Remembrance Day

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Remembrance Day

Innlegg onside » 02 Nov 2019, 18:32

Poppe betyr valmue og valmue vaier veldig sørgmodig etter den 1. Verdenskrig. Derfor har Great Britain sammen med USA og Frankrike bestemt at vi skal huske de falne fra 1. Verdenskrig. 2, verdenskrig ble jo noe solskinnshistorie det heller, med to minutter stillhet og at vi skal bære en valmue på brystet. Valmuene er vel et symbol på det skjøre livet vi har som vaier i vinden i engene i Belgia. Dette kan sikkert Googles for enda bedre innsikt.

Mitt poeng er at vi har en spiller som ikke gidder bry seg om dette og som nekter å bære valmuen slik at de falne, sårede og permanent skadde ikke skal glemmes men at vi skal lære av historien og ikke la dette gjenta seg. Neida, han kjører si egen politiske agenda med boikott av å huske de historiske fakta.

Gjett hvem dette er....
Sist endret av onside den 12 Nov 2019, 23:46, endret 1 gang
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Remembrance Day

Innlegg Morten T. » 02 Nov 2019, 19:12

For han betyr det litt mer enn en markering av 1. Verdenskrig:
https://www.independent.co.uk/sport/foo ... 37391.html

La meg trekke en liten parallell, siden jeg selv har familie i den delen av Europa: Det KAN f.eks. være vanskelig for en person fra Tsjekkia å være med på å hylle at russerne var med på å frigi landet etter 2. Verdenskrig all den tid de samme russerne okkuperte det samme landet fra 1968. Det ville vært betimelig og forståelig å takke nei til en slik markering når man vet om all lidelsen russerne/sovjeterne forårsaket i denne delen av Europa i etterkrigsårene.

Jeg tror det har seg litt sånn for McClean også, men det kan selvfølgelig diskuteres om hans aksjonsform er rett.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Remembrance Day

Innlegg onside » 02 Nov 2019, 19:32

Ja, jeg kjenner faktisk ikke til den EGENTLIGE og UNDERLIGGENDE forklaringen til ham, og den kan være godt begunnet, men jeg blir rørt når jeg ser samtlige Aston Villa og Liverpool spiller er med på denne - ikke feiring, men respekt for de falne og sårede fra 1. verdenskrig. Derfor min STERK undring over hans misnøye....
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Remembrance Day

Innlegg gmel » 02 Nov 2019, 20:57

Morten T. skrev:For han betyr det litt mer enn en markering av 1. Verdenskrig:
https://www.independent.co.uk/sport/foo ... 37391.html

La meg trekke en liten parallell, siden jeg selv har familie i den delen av Europa: Det KAN f.eks. være vanskelig for en person fra Tsjekkia å være med på å hylle at russerne var med på å frigi landet etter 2. Verdenskrig all den tid de samme russerne okkuperte det samme landet fra 1968. Det ville vært betimelig og forståelig å takke nei til en slik markering når man vet om all lidelsen russerne/sovjeterne forårsaket i denne delen av Europa i etterkrigsårene.

Jeg tror det har seg litt sånn for McClean også, men det kan selvfølgelig diskuteres om hans aksjonsform er rett.


Uansett så er han en person som står for noe, og det koster! Det har jeg respekt for.
Brukerens avatar
gmel
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1503
Registrert: 27 Jan 2011, 20:39
Bosted: Fister

Re: Remembrance Day

Innlegg Morten T. » 02 Nov 2019, 21:36

gmel skrev:
Morten T. skrev:For han betyr det litt mer enn en markering av 1. Verdenskrig:
https://www.independent.co.uk/sport/foo ... 37391.html

La meg trekke en liten parallell, siden jeg selv har familie i den delen av Europa: Det KAN f.eks. være vanskelig for en person fra Tsjekkia å være med på å hylle at russerne var med på å frigi landet etter 2. Verdenskrig all den tid de samme russerne okkuperte det samme landet fra 1968. Det ville vært betimelig og forståelig å takke nei til en slik markering når man vet om all lidelsen russerne/sovjeterne forårsaket i denne delen av Europa i etterkrigsårene.

Jeg tror det har seg litt sånn for McClean også, men det kan selvfølgelig diskuteres om hans aksjonsform er rett.


Uansett så er han en person som står for noe, og det koster! Det har jeg respekt for.

Enig, gmel.
Som McClean selv sier så hadde det vært uproblematisk for han å bære en poppy hvis denne dagen hadde handlet kun om 1. Verdenskrig, det var jo også utganspunktet, men det har blitt noe mer av det.
Britene har gjort mye bra, men de har også vært imperialistiske og deltatt i krigføring over hele verden - og noe av dette kan det stilles spørsmålstegn ved og kanskje også kan det hevdes at den framferden har etterlatt seg sår som ikke vil gro så lett. Kanskje McClean har det slik - sett fra hans ståsted og med hans bakgrunn?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Remembrance Day

Innlegg onside » 02 Nov 2019, 21:54

Morten T. skrev:
gmel skrev:
Morten T. skrev:For han betyr det litt mer enn en markering av 1. Verdenskrig:
https://www.independent.co.uk/sport/foo ... 37391.html

La meg trekke en liten parallell, siden jeg selv har familie i den delen av Europa: Det KAN f.eks. være vanskelig for en person fra Tsjekkia å være med på å hylle at russerne var med på å frigi landet etter 2. Verdenskrig all den tid de samme russerne okkuperte det samme landet fra 1968. Det ville vært betimelig og forståelig å takke nei til en slik markering når man vet om all lidelsen russerne/sovjeterne forårsaket i denne delen av Europa i etterkrigsårene.

Jeg tror det har seg litt sånn for McClean også, men det kan selvfølgelig diskuteres om hans aksjonsform er rett.


Uansett så er han en person som står for noe, og det koster! Det har jeg respekt for.

Enig, gmel.
Som McClean selv sier så hadde det vært uproblematisk for han å bære en poppy hvis denne dagen hadde handlet kun om 1. Verdenskrig, det var jo også utganspunktet, men det har blitt noe mer av det.
Britene har gjort mye bra, men de har også vært imperialistiske og deltatt i krigføring over hele verden - og noe av dette kan det stilles spørsmålstegn ved og kanskje også kan det hevdes at den framferden har etterlatt seg sår som ikke vil gro så lett. Kanskje McClean har det slik - sett fra hans ståsted og med hans bakgrunn?

Jada, som jeg har skrevet før her så har han en litt broket oppvekst på grensen mellom Nord-Irland og Irland, født i Nord-Irland, men ønsket etterhvert å spille for Irland. Legger altså steinen til byrden i stede for å begrave IRA's kamp mot Britene. Skal ikke dra dette veldig mye lengre, men da vikingene la herjingene død, korstogene tok slutt ble alt bra? Kanskje. Men nazismens lever i beste velgående, og IS har stadig nye spirer. Britene er relativt tolerange og ser vel ikke å en poppy-løs venstreving i Championship som noe å bry seg om. Om han står noe noe er vel ganske så uinteressant så lenge han ikke levere på banen. Jeg setter mer pris på det han bedriver utenom banen i for av støtte til hjemløse og pleietrengende.
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Remembrance Day

Innlegg Morten T. » 02 Nov 2019, 22:44

onside skrev:
Morten T. skrev:
gmel skrev:
Uansett så er han en person som står for noe, og det koster! Det har jeg respekt for.

Enig, gmel.
Som McClean selv sier så hadde det vært uproblematisk for han å bære en poppy hvis denne dagen hadde handlet kun om 1. Verdenskrig, det var jo også utganspunktet, men det har blitt noe mer av det.
Britene har gjort mye bra, men de har også vært imperialistiske og deltatt i krigføring over hele verden - og noe av dette kan det stilles spørsmålstegn ved og kanskje også kan det hevdes at den framferden har etterlatt seg sår som ikke vil gro så lett. Kanskje McClean har det slik - sett fra hans ståsted og med hans bakgrunn?

Jada, som jeg har skrevet før her så har han en litt broket oppvekst på grensen mellom Nord-Irland og Irland, født i Nord-Irland, men ønsket etterhvert å spille for Irland. Legger altså steinen til byrden i stede for å begrave IRA's kamp mot Britene. Skal ikke dra dette veldig mye lengre, men da vikingene la herjingene død, korstogene tok slutt ble alt bra? Kanskje. Men nazismens lever i beste velgående, og IS har stadig nye spirer. Britene er relativt tolerange og ser vel ikke å en poppy-løs venstreving i Championship som noe å bry seg om. Om han står noe noe er vel ganske så uinteressant så lenge han ikke levere på banen. Jeg setter mer pris på det han bedriver utenom banen i for av støtte til hjemløse og pleietrengende.

Britene er gjennomgående tolerante og har et interessant styresett( de har f.eks. ikke grunnlov ), men de mest tolerante folka finner du neppe på fotballmatcher og McClean har blitt utsatt for ganske mye hets i årenes løp:
https://www.balls.ie/football/james-mcc ... rds-411461
Jeg synes det er bra han sier sin mening i slike betente saker. Det krever guts og flere fotballspillere kunne med fordel ha brukt plattformen de innehar til å oftere uttale seg i verdibaserte spørsmål.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Remembrance Day

Innlegg Svein Nilsen » 03 Nov 2019, 11:38

James McClean er født i Derry i Nord-Irland og det var vel her (Londonderry) den såkalte Bloody Sunday fant sted i 1972 hvor 13 katolske demonstranter ble skutt og drept av britiske soldater. McClean har derfor etter mitt skjønn full rett til å nekte å feire britiske soldater, selvfølgelig! Jeg tror McClean er større utenfor banen enn på banen!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Remembrance Day

Innlegg onside » 03 Nov 2019, 20:15

Svein Nilsen skrev:James McClean er født i Derry i Nord-Irland og det var vel her (Londonderry) den såkalte Bloody Sunday fant sted i 1972 hvor 13 katolske demonstranter ble skutt og drept av britiske soldater. McClean har derfor etter mitt skjønn full rett til å nekte å feire britiske soldater, selvfølgelig! Jeg tror McClean er større utenfor banen enn på banen!

Hvor gammel var McClean i 1972? Hva skal/bør vi legge bak oss? United we stand? Not. og Svein, dette handler ikke om å FEIRE Britiske soldater. Les deg opp.

Jeg tror han er like liten utenfor banen som på.
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Remembrance Day

Innlegg Morten T. » 03 Nov 2019, 20:43

onside skrev:
Svein Nilsen skrev:James McClean er født i Derry i Nord-Irland og det var vel her (Londonderry) den såkalte Bloody Sunday fant sted i 1972 hvor 13 katolske demonstranter ble skutt og drept av britiske soldater. McClean har derfor etter mitt skjønn full rett til å nekte å feire britiske soldater, selvfølgelig! Jeg tror McClean er større utenfor banen enn på banen!

Hvor gammel var McClean i 1972? Hva skal/bør vi legge bak oss? United we stand? Not. og Svein, dette handler ikke om å FEIRE Britiske soldater. Les deg opp.

Jeg tror han er like liten utenfor banen som på.

Apropos «å legge noe bak seg», hvorfor da så viktig å markere 1. Verdenskrig som ble avsluttet for snart 101 år siden?

Og ja, det stemmer at Bloody Sunday foregikk i 1972, men det var jo på langt nær over med det. Den såkalte «Good Friday»-avtalen ble jo først vedtatt i 1998, men fortsatt er Nord-Irland ganske skjørt, noe som f.eks. har kommet til syne under de pågående Brexit-forhandlingene. I Nord-Irland har de f.eks. et parlament, men det er nesten ikke i bruk og svekker dermed demokratiet i landet. Mange beslutninger som vedrører nord-Irene blir tatt i London eller Brüssel. Nord-Irene var nemlig ikke tilhenger av Brexit( spesielt de som ikke er unionister ) fordi EU-medlemskap har gitt landet mange støtteordninger og hjelp til fredsprosessen( ikke ulikt den hjelpen EU har gitt til f.eks. å forene Tyskland og å bidra til prosessen på Kypros ). Som en konsekvens av det så vokser igjen siden som vil forenes med Irland igjen. Det igjen kan fort medføre uro og voldshandlinger, det er en skjør sak hvor det jo i Belfast finnes murer den dag i dag for å holde katolikker og protestanter adskilt.

McClean har vokst opp med dette og jeg har forståelse for at dette ikke nødvendigvis er lett å legge bak seg. Derfor er også aksjonsformen hans helt legitim. Han bruker ikke vold for å fremme sitt syn, kun boikott og ord, og det er helt greit og den beste måten å markere på.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester

cron