for mange dårlige spillere. En måte å skifte litt på spillerne er å selge mens det er ennå er noe å få for de. Allen og ett par tre andre er vel spillere vi kan få igjen noe penger for, og avlaste lønningsbudsjettet også , og da har vi "litt" friere tøyler på overgangsmarkedet og i forhold til FFP. (Husk hva som skjedde med Butland!) Vi har jo faktisk sett at vi har greid oss uten Allen ved mange anledninger, og hvis det riktige budet hadde kommet, bør det i det minste vurderes. Ideelt sett ville jeg også gjerne hatt med Allen videre, og jeg tror vel også det skjer også, men som sagt, han er vel den som kan øke handlingsrommet for oss.
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg Morten T. » 08 Jan 2021, 18:12

Dette er en litt vanskelig og kinkig tematikk.
FFP blir nærmest som en skrustikke å regne, det tvinger klubbene til å tenke seg om to ganger før de kjøper, selger og øser ut lønn, i tillegg til å bli bedre på talentutvikling/rekruttering/speiding. Jeg er tilhenger av FFP, det forhindrer klubber i å( ekstremt dobbeltkommuniserende Sylvi Listhaug, Norsk Sjømannsforbund og generelt lettkrenkede skapninger for ha meg unnskyldt ) «bruke penger som fulle sjømenn.»
Men det viktigste er at systemet fungerer likt for alle og at potensielle smutthull i systemet tettes. På den måten kan det på sikt føre til likere konkurranseforhold.

Det ideelle hadde jo vært å selge fyrer som Bauer, Wimmer, Ince o.l.,og ikke Allen, men disse har sannsynligvis kjørt sin egen verdi rett til bånns. Det finnes sannsynligvis ikke en eneste klubb på kloden som styres av edru mennesker som ville kjøpt disse spillerne og gitt de samme lønn som det Stoke har gjort.
Det blir et problem for klubben, all den tid disse gutta sitter og ruger på lange kontrakter og har et lønnsnivå som gjør at de fint kan pensjonere seg for godt og leve relativt fett og bekymringsløst etter at kontraktstiden med SCFC har løpt ut.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg onside » 08 Jan 2021, 23:07

Morten T. skrev:Dette er en litt vanskelig og kinkig tematikk.

Det er akkurat det det er. Da Hughes var ferdige og også "storkjøperne" Lambert, Rowett og Jones kjørte seg selv ut på sidelinja, har O'Neill fått roet litt ned, blitt kvitt litt "daukjøtt" og tydelig- og heldigvis fått litt success som gjør at han får kjøpt seg litt tid til bygge opp et lag med det han har. Den første signeringen (Matondo) er jo spennende, vi trenger kanskje en til som kan være med øke scoringsfrekvensen også. Vi er jo linket med minst 7 andre spisser, men også minst en spennende wingback - Alfie Doughty. Mulig at vi ikke trenger så mye mer eller?
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg EspenE » 10 Jan 2021, 15:06

Nei, vi trenger egentlig ikke så mye mer - gitt at Matondo og vingbacken funker. Skulle bare ønsker han droppa hele vingbacken.

onside skrev:Vi har jo faktisk sett at vi har greid oss uten Allen ved mange anledninger, og hvis det riktige budet hadde kommet, bør det i det minste vurderes. Ideelt sett ville jeg også gjerne hatt med Allen videre, og jeg tror vel også det skjer også, men som sagt, han er vel den som kan øke handlingsrommet for oss.


Her er jeg uenig. Joda vi har greid å skaffe noe seire uten Allen, men han er den vi bør bygge laget rundt, en essensiell del av sentrallinja hvor Bursik/Davies, Souttar, Allen og egentlig Campbell er de vi sør satse på. Alle gode lag har en sterk sentrallinje, og dette er vår.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg onside » 10 Jan 2021, 18:05

EspenE skrev:Nei, vi trenger egentlig ikke så mye mer - gitt at Matondo og vingbacken funker. Skulle bare ønsker han droppa hele vingbacken.

onside skrev:Vi har jo faktisk sett at vi har greid oss uten Allen ved mange anledninger, og hvis det riktige budet hadde kommet, bør det i det minste vurderes. Ideelt sett ville jeg også gjerne hatt med Allen videre, og jeg tror vel også det skjer også, men som sagt, han er vel den som kan øke handlingsrommet for oss.


Her er jeg uenig. Joda vi har greid å skaffe noe seire uten Allen, men han er den vi bør bygge laget rundt, en essensiell del av sentrallinja hvor Bursik/Davies, Souttar, Allen og egentlig Campbell er de vi sør satse på. Alle gode lag har en sterk sentrallinje, og dette er vår.

Ja, dette med vingbacker har jo ikke vært noe success for oss egentlig, og det fordi vi ikke har noe utpregede wingbacker, som Morten er inne på over her også så hadde det vært litt mer fremoverlent å kjørt en firer bakerst!

Dette med Allen er jo litt ømtålig, og jeg skal ikke kverulere for mye på dette. Min mening er vel at han er den spilleren vi kanskje trenger minst av de spillerne vi kunne fått noen penger for! Dette for at MON kan få inn noen av de spillertypene som vi til de grader mangler og uten at vi havner i problemer med FFP.
Innerst inne tror jeg vel at det ikke blir noe salg av Allen, i alle fall ikke i dette vinduet, og det kan jo faktisk hende at MON har faktisk en plan om å bygge laget rundt Allen. Hvem vet?
Så får vi håpe at vi får inn noe gode "budsjett"-spillere etterhvert.
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Overgangsvinduet januar 2021

Innlegg EspenE » 11 Jan 2021, 15:58

Når vi først er på ømtålelige tema hadde vi vel kanskje fått like mye for Campbell, og kanskje Souttar eller Collins, men det vil vi vel heller ikke?
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

cron