James McClean

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: James McClean

Innlegg Morten T. » 15 Feb 2021, 14:16

Man kan si og mene hva man vil om spilleren McClean, det er helt ålreit, men han har veldig lenge blitt utsatt for hets pga. sin irske opprinnelse og tar nå igjen til motmæle:
https://www.joe.co.uk/sport/james-mccle ... ram-264016

Jeg vet ikke om andre irske fotballspillere( fortrinnsvis i England ) opplever noe tilsvarende. Han har jo blitt en omdiskutert skikkelse fordi han( i sin fulle rett ) har valgt å ikke bære "poppy" på skjorta ved den årlige markeringen. Etter mitt syn så blir han, og har blitt, utsatt for rasisme og fotballautoritetene bør ta tak i dette også selv om det kanskje ikke er like betent som de tradisjonelle temaene som diskuteres i forhold til rasisme. Irene har aldri blitt behandlet spesielt pent av "storebror" i øst, så det er et slags historisk preg over hetsen han blir utsatt for. Man kan være enig eller uenig i standpunktene som McClean lufter, det er helt greit, men personlig synes jeg han er ganske så tøff som tør å bringe dette temaet til torgs.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: James McClean

Innlegg Morten T. » 16 Feb 2021, 13:32

Ser at McClean får støtte fra klubben her også:
https://www.stokecityfc.com/news/2021/f ... s-McClean/

Jeg aner ikke hvor lenge vi andre må holde det gående med informasjon og kunnskapsformidling før rølpete neandertalere, nettroll og lignenede bøss er minimert og utradert, men uansett bra av Stoke City Football Club å gå ut og tar et standpunkt her. Kudos!
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: James McClean

Innlegg EspenE » 16 Feb 2021, 15:04

Han (og du) har helt rett her.

Det sitter nok langt inne for engelskmennene å se på dette som rasisme og å ta et oppgjør med historien. Tenk bare på hva tyrkerne sier når noen nevner Armenere...
Historien mellom Irland og England er jo heller ikke "ferdig", Nord-irland finnes fortsatt, og GB og EU krangler så busta fyker om grensa mellom N-I og Irland.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: James McClean

Innlegg Morten T. » 17 Feb 2021, 16:12

Mer rundt dette med McClean som visstnok bare er en dag eller to gammel hendelse:
https://www.irishmirror.ie/sport/soccer ... g-23515581

Jeg stusser alltid når noen sier "VI supportere er sånn og sånn osv. osv." eller "VI nordmenn er sånn og sånn.."
Slike utsagn stemmer rett og slett ikke. Ja, man holder kanskje med samme klubb. liker samme sport, har samme type pass osv., men ikke faen om man deler de samme verdiene for det.

Supportere ER forskjellig. For meg er det f.eks. viktig å ha en anstendig klubb med et kurant verdisett å holde med. En klubb hvor både ledelse og supportere går ut og tar klar avstand fra f.eks. rasisme og diskriminering. For andre igjen tar de gjerne en brutal eier fra Saudi-Arabia som holder seg med slaver i hjemlandet og en italiensk trener som hyller Mussolini, bare for å få en pokal i skapet.

Derfor er slike ting som dette rundt McClean så viktig. Fotballspillere har en status som, hvis brukes riktig, kan føre til endring. Det at han tør å gå i front i forhold til et samfunnsproblem som har vedvart lenge gjør at fotballens betydning for å endre strømninger i samfunnet KAN få en langt større innvirkning på folks liv enn seier, tap og pokaler.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: James McClean

Innlegg Torstein Norevik » 17 Feb 2021, 21:55

Etter å ha lest hva McClean og hans familie har blitt utsatt for blir jeg veldig trist, ja, rett og slett kvalm. Det er helt forkastelig at noen kan få seg til å utsette andre for en slik regelrett hets og usminkede trusler, som ikke bare går utover McClean selv, men også hans kone og ikke minst barn. Det sier veldig mye om de som gjør dette, og jeg håper inderlig at de kan spores opp og få sin straff.

Det er bra at klubben, lagkamerater og andre backer han og familien i dette, som jeg forstår har sitt utgangspunkt i hans irske bakgrunn, og kontroverser rundt noen politiske ytringer, som blant annet nektelsen av å bære Remembrance Day poppy.

Man kan være enig eller uenig i meningene hans, men han bør uansett kunne ytre sine meninger uten å bli utsatt for en slik hets som vi nå ser. Det gjelder selvsagt ikke bare for McClean, men for alle, enten dette gjelder hets i forhold til rase, religion, legning, politisk ståsted eller hva det måtte gjelde.

McClean er ikke min største favoritt på banen, og han har fått sin dose kritikk av meg også når han ikke har prestert. Det vi nå ser, har imidlertid ingenting med fotball å gjøre, og jeg har den største sympati med han og familien i forhold til det han nå utsettes for. Slikt må det slås knallhardt ned på !
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: James McClean

Innlegg Morten T. » 17 Feb 2021, 22:24

Torstein Norevik skrev:Etter å ha lest hva McClean og hans familie har blitt utsatt for blir jeg veldig trist, ja, rett og slett kvalm. Det er helt forkastelig at noen kan få seg til å utsette andre for en slik regelrett hets og usminkede trusler, som ikke bare går utover McClean selv, men også hans kone og ikke minst barn. Det sier veldig mye om de som gjør dette, og jeg håper inderlig at de kan spores opp og få sin straff.

Det er bra at klubben, lagkamerater og andre backer han og familien i dette, som jeg forstår har sitt utgangspunkt i hans irske bakgrunn, og kontroverser rundt noen politiske ytringer, som blant annet nektelsen av å bære Remembrance Day poppy.

Man kan være enig eller uenig i dette, men han bør uansett kunne ytre sine meninger uten å bli utsatt for en slik hets som vi nå ser. Det gjelder selvsagt ikke bare for McClean, men for ale, enten dette gjelder hets i forhold til rase, religion, legning, politisk ståsted eller hva det måtte gjelde.

McClean er ikke min største favoritt på banen, og han har fått sin dose kritikk av meg også når han ikke har prestert. Det vi nå ser, har imidlertid ingenting med fotball å gjøre, og jeg har den største sympati med han og familien i forhold til det han nå utsettes for. Slikt må det slås knallhardt ned på !
Veldig, veldig bra skrevet Torstein!
Stort sett er internett greit, positivt og et bra hjelpemiddel til stort og smått, men det skaper også mørke avkroker og ekkokammere og det er ikke bra.
Espen har vel også vært inne på det at tradisjonelle medier redigerte, og redigerer, bort det værste røret - fordi redaktører har et ansvar for hva som settes på trykk. På såkalte «sosiale medier» er det stort sett derimot ingen slik redigering. Det er rett og slett fritt fram for sprøyte gale individer som helt ufiltrert kan gjøre som Trump og skrive hva de vil uten et snev av krav til etterrettelighet eller risiko for straffeforfølgelse. Jeg håper det gjøres noe med dette( kan se noen tegn til akkurat det ) slik at f.eks. McClean i fremtiden helt fredfullt og legalt kan markere et standpunkt uten at han selv eller familien hans skal utsettes for trusler om vold fra degenererte amøber. Det er en viktig kamp, for hvis amøbene vinner så taper alle vi andre.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: James McClean

Innlegg Torstein Norevik » 17 Feb 2021, 22:31

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:Etter å ha lest hva McClean og hans familie har blitt utsatt for blir jeg veldig trist, ja, rett og slett kvalm. Det er helt forkastelig at noen kan få seg til å utsette andre for en slik regelrett hets og usminkede trusler, som ikke bare går utover McClean selv, men også hans kone og ikke minst barn. Det sier veldig mye om de som gjør dette, og jeg håper inderlig at de kan spores opp og få sin straff.

Det er bra at klubben, lagkamerater og andre backer han og familien i dette, som jeg forstår har sitt utgangspunkt i hans irske bakgrunn, og kontroverser rundt noen politiske ytringer, som blant annet nektelsen av å bære Remembrance Day poppy.

Man kan være enig eller uenig i dette, men han bør uansett kunne ytre sine meninger uten å bli utsatt for en slik hets som vi nå ser. Det gjelder selvsagt ikke bare for McClean, men for ale, enten dette gjelder hets i forhold til rase, religion, legning, politisk ståsted eller hva det måtte gjelde.

McClean er ikke min største favoritt på banen, og han har fått sin dose kritikk av meg også når han ikke har prestert. Det vi nå ser, har imidlertid ingenting med fotball å gjøre, og jeg har den største sympati med han og familien i forhold til det han nå utsettes for. Slikt må det slås knallhardt ned på !
Veldig, veldig bra skrevet Torstein!
Stort sett er internett greit, positivt og et bra hjelpemiddel til stort og smått, men det skaper også mørke avkroker og ekkokammere og det er ikke bra.
Espen har vel også vært inne på det at tradisjonelle medier redigerte, og redigerer, bort det værste røret - fordi redaktører har et ansvar for hva som settes på trykk. På såkalte «sosiale medier» er det stort sett derimot ingen slik redigering. Det er rett og slett fritt fram for sprøyte gale individer som helt ufiltrert kan gjøre som Trump og skrive hva de vil uten et snev av krav til etterrettelighet eller risiko for straffeforfølgelse. Jeg håper det gjøres noe med dette( kan se noen tegn til akkurat det ) slik at f.eks. McClean i fremtiden helt fredfullt og legalt kan markere et standpunkt uten at han selv eller familien hans skal utsettes for trusler om vold fra degenererte amøber. Det er en viktig kamp, for hvis amøbene vinner så taper alle vi andre.

100 prosent enig i alt du skriver her, Morten.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Forrige

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

cron