Wigan trukket 12 poeng

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Wigan trukket 12 poeng

Innlegg EspenE » 01 Jul 2020, 20:29

https://www.nrk.no/sport/wigan-mister-1 ... 1.15075124

Wigan mister 12 poeng

Championship-klubben Wigan er sett under administrasjon og blir derfor trekt 12 poeng, melder Daily Mail. Det er manglande inntekter på grunn av korona-epidemien som er årsaka. Med 12 minuspoeng er det stor fare for at klubben rykkjer ned i League One. Wigan er i dag nummer 14, åtte poeng framfor Huddersfield på øvste nedrykksplass. Seks kampar står att i ligaen. Skulle Wigan rykkje ned av "naturlege" grunnar, blir poengstraffa overført til neste sesong

---

Kan dette være nok til å beholde plassen i Championship?
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Wigan trukket 12 poeng

Innlegg KaffeM » 07 Jul 2020, 13:42

EspenE skrev:https://www.nrk.no/sport/wigan-mister-12-poeng-1.15075124

Wigan mister 12 poeng

Championship-klubben Wigan er sett under administrasjon og blir derfor trekt 12 poeng, melder Daily Mail. Det er manglande inntekter på grunn av korona-epidemien som er årsaka. Med 12 minuspoeng er det stor fare for at klubben rykkjer ned i League One. Wigan er i dag nummer 14, åtte poeng framfor Huddersfield på øvste nedrykksplass. Seks kampar står att i ligaen. Skulle Wigan rykkje ned av "naturlege" grunnar, blir poengstraffa overført til neste sesong

---

Kan dette være nok til å beholde plassen i Championship?


Ja, det kan det fort bli, selv om jeg ønsker at Stoke skal manøvrere seg ut av denne situasjonen selv, men...
Kan vi være trygge på at dette blir en realitet? Vil Wigan straffes med 12 poeng, eller finnes det noen utveier vi ikke kjenner til?
Må innrømme at jeg er lite kjent med regler og formaliteter rundt dette, men er det eventuelt noen som kan bekrefte at det er satt to streker under avgjørelsen?
Slutten for den som gir opp er begynnelsen for den som gir alt
KaffeM
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 82
Registrert: 03 Jul 2019, 11:59
Bosted: Kristiansand

Re: Wigan trukket 12 poeng

Innlegg EspenE » 07 Jul 2020, 14:52

Nei, det kan vi nok ikke.

Ser at det er MYE som ikke tåler dagens lys i denne saken. Ser at det spekuleres f.eks. i hvorfor ligaen (EFL) godkjente de nye eierne under en måned før de gikk konkurs (de skal minimum ha nok penger til drift ut sesongen), at de nye eierne ba om konkurs med en gang de tok over, og at klubben løste ut rentefrie lån med lån til moderselskapet på 8% rente per år . Noen mener til og med å ha bevis for at noen har gamblet mye penger på at Wigan går ned. De nye eierne er også "International Entertainment Corporation", et Hong Kong-basert gamblingselskap, så hvem veit.

Siste ord er nok ikke sagt i denne saken.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Wigan trukket 12 poeng

Innlegg EspenE » 07 Jul 2020, 15:39

Egentlig burde dette føre til noe ihvertfall jeg mener er åpenbart (selv om det koster oss mye), at selskaper og eiere involvert i gamling ikke burde kunne eie eller sponse klubber. Det er en åpenbar interessekonflikt, og en kilde til mye usikkerhet rundt klubber og spillere. Jeg ser at BBC har en artikkel om at Overhuset vurderer en slik lovendring om sponsing: https://www.bbc.co.uk/sport/football/53261364. De gjør det på feil grunnlag synes jeg, det er viktigere å beholde integriteten til sporten (hvis det er noe av det igjen i fotballen...)

Vår eier er vel den "beste" man kan ha i så måte: lokal og med utspring i byen og med eiere som er fans av klubben. Likevel må et slikt regelverk på plass for at klubbene og ligaen skal overleve på sikt. Aller helst skulle alle klubber i min mening vært "fan-" eller "community-owned", slik som i Tyskland, men det sitter nok lenger inne. Det vil føre til lavere lønninger for spillere, lavere TV-rights for klubbene, og derfor er det nok ikke gjennomførbart, ihvertfall ikke i England.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Wigan trukket 12 poeng

Innlegg Morten T. » 07 Jul 2020, 15:43

EspenE skrev:Nei, det kan vi nok ikke.

Ser at det er MYE som ikke tåler dagens lys i denne saken. Ser at det spekuleres f.eks. i hvorfor ligaen (EFL) godkjente de nye eierne under en måned før de gikk konkurs (de skal minimum ha nok penger til drift ut sesongen), at de nye eierne ba om konkurs med en gang de tok over, og at klubben løste ut rentefrie lån med lån til moderselskapet på 8% rente per år . Noen mener til og med å ha bevis for at noen har gamblet mye penger på at Wigan går ned. De nye eierne er også "International Entertainment Corporation", et Hong Kong-basert gamblingselskap, så hvem veit.

Siste ord er nok ikke sagt i denne saken.

Det er nok neppe det, nei.
Men uansett er det bra at forhold avdekkes slik at påtale kan reises og evt. tiltak iverksettes.
For meg er det ingen som helst forskjell i det å bevisst jukse av eller på banen. Begge deler er med på å gi et lag en uforholdsmessig fordel.

Ja, jeg kjøper argumentet om at at bedrifter( herunder fotballklubber ) behøver hjelp og ekstraordinære tiltak under og etter koronakrisen. Det bør likevel skilles klart mellom de som uforskyldt har havnet bakpå og de som var over kanten av stupet FØR denne krisa( et eksempel her hjemme kan f.eks. være flyselskapet Norwegian som var på god vei mot konkurs før krisa ). Kanskje Wigan uansett vill ha havnet hos en en bobestyrer etterhvert og sannsynligheten for at det ville ha skjedd bør vurderes av eksperter på den slags før en avgjørelse faller.

Denne saken virker å være ganske kompleks.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Wigan trukket 12 poeng

Innlegg Morten T. » 07 Jul 2020, 15:52

EspenE skrev:Egentlig burde dette føre til noe ihvertfall jeg mener er åpenbart (selv om det koster oss mye), at selskaper og eiere involvert i gamling ikke burde kunne eie eller sponse klubber. Det er en åpenbar interessekonflikt, og en kilde til mye usikkerhet rundt klubber og spillere. Jeg ser at BBC har en artikkel om at Overhuset vurderer en slik lovendring om sponsing: https://www.bbc.co.uk/sport/football/53261364. De gjør det på feil grunnlag synes jeg, det er viktigere å beholde integriteten til sporten (hvis det er noe av det igjen i fotballen...)

Vår eier er vel den "beste" man kan ha i så måte: lokal og med utspring i byen og med eiere som er fans av klubben. Likevel må et slikt regelverk på plass for at klubbene og ligaen skal overleve på sikt. Aller helst skulle alle klubber i min mening vært "fan-" eller "community-owned", slik som i Tyskland, men det sitter nok lenger inne. Det vil føre til lavere lønninger for spillere, lavere TV-rights for klubbene, og derfor er det nok ikke gjennomførbart, ihvertfall ikke i England.

Enig, Espen.
La oss være ærlig: Gambling er en tvilsom bransje med mange personlige tragedier i sin portefølje.
Ja, den er lovlig, ikke helt ulikt tobakk og alkohol, og den bransjen leverer en tjeneste som setter krav til at mennesker tar riktige valg i forhold til bruk/misbruk. Men bør fotball( og idrett ) la seg finansiere av spillbransjen?

Jeg er også tilhenger av den tyske modellen. Supporterne er en viktig maktfaktor i tysk fotball, f.eks. i forhold til billettpriser. Den ekstreme varianten er St. Pauli, hvor supporterne til og med er med på å bestemme hvilke firmaer som får være med å sponse og hvilket verdigrunnlag klubben skal ha( etikk er dermed noe som ikke bare er forbeholdt festtaler ). Jeg skulle ønske flere klubber tok etter dem.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

cron