Øl og fotball...

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Øl og fotball...

Innlegg Morten T. » 31 Jul 2019, 20:43

...hører sammen som pølse og lompe.
Ser at Stoke har fått en ny sponsor( og forhåpentligvis leverandør ) i så måte.:
http://www.marstons.co.uk/beers/
https://www.stokecityfc.com/news/a-staf ... artnership

Dette ser lovende ut og virker å være noe helt annet enn pubertetsølet Carlings eller en flat Carlsberg. Burton-upon-Trent kan jo dette med øl. Det finnes et virkelig bra bryggeri i Stoke også, Titanic Brewery som har en ekstremt god plum-porter, men de ligger jo i Burslem...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Øl og fotball...

Innlegg Lilledino » 31 Jul 2019, 21:15

--og skamslåtte bønder.....
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: Øl og fotball...

Innlegg Morten T. » 31 Jul 2019, 21:37

Lilledino skrev:--og skamslåtte bønder.....
He-he, den likte til og med jeg. Synger dere fortsatt den på kampene?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Øl og fotball...

Innlegg onside » 31 Jul 2019, 23:18

For meg er det bare Dahls, til nøds Aas Original, eller Aas Fat, eller Rignes Lte, eller Nøkne Ø Ale, eller Hansa pilsner, eller Grans Bare Øl....
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Øl og fotball...

Innlegg Morten T. » 01 Aug 2019, 09:54

onside skrev:For meg er det bare Dahls, til nøds Aas Original, eller Aas Fat, eller Rignes Lte, eller Nøkne Ø Ale, eller Hansa pilsner, eller Grans Bare Øl....
Bare å fortsette å prøve seg fram, onside. :)
Nøisom fra Fredrikstad har mye bra, Haandbryggeriet fra Drammen og Nøgne Ø fra Grimstad også. Pluss flere andre. Tysk, engelsk, belgisk og tsjekkisk øl er som regel bra, de har kultur.
Det er vanskelig å komme helt i mål i forhold til å smake seg fram og sjekke ut, det kan fort bli et slags prosjekt, men det er vel verdt det.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Øl og fotball...

Innlegg Svein Nilsen » 01 Aug 2019, 16:03

Morten T. skrev:...hører sammen som pølse og lompe.
Ser at Stoke har fått en ny sponsor( og forhåpentligvis leverandør ) i så måte.:
http://www.marstons.co.uk/beers/
https://www.stokecityfc.com/news/a-staf ... artnership

Dette ser lovende ut og virker å være noe helt annet enn pubertetsølet Carlings eller en flat Carlsberg. Burton-upon-Trent kan jo dette med øl. Det finnes et virkelig bra bryggeri i Stoke også, Titanic Brewery som har en ekstremt god plum-porter, men de ligger jo i Burslem...


Pubertetsølet Carling? For en enkel sjel fra Skui langt over middagshøyden holder det i massevis. Fri meg fra all den jålete ølen som nå er på markedet. Som smaker både blomster og bier. Snart er øl blitt finkultur på samme måte som vin. Herrejesus :twisted:
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Øl og fotball...

Innlegg Morten T. » 01 Aug 2019, 16:27

Svein Nilsen skrev:
Morten T. skrev:...hører sammen som pølse og lompe.
Ser at Stoke har fått en ny sponsor( og forhåpentligvis leverandør ) i så måte.:
http://www.marstons.co.uk/beers/
https://www.stokecityfc.com/news/a-staf ... artnership

Dette ser lovende ut og virker å være noe helt annet enn pubertetsølet Carlings eller en flat Carlsberg. Burton-upon-Trent kan jo dette med øl. Det finnes et virkelig bra bryggeri i Stoke også, Titanic Brewery som har en ekstremt god plum-porter, men de ligger jo i Burslem...


Pubertetsølet Carling? For en enkel sjel fra Skui langt over middagshøyden holder det i massevis. Fri meg fra all den jålete ølen som nå er på markedet. Som smaker både blomster og bier. Snart er øl blitt finkultur på samme måte som vin. Herrejesus :twisted:
Ikke enig, men det er noe særnorsk over å bli stempla som jålete hvis man bryr seg om kvalitet på mat og drikke her til lands. Overforbruk av hytter, biler, feriereiser, gambling, oppussing av kåken, klær, elektroniske duppeditter og Fandens Oldemor går derimot greit og har større aksept. Det er heller sjelden at noen blir kalt for jåle hvis dem svir av 25 000 på en sydenferie, 350 000 på en bil eller en mill på noe såpass meningsløst som en hytte, men hvis man bruker litt ekstra kronasjer for å få tak i en bedre ribbe, øl eller torsk derimot... Snåle greier.

Har jobba i matbransjen så mange år nå, så det er ikke et helt ukjent fenomen akkurat. Så det med jåleri og de greiene der fordi man vil ha tak i og interesserer seg for best mulig kvalitet på mat og drikke er jeg så vant til at jeg enkelt og greit «take it on the chin». :geek: Og hei, jeg kommer fra Oslo Øst og arbeiderkultur de luxe, har flere kompiser fra samme område og bakgrunn som bryr seg om det samme. Man MÅ ikke spise frysepizza som smaker papp og drikke øl som smaker mig fra sleipe produsenter som overpriser de dårlige produktene sine bare fordi man kommer fra et bestemt sted eller som meg sjøl er proletar. :twisted:

Carlings får forresten ganske ræva anmeldelser på RateBeer. Flere er innom ordet «piss», men dem om det.
https://www.ratebeer.com/beer/carling/94160/
Det finnes uansett jåleri eller ei, en haug med bedre lager i England og i resten av verden og det finnes en skokk med bedre stout enn Guiness. Det merker som Carlings, Carlsberg og Guiness har vært gode på er markedsføring. De bruker veldig mye spenn på det i forhold til konkurrentene, men det er jo ingen automatikk i at firmaer med de største markedsføringsbudsjettene har de beste produktene.
Ingen ville ha kjøpt en Trabant i stedet for Porsche eller et telt i stedet for en villa hvis prisen var tilnærma lik, så hvorfor ikke den samme tankegangen når det kommer til øl? :D
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Øl og fotball...

Innlegg Foffern » 02 Aug 2019, 13:18

Morten T. skrev:
Svein Nilsen skrev:
Morten T. skrev:...hører sammen som pølse og lompe.
Ser at Stoke har fått en ny sponsor( og forhåpentligvis leverandør ) i så måte.:
http://www.marstons.co.uk/beers/
https://www.stokecityfc.com/news/a-staf ... artnership

Dette ser lovende ut og virker å være noe helt annet enn pubertetsølet Carlings eller en flat Carlsberg. Burton-upon-Trent kan jo dette med øl. Det finnes et virkelig bra bryggeri i Stoke også, Titanic Brewery som har en ekstremt god plum-porter, men de ligger jo i Burslem...


Pubertetsølet Carling? For en enkel sjel fra Skui langt over middagshøyden holder det i massevis. Fri meg fra all den jålete ølen som nå er på markedet. Som smaker både blomster og bier. Snart er øl blitt finkultur på samme måte som vin. Herrejesus :twisted:
Ikke enig, men det er noe særnorsk over å bli stempla som jålete hvis man bryr seg om kvalitet på mat og drikke her til lands. Overforbruk av hytter, biler, feriereiser, gambling, oppussing av kåken, klær, elektroniske duppeditter og Fandens Oldemor går derimot greit og har større aksept. Det er heller sjelden at noen blir kalt for jåle hvis dem svir av 25 000 på en sydenferie, 350 000 på en bil eller en mill på noe såpass meningsløst som en hytte, men hvis man bruker litt ekstra kronasjer for å få tak i en bedre ribbe, øl eller torsk derimot... Snåle greier.

Har jobba i matbransjen så mange år nå, så det er ikke et helt ukjent fenomen akkurat. Så det med jåleri og de greiene der fordi man vil ha tak i og interesserer seg for best mulig kvalitet på mat og drikke er jeg så vant til at jeg enkelt og greit «take it on the chin». :geek: Og hei, jeg kommer fra Oslo Øst og arbeiderkultur de luxe, har flere kompiser fra samme område og bakgrunn som bryr seg om det samme. Man MÅ ikke spise frysepizza som smaker papp og drikke øl som smaker mig fra sleipe produsenter som overpriser de dårlige produktene sine bare fordi man kommer fra et bestemt sted eller som meg sjøl er proletar. :twisted:

Carlings får forresten ganske ræva anmeldelser på RateBeer. Flere er innom ordet «piss», men dem om det.
https://www.ratebeer.com/beer/carling/94160/
Det finnes uansett jåleri eller ei, en haug med bedre lager i England og i resten av verden og det finnes en skokk med bedre stout enn Guiness. Det merker som Carlings, Carlsberg og Guiness har vært gode på er markedsføring. De bruker veldig mye spenn på det i forhold til konkurrentene, men det er jo ingen automatikk i at firmaer med de største markedsføringsbudsjettene har de beste produktene.
Ingen ville ha kjøpt en Trabant i stedet for Porsche eller et telt i stedet for en villa hvis prisen var tilnærma lik, så hvorfor ikke den samme tankegangen når det kommer til øl? :D


+1

Det er ikke uvanling å sette seg inn i tema som interesserer en, og i ulik grad få et nerdete forhold til enkelte saker og tema. Det medfører at man etterspør kvalitet og detaljer innenfor de tema man er opptatt av. Alle har ikke det samme forholdet til alt, og det er såklart personavhengig hva man syns er viktig og hva man bruker penger på. Personlig bruker jeg nok mer penger enn gjennomsnittet på fotball, øl og musikk (samt planlegger mine kjøp mer enn andre), men det er jo fordi dette er mine kjerneinteresser.

Bare for å ta det med øl. Jeg har hele mitt voksne liv hatt like stor nerdete tilnærming til øl som fotball. Jeg er svært interessert i øltyper, ølsmaking, ølhistorie og alt innenfor ølkultur egentlig. I tillegg elsker jeg å jakte nye ølopplevelser og applauderer den moderne ølbølgen som eksperimenter med tradisjonelle ølstiler. Likevel setter jeg pris de klassiske øltypene som la grunnlaget for dagens ølscene som blant annet Guinness, belgiske klosterøl, tysk hveteøl, tsjekkisk pilsner og norsk bokkøl. Når det er sagt så respekterer jeg folk som bare drikker Nordlandspils og tror de drikker lokaløl, og ikke er like ivrig etter å prøve nye "tøyseøl". For dem er pilsen det de forbinner med øl og gir dem den riktig opplevesen ved å drikke øl. Alt handler om smak og preferanser i det meste vi gjør.

Når det gjelder Marstons Pedigree er dette en av de mer tradisjonelle engelske bitterene, og er mye kulere enn å ha Carlings eller Carlsberg som sponsor syns jeg.
Foffern
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 43
Registrert: 06 Aug 2010, 23:29

Re: Øl og fotball...

Innlegg Morten T. » 02 Aug 2019, 16:50

Enig Foffern.
Gudene skal vite hvor mye dårlig øl og mat min generasjon( plussminus 50 ) har fått servert i årenes løp. Heldigvis er det i ferd med å snu og det gleder meg også stort at det nå kommer opp en generasjon hvor flere er bevisst, interessert, men aller best, nysjerrige på å prøve og utfordre seg selv med nye smaker. Så jeg også hilser velkommen den floraen av forskjellig type øl som har kommet i butikker, puber og restauranter de siste 10-20 årene.
Smak er ikke medfødt, det kan læres, men det krever selvfølgelig at man er åpen, nysjerrig og interessert. Det er selvfølgelig ingen som vet hvordan en pizza skal lages og hvor bra den kan smake hvis man interesserer seg for å gjøre det rett og bruke bra ingredienser, som dernest går veien om en frysedisk for å plukke opp noe som smaker vasstrukket papp. Og det er ingen som står og klipper opp en pose og heller noe som i beste fall kan beskrives som oversalta flass ned i en kjele for å lage suppe eller saus hvis man vet hvordan man skal lage kraft.
Det går selvfølgelig på interesse, og som du skriver så kan det bikke over til å bli "nerdete", men det å være nerdete synes jeg personlig er veldig bra og en positiv egenskap.

Apropos øl, du har nok langt mer kunnskap enn meg på det feltet, men jeg liker også å sjekke øl jeg ikke har prøvd før. Jeg har jo familie i Slovakia og Tsjekkia og de har en veldig bra kultur på øl, og da først og fremst pils. Tsjekkerne drikker vel mest øl pr. snute i verden, så vidt jeg husker. Det er ingen i de landene som hadde godtatt å få servert en blass øl til 90 kroner uten skum som er doven før du har satt deg på bordet. Den hadde blitt sett på som feiltappa og sendt rett tilbake. I Norge er det sjelden jeg ser at noen klager på slike ting.
Noe annet jeg synes er bra med land som har ølkultur( som f.eks. Tyskland, England, Irland og Tsjekkia) er at maten som serveres ofte passer svært godt til øl. Det er stuinger, gryter, pølser, bacon, kjøtt, ost osv. De vet hva de gjør, rett og slett.

Som du nevner så handler alt om smak og preferanser. Noen velger å blåse av 80 000 på en sykkel, ferie, klær, gitar eller annet som måtte genuint interessere dem, mens andre heller velger å blåse dem av på bra drikke eller mat, enten hjemme eller på restaurant. Og det er helt greit. Jeg vet hvor mye tid og jobb i flere ledd som ligger bak å skape et bra mat-eller drikkeprodukt, så derfor er jeg villig til å betale for det
Det jeg håper og tror er at synet rundt dette med mat og drikke endrer seg i Norge. Jeg tror det har en sammenheng med at det reises mer og at yngre generasjoner enn den jeg sjøl tilhører er mer nysjerrig på å prøve noe nytt. Jeg synes det er veldig bra.

Jeg synes også at Marstons er en kulere sponsor. Det er faktisk akkurat den type sponsorer jeg ønsker at Stoke skal ha. Et passe stort eller relativt lite bryggeri med lokal forankring synes jeg klinger godt.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Øl og fotball...

Innlegg onside » 02 Aug 2019, 17:46

Kul spalte dette Morten, og ikke overraskende var det noen som hang seg på meg god kunnskap. Prisverdig :D . Jeg skal ikke påstå jeg er noe kulinarisk øl-kjenner men som flasket opp med Dahls pilsner syns jeg faktisk denne fungerer aller best til det jeg bedriver det meste av kvalitetstid utenom jobb, nemlig sykling og fotball. Jeg har spandert med enn 80.000 på en sykkel, og det er fordi når man er interessert og velger preferanser over tid, så ønsker man å optimaliserer nytelsen... og når det kommer til øl, så har jeg en fryktelig lei tendens til å velge det som jeg fikk inn med morsmelka selv om jeg selvsagt har vært igjennom mange en ølkalender med mange utrolig gode eksemplarer og også smakt noen som ikke alltid mine smaksløker setter pris på, men jeg holder en knapp på Dahls pilsner :D

De (nå eid av Ringbes) kommer vel aldri til å sponse Stoke......
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

cron