Resultater i fotball

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Resultater i fotball

Innlegg Morten T. » 10 Apr 2019, 23:27

Litt interessant statistikk for nerder som meg selv som viser hva som er de vanligste resultatene i engelsk fotball over en periode på 126 år:
https://fivethirtyeight.com/features/in ... nil-draws/

Veldig lite sjokkerende for meg viser den at 1-0( eller 0-1 ) er det vanligste resultatet. Det resultatet forekommer i 16,3% av kampene.
0-0 i 7,2%
2-0( eller 0-2)i 11,5%
2-1(eller 1-2) i 14,5%
1-1 i 11,6%
Totalt utgjorde disse resultatene 61,6% av alle kampene over 126 år. Fotball er altså en ganske målfattig sport, men likefullt synes jeg den er fascinerende.

En gang spilte jeg riktignok i småfylla på 5-2, 5-3 og 5-4 til Skeid over Bærum. Skeid vant 5-4( Skeid brant til og med en straffe på stillinga 5-4), jeg vant en pen sum med penger og dro rett på heisatur, men dette var bingo, for i følge vedlagt statistikk skjer dette resultatet så sjelden som 0,1%.

Konklusjon: Fotball er en vakker sport, men ikke forvent «målorgie» når du går på kamp. Da er sjansen stor for at du vil bli skuffa, indignert og desillusjonert. :) 8-)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Resultater i fotball

Innlegg Morten T. » 11 Apr 2019, 14:33

Et annet interessant aspekt her er at lagene, både hjemmelag og bortelag, scorer 4 mål eller mer i kun 14,4% av kampene.

I 85,6% så er det resultater med færre scorede mål.

Som fotballtrener, hvis de er interessert i sannsynlighetsberegning og historie vel og merke, så vil det selvfølgelig være uaktuelt å legge opp til en taktikk hvor man slipper inn og scorer mange mål, i en og samme kamp. Det er naivt og sannsynligheten for tap økes hvis man implementerer en slik tankegang.
De fleste trenere legger tvert i mot opp til et system hvor de har en sikker defensiv samtidig som de legger opp til å skape så mange sjanser som er mulig og fornuftig, mannskap og lagets slagkraft tatt i betraktning. Hvordan trenere ser på hva som er mest effektivt i så måte varierer fra trener til trener og fra lag til lag. Noen vil hevde at dødballer er en fin måte å skape målsjanser på. Andre igjen vil hevde at f.eks. kontringer er det beste våpenet. Men en målsjanse er likefullt en målsjanse, uansett hva som har skjedd i forkant.

Noe jeg likevel er skråsikker på er at alle trenere anerkjenner at ikke alle målsjanser gir mål. Normalt sett trengs det 6-15 målsjanser før det blir mål( hvis vi ser bort i fra den undervurderte faktoren "flaks"). Langt på vei de fleste trenere er såpass pragmatisk innstilt at de aksepterer dette, men med supportere er det jo av og til en annen skål...

Resultater med få scorede mål( som f.eks. 1-0 eller 1-1 ) er rett og slett en betydelig del av fotballen. Jeg aksepterer at det er slik og nyter sporten med de forutsetningene til grunn.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester

cron