Identitet

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Identitet

Innlegg kjell-etne » 19 Mai 2019, 14:40

Gode refleksjonar og konklusjonar Torstein, veldig enig med det du skriv i dine innlegg. For at me skal få Stoke på skinner igjen trur eg essensen i det du skriv er avgjerande for ein god neste sesong og kampen om opprykk. Trur folk flest, som i tillegg likar fotball med litt underholdnings-verdi, støttar ditt fotballsyn og oppskrifta for å komme tilbake.
Får ein, som du skriv inn holdningar og disiplin har nok ikkje det så mykje med spelestil å gjer, skal og ha publikum i tankane, då dette unektelig er for meg iallefall, underholdningsbransje så det holder og då er ikkje langballar og et mål til å ri på min favoritt.
Trur brorparten av publiken synes 3-2 seier og et offansiv spelande lag er meir attrativt enn å dra inn ein 1-0 seier etter langball for så å ri på den, håpar og trur Jones er kapabel til å forfekte ein sånn type fotball og at Britannia igjen blir ein vrien bane for dei fleste.
kjell-etne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 66
Registrert: 31 Des 2013, 01:33

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 19 Mai 2019, 15:54

Svein Nilsen skrev:Fortsatt interessant å lese hva dere skriver Morten og Torstein - sterke og gode meninger begge to! At det ikke er noen motsetning mot å være teknisk begavet og ha stor arbeidsmoral/kapasitet er vel f.eks. Manchester Cirty et godt eksempel på. Fantastiske fotballspillere med fantastisk teknikk, fotballforståelse og samtidig arbeidsmoral og arbeidskapasitet så det holder. Spillertyper og spilleformasjon samt managerens tilnærming til laget/spillerne er viktig. Og at laget sammen fungerer som et........lag! Jeg tror Guardiola fort luker bort råtne egg i spillerstallen. En av feilene Hughes gjorde (og han gjorde mange)var vel å ikke luke ut spillere som ikke "passet inn" - den jobben må Jones nå gjøre.

Manchester City er et godt eksempel, men mye skyldes måten Guardiola velger å spille på. Han vil at spillerne skal presse høyt for å vinne ballen i gunstig posisjon høyt oppe i banen, noe som er svært kraftkrevende. For at en slik måte å spille på skal gi et lag suksess så MÅ spillerne være godt trent og i tillegg ha utholdenhet. Det nytter ikke altså BARE å ha gode individuelle ferdigheter, det fysiske må være på plass også. Manchester City er såpass rike at de nærmest fritt kan velge fra øverste hylle spillere som totalt sett har en best kombinasjon av disse ferdighetene.

Så melder spørsmålet seg for mindre bemidlete klubber: Skal de satse på å bli bleke kopier av det vi kan kalle «toppklubber», eller skal de forsøke i større grad å konstruere en måte å spille på som vil gjøre det vanskelig for en «toppklubb» å bryte de ned? Jeg vet hva jeg hadde valgt...

Et annet eksempel er Liverpool. I semifinalen i CL var flere av de beste spillerne deres ute, men med en vanvittig arbeidsinnsats og det såkalte «gegenpresset» til Klopp så klarte de å snu det og vinne 4-0.
Mye omtalte Messi ble tatt helt ut av kampen. Liverpool «ødela» altså for Barcelona i den kampen, de gjorde det veldig vanskelig for dem, og hvem var det som ble fremhevet i forhold til den bedriften?
Var det trikse-og hæppegutter, eller såkalte «fotballSPILLERE»?

Nei, det var alle arbeidshesters far, gjennomtrente James Milner og løpssterke Jordan Henderson som var arkitektene.
Klopp kjører også en veldig kraftkrevende stil( min påstand er at ingen lag orker å gjennomføre den til punkt og prikke i 90++ mins. ), og spillerne MÅ derfor være veldig godt trent.

Dette er altså sammensatt, og kanskje ikke like enkelt som de som liker å putte seg selv i båsen merket «folk flest» vil ha det til. Det er dessverre slik at mye i livet, i fotball også, ikke bare har enkle svar.

Jeg er som nevnt før tilhenger av å skaffe folk med spisskompetanse/ekstremferdigheter. Jeg tror det er den beste måten å gjøre det på for å ta opp konkurransen og å forsøke å utligne forskjeller. En annen metode er selvfølgelig å forsøke å bli like rik som de rikeste klubbene. Det tror jeg er en vanskeligere prosess.

En klubb som Ajax viste i årets CL at det, på tross av beskjeden økonomi sammenlignet mot mange klubber i Europa, går an å skape furore. Men jeg skal vedde skjorta på at de ikke klarer å gjenskape det neste år eller levere stabilt på høyt nivå over tid. Pengene, eller mangel på sådanne, kommer til å innhente dem også og de vet det garantert selv.

Klubber som Ajax og Stoke bør dermed være fornøyd med å «være med» i det gode selskap og av og til ha en god «cup-run» e.l.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 19 Mai 2019, 16:07

Torstein Norevik skrev:For ordens skyld tar jeg meg den frihet å sitere noe jeg skrev i et annet innlegg (som du for øvrig karakteriserte for å inneholde mye rart, og som du ikke fant det bryet verdt å svare på), som er inne på mye av det samme som det Roden snakker om. Jeg siterer for å slippe å skrive alt på nytt...

Litt merkelig, Torstein, at du antyder at jeg «ikke fant det bryet verdt å svare på».
Her tror jeg du må være litt selvkritisk å gå litt tilbake i tid å se på hvor mye du «ikke har tatt deg bryet verdt med å svare på».
Du har vel sogar fortalt at du ikke ser noen hensikt i å «fortsette en diskusjon i det uendelige» og «at vi får være enig om å være uenig».

For det kan vel aldri ha seg slik at det er ett sett kjøreregler for deg selv, mens det er andre som gjelder for f.eks. meg?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 19 Mai 2019, 16:13

kjell-etne skrev:Trur folk flest, som i tillegg likar fotball med litt underholdnings-verdi, støttar ditt fotballsyn og oppskrifta for å komme tilbake

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg Torstein Norevik » 19 Mai 2019, 16:28

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:For ordens skyld tar jeg meg den frihet å sitere noe jeg skrev i et annet innlegg (som du for øvrig karakteriserte for å inneholde mye rart, og som du ikke fant det bryet verdt å svare på), som er inne på mye av det samme som det Roden snakker om. Jeg siterer for å slippe å skrive alt på nytt...

Litt merkelig, Torstein, at du antyder at jeg «ikke fant det bryet verdt å svare på».
Her tror jeg du må være litt selvkritisk å gå litt tilbake i tid å se på hvor mye du «ikke har tatt deg bryet verdt med å svare på».
Du har vel sogar fortalt at du ikke ser noen hensikt i å «fortsette en diskusjon i det uendelige» og «at vi får være enig om å være uenig».

For det kan vel aldri ha seg slik at det er ett sett kjøreregler for deg selv, mens det er andre som gjelder for f.eks. meg?

Fair enough, Morten, du har rett, jeg ser den. Det var en unødvendig kommentar, beklager det... :|
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Identitet

Innlegg Torstein Norevik » 19 Mai 2019, 18:29

Morten T. skrev:[quote=

Et annet eksempel er Liverpool. I semifinalen i CL var flere av de beste spillerne deres ute, men med en vanvittig arbeidsinnsats og det såkalte «gegenpresset» til Klopp så klarte de å snu det og vinne 4-0.
Mye omtalte Messi ble tatt helt ut av kampen. Liverpool «ødela» altså for Barcelona i den kampen, de gjorde det veldig vanskelig for dem, og hvem var det som ble fremhevet i forhold til den bedriften?
Var det trikse-og hæppegutter, eller såkalte «fotballSPILLERE»?

Men Morten, man vinner ikke fotballkamper 4-0 primært fordi man greier å ødelegge for motstanderen. Liverpool scoret tross alt fire mål også, og det gjør man ikke først og fremst fordi man er gode defensivt, men fordi man er gode fremover. For øvrig ble to av Liverpools mål scoret av en spiss, som ikke akkurat kjennetegnes som et fysisk råskinn, og vår gamle kjenning Shaqiri - som vel kommer i kategorien for det du kaller trikse- og hæppegutter - hadde et strålende innlegg som Wijnaldum headet inn 3-0 på.

Hadde Liverpool gått videre etter å ha forsvart seg til 0-0, eller vunnet 1-0, kunne jeg kjøpt påstanden din, men ikke når man vinner 4-0...Ja, de jobbet hardt og presset høyt, men fire mål er også en konsekvens av et helhjertet fokus fremover, for å jakte de nødvendige scoringene. Liverpool var nødt å satse fremover og gjorde det. Og hadde de ikke gjort det, så hadde de heller ikke vært i CL-finalen nå, samme hvor mye de hadde ødelagt for Barcelonas angrepsspill, og om de hadde holdt nullen aldri så mye. 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 19 Mai 2019, 18:40

kjell-etne skrev:Trur brorparten av publiken synes 3-2 seier og et offansiv spelande lag er meir attrativt enn å dra inn ein 1-0 seier etter langball for så å ri på den, håpar og trur Jones er kapabel til å forfekte ein sånn type fotball

Hvis du klarer å finne en eneste fotballtrener på et anstendig nivå og oppover og som samtidig har hatt suksess eller relativ suksess, som har det innbakt i filosofien at de vil forsøke å vinne 3-2, eller 4-3 osv, altså kalkulere med å slippe inn mål, så meld opp her.
For ordens skyld så regner jeg ikke G-14 fotball på Ekebergsletta o.l. plasser for «anstendig nivå».
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 19 Mai 2019, 18:54

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:[quote=

Et annet eksempel er Liverpool. I semifinalen i CL var flere av de beste spillerne deres ute, men med en vanvittig arbeidsinnsats og det såkalte «gegenpresset» til Klopp så klarte de å snu det og vinne 4-0.
Mye omtalte Messi ble tatt helt ut av kampen. Liverpool «ødela» altså for Barcelona i den kampen, de gjorde det veldig vanskelig for dem, og hvem var det som ble fremhevet i forhold til den bedriften?
Var det trikse-og hæppegutter, eller såkalte «fotballSPILLERE»?

Men Morten, man vinner ikke fotballkamper 4-0 primært fordi man greier å ødelegge for motstanderen. Liverpool scoret tross alt fire mål også, og det gjør man ikke først og fremst fordi man er gode defensivt, men fordi man er gode fremover. For øvrig ble to av Liverpools mål scoret av en spiss, som ikke akkurat kjennetegnes som et fysisk råskinn, og vår gamle kjenning Shaqiri - som vel kommer i kategorien for det du kaller trikse- og hæppegutter - hadde et strålende innlegg som Wijnaldum headet inn 3-0 på.

Hadde Liverpool gått videre etter å ha forsvart seg til 0-0, eller vunnet 1-0, kunne jeg kjøpt påstanden din, men ikke når man vinner 4-0...Ja, de jobbet hardt og presset høyt, men fire mål er også en konsekvens av et helhjertet fokus fremover, for å jakte de nødvendige scoringene. Liverpool var nødt å satse fremover og gjorde det. Og hadde de ikke gjort det, så hadde de heller ikke vært i CL-finalen nå, samme hvor mye de hadde ødelagt for Barcelonas angrepsspill, og om de hadde holdt nullen aldri så mye. 8-)

Jo, det er nettopp det man gjør. Man vinner fotballkamper ved å ødelegge for motstanderen og fremprovosere feil. Det er nettopp det som er kjernen i bl.a. Klopp sitt berømte «Gegenpress».

I et slikt system er det derfor viktig å ha spillere som jobber hardt og bereder grunnen slik at andre i offensive roller får en enklere oppgave. Det skyldes altså ikke automatisk godt angrepsspill, det å score fire mål, det kan også skyldes det som skjer i trekkene før.
Min påstand er at uten løps- og arbeidskapasiteten til f.eks. Henderson og Milner i den kampen og det faktum at Liverpool ga Messi( som Barcelona er veldig, veldig avhengig av ) veldig vanskelige arbeidsforhold, så ville de ha tapt.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg Torstein Norevik » 19 Mai 2019, 18:58

Morten T. skrev:
kjell-etne skrev:Trur brorparten av publiken synes 3-2 seier og et offansiv spelande lag er meir attrativt enn å dra inn ein 1-0 seier etter langball for så å ri på den, håpar og trur Jones er kapabel til å forfekte ein sånn type fotball

Hvis du klarer å finne en eneste fotballtrener på et anstendig nivå og oppover og som samtidig har hatt suksess eller relativ suksess, som har det innbakt i filosofien at de vil forsøke å vinne 3-2, eller 4-3 osv, altså kalkulere med å slippe inn mål, så meld opp her.
For ordens skyld så regner jeg ikke G-14 fotball på Ekebergsletta o.l. plasser for «anstendig nivå».

Du setter det veldig på spissen her, Morten, for da tar du Kjell veldig bokstavelig.

Kjell sitt poeng, slik jeg har oppfattet det, er vel heller at han - og jeg også - setter pris på trenere med en fotballfilosofi der det å vinne blir viktigere enn det å unngå å tape. Altså at det å greie score mål selv blir viktigere enn det å ødelegge for motstanderen.

De siste Stoke-managerne (med unntak av Hughes) ser ut til å ha hatt mest fokus på det siste, og at frykten for å tape har vært større enn viljen til å vinne. Det blir det lite mål av, og mange uavgjorte, og det har kostet oss dyrt.

Det er et paradoks at vi denne sesongen har samme antall tap som Leeds, som lå an til direkte opprykk nesten hele sesongen, før de kollapset på oppløpssiden. Vi derimot, blir nr 16. Og i realiteten nr 17, om ikke Birmingham hadde fått sitt poengtrekk.

Kun nedrykkslagene Ipswich og Bolton scorer færre mål enn oss, mens kun Sheffield United, Leeds og Middlesbrough har sluppet inn færre. Et skoleeksempel på at det hjelper fint lite å være flink til å ødelegge for motstanderen, dersom man ikke evner å skape noe selv.
Sist endret av Torstein Norevik den 19 Mai 2019, 19:03, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 19 Mai 2019, 19:01

Et litt morsomt utdrag fra NRK sin fotballskribent Thore Haugestad( flink fyr ) etter Liverpool-Barcelona.:
Og da får man kamper hvor Jordan Henderson og James Milner nedsabler Spanias beste midtbane. Utrolig nok.

Klopps oppskrift
De tekniske ferdighetene var tross alt på Barças side her, noe Messi minnet om nok av ganger. Som alltid var noen av vendingene og kombinasjonene til å måpe av. Det er en grunn til at Barça leder La Liga med ni poeng.

Derfor kompenserte Klopp med trøkk og energi: høyt press, direkte spill, intens duellering. Det pleier å fungere på Anfield, hvor Liverpool er ubeseiret siden september.

Men at det skulle gi 4–0 mot et slikt lag, hadde de færreste trodd.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

cron