Overgangsvinduet Sommer 2019

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg Torstein Norevik » 24 Jul 2019, 10:30

Foffern skrev:Tipper det jobbes iherdig i kulissene for å finne en løsning for disse spillerne, salg eller utlån om de fortsatt har mye igjen av kontrakten. Når de fleste av dem har fått beskjed om at de ikke er ønsket på treningsleiren for sesongforberedelser er det et tydelig signal om at de neppe spiller for Stoke igjen.

Har forsøkt å sette opp spillertroppen i sine respektive/foretrukkede posisjoner, og skal man følge Jones sin to-spiller-for-hver-posisjon-filosofi, virker det fortsatt tynt på venstresiden. Hvis nå McClean skal gjøres til venstreback har vi vel ok dekning der. Men jeg ser ingen naturlige venstrevinger. Clucas spilte vel noe der i fjor, men er vel egentlig mer en sentral spiller (?). Ser at Jarvis har vært med A-laget, men han er vel også i hovedsak sentral midtbanespiller (?).

McClean og Verlinden er vel det nærmeste vi kommer, men Verlinden har også vært nevnt som et alternativ i 10’er-rollen, mens det jobbes med å omskolere McClean til ving-back.

Diamant-systemet, som Jones vil bruke, krever vel heller ingen utpregede vinger, men ving-backer med fart og stor løpskapasitet, som er gode både offensivt og defensivt.

Men enig i at vi per i dag mangler en slik spiller på venstre-siden. Ward er vel tiltenkt en slik rolle, men jeg trodde han egentlig var mer en full-back. Det virker forøvrig som at Jones har veldig stor tro på at McClean vil kunne bli god i den rollen, og peker på at McClean har veldig mange av de egenskapene som kreves for å bli god der. Jones trekker paralleller til Jack Stacey, som han hentet til Luton som ving, og som ble omskolert til ving-back. Han gjorde det veldig bra, så bra at han i sommer ble solgt til Bournemouth.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg Foffern » 24 Jul 2019, 12:50

Torstein Norevik skrev:
Foffern skrev:Tipper det jobbes iherdig i kulissene for å finne en løsning for disse spillerne, salg eller utlån om de fortsatt har mye igjen av kontrakten. Når de fleste av dem har fått beskjed om at de ikke er ønsket på treningsleiren for sesongforberedelser er det et tydelig signal om at de neppe spiller for Stoke igjen.

Har forsøkt å sette opp spillertroppen i sine respektive/foretrukkede posisjoner, og skal man følge Jones sin to-spiller-for-hver-posisjon-filosofi, virker det fortsatt tynt på venstresiden. Hvis nå McClean skal gjøres til venstreback har vi vel ok dekning der. Men jeg ser ingen naturlige venstrevinger. Clucas spilte vel noe der i fjor, men er vel egentlig mer en sentral spiller (?). Ser at Jarvis har vært med A-laget, men han er vel også i hovedsak sentral midtbanespiller (?).

McClean og Verlinden er vel det nærmeste vi kommer, men Verlinden har også vært nevnt som et alternativ i 10’er-rollen, mens det jobbes med å omskolere McClean til ving-back.

Diamant-systemet, som Jones vil bruke, krever vel heller ingen utpregede vinger, men ving-backer med fart og stor løpskapasitet, som er gode både offensivt og defensivt.

Men enig i at vi per i dag mangler en slik spiller på venstre-siden. Ward er vel tiltenkt en slik rolle, men jeg trodde han egentlig var mer en full-back. Det virker forøvrig som at Jones har veldig stor tro på at McClean vil kunne bli god i den rollen, og peker på at McClean har veldig mange av de egenskapene som kreves for å bli god der. Jones trekker paralleller til Jack Stacey, som han hentet til Luton som ving, og som ble omskolert til ving-back. Han gjorde det veldig bra, så bra at han i sommer ble solgt til Bournemouth.


Sant nok. I en klassisk smal diamant trenger man ikke vingspillere, og da skulle vi ha god dekning på posisjonene. Da er jeg litt bekymret for Ince sin rolle, og fremtid i Stoke for den sak skyld. Han ble vel heller ikke brukt like mye under Jones som under Rowett mener jeg å huske. Gjorde vel seg heller ikke bort i 10´er-rollen de gangene han ble prøvd der, så det er vel en mulighet i det nye systemet. Det samme gjelder for såvidt Verlinden også.
Foffern
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 43
Registrert: 06 Aug 2010, 23:29

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg onside » 24 Jul 2019, 16:45

Torstein Norevik skrev:Diamant-systemet, som Jones vil bruke, krever vel heller ingen utpregede vinger, men ving-backer med fart og stor løpskapasitet, som er gode både offensivt og defensivt.

Dette er helt riktig Torstein, høyresiden er nå vel bemannet med Edwards og Smith som har god kapasitet både fremover og bakover. Venstresiden er mer betent. James Justin glapp til Leichester, veldig synd. Hadde passet perfekt. McClean har relativt gode offensive egenskaper men er overhode ingen wingback selv om Jones gjerne vil det, fordi alternativene er Martins Indi, Clucas og ikke minst Ward. Håper og tror Ward kan lever, og jeg har mest tro på Ward, spesielt fordi han er forsvarsspiller og kan reglene som fungerer bak der, noe jeg betviler McClean greier.
Jeg skal ikke gråte over spilt melk, men her tror jeg faktisk Muniesa hadde passet veldig bra i denne diamanten.... :D
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg onside » 25 Jul 2019, 11:22

Mange diskusjoner rundt spiss-plassene nå som Campell leverer såpass bra med mål at han er veldig inne i diskusjonen om å starte både mot Leicester og QPR. Spørsmålet er om vi fremdeles skal gå etter Gayle for £15M++ eller om vi skal stole på at herrene Campbell, Gregory, Afobe og Vokes. De er jo ganske så ulike, men kompletterer hverandre bedre? Mulig det kan være en fordel å legge kjøpet av Gayle på is og gi disse gutta en sjanse, Tror også at det er uheldig å sende Campbell ned på utlån nå som vi ser han fungerer på dette laget, selv om har et stykke igjen. Bak disse fire har vi også Gabriel Kyeremateng, som leverer scoringer for U23 laget!!
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg Torstein Norevik » 25 Jul 2019, 11:47

onside skrev:Mange diskusjoner rundt spiss-plassene nå som Campell leverer såpass bra med mål at han er veldig inne i diskusjonen om å starte både mot Leicester og QPR. Spørsmålet er om vi fremdeles skal gå etter Gayle for £15M++ eller om vi skal stole på at herrene Campbell, Gregory, Afobe og Vokes. De er jo ganske så ulike, men kompletterer hverandre bedre? Mulig det kan være en fordel å legge kjøpet av Gayle på is og gi disse gutta en sjanse, Tror også at det er uheldig å sende Campbell ned på utlån nå som vi ser han fungerer på dette laget, selv om har et stykke igjen. Bak disse fire har vi også Gabriel Kyeremateng, som leverer scoringer for U23 laget!!

Jeg mener vi ikke skal legge eventuell interesse for Gayle på is. Gayle har vist at han leverer veldig bra på dette nivået, i motsetning til Campbell. Bevares, veldig bra at Campbell scorer i Pre-Season, men det vil bli tøffere motstand enn Leek Town og Lincoln når alvoret starter.

Jones vil neppe ha mer enn fire spisser, kommer neppe til å kvitte seg med nyervervelsen Gregory, eller Afobe og Vokes, som begge har vært bra i Pre-season. Da er det nok duket for et nytt utlån av Campbell, og det er ikke sikkert det er så dumt. Jeg tror kanskje at han i utgangspunktet stiller bak alle de tre, og det kunne fort bli mye benkesliting for unggutten, noe som neppe er veldig gunstig for videre utvikling.

Og jeg synest vel også at det å håpe på at Campbell skal sørge for scoringene vi ikke maktet i fjor er å legge vel mye ansvar på unggutten, og innebærer ikke så rent lite gambling som fort kan slå feil. Og da vil det være for sent å hente inn en "proven goalscorer". Så jeg mener at vi fortsatt skal gå for Gayle, hvis den ryktede interessen er reell. 15m pund er ingen upris for en spiss som scoret over 20 mål i Championship i fjor, sammenlignet med mange av andre summene som florerer i dagens fotball, selv om 15m pund også i bunn og grunn er total galskap.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg Morten T. » 25 Jul 2019, 11:51

onside skrev:Mange diskusjoner rundt spiss-plassene nå som Campell leverer såpass bra med mål at han er veldig inne i diskusjonen om å starte både mot Leicester og QPR. Spørsmålet er om vi fremdeles skal gå etter Gayle for £15M++ eller om vi skal stole på at herrene Campbell, Gregory, Afobe og Vokes. De er jo ganske så ulike, men kompletterer hverandre bedre? Mulig det kan være en fordel å legge kjøpet av Gayle på is og gi disse gutta en sjanse, Tror også at det er uheldig å sende Campbell ned på utlån nå som vi ser han fungerer på dette laget, selv om har et stykke igjen. Bak disse fire har vi også Gabriel Kyeremateng, som leverer scoringer for U23 laget!!

Campbell er veldig ung, så han vil nok levere ustabilt på dette nivået.
Jeg håper det løsner for herrene Afobe/Vokes og at Gregory kan komme inn å gjøre en dugandes jobb hvis påkrevd.
Tar gjerne i mot Gayle, men ikke til den prisen som har blitt skissert( 15-20 mill. pund ). Det veldig fordelaktige med Gayle er at vi hadde fått inn en hurtig spiss som kan løpe i bakrom. Da kan motstanderen "strekkes" mer og "skremmes" til å legge igjen flere folk defensivt , og dermed ikke true like mye offensivt. Noe de antageligvis allerede vil gjøre i og med at vi har to spillere på topp. Det i seg selv binder opp fire-fem spillere hos motstanderen med defensive oppgaver. Det tør ikke å ta risiko framover, rett og slett.

Første gang jeg så hvor bra det kan gå med to på topp var i VM i 2006 da Leo Beenhakker trente Trinidad & Tobago. De var en komplett underdog, men i matchene de spilte så la han konsekvent igjen to spillere på topp, og da i form av rimelig gode spillere som Stern John, Dwight Yorke eller Kenwyne( Jones ). Dette ga gode nasjoner som Sverige og England problemer og hodebry. De turte rett og slett ikke å dytte opp for mange spillere i angrep i frykt for å få kontring i mot. Det førte til at Trinidad & Tobago leverte RELATIVT mye bedre enn alle med genuin fotballinteresse antok at de ville gjøre før mesterskapet.

Noe av dette kan man finne igjen i diamantsystemet til Jones også. Man har 2-3 spillere høyt oppe i banen + 3-4 spillere som kan ligge høyt oppe i banen. Svakheten er selvfølgelig at med manglende disiplin, struktur og løpskraft i det systemet så kan man veldig fort og enkelt bli overspilt og få kontringer i mot - selvfølgelig avhengig av motstanderenes evne og vilje til å gjennomføre dette.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg Torstein Norevik » 29 Jul 2019, 23:55

En observasjon: Ikke alle lag som hadde spisser som scoret 20+ rykket opp etter forrige sesong. Men ingen lag rykket opp uten å ha en spiss som scoret 20+... 8-)

Har vi en slik spiller i troppen i dag ? Jeg tror dessverre ikke det, og tror hverken at Gregory, Adobe eller Vokes vil greie det. Heller ikke Campbell per i dag, selv om han kanskje har 20+ i seg om en kikker 2-3 år frem.

Jeg håper fortsatt på Gayle... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg Foffern » 31 Jul 2019, 10:23

Jeg er litt skeptisk til at vi nå skal svi av større summer på flere spillere. Personlig liker jeg tankegangen til NJ med å bekle hver posisjon med to spillere. Dette skaper balanse i laget og harmoni i troppen for øvrig, og jeg mener vi ikke er langt unna med troppen som har vært med i oppkjøringen. De har trent og blitt samkjørt gjennom de siste seks ukene. Skulle vi nå få inn en ny spiller, og spesielt en spiss, er jeg redd det skaper uro og sprer usikkerhet om spilletid og videre fremtid. Jeg er selvfølgelig klar over at man må satse litt for å lykkes og hele tiden jobbe med å få de beste spillerne til klubben, men det er helheten som avgjør. Det hjelper ikke å handle masse gode spillere uten å tenke på hvilke posisjoner vi faktisk trenger bedre dekning på. Jeg tror en del av de siste sesongenes nedgang har skyldtes en stor og ubalansert tropp med store egoer og surmuling. Dagens tropp er kanskje ikke på PL-nivå, men skal være god nok for play-off.

Når det gjelder dette med at man "må" ha en spiss som scorer i bøtter og spann for å gjøre det bra og rykke opp er jeg ikke helt enig i. Det så klart en fordel, bevares, men det beror etter min mening på hvordan man spiller og hvilken spisstype man har. Hvis spillestilen handler i hovedsak om å få ballen til en målsnik, så vil han score mye, men andre spillestiler vil kunne fordele målscorerne mer utover laget. Så lenge jeg har fulgt Stoke (2003) har vi aldri hatt en slik målscorer, og jeg syns vi har klart oss bra til tross. Ricardo Fuller scorte mye, men selv i opprykksesongen hadde han "bare" 15 scoringer, og så vidt jeg vet har ingen nådd dette tallet siden.

I denne sammenhengen kan jeg trekke inn min andre hjerteklubb, Bodø/Glimt, som jeg følger tett. For to sesonger siden rykket de opp på fantastisk vis og med ny scoringsrekord på målmaskinen Opseth. I sin første sesong tilbake i Eliteserien gikk det litt trått, og målscoreren fra året før slet mer med å få ballen i nota. Han jobbet godt på topp, men det virket som at laget var avhengig av at Opseth hadde en god dag på jobben (les: ikke tatt ut av mostanderens forsvar) for at det skulle funke. Før inneværende sesong ble tre sentrale spillere solgt uten at man fikk inn noen erstattere. Hvordan skulle dette gå tenkte jeg, og laget var spådd å ligge i bunnen. Det motsatte har skjedd. Laget har få nye spillere i troppen (les: blitt mer samspilt, bedre relasjoner og balanse i troppen), og de unge har tatt nye steg som følge av tillit og mye spilletid. Laget har også endret litt spillestil med høyere press i banen der alle må bidra. Dette har resultert i suksess så langt i år, og laget har bøttet inn mål. Av 33 mål har han med flest mål kun 8 scoringer og er ikke spiss. Hele laget bidrar med scoringer.

Så etter min mening handler det mer om spillestil for oppnå suksess, og så lenge laget scorer gir jeg blanke i hvem som putter.
Foffern
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 43
Registrert: 06 Aug 2010, 23:29

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg Morten T. » 31 Jul 2019, 11:29

Foffern skrev:Jeg er litt skeptisk til at vi nå skal svi av større summer på flere spillere. Personlig liker jeg tankegangen til NJ med å bekle hver posisjon med to spillere. Dette skaper balanse i laget og harmoni i troppen for øvrig, og jeg mener vi ikke er langt unna med troppen som har vært med i oppkjøringen. De har trent og blitt samkjørt gjennom de siste seks ukene. Skulle vi nå få inn en ny spiller, og spesielt en spiss, er jeg redd det skaper uro og sprer usikkerhet om spilletid og videre fremtid. Jeg er selvfølgelig klar over at man må satse litt for å lykkes og hele tiden jobbe med å få de beste spillerne til klubben, men det er helheten som avgjør. Det hjelper ikke å handle masse gode spillere uten å tenke på hvilke posisjoner vi faktisk trenger bedre dekning på. Jeg tror en del av de siste sesongenes nedgang har skyldtes en stor og ubalansert tropp med store egoer og surmuling. Dagens tropp er kanskje ikke på PL-nivå, men skal være god nok for play-off.

Når det gjelder dette med at man "må" ha en spiss som scorer i bøtter og spann for å gjøre det bra og rykke opp er jeg ikke helt enig i. Det så klart en fordel, bevares, men det beror etter min mening på hvordan man spiller og hvilken spisstype man har. Hvis spillestilen handler i hovedsak om å få ballen til en målsnik, så vil han score mye, men andre spillestiler vil kunne fordele målscorerne mer utover laget. Så lenge jeg har fulgt Stoke (2003) har vi aldri hatt en slik målscorer, og jeg syns vi har klart oss bra til tross. Ricardo Fuller scorte mye, men selv i opprykksesongen hadde han "bare" 15 scoringer, og så vidt jeg vet har ingen nådd dette tallet siden.

I denne sammenhengen kan jeg trekke inn min andre hjerteklubb, Bodø/Glimt, som jeg følger tett. For to sesonger siden rykket de opp på fantastisk vis og med ny scoringsrekord på målmaskinen Opseth. I sin første sesong tilbake i Eliteserien gikk det litt trått, og målscoreren fra året før slet mer med å få ballen i nota. Han jobbet godt på topp, men det virket som at laget var avhengig av at Opseth hadde en god dag på jobben (les: ikke tatt ut av mostanderens forsvar) for at det skulle funke. Før inneværende sesong ble tre sentrale spillere solgt uten at man fikk inn noen erstattere. Hvordan skulle dette gå tenkte jeg, og laget var spådd å ligge i bunnen. Det motsatte har skjedd. Laget har få nye spillere i troppen (les: blitt mer samspilt, bedre relasjoner og balanse i troppen), og de unge har tatt nye steg som følge av tillit og mye spilletid. Laget har også endret litt spillestil med høyere press i banen der alle må bidra. Dette har resultert i suksess så langt i år, og laget har bøttet inn mål. Av 33 mål har han med flest mål kun 8 scoringer og er ikke spiss. Hele laget bidrar med scoringer.

Så etter min mening handler det mer om spillestil for oppnå suksess, og så lenge laget scorer gir jeg blanke i hvem som putter.

+1
Veldig enig med deg her Foffern. En spiss kan nesten være hur god som helst, men han er avhengig av spillere rundt seg og spillestil. Spillestilen man velger er dog ikke hugget i stein.
Ser du nevner Fuller og det er en interessant iaktagelse. Han og Lawrence fant en veldig fin link den sesongen vi rykket opp og Lawrence puttet vel like mye som Fuller på tross av at Lawrence var ving( rett skal være rett, noen av målene til Lawrence kom vel på straffe ). I tillegg så scoret jo stopperne Cort og Shawcross en del mål på det som var en viktig ekstremferdighet den gangen: dødballer.
Jeg er også helt enig i synspunktet rundt dette med at det er det samme hvem som scorer. Faktisk kan en slik faktor gjøre et lag mer uforutsigbart og vanskeligere å forsvare seg mot. Hvis man spiller på en slik måte at det kun vil være 1-2 spillere på laget som utgjør en trussel i forhold til mål eller sjanser, så vil etterhvert de fleste lag klare å forsvare seg i forhold til det.
F.eks. sa forrige sesongs toppscorer i Championship, finske Teemu Pukki i Norwich, dette etter sesongen:
"This team is amazing. All of the players are one big group who have worked together from the first day that I came here. Without them, I could not have scored those goals so I need to thank them so much."
Bra sagt, spør du meg....

Har forresten sett Bodø/Glimt noen ganger denne sesongen og har blitt skikkelig imponert. De presser høyt, kommer framover i høyt tempo og har folk med ro i avslutningsøyeblikket. Tror faktisk at de kan dra i land hele greia til slutt i konkurranse med 3-4 andre klubber.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Overgangsvinduet Sommer 2019

Innlegg Torstein Norevik » 01 Aug 2019, 01:20

Foffern skrev:
Når det gjelder dette med at man "må" ha en spiss som scorer i bøtter og spann for å gjøre det bra og rykke opp er jeg ikke helt enig i. Det så klart en fordel, bevares, men det beror etter min mening på hvordan man spiller og hvilken spisstype man har. Hvis spillestilen handler i hovedsak om å få ballen til en målsnik, så vil han score mye, men andre spillestiler vil kunne fordele målscorerne mer utover laget. Så lenge jeg har fulgt Stoke (2003) har vi aldri hatt en slik målscorer, og jeg syns vi har klart oss bra til tross. Ricardo Fuller scorte mye, men selv i opprykksesongen hadde han "bare" 15 scoringer, og så vidt jeg vet har ingen nådd dette tallet siden.

Så etter min mening handler det mer om spillestil for oppnå suksess, og så lenge laget scorer gir jeg blanke i hvem som putter.


Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det du skriver, Foffern, for det er mulig å spille på forskjellige måter og gjøre det bra. Men de lagene som gjør det aller best har likevel ofte èn eller flere spillere som scorer mange mål, selv om unntak selvsagt finnes.

Championship forrige sesong har jeg allerede nevnt, tendensen var den samme i Premier League. Så er dette selvsagt ikke bare målscorerens fortjeneste, men avhenger også av hvilken hjelp han får av medspillerne, og hvor mange sjanser laget som sådan produserer. Men så hjelper det heller ikke å produsere sjanser dersom vi ikke greier å sette sjansene. For er det ikke ofte det som skiller gode lag mot de mindre gode, at de gode lagene gjerne trenger færre sjanser for å score, og straffer motstanderen umiddelbart om motstanderen gjør feil ? De er mer kliniske i avslutningene.

Ja, Stoke har gjort det relativt bra i mange år nå, inntil for et par år siden. Men det som likevel har vært gjennomgående, og som - etter mitt syn - har hindret oss i å gjøre det enda bedre, har vært at det har vært scoret for lite, ja vi har faktisk i flere sesonger vært blant de minst scorende lagene i Premier League (mens vi var der), og endog blant de minstscorende i hele ligasystemet. I fjor var det bare to av lagene som rykket ned som scoret færre mål enn oss, mens det kun var tre-fire lag som slapp inn færre. Da er det nokså åpenbart - etter mitt syn - hva som er problemet.

Lite mål skyldes dels at vi har produsert få sjanser, men også at vi scorer for lite på de sjansene vi har fått. Hvor mange ganger de siste sesongene har vi ikke revet oss i håret av spisser som bommer på opplagte sjanser ? Og da har jeg ikke en gang nevnt straffesparkene.

Men jeg er enig i at det hjelper lite med en goalgetter dersom han ikke får hjelp av medspillerne. Men de gode lagene har gjerne også spisser som er i stand til å gjøre noe på egen hånd, og som greier å skape farligheter ut av intet. Og da gjerne med utgangspunkt i ferdigheter som fart, teknikk og kjølig ro i det avgjørende øyeblikket.

For egen del ser jeg ingen ulemper med å ha en eller flere slike spillere i troppen, snarere føler jeg meg ganske sikker på at det ville ha styrket oss vesentlig. 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester

cron