Michael O’Neill

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Michael O’Neill

Innlegg Morten T. » 27 Jan 2021, 11:38

EspenE skrev:
Morten T. skrev:Hypotetisk sett, så kan det jo hende han klarer å formidle det, men at spillerne ikke alltid følger de instruksjonene som bli gitt?
De fleste trenere vil sannsynligvis etablere en kampplan før match, eller aller helst flere som tar høyde for flere ulike scenarior, som de mener vil gi et positivt resultat hvis spillerne følger planen(e). Om ikke til punkt og prikke, så i hvertfall tett opptil. Jeg vil anta at innerst inne så vil endel trenere tenke at de ville hatt suksess hvis spillerne i større grad hadde fulgt instruksjoner og kampplan, men svært få trenere velger likvel å ikke gå ut i offentligheten å kritisere spillere for feilvalgene. Trenere velger i all hovedsak å ta opp slike ting under fire øyne eller i plenum når siste match gjennomgås på video. Trenere flest er neppe de som oftest er å finne på diverse fora og øser ut eder og galle om løst og fast på internett, for å vinkle det på den måten. Derfor er det vanskelig for oss på sidelinja å avgjøre hvorvidt en trener faktisk er god til å instruere/være pedagogisk flink eller om vedkommende ikke er det.

Det har du forsåvidt mye rett i, men jeg har et par eksempler fra forrige kamp (som riktignok var mot en av de bedre motstanderne i ligaen). Det andre baklengsmålet kom etter at forsvarslinja IGJEN (de gjorde det ofte før måla også) sto altfor høyt når Watford vinner ballen (backene sto enda høyere enn stopperne). Jeg tviler på at alle 4 gjør hothead-feil samtidig gang på gang, så dette er enten dårlige instrukser eller planlagt fra MON.

Også målet vårt kom etter "uvanlig" god bevegelse fra våre spillere. For en gangs skyld kom det flere samtidige bevegelser i forskjellig retning (samtidig som to holdt på å gå etter ballen samtidig...) og timing, slik at Powell greide å stoppe ballen, snu seg og sende en lekker liten ball inn til Fletcher. Det er selvsagt mulig at det var gameplan for "2-0 down" og at de fikk beskjed om å storme fram og være kreative.

Nettopp derfor synes jeg det er interessant å se hva tidligere spillere uttaler. Disse er ofte ferdige med karrieren og har ingen verdens ting å tape, og når disse igjen, uavhengig av hverandre, nærmest unisont hyller O`Neill for hans taktiske egenskaper og evnen til såkalt "man management", ja så velger jeg å vektlegge det. For nok en gang: Han kan da umulig ha mistet disse evnene bare fordi han har valgt å flytte på seg til polysentriske Stoke-on-Trent?

Det er ganske stor forskjell på landslag og klubblag. En av våre favoritter er det aller beste eksempler på det - Drillo. På landslag er det enkle beskjeder og raske trekk som gjelder, mens på klubblag kan man øve inn intrikate trekk. Det er dette jeg mener med mangler taktisk. Det ser ikke ut som han frem til nå har evnet å lage sin "go'foten"-fotball.

Og så dette med tempo. Ja det er høyere i PL. Ikke mye, men høyere.

Her er jeg uenig. Tempoet er vanvittig mye høyere i PL, ihvertfall på enkelte lag. Leeds henger godt med, men de var i særklasse i CS ifjor. Derfor stikker jeg fingeren i været og sier 70%.

Jeg er forøvrig fortsatt uenig i at det første målet var straffe etter å ha sett reprisene. Jeg lurer på hva dere mener Bursik skulle ha gjort annerledes? Han redder, og i forlengelsen av redninga faller angriperen over ham. Skulle han ha redda, og så rulla unna (uten at jeg tror det ville vært fysisk mulig)? Han må jo få lov å redde? Dette blir sånn som handsreglene for min del - man forenkler reglene for å gjøre det enklere å dømme (med VAR), men samtidig fratar dommeren muligheten til skjønn for å se an spillets gang.

Petimeter-Morten rir igjen...Var det ikke Allen som lempet inn til Fletcher før han nettet? :geek:

Og så straffa: Ja, han redder det første skuddet. Så i forlengelsen av den redningen( som han ikke klarte å holde fast ) så forsøker både Bursik og Watford sin angriper å nå ballen. Ingen av de klarer det, men Bursik feller Watford sin angriper i forsøket. Det var sikkert ikke tilsiktet, snarere heller litt klønete og urutinert, men likefullt en ureglementert felling av motstanderen innenfor 16,5 meterfeltet. Handlingen fortjente ikke rødt kort da Watford sin spiller ikke var i klar scoringsposisjon da han ble lagt i bakken.

Jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise på feltet eller noe annet forsåvidt, gjør man det så kommer det alltid en fin liten bunch med Jantelovens trofaste forkjempere joggende og setter skapet ettertrykkelig på plass, MEN fra min tid som fotballdommer så hadde jeg( og jeg vet at andre hadde det også ) et slags dårlig skjult triks hva kommer til å vite( i etterkant ) at en avgjørelse var rett eller helt på viddene. Det trikset besto i å observere spillernes reaksjoner på en avgjørelse. Hvis f.eks. protestene var mange og heftige etter å f.eks. ha blåst for straffe, så var sjansen ganske stor for at man hadde feil. Det samme kan sies om når det f. eks. helt synkront kommer 8-10 armer opp i været for å markere at en motstanderspiller er i offside. Skjer det så er det overveiende sannsynlig at det faktisk er offside osv. osv.
I dette tilfellet, rundt Stoke sin straffe, så var( så vidt jeg husker ) reaksjonene ganske lunkne fra Stoke-spillerne. Heller ikke O`Neill spratt vel opp og ned på sidelinja og kommenterte straffen i etterkant, så vidt jeg vet. Jeg sier ikke at slike faktorer som nevnt foran nødvendigvis med 100% skråsikkerhet er med på å fortelle oss om det faktisk var en korrekt avgjørelse eller ei, men erfaringsmessig gir det allikevel en slags pekepinn.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Michael O’Neill

Innlegg EspenE » 27 Jan 2021, 11:41

Haha! Jommen har du rett.

Jeg hater straffer på "er på vei vekk fra mål", og det er vel derfor han ikke får rødt...
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Michael O’Neill

Innlegg Svein Nilsen » 27 Jan 2021, 13:00

EspenE skrev:Haha! Jommen har du rett.

Jeg hater straffer på "er på vei vekk fra mål", og det er vel derfor han ikke får rødt...


Jeg ser vel et "problem" her også; han spilte vel ballen nesten over dødlinja før Bursik felte han? Er det da straffe? Han var jo ikke i nærheten av å kunne score der! Og rødt kort er det selvfølgelig uansett ikke.

Som en kommentar til MON og taktikk, formasjon, laguttak osv. Jeg merker meg at han ved de nye signeringene tydelig viser at han ønsker stor fart i laget. Det er i så fall en helt ny retning for oss, som er mer kjent for litt sidrumpa gampefotball :D . Men jeg tror det er veien å gå, en fornuftig retningsendring av MON. In MON we trust.....litt til ;)
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Michael O’Neill

Innlegg Morten T. » 27 Jan 2021, 13:18

Svein Nilsen skrev:
Jeg ser vel et "problem" her også; han spilte vel ballen nesten over dødlinja før Bursik felte han? Er det da straffe? Han var jo ikke i nærheten av å kunne score der! Og rødt kort er det selvfølgelig uansett ikke.

Dessverre ja, det er straffe.
En( kanskje dårlig? ) paralell her kan være når en spiller holdes eller rives ned i feltet når en corner( eller dødball ) tas. Spilleren som rives ned, eller holdes, trenger ikke nødvendigvis å være i nærheten av ballen eller situasjonen som sådan, men det skal likevel blåses straffe.

Sånn sett kan man kanskje snu på det hele også? Hvorfor i all verden gikk Bursik inn i situasjonen hvis ballen var på vei over dødlinja eller ut i et "ufarlig" område av feltet? Kanskje fordi han handlet instinktivt, urutinert og med ungdommelig overmot?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Michael O’Neill

Innlegg EspenE » 28 Jan 2021, 09:36

Jada, det er straffe, selv om det svært sjelden blåses straffe på sammenlikningen din, Morten. Det er vel bare hvis forsvarer aktivt hindrer en som kunne ha kommet til avslutning det dømmes straffe på dytt/holding. Når jeg tenker på det har jeg aldri sett noen bli utvist på en holding, selv om man helt åpenbart hindrer en klar målsjanse... Dommere har en vanskelig jobb, men jeg mener fortsatt de er bedre skikket til å lese spillet og dømme ut fra det enn all verdens kameraer og slow-motionrepriser. Så får vi heller leve med en brøler eller tre i løpet av sesongen. Når alle lag er like misfornøyd, er vel fordelinga av tabber omtrent lik også.

Når det gjelder fart, er dette et veldig godt poeng i mine øyne. Det var jo fart MED BALL (og avslutningsegenskaper) vi mista foran da Campell måtte ut. Brown er ok rask han, men med ball? Næh... Da er selv McClean raskere :-D

Etter min mening er fart fortsatt bak smarte løp, posisjonering og samhandling i viktighet. Men, fart kan sees på som en slags "force multiplier" som kan gjøre løp enda farligere, eller dekke over for manglende posisjoneringsegenskaper bakover. Og fart med ball kan være helt nødvendig for å åpne et godt organisert forsvar. Dette har vi mangla siden Campbell blei skada. Det er også grunnen til at jeg syntes det var rart Verlinden aldri fikk sjansen (sånn, da skal jeg ikke dra fram han flere ganger :roll: ). Vi får håpe Alfie D. er det vi har mangla, selv om vi trenger en som faktisk kan avslutte også.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Michael O’Neill

Innlegg Morten T. » 28 Jan 2021, 14:03

EspenE skrev:Jada, det er straffe, selv om det svært sjelden blåses straffe på sammenlikningen din, Morten. Det er vel bare hvis forsvarer aktivt hindrer en som kunne ha kommet til avslutning det dømmes straffe på dytt/holding. Når jeg tenker på det har jeg aldri sett noen bli utvist på en holding, selv om man helt åpenbart hindrer en klar målsjanse... Dommere har en vanskelig jobb, men jeg mener fortsatt de er bedre skikket til å lese spillet og dømme ut fra det enn all verdens kameraer og slow-motionrepriser. Så får vi heller leve med en brøler eller tre i løpet av sesongen. Når alle lag er like misfornøyd, er vel fordelinga av tabber omtrent lik også.
Ja, det er en vanskelig jobb å dømme. Tror jeg kan telle på en finger alle de matchene jeg dømte og hvor samtlige aktører var fornøyd. En eller annen 3.- eller 4. divisjonsmatch i Hakadal eller Nittedal eller deromkring for plussminus 100 år siden, hvor alle kom bort å klappa på ryggen og ga ros. Det hjalp ganske sikkert at matchen endte 0-0 også. Min erfaring er at ved uavgjort så var det ikke like mye klaging og surving.
Men fotballdømming er gøy det. Du må( eller bør ) ha en viss fysisk form ( ikke legendariske Svein Inge Thime, da. Han hadde en grei tromme i front og kom av og til med en six-pack med øl som ble delt med spillerne etter match :P ) og man lærer seg å holde hodet kaldt i stressa situasjoner og med litt erfaring så lar man ikke dette med kjeft og følelsesutbrudd vektlegges stort heller. Det er liksom en del av gamet.

Jeg er litt ambivalent i forhold til VAR. Petimeter-Morten liker at ting er rett, men Rocke-Morten synes at det har sin sjarm at ikke alt er på stell heller. ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Michael O’Neill

Innlegg EspenE » 28 Jan 2021, 16:44

Akkurat VAR kan jo diskuteres i det vide og breie, men jeg synes det er for mye fokus på såkalt rettferdighet. Det er bare et kodeord for "millioner av pund er på spill".

Det beste med fotball er at mål er relativt sjeldne, men når de først kommer kan man bare juble vilt og hemningsløst! Verdens beste følelse!

VAR tar bort denne følelsen. Man kan aldri være sikker på om et mål blir stående før det har gått ett minutt (og VAR-bakrommet har fått sett reprisene og sagt fra til hoveddommer). Joda, mål kunne annuleres pga. offside eller noe annet, men det krevdes bare et kort blikk på dommer og linjedommer og så visste man. Dette ødelegger det viktigste for meg når jeg ser fotball - umiddelbarhet. Dette er nåtid, følelser i nuet! (Og selvsagt kontrollert tribalisme).

VAR gjør det også mindre morsomt å se fotball live. Det virker som det stort sett bare er folk som ser mest fotball på TV som liker VAR, ja og klubbene som akkurat denne gangen tjente latterlige masse penger på en mer eller mindre riktigere avgjørelse.

Jeg gidder ikke se PL-kamper lenger. Personlig har jeg aldri likt å se kamper mellom to lag jeg ikke har noe spesielt forhold til, eller to lag jeg egentlig hater (alle i topp6 i PL), men det er enda mer uinteressant når man ikke har umiddelbarheten.

Jeg tror faktisk min (topp)fotballinteresse kommer til å falle, kanskje helt bort, hvis VAR innføres i Championship (og Eliteserien). Da går jeg heller ned og ser det lokale laget spille 5.divkamp. Mer interessant det.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Michael O’Neill

Innlegg Morten T. » 28 Jan 2021, 20:50

EspenE skrev:Det beste med fotball er at mål er relativt sjeldne, men når de først kommer kan man bare juble vilt og hemningsløst! Verdens beste følelse!
Enig, og nettopp derfor mener jeg at hvis man skal like fotball så må man også lære seg å like, eller finne noe interessant med, de periodene hvor det ikke skjer stort og en del andre aspekter i løpet av en kamp. Eller man MÅ selvfølgelig ikke, men jeg tror man får mer igjen for det.
Det er enklere i f.eks. film eller annen «underholdningsindustri.» hvor de rett og slett bare klipper bort det som er kjedelig og uinteressant, som at folk går på dass, spiser en lang frokost eller sitter en time i bilkø. De som lager film fokuserer kun på det som vil bli oppfattet som underholdene eller interessant, litt som morgen-tv gjør når de viser ett minutts målkavalkade fra matchene kvelden før.

Idrett som vises i sanntid har jo ikke den forannevnte egenskapen. I fotball varer en kamp i 90 minutter pluss tillegg, men ballen er normalt sett bare i spill 60-65 minutter, i ekstreme tilfeller helt ned mot 45 minutter. Det betyr at det i løpet av en vanlig fotballmatch er en drøy periode hvor det skjer absolutt ingenting, men min mening er at jo før man lærer seg å like og akseptere det faktumet at fotball inneholder både dødtid og ørkesløs balltrilling( i tillegg til få mål ), jo mer vil man være i stand til å nyte spillet og sporten. Selv om den flinke forfatteren Nick Hornby skrev i den glimrende boka Fever Pitch: «Yes, yes, I know all the jokes. What else could I have expected at Highbury? But I went to Chelsea and to Tottenham and to Rangers, and saw the same thing: that the natural state of a football fan is bitter disappointment, no matter what the score.»
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Michael O’Neill

Innlegg Morten T. » 01 Feb 2021, 19:19

O’Neill fornøyd med stemning og karakter i garderoben og mener den er bedre nå enn da han overtok.:
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... ll-4953221

Men det er ikke nok! Du må levere nå!! Med en gang!!!
Detta «bygge stein-på-stein»-surret holder ikke i 2021 og er bare noe kjipe folk, som ikke forstår sjargongen på sosiale medier, prediker!

For svingende... :x 8-) :geek:
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Michael O’Neill

Innlegg EspenE » 01 Feb 2021, 22:09

Veit ikke helt hvem du sikter til her, Morten, men du er vel ikke en av dem som tror på Erna når hu sier at alt er mye bedre i landet nå enn da de tok over? ;-)
Hadde vært rart om MON gikk ut og sa at "stemninga er på bånn! Gutta ha'kke hatt mindre karakter siden Hughes blei sparka!" :lol:

Stein på stein er en klisje, og alle klisjeer er sanne på bånn. I noen tilfeller er det helt på sin plass, men hvis steinene ikke plasseres på rett sted, hva slags mur er det man bygger da? Ville vært rart om man bare skulle blåse i han som sa at "men hei! det er jo to svære høl midt i mellom her jo!".

Foreløpig går det framover i Stoke fra et bunnivå under Jones. Men på den annen side, han har jo greid å bygge noe veldig bra i Luton, over mange år, kanskje vi burde ha gitt ham en sesong til? Stein på stein, ikke sant?

Jeg var redd for en sesong midt på tabellen i år, men det er frustrerende at vi er der nå, etter den glitrende starten. Da er det lov å klage litt.

Forrige kamp fikk et ok utfall, tatt i betraktning det røde kortet. Men jeg stusser over at vi ikke kommer rasende ut av startblokka i full fart? Det tok jo et kvarter før vi våkna! Og jeg er ikke aleine om å mene at vi er for negativt satt opp. Og hvorfor Brown kommer inn istedet for Matondo når vi trenger kontringsfart, samtidig som Clarke blei tatt av for Cousins.

Hvis vi ikke får lov å synes at MON tar feil avgjørelser både titt og ofte (for det gjør han), blir det kjedelig å være fan. Det blir nesten litt livløst hvis vi etter hvert tap sa "jaja, det går nok bedre neste gang".Det er jo halve moroa å være besserwisser!

Du sa det jo selv her tidligere i tråden, siden mål er så sjeldne må man finne noe annet som er interessant. For noen er det defensiv organisering. For andre tekniske detaljer. For andre igjen knallharde tacklinger.

Og noen liker taktiske disposisjoner. Jeg tilhører den gruppa. Jeg elsker å diskutere om man burde kaste folk framover på banen, om alt burde vært en overgang (raske kontringer er det aller beste i fotball IMO, bortsett fra mål), om vi dekker forsvaret godt nok fra midten, om den manglende støtta fra den sentrale midtbanen framover gir oss for lite trøkk til å både score og at de tør kontre oss, og så videre og så videre. Jeg liker å stille spørsmål ved managerens valg. Det må han kunne tåle.

MON sitter trygt. Han får minst en hel sesong til, sannsynligvis 2 selv uten nevneverdige resultater. Vet du hvorfor? Fordi han står for en fotball som ikke koster så mye penger, og det er penger vi ikke har akkurat nå. Både fordi vi (heldigvis) ikke har en sjeik i ryggen, men også fordi FFP er rigga slik at ManU og Bayern og Real Madrid og Inter og PSG skal vinne. Helst hver gang.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 111 gjester