Boring Stoke?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Boring Stoke?

Innlegg Svein Nilsen » 11 Mar 2019, 22:09

Det er hevet over tvil at Stoke City denne sesongen er det laget blandt ligaens 92 lag som har underprestert aller mest! Vi var tippet som vinner av Championship av de fleste men har underprestert i mer eller mindre ALLE kampene. Vi har gjennomgående vært så dårlige at det nesten ikke er til å tro! Nå har vi fått litt mer fasong på forsvarsspillet og midtbanen jobber hardt defensivt, men i angrep er det fortsatt sirup på alle. Det har slått meg at vi i kamp etter kamp har usedvanlig få avslutninger på mål. Nå er jo ikke dette det samme som målsjanser og skal vel ikke legges alt for stor vekt på, men for oss som liker offensiv fotball med avslutninger, målsjanser og mål er det frustrerende at vi alt for sjelden treffer mål. Og uansett målsjanse eller ikke, ballen må treffe mål for at den skal gå inn!
Så, i en ledig time har jeg gjennomgått de siste 8 serierundene i CS og får dessverre mine mistanker bekreftet. Stoke er fantastisk lite flinke til å avslutte på mål. Bare se denne statistikken de siste 8 rundene;
51 avslutninger; Norwich og Brentford
45; Leeds og Swansea
43; Sheffield United
40; Birmingham
39; Queens PR
37; Aston Villa
35; Wigan
34; Bristol City
33; Middlesbrough, Preston, Sheffield W og Reading
32; Nottm F og Milwall
30, Ipswich
29; WBA og Blackburn
28; Derby, Rotherham og Bolton
25, Hull
15; STOKE CITY

Dette er trist research men dessverre akkurat som jeg fryktet. Vi skaper lite eller ingenting og scorer naturlig nok altfor lite også. På tide at at gutta trener litt på avslutninger.......
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Boring Stoke?

Innlegg Morten T. » 12 Mar 2019, 10:13

Svein Nilsen skrev:Det er hevet over tvil at Stoke City denne sesongen er det laget blandt ligaens 92 lag som har underprestert aller mest! Vi var tippet som vinner av Championship av de fleste men har underprestert i mer eller mindre ALLE kampene. Vi har gjennomgående vært så dårlige at det nesten ikke er til å tro! Nå har vi fått litt mer fasong på forsvarsspillet og midtbanen jobber hardt defensivt, men i angrep er det fortsatt sirup på alle. Det har slått meg at vi i kamp etter kamp har usedvanlig få avslutninger på mål. Nå er jo ikke dette det samme som målsjanser og skal vel ikke legges alt for stor vekt på, men for oss som liker offensiv fotball med avslutninger, målsjanser og mål er det frustrerende at vi alt for sjelden treffer mål. Og uansett målsjanse eller ikke, ballen må treffe mål for at den skal gå inn!
Så, i en ledig time har jeg gjennomgått de siste 8 serierundene i CS og får dessverre mine mistanker bekreftet. Stoke er fantastisk lite flinke til å avslutte på mål. Bare se denne statistikken de siste 8 rundene;
51 avslutninger; Norwich og Brentford
45; Leeds og Swansea
43; Sheffield United
40; Birmingham
39; Queens PR
37; Aston Villa
35; Wigan
34; Bristol City
33; Middlesbrough, Preston, Sheffield W og Reading
32; Nottm F og Milwall
30, Ipswich
29; WBA og Blackburn
28; Derby, Rotherham og Bolton
25, Hull
15; STOKE CITY

Dette er trist research men dessverre akkurat som jeg fryktet. Vi skaper lite eller ingenting og scorer naturlig nok altfor lite også. På tide at at gutta trener litt på avslutninger.......

De fleste målsjanser skapes inne i 16,5-meter boksen og de fleste mål scores også i det samme feltet, derfor gjelder det å få flest mulig baller inn i boksen.
Det spiller ingen som helst rolle om dette gjøres ved hjelp av langpasninger, dødballer( cornere, frispark, straffespark ), innlegg fra kant, Rory Delap-innkast, kontringer osv., det viktigste er å få ballen inn i et område på banen hvor sjansen for å score, eller skape målsjanser, økes betraktelig - og DET er faktisk morsom fotball.
Det har f.eks. absolutt NULL - 0 - verdi at en eller annen fyr drar av tre mann på midtbanen hvis det ikke skapes noe som følge av den handlingen - dette er kjedelig fotball.

Jeg er supertilhenger av å utnytte motstanderens feil, svakheter og ubalanse. Det er som regel( hvis vi tar bort den undervurderte faktoren "flaks) den mest effektive, og faktisk også moderne, måten å spille på. Fart, fremoverrettet, løpskraft og enkelhet er stikkord. :)

Det samme skjer jo i de fleste andre lagidretter. De gode lagene i sporter som f.eks. ishockey og håndball utnytter motstandernes feil og svakheter. Derfor kan det f.eks. lønne seg å la motstanderen ha ballen eller pucken mye. En av Norgeshistoriens beste landslagstrenere( forutsetningene så definitivt tatt i betraktning ) Roy Johansen, praktiserte dette mye under sin tid som trener for ishockeylandslaget. Motstanderne hadde mye puck( fordi de hadde bedre enkeltspillere, men også fordi Norge ville ha det sånn ), men hvis du organiserer deg godt så kan du demme opp for den faktoren og, til en viss grad, utligne forskjellene som individuell styrke fører til. Dette gjorde at Norge - år etter år - og mot alle odds beholdt plassen i A-gruppa og til og med tok seg til en og annen kvartfinale.
Det ble levert stabilitet - og stabilitet er bra.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Boring Stoke?

Innlegg Morten T. » 12 Mar 2019, 20:47

Jeg liker jo Lagerbäck svært godt og måten han tenker fotball på. Han er en vesentlig årsak til at Norge har begynt å levere igjen etter at gladlaksen fra Gratangen ikke fikk til noe med fjaset sitt.
Synes han er inne på noe essensielt her og mener, og har lenge ment, at Stoke bør tenke i samme baner:
https://www.nettavisen.no/sport/lagerba ... 94461.html
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Boring Stoke?

Innlegg Svein Nilsen » 14 Mar 2019, 11:03

Svein Nilsen skrev:Det er hevet over tvil at Stoke City denne sesongen er det laget blandt ligaens 92 lag som har underprestert aller mest! Vi var tippet som vinner av Championship av de fleste men har underprestert i mer eller mindre ALLE kampene. Vi har gjennomgående vært så dårlige at det nesten ikke er til å tro! Nå har vi fått litt mer fasong på forsvarsspillet og midtbanen jobber hardt defensivt, men i angrep er det fortsatt sirup på alle. Det har slått meg at vi i kamp etter kamp har usedvanlig få avslutninger på mål. Nå er jo ikke dette det samme som målsjanser og skal vel ikke legges alt for stor vekt på, men for oss som liker offensiv fotball med avslutninger, målsjanser og mål er det frustrerende at vi alt for sjelden treffer mål. Og uansett målsjanse eller ikke, ballen må treffe mål for at den skal gå inn!
Så, i en ledig time har jeg gjennomgått de siste 8 serierundene i CS og får dessverre mine mistanker bekreftet. Stoke er fantastisk lite flinke til å avslutte på mål. Bare se denne statistikken de siste 8 rundene;
51 avslutninger; Norwich og Brentford
45; Leeds og Swansea
43; Sheffield United
40; Birmingham
39; Queens PR
37; Aston Villa
35; Wigan
34; Bristol City
33; Middlesbrough, Preston, Sheffield W og Reading
32; Nottm F og Milwall
30, Ipswich
29; WBA og Blackburn
28; Derby, Rotherham og Bolton
25, Hull
15; STOKE CITY

Dette er trist research men dessverre akkurat som jeg fryktet. Vi skaper lite eller ingenting og scorer naturlig nok altfor lite også. På tide at at gutta trener litt på avslutninger.......


Da har de IKKE trent mer på avslutninger! En ny kamp med 0 avslutninger på mål (headingen i stanga teller ikke som avslutning på mål) og oversikten ser enda verre ut! Hull hadde to scoringer men også kun 2 avslutninger på mål mot Norwich i går kveld. Vi er nære på å kun ha halvparten så mange avslutninger på de ni siste kampene som laget med nest færrest! Det er en ekstraordinær statistikk som dessverre viser at vi er et ekstraordinært dårlig fotballag.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Boring Stoke?

Innlegg Morten T. » 14 Mar 2019, 19:59

Jeg er aldri bekymra hvis spillere bommer på sjanser, jeg er mye mer bekymra hvis det ikke SKAPES sjanser. Som nevnt før spiller det ingen som helst trille om sjanseskapingen kommer etter f.eks. lange innkast eller en haug med langpasninger, rett og slett fordi dess flere målsjanser statistisk sett betyr at sjansen for å score er større.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Boring Stoke?

Innlegg vegar56 » 19 Mar 2019, 13:28

Morten T. skrev: f.eks. lange innkast eller en haug med langpasninger

Good old days :)

Helt enig, det er bekymringsverdig når man ikke produserer sjanser. Og det er vel der det skorter for tiden.
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Re: Boring Stoke?

Innlegg Morten T. » 01 Apr 2019, 15:07

Svein Nilsen skrev:
Svein Nilsen skrev:Det er hevet over tvil at Stoke City denne sesongen er det laget blandt ligaens 92 lag som har underprestert aller mest! Vi var tippet som vinner av Championship av de fleste men har underprestert i mer eller mindre ALLE kampene. Vi har gjennomgående vært så dårlige at det nesten ikke er til å tro! Nå har vi fått litt mer fasong på forsvarsspillet og midtbanen jobber hardt defensivt, men i angrep er det fortsatt sirup på alle. Det har slått meg at vi i kamp etter kamp har usedvanlig få avslutninger på mål. Nå er jo ikke dette det samme som målsjanser og skal vel ikke legges alt for stor vekt på, men for oss som liker offensiv fotball med avslutninger, målsjanser og mål er det frustrerende at vi alt for sjelden treffer mål. Og uansett målsjanse eller ikke, ballen må treffe mål for at den skal gå inn!
Så, i en ledig time har jeg gjennomgått de siste 8 serierundene i CS og får dessverre mine mistanker bekreftet. Stoke er fantastisk lite flinke til å avslutte på mål. Bare se denne statistikken de siste 8 rundene;
51 avslutninger; Norwich og Brentford
45; Leeds og Swansea
43; Sheffield United
40; Birmingham
39; Queens PR
37; Aston Villa
35; Wigan
34; Bristol City
33; Middlesbrough, Preston, Sheffield W og Reading
32; Nottm F og Milwall
30, Ipswich
29; WBA og Blackburn
28; Derby, Rotherham og Bolton
25, Hull
15; STOKE CITY

Dette er trist research men dessverre akkurat som jeg fryktet. Vi skaper lite eller ingenting og scorer naturlig nok altfor lite også. På tide at at gutta trener litt på avslutninger.......


Da har de IKKE trent mer på avslutninger! En ny kamp med 0 avslutninger på mål (headingen i stanga teller ikke som avslutning på mål) og oversikten ser enda verre ut! Hull hadde to scoringer men også kun 2 avslutninger på mål mot Norwich i går kveld. Vi er nære på å kun ha halvparten så mange avslutninger på de ni siste kampene som laget med nest færrest! Det er en ekstraordinær statistikk som dessverre viser at vi er et ekstraordinært dårlig fotballag.

Et lite oppsving på denne etter matchen mot Sheff. W. Stoke hadde 3 avslutninger på mål( Sheff W. hadde 1 ). En relativt sjansefattig affære, med andre ord.
Stoke hadde et ballinnehav på 63%, men klarte altså ikke å vinne kampen. Nok et eksempel på at det ikke nødvendigvis er en korrelasjon mellom å ha mye possession og suksess i form av mål og poeng.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Boring Stoke?

Innlegg Knut Ole » 19 Apr 2019, 20:30

Siden Nathan Jones' første kamp for Stoke City 12 Januar 2019 har klubben en svært slett offensiv statistikk.
Skåret færrest mål (11), produsert færrest avslutninger (146) og færrest skudd på mål (36) i Championship.

Selvsagt skal Jones få mere tid, men etter vel 3 mnd er vareopptellingen veldig svak. Og Jones må ta en del av ansvaret og tåle kritikk for mange forunderlige laguttak. Seinest i dag med å bruke 3 spillere som jeg sliter med å forstå at tilfører Stoke noe positivt. Clucas som sentral er katastrofe. Det går sakte og mye i støtte pasninger. TP gliser fra øre til øre når Boro rekker å parkere laget fordi Clucas sjeldent bidrar med kloke og hurtige framspill. Mc Clean som utover i 2.omg igjen og igjen fomler med mottak og når han kommer til innlegg blokkes de, går bak mål eller er uten mål og mening. Williams, som hadde et sjeldent godt innlegg mot Rotherham, framstår i dag uten bidrag offensiv og gjør feile valg defensiv.
De to førstnevnte har nærmest klippekort av Jones. Synd! Det vil aldri heve Stoke City. Vi har langt bedre fotballspillere på benken som Jones velger bort. Må si jeg allerede er frustrert over vår nye leder, selvom jeg vet han fortjener mer tid og at vi ikke kan framstå som komplett latterlige å bytte enda en manager i mai/juni.
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Boring Stoke?

Innlegg Morten T. » 20 Apr 2019, 10:53

Knut Ole skrev:Siden Nathan Jones' første kamp for Stoke City 12 Januar 2019 har klubben en svært slett offensiv statistikk.
Skåret færrest mål (11), produsert færrest avslutninger (146) og færrest skudd på mål (36) i Championship.

Selvsagt skal Jones få mere tid, men etter vel 3 mnd er vareopptellingen veldig svak. Og Jones må ta en del av ansvaret og tåle kritikk for mange forunderlige laguttak. Seinest i dag med å bruke 3 spillere som jeg sliter med å forstå at tilfører Stoke noe positivt. Clucas som sentral er katastrofe. Det går sakte og mye i støtte pasninger. TP gliser fra øre til øre når Boro rekker å parkere laget fordi Clucas sjeldent bidrar med kloke og hurtige framspill. Mc Clean som utover i 2.omg igjen og igjen fomler med mottak og når han kommer til innlegg blokkes de, går bak mål eller er uten mål og mening. Williams, som hadde et sjeldent godt innlegg mot Rotherham, framstår i dag uten bidrag offensiv og gjør feile valg defensiv.
De to førstnevnte har nærmest klippekort av Jones. Synd! Det vil aldri heve Stoke City. Vi har langt bedre fotballspillere på benken som Jones velger bort. Må si jeg allerede er frustrert over vår nye leder, selvom jeg vet han fortjener mer tid og at vi ikke kan framstå som komplett latterlige å bytte enda en manager i mai/juni.

Det skremmende er egentlig ikke at det scores så få mål. Det skremmende er den bakenforliggende årsaken, at Stoke produserer så få målsjanser.
Det går for treigt og Stoke utnytter nesten aldri ubalanse hos motstanderne.
Stoke evner ikke å snu spillet kjapt, mangler samhandling og bevegelse uten ball og det gjør det relativt enkelt for motstander å forsvare seg.
De få gangene Stoke var småfarlig i går var etter innlegg i boks, hvor det kan være vanskelig å orientere seg for forsvaret( særlig hvis innleggene kommer fra 25 meter og inn ). Det kunne også ha vært farlig når det ble spilt langt, men uten bakromsspiss blir det vanskelig. Det blir også vanskelig når det er tilnærmet null bevegelse i området hvor ballen slås.

Middlesbrough, som hadde mange skadde spillere defensivt, håndterte dette greit.
Inititativ og bevegelse mangler i stort monn hos Stoke. Med unntak av duracellkanin Joe Allen så løpes det for lite.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron