Jimmy Greenhoff

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Jimmy Greenhoff

Innlegg Morten T. » 12 Aug 2019, 09:06

Jimmy Greenhoff, en av legendene fra 70-tallet, ble dårlig i forkant av gårsdagens kamp mellom Manchester United og Chelsea og kjørt til sykehus.
Det står ikke her eksakt hva som har skjedd, men håper alt går bra.:
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... y-16738820

Har selv truffet Greenhoff noen ganger. En utrolig hyggelig, ydmyk og morsom fyr som har den relativt sjeldne, men ekstremt flotte, evnen å by på seg selv. Rett og slett muntrasjondrådet i gruppa.

God Bedring.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg Håkon Steine » 12 Aug 2019, 15:44

Alan Hudson la ut dette for en time siden: " Former team mate Jimmy Greenhoff was taken ill yesterday at Old Trafford...... The Guvnor spoke to Jimmy earlier and he's on the road to recovery......... all the best Jimmy "
Brukerens avatar
Håkon Steine
Stokie
 
Innlegg: 8
Registrert: 15 Des 2018, 17:48

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg Svein Nilsen » 12 Aug 2019, 16:12

God bedring Jimmy!
En av grunnene til at jeg ble Stoke supporter for nærmere 50 år siden. Har også vært så heldig å møte han ved noen anledninger, en skikkelig hedersmann!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg onside » 12 Aug 2019, 17:16

Svein Nilsen skrev:God bedring Jimmy!
En av grunnene til at jeg ble Stoke supporter for nærmere 50 år siden. Har også vært så heldig å møte han ved noen anledninger, en skikkelig hedersmann!

Han er vel ene og alene også grunnen til at jeg ble til de grader imponert. Tror det var mot Birmingham, han scoret vel to eller tre mål, så kjørte han hode eller rettere sagt nesa i stanga og den brakk. Tror du den gutten la seg ned og viftet med armene? NOT. Han kom seg opp ved egen hjelp, hold denne ene hånda over nesa og den andre armen i været, for å indikere at noe var galt, så ruslet han rolig og avbalansert av banen, mens blodet strømmet. Tror dette var i 1973-74 sesongen. Jeg satt der med store øyne....... Siden det har det bare vært Stoke for meg :)

So, what they say over the North sea, God bless You, Jimmy!
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg Svein Nilsen » 12 Aug 2019, 23:27

onside skrev:
Svein Nilsen skrev:God bedring Jimmy!
En av grunnene til at jeg ble Stoke supporter for nærmere 50 år siden. Har også vært så heldig å møte han ved noen anledninger, en skikkelig hedersmann!

Han er vel ene og alene også grunnen til at jeg ble til de grader imponert. Tror det var mot Birmingham, han scoret vel to eller tre mål, så kjørte han hode eller rettere sagt nesa i stanga og den brakk. Tror du den gutten la seg ned og viftet med armene? NOT. Han kom seg opp ved egen hjelp, hold denne ene hånda over nesa og den andre armen i været, for å indikere at noe var galt, så ruslet han rolig og avbalansert av banen, mens blodet strømmet. Tror dette var i 1973-74 sesongen. Jeg satt der med store øyne....... Siden det har det bare vært Stoke for meg :)

So, what they say over the North sea, God bless You, Jimmy!


Til tross for at jeg husker usedvanlig dårlig i livet ellers, husker knapt hva jeg gjorde sist uke . så husker jeg tippekampen Birmingham-Stoke 0-3 tidlig på 70-tallet. 2 flotte mål av Jimmy G. :D
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg Svein Nilsen » 12 Aug 2019, 23:37

Sjekket litt mer om kampen Birmingham-Stoke (husker jo ikke alt!)
Greenhoff scoret med en super volley etter 14 minutter, så scoret Ian Moores sitt første senior mål etter 29 minutter etter å ha blitt spilt igjennom av Alan Hudson før Greenhoff headet inn 3-0 på St. Andrews etter 36 minutter etter en duell med Joe Gallagher som resulterte i en brukket nese. Etter denne kampen og den forrige (1-0 hjemme mot Leicester) ledet Stoke toppserien for første gang på 37 år. Det gikk fort over da vi gikk på 3 tap på rappen og endte til slutt på 10 plass.
Dette var 7. desember 1974, har vi ledet ligaen siden? Hvis ikke betyr det at vi har ledet ligaen i 2 uker på 82 år...…..ja-ja Gloryhunters er vi ikke :D
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg Torstein Norevik » 13 Aug 2019, 00:33

Svein Nilsen skrev:Sjekket litt mer om kampen Birmingham-Stoke (husker jo ikke alt!)
Greenhoff scoret med en super volley etter 14 minutter, så scoret Ian Moores sitt første senior mål etter 29 minutter etter å ha blitt spilt igjennom av Alan Hudson før Greenhoff headet inn 3-0 på St. Andrews etter 36 minutter etter en duell med Joe Gallagher som resulterte i en brukket nese. Etter denne kampen og den forrige (1-0 hjemme mot Leicester) ledet Stoke toppserien for første gang på 37 år. Det gikk fort over da vi gikk på 3 tap på rappen og endte til slutt på 10 plass.
Dette var 7. desember 1974, har vi ledet ligaen siden? Hvis ikke betyr det at vi har ledet ligaen i 2 uker på 82 år...…..ja-ja Gloryhunters er vi ikke :D

Dette er faktisk en av de Stoke-kampene fra 70-tallet også jeg husker best. Ikke detaljene, men jeg husker at vi vant 3-0, at Greenhoff scoret to mål, og at det ene var på en flott volley. Husker også at han brakk nesa i den kampen. Så mye mer detaljer husker jeg ikke, men det er likevel en av de kampene som hadde noen øyeblikk som man ikke glemmer, selv snart 50 år etter. ;)

En annen kamp som har brent seg inn i minnet er en tippekamp der Stoke slo QPR 4-1, etter å ha ligget under 0-1 til pause. Husker ikke detaljene, men av en eller annen grunn husker jeg at Mick Leach scoret for QPR før pause, før vi snudde det hele i andre omgang. Lurer på om ikke John Ritchie scoret i den kampen, som trolig var rundt 1973-74. Det var nok den oppsiktsvekkende snuoperasjonen som gjør at jeg fortsatt husker den ;)

Husker faktisk disse kampene bedre enn den legendariske kampen der vi stoppet Leeds´seiersrekke, og snudde 0-2 til 3-2. Selv om også det var en snuoperasjon... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg JonC » 13 Aug 2019, 10:44

Torstein Norevik skrev:
Svein Nilsen skrev:Sjekket litt mer om kampen Birmingham-Stoke (husker jo ikke alt!)
Greenhoff scoret med en super volley etter 14 minutter, så scoret Ian Moores sitt første senior mål etter 29 minutter etter å ha blitt spilt igjennom av Alan Hudson før Greenhoff headet inn 3-0 på St. Andrews etter 36 minutter etter en duell med Joe Gallagher som resulterte i en brukket nese. Etter denne kampen og den forrige (1-0 hjemme mot Leicester) ledet Stoke toppserien for første gang på 37 år. Det gikk fort over da vi gikk på 3 tap på rappen og endte til slutt på 10 plass.
Dette var 7. desember 1974, har vi ledet ligaen siden? Hvis ikke betyr det at vi har ledet ligaen i 2 uker på 82 år...…..ja-ja Gloryhunters er vi ikke :D

Dette er faktisk en av de Stoke-kampene fra 70-tallet også jeg husker best. Ikke detaljene, men jeg husker at vi vant 3-0, at Greenhoff scoret to mål, og at det ene var på en flott volley. Husker også at han brakk nesa i den kampen. Så mye mer detaljer husker jeg ikke, men det er likevel en av de kampene som hadde noen øyeblikk som man ikke glemmer, selv snart 50 år etter. ;)

En annen kamp som har brent seg inn i minnet er en tippekamp der Stoke slo QPR 4-1, etter å ha ligget under 0-1 til pause. Husker ikke detaljene, men av en eller annen grunn husker jeg at Mick Leach scoret for QPR før pause, før vi snudde det hele i andre omgang. Lurer på om ikke John Ritchie scoret i den kampen, som trolig var rundt 1973-74. Det var nok den oppsiktsvekkende snuoperasjonen som gjør at jeg fortsatt husker den ;)

Husker faktisk disse kampene bedre enn den legendariske kampen der vi stoppet Leeds´seiersrekke, og snudde 0-2 til 3-2. Selv om også det var en snuoperasjon... ;)

Kampen mot QPR "husker" jeg. Den dagen, i romjulen 1973 (29.des), ble jeg Stokesupporter. Min storebror var sistevelger og ble QPR-fan. John Mahoney, Mike Pejic, John Ritchie og selvfølgelig Jimmy Greenhoff scoret de 4. Mike Leach, som nevnt, gav R's ledelse til pause. Forøvrig var dette den eneste tippekampen med Stoke denne sesongen ( se fakta under) utenom den kjente kampen mot Leeds i feb 74. Var det ikke sånn på denne tiden at vi måtte leve i spenning tett opptil avspark før vi fikk vite hvilken kamp som ble sendt?
Fakta:
http://www.sportforalle.no/1973-74.html
Don’t plan to succeed, Work to succeed.
Brukerens avatar
JonC
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 4559
Registrert: 06 Aug 2010, 21:54
Bosted: Indre Arna

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg Morten T. » 13 Aug 2019, 11:34

JonC skrev: Var det ikke sånn på denne tiden at vi måtte leve i spenning tett opptil avspark før vi fikk vite hvilken kamp som ble sendt?

Jo, det stemmer. Noen ganger, så vidt jeg husker, ble vel hvilken kamp som skulle sendes annonsert den dagen tippelappen senest måtte leveres( både Lillebjørn Nilsen og jeg mener at det var på onsdager ).
Det var jo også langt flere avlysninger den gangen og dermed ble det sendt alternative kamper eller i værste fall ingen kamp i det hele tatt. Husker f.eks. at NRK dytta inn en real knokkelkamp fra et gjørmehøl i Mansfield en gang hvor de fleste spillerne hadde viltgroende skjegg, knekte nesebein og nedrulla sokker. Et realt stykke fotball m.a.o. :)
Statskanalen NRK klarte å få mange nordmenn til å bli supportere av mange forskjellige klubber, gjennom å vise et bredt spekter. Den oppgaven har ikke Manchester United / Liverpool - TV, unnskyld "TV2" heter det visst, klart å videreføre.

Mye bra og artig trivia her:
https://www.nrk.no/sport/fotball/nrks-t ... -1.6846096
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Jimmy Greenhoff

Innlegg Morten T. » 13 Aug 2019, 12:36

Det skal stå bra til med Greenhoff, men blir værende på sykehus.:
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... ed-3200324

Greenhoff skal visstnok ha fått en eller annen allergisk reaksjon og i Stoke er det selvfølgelig allerede noen som fleiper med dette og sier at det ikke er så merkelig, all den tid han befant seg på Old Trafford da det skjedde.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester

cron