Remembrance Day

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Remembrance Day

Innlegg onside » 03 Nov 2019, 20:53

Skal være enig i at det er mye selvmotsigelser i både det å legge det bak seg - det opprinnelige med å gi en støtte til de sårede og falne soldatene fra 1. verdenskrig. Så velger han altså så mange kontroverser som blant annet å kjøre sin egen "fredelige" demonstasjon og krydre det med pengegaver til fattige på hjemplassen. Jaja, han gjør da noe bra, jeg syns han kunne gjort mer ved å gravlegge noe av dette hatet. Tror ikke jeg skal si så mye mer enn det i denne saken. Den godeste McCelan sitter vel midt oppi den og får tåle støyten - hvis det er noe støyt, fordi det ser jo ikke ut til at det påvirker ham nevneverdig.
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Remembrance Day

Innlegg Svein Nilsen » 04 Nov 2019, 17:17

onside skrev:
Svein Nilsen skrev:James McClean er født i Derry i Nord-Irland og det var vel her (Londonderry) den såkalte Bloody Sunday fant sted i 1972 hvor 13 katolske demonstranter ble skutt og drept av britiske soldater. McClean har derfor etter mitt skjønn full rett til å nekte å feire britiske soldater, selvfølgelig! Jeg tror McClean er større utenfor banen enn på banen!

Hvor gammel var McClean i 1972? Hva skal/bør vi legge bak oss? United we stand? Not. og Svein, dette handler ikke om å FEIRE Britiske soldater. Les deg opp.

Jeg tror han er like liten utenfor banen som på.


Sorry, "feire" er feil ordvalg. Jeg vet det er en minnedag for falne i krig, men det er vel historisk sett en militær tradisjon. At en del nord-irer har et anstrengt forhold til britiske soldater er vel mer enn historisk. Dessverre skyldes de fleste kriger og elendigheter at mennesker IKKE kan legge ting bak seg...…..Dette gjelder også i fotballhistorien! Jeg har i utgangspunktet ikke så veldig mye til overs for James McClean. Han har hatt ufattelig flaks, tjent og tjener så mye penger på å prestere så dårlig på fotballbanen, det er vel som å vinne toppremien i Eurojackpot. At han tar et standpunkt i denne spesifikke saken, til tross for alt og alle han da får mot seg (og familien) viser jo at han har baller - og det står det respekt av.
At han bruker noen vekslepenger på hjemløse er jo fint, men ikke imponerende. For meg er det ufattelig at ikke flere (styrtrike) fotballspillere gir mer tilbake til de som er grunnen til at de kan velte seg i luksus, nemlig supporterne. F.eks. kunne alle Stoke spillere kjøpt 100 sesongkort hver og delt ut til supportere......
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Remembrance Day

Innlegg Morten T. » 04 Nov 2019, 18:05

Svein Nilsen skrev:
onside skrev:
Svein Nilsen skrev:James McClean er født i Derry i Nord-Irland og det var vel her (Londonderry) den såkalte Bloody Sunday fant sted i 1972 hvor 13 katolske demonstranter ble skutt og drept av britiske soldater. McClean har derfor etter mitt skjønn full rett til å nekte å feire britiske soldater, selvfølgelig! Jeg tror McClean er større utenfor banen enn på banen!

Hvor gammel var McClean i 1972? Hva skal/bør vi legge bak oss? United we stand? Not. og Svein, dette handler ikke om å FEIRE Britiske soldater. Les deg opp.

Jeg tror han er like liten utenfor banen som på.


Sorry, "feire" er feil ordvalg. Jeg vet det er en minnedag for falne i krig, men det er vel historisk sett en militær tradisjon. At en del nord-irer har et anstrengt forhold til britiske soldater er vel mer enn historisk. Dessverre skyldes de fleste kriger og elendigheter at mennesker IKKE kan legge ting bak seg...…..Dette gjelder også i fotballhistorien! Jeg har i utgangspunktet ikke så veldig mye til overs for James McClean. Han har hatt ufattelig flaks, tjent og tjener så mye penger på å prestere så dårlig på fotballbanen, det er vel som å vinne toppremien i Eurojackpot. At han tar et standpunkt i denne spesifikke saken, til tross for alt og alle han da får mot seg (og familien) viser jo at han har baller - og det står det respekt av.
At han bruker noen vekslepenger på hjemløse er jo fint, men ikke imponerende. For meg er det ufattelig at ikke flere (styrtrike) fotballspillere gir mer tilbake til de som er grunnen til at de kan velte seg i luksus, nemlig supporterne. F.eks. kunne alle Stoke spillere kjøpt 100 sesongkort hver og delt ut til supportere......
Enig Svein.
For meg er det absurd og perverst at en fotballspiller o.l. tjener gigantisk mye mer enn en bussjåfør, slakter, sykepleier, lærer, lege, tømrer eller sjømann. Min løsning for å bøte på de skjevhetene som markedet skaper er rett og slett å skattlegge disse folka mye hardere slik at noen av skjevhetene og urettferdigheten kan rettes opp. Alle skal ikke tjene helt likt, det går ikke og skaper et svart marked, men de mest velfungerende nasjonene på kloden er de med minst forskjeller.
Fotballspillere er ekstremt privilegerte. De tjener gode penger på noe som strengt tatt ikke er et yrke, snarere en hobby, og de bør derfor bidra mer, som du helt riktig skriver, i forhold til supporterne som så definitivt har bidratt til rikdommen.

Ellers enig i forhold til McClean. Han har sine personlige grunner for å markere motstand og det er helt greit.
En spiller som Shaqiri gjorde jo også en handling i forrige VM:
https://www.vg.no/sport/fotball/i/WLAkV ... isk-symbol
Smart? Nei, kanskje ikke, men forståelig ut i fra deres bakgrunn og det de har opplevd. Vi snakker liksom ikke om folk som kommer fra Norge her hvor man har «stridssaker» som bompenger, gratis skolemat og retten til ammepauser på jobb. Dette er folk og familier som har opplevd krig, vold, undertrykkelse og generell faenskap på nært hold. Det er bakteppet til folk som McClean og Shaqiri m.fl.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Remembrance Day

Innlegg Morten T. » 07 Nov 2019, 11:37

Dette summerer ganske greit opp saken rundt McClean og hans standpunkt rundt dette med å velge å ikke bære en såkalt "poppy":
https://unherd.com/thepost/we-should-de ... r-a-poppy/

For meg er dette spesielt interessant( og etter mitt syn helt riktig ) også i en større debatt rundt meningsbrytning og debatt:
"So we should lay off McClean, as we should anyone else who chooses not to wear a poppy, or to don a white poppy rather than a red one. There is, in these days of group-think, echo chambers and ‘safe spaces’, far too much demand for rigid conformity in thought, word and deed, so we should respect those who have the guts to stand apart on a genuine point of principle, particularly when they know their stance is certain to invite opprobrium."
Spesielt dette med gruppetenkning og ekkokamre interesserer meg. Historien viser oss at en apatisk og ukritisk tilnærming til nesten alt hva et imaginært "flertall"( eller det noen ustanselig snakker om som "folkelig") måtte mene kan få fatale konsekvenser. Bedre å utvise respekt til de som evner å "tenke sjæl" og stå for noe, selv om det bryter med det almuen måtte mene.
Men McClean er faktisk ikke helt alene. Heller ikke Nemanja Matic vil bære en poppy og grunngir det med at NATO bombet Serbia for rundt 20 år siden.
Begge disse gutta har vokst opp med disse hendelsene tett på, så jeg har ingen problemer med å forstå deres standpunkt.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Remembrance Day

Innlegg Morten T. » 12 Nov 2019, 12:19

Mange sinna folk der ute og som vanlig fikk McClean sin dose i forhold til dette med poppy og de greiene der.:
https://www.dailymail.co.uk/sport/sport ... _share-top
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Remembrance Day

Innlegg Morten T. » 10 Jan 2020, 17:33

McClean er en omdiskutert fyr. Som spiller er det mange som har synspunkter om mannens kvaliteter og det er selvfølgelig helt greit, men også om det politiske standpunktet han har( spesielt rundt Nord-Irland konflikten ). Dette har ført til massiv hets i årevis. Ja, hets, ikke debatt eller diskusjon, men hets og rasisme.
Det å være fotballsupporter er en veldig gøy greie, men mine flaueste øyeblikk som supporter har jeg hatt når jeg har stått på tribunen og hørt neandertalere og genskadde amøber med magert ordforråd ta ut sin egen miserable tilværelse på andre, enten hetsen dreier seg om rase, kjønn, utseende eller legning. Det er det komplette lavmål og disse kreaturene burde i 2020 ha blitt bannlyst fra fotballkamper og heller tvangssendt til en skole med kadaverdisiplin hvor de kunne startet utdanningsløpet helt forfra igjen, nærmere bestemt på en førskole for 5-åringer.
Vel, klubben går i hvertfall nå ut offentlig og støtter McClean. Det er bra og er nok et bevis på at fotballen KAN ha en rolle å spille i samfunnet utover 4-4-2, tre poeng og millionlønninger.:
https://www.stokecityfc.com/news/2020/j ... s-McClean/
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

cron