Nathan Collins...

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Nathan Collins...

Innlegg Torstein Norevik » 22 Okt 2020, 19:39

Stoke vant frem med sin klage over det røde kortet Collins fikk mot Barnsley, og den varslede karantenen blir det derfor ingenting av.

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... rd-4632424

Det er jo bra, men samtidig betyr det at dommerfeil gjorde at vi måtte spille en halv time med en mann mindre på banen.
Slik kampen utviklet seg tror jeg ganske sikkert at det kostet oss to poeng :(
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Nathan Collins...

Innlegg Morten T. » 23 Okt 2020, 10:50

Torstein Norevik skrev:Stoke vant frem med sin klage over det røde kortet Collins fikk mot Barnsley, og den varslede karantenen blir det derfor ingenting av.

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... rd-4632424

Det er jo bra, men samtidig betyr det at dommerfeil gjorde at vi måtte spille en halv time med en mann mindre på banen.
Slik kampen utviklet seg tror jeg ganske sikkert at det kostet oss to poeng :(

Dette er vel egentlig nok et eksempel på det Drillo har vært mye inne på i årenes løp?: "Flaks er undervurdert i fotball".
Herunder ligger en faktor man ikke har mulighet til å styre uansett hvor hardt man trener eller hvor god taktikken er, nærmere bestemt en dommer sine avgjørelser. Det er selvfølgelig det reneste vås og en ekstremt seiglivet myte at noen lag berøres mer av slike feil enn andre lag og det merkelige regnestykket 1 feil + 1 feil = 0 feil brukes relativt ofte for å "rettferdiggjøre" at slike dommerfeil går i eget lags favør, men her kommer kortidshukommelsen inn igjen og over tid så er sannheten at slike ting jevner seg ut.

Det man kan gjøre for å minimere påvirkningen av slike dommerfeil er å trene så hardt, ha en så god taktikk og spille så godt at den faktoren ikke vil få så ofte betydning for resultat, men å fjerne faktoren helt er nærmest umulig med mindre vi fjerner dommere på banen helt og innfører VAR i absolutt alle situasjoner. Det igjen ville sannsynligvis ha ført til at en kamp ville ha tatt 5-6 timer å avvikle. :mrgreen:

Det er irriterende med slike dommerfeil, spesielt de som er matchavgjørende, men kanskje også litt av sjarmen - på godt og vondt?

Da jeg dømte fotball sjøl, så hadde sensorene som fulgte kampene et poengsystem fra 1 til 10 som de benyttet. 10 var nærmest umulig å oppnå, 9 likeså. 8 og 7 var meget bra og 6 poeng ok. Jeg havna relativt ofte på 7, noen ganger på 8, men hvis jeg gjorde en matchavgjørende feil( f.eks. blåste feil straffe ) så ble jeg automatisk trukket 3 poeng og kunne dermed havne helt nede på 4 poeng. Noe som nærmest var å betrakte som totalslakt. Pointet er at dommerne også blir vurdert og feilene de gjør får også konsekvenser for dem, men systemet var i hvertfall slik at faren for poengtrekk gjorde at man skjerpet seg og høyst sannsynlig gjorde færre feil enn hvis man ikke hadde hatt noen krav i det hele tatt.
Det å dømme er en vanskelig og tøff jobb, som krever at man er i god fysisk og psykisk form, men som alle andre aktører på en fotballbane så gjør de feil, selv om( hvis man summerer opp etter en kamp ) dommerne vanligvis er de som gjør minst feil blant alle som deltar i kampen.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Nathan Collins...

Innlegg Torstein Norevik » 23 Okt 2020, 12:27

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:Stoke vant frem med sin klage over det røde kortet Collins fikk mot Barnsley, og den varslede karantenen blir det derfor ingenting av.

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... rd-4632424

Det er jo bra, men samtidig betyr det at dommerfeil gjorde at vi måtte spille en halv time med en mann mindre på banen.
Slik kampen utviklet seg tror jeg ganske sikkert at det kostet oss to poeng :(

Dette er vel egentlig nok et eksempel på det Drillo har vært mye inne på i årenes løp?: "Flaks er undervurdert i fotball".
Herunder ligger en faktor man ikke har mulighet til å styre uansett hvor hardt man trener eller hvor god taktikken er, nærmere bestemt en dommer sine avgjørelser. Det er selvfølgelig det reneste vås og en ekstremt seiglivet myte at noen lag berøres mer av slike feil enn andre lag og det merkelige regnestykket 1 feil + 1 feil = 0 feil brukes relativt ofte for å "rettferdiggjøre" at slike dommerfeil går i eget lags favør, men her kommer kortidshukommelsen inn igjen og over tid så er sannheten at slike ting jevner seg ut.

Det man kan gjøre for å minimere påvirkningen av slike dommerfeil er å trene så hardt, ha en så god taktikk og spille så godt at den faktoren ikke vil få så ofte betydning for resultat, men å fjerne faktoren helt er nærmest umulig med mindre vi fjerner dommere på banen helt og innfører VAR i absolutt alle situasjoner. Det igjen ville sannsynligvis ha ført til at en kamp ville ha tatt 5-6 timer å avvikle. :mrgreen:

Det er irriterende med slike dommerfeil, spesielt de som er matchavgjørende, men kanskje også litt av sjarmen - på godt og vondt?

Da jeg dømte fotball sjøl, så hadde sensorene som fulgte kampene et poengsystem fra 1 til 10 som de benyttet. 10 var nærmest umulig å oppnå, 9 likeså. 8 og 7 var meget bra og 6 poeng ok. Jeg havna relativt ofte på 7, noen ganger på 8, men hvis jeg gjorde en matchavgjørende feil( f.eks. blåste feil straffe ) så ble jeg automatisk trukket 3 poeng og kunne dermed havne helt nede på 4 poeng. Noe som nærmest var å betrakte som totalslakt. Pointet er at dommerne også blir vurdert og feilene de gjør får også konsekvenser for dem, men systemet var i hvertfall slik at faren for poengtrekk gjorde at man skjerpet seg og høyst sannsynlig gjorde færre feil enn hvis man ikke hadde hatt noen krav i det hele tatt.
Det å dømme er en vanskelig og tøff jobb, som krever at man er i god fysisk og psykisk form, men som alle andre aktører på en fotballbane så gjør de feil, selv om( hvis man summerer opp etter en kamp ) dommerne vanligvis er de som gjør minst feil blant alle som deltar i kampen.

Gode poenger her, Morten :) Jeg har aldri dømt selv, og tror heller ikke jeg hadde fikset det særlig bra. Men jeg ser klart for meg at det å være fotballdommer slett ikke er noen enkel jobb. Det kan kanskje - når vi gremmer oss som mest over uriktige avgjørelser - være grunn til å minne seg selv om at det vi sitter og ser igjen og igjen - gjerne i sakte kino og fra alle mulige vinkler - har dommeren (før VAR) bare èn mulighet til å få med seg - og vurdere - før avgjørelsen må tas. Det vil være en helt umulig oppgave å få med seg alt, og vurdere alt riktig, og en fotballverden der dommerne vurderer alle situasjoner riktig - og bare tar riktige avgjørelser - fremstår som helt utopisk. Så er det vel likevel slik at det også blant dommerne er kvalitetsforskjeller, der noen er flinkere enn andre.

Forøvrig er jeg helt med deg enig i at dommerfeilene - som kan være fryktelig irriterende - også har sin sjarm, fordi de danner grunnlag for diskusjoner og engasjement rundt kampen og kampsituasjoner som man ellers ikke ville ha ha fått. Jeg tror det er sunt og viktig med slikt engasjement, som jeg tror bidrar til å skape og opprettholde interessen rundt fotballen. Man kan si mye om VAR - og her er det gode argumenter både for og imot - men jeg synest vel personlig at VAR i noen tilfeller brukes på grensen til det absurde, når man omtrent står med målebånd for å se om spilleren er 1 cm offside eller ikke - for å sette det litt på spissen.

Men selvsagt, åpenbare dommerfeil er frustrerende når de går mot eget lag. Så har vel vi supportere kanskje en tendens til å se litt mer romslig på det - og rettferdiggjøre det - de gangene disse avgjørelsene går i favør av eget lag... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Forrige

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

cron