Identitet

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Identitet

Innlegg Morten T. » 21 Feb 2019, 22:55

Jeg har nevnt det før, ganske mange ganger faktisk: Stoke har mistet sin identitet. Jeg mener slike faktorer er viktig og den gamle Stokespilleren Liam Lawrence kan vel sies å berøre noe av det samme i denne smått sjokkerende artikkelen:
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... la-2568953

Jeg har hele veien ment at Hughes sin periode gjorde at Stoke sin identitet sakte, nesten umerkelig, forsvant. På samme måte forsvant etterhvert spillere som manageren som satt i stolen før Hughes ofte omtalte som «players with the right DNA». Som erstatning for dette så fikk vi et par år med «moro-fotball», men garderoben forfalt, det samme gjorde moralen og disiplinen og til slutt datt, definitivt ikke overraskende for meg, bånn av flaska ut også. Slurver du litt hver dag, som f.eks. med forsvarsorganisering, arbeidsmoral og disiplin, så går det i bøtta til slutt.

Lawrence nevner også Glenn Whelan og hans betydning. En spiller som kanskje ikke ble utskjelt, men definitivt ikke prissatt i alle fraksjoner. Whelan var ingen ballerina eller showmann på banen. Han jobbet steinhardt og dekket store rom defensivt. Han var Stoke sitt svar på smått legendariske Gennaro Gattuso. Etter mitt syn hadde Stoke trengt flere, ikke færre, spillere av Whelan sin kaliber og støpning, men klubben tok et veivalg og det veivalget ekskluderte etterhvert spillertyper som Whelan og lignende fotball-proletarer.

Lawrence skriver bra og dette sitatet er så spot on som det går an komme:
«Nathan Jones is fighting fires at the moment and will probably have to carry on fighting them for many, many months to come. He wants a dressing room like the one we had leading up to promotion, but those can’t be put together in five minutes, particularly when the club is burdened by so many rotten apples.»

Jeg håper Jones kan få bygget opp Stoke igjen, det gjør jeg virkelig, men da må han feie bort fjas og dilldall som Hughes installerte, og ufattelig nok ble bejublet, og heller bygge opp en ny identitet i hovedsak bestående av spillere med, ja du gjetta riktig, «The Right DNA». 8-)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg Torstein Norevik » 22 Feb 2019, 00:40

Morten T. skrev:Jeg har nevnt det før, ganske mange ganger faktisk: Stoke har mistet sin identitet. Jeg mener slike faktorer er viktig og den gamle Stokespilleren Liam Lawrence kan vel sies å berøre noe av det samme i denne smått sjokkerende artikkelen:
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... la-2568953

Jeg har hele veien ment at Hughes sin periode gjorde at Stoke sin identitet sakte, nesten umerkelig, forsvant. På samme måte forsvant etterhvert spillere som manageren som satt i stolen før Hughes ofte omtalte som «players with the right DNA». Som erstatning for dette så fikk vi et par år med «moro-fotball», men garderoben forfalt, det samme gjorde moralen og disiplinen og til slutt datt, definitivt ikke overraskende for meg, bånn av flaska ut også. Slurver du litt hver dag, som f.eks. med forsvarsorganisering, arbeidsmoral og disiplin, så går det i bøtta til slutt.

Lawrence nevner også Glenn Whelan og hans betydning. En spiller som kanskje ikke ble utskjelt, men definitivt ikke prissatt i alle fraksjoner. Whelan var ingen ballerina eller showmann på banen. Han jobbet steinhardt og dekket store rom defensivt. Han var Stoke sitt svar på smått legendariske Gennaro Gattuso. Etter mitt syn hadde Stoke trengt flere, ikke færre, spillere av Whelan sin kaliber og støpning, men klubben tok et veivalg og det veivalget ekskluderte etterhvert spillertyper som Whelan og lignende fotball-proletarer.

Lawrence skriver bra og dette sitatet er så spot on som det går an komme:
«Nathan Jones is fighting fires at the moment and will probably have to carry on fighting them for many, many months to come. He wants a dressing room like the one we had leading up to promotion, but those can’t be put together in five minutes, particularly when the club is burdened by so many rotten apples.»

Jeg håper Jones kan få bygget opp Stoke igjen, det gjør jeg virkelig, men da må han feie bort fjas og dilldall som Hughes installerte, og ufattelig nok ble bejublet, og heller bygge opp en ny identitet i hovedsak bestående av spillere med, ja du gjetta riktig, «The Right DNA». 8-)

At det er - og har vært - spillere i Stoke-garderoben som ikke har de rette holdningene, eller det du kaller det rette DNA´et, er nok de fleste enige om. Men når du kopler dette opp mot Hughes, og spillestilen under han, da mener jeg at du bommer.

For du gjør et poeng av at vi fikk et par år med "moro-fotball", det du kaller fjas og dilldall, og kobler så dette opp mot at garderoben forfalt og at moralen og disiplinen også til slutt datt, noe som ikke var overraskende for deg. Slik du fremstiller det, så høres det ut som at du mener at det altså var en klar sammenheng mellom "moro-fotballen" og forfallet.

Men hvor har du det fra at det å være en bra fotballspiller, med gode tekniske ferdigheter, bidragsyter til såkalt "moro-fotball", også medfører at en ikke har de rette holdningene ? Eller ikke har det rette DNA’et ? Og at mange slike spillere derfor vil bidra til forfall av garderoben og at moral og disiplin forfaller ? Eller er det slik at du på generelt grunnlag mener at denne type spillere innehar dårligere holdninger enn eksempelvis en spillertype som Whelan ?

Jeg mener du her gjør en generalisering som du ikke har belegg for. At Whelan hadde det som her omtales som det rette "DNA´et", kan vi være enige om. Men dette mener jeg handler om personligheten til Whelan, heller enn om hvilke egenskaper han hadde på fotballbanen.

Det finnes mange eksponenter for "moro-fotball" som også har gode holdninger, og det rette DNA´et, akkurat som det også finnes spillere med Whelan- egenskaper på banen, men som ikke akkurat er forbilder når det kommer til holdninger, eller bidrar til oppbygging av moral og disiplin og god stemning i garderoben.

At det du kaller forfallet begynte under Hughes kan nok være riktig, men jeg mener at dette ikke handler om spillestil eller spilletyper, slik du mer enn antyder, men om personligheter og for dårlig "research" i forkant av spillerkjøp. Som f.eks. ikke å stille spørsmål ved hvorfor Porto var villige til å selge Imbula bare et drøyt halvår etter at han kom til klubben, eller hvorfor Berahino ble skjøvet helt ut i kulden i WBA før vi kjøpte han for 12m pund.

Og husker jeg ikke helt feil var det vel også noen tumulter under manageren før Hughes ? Jf. Beattie-saken...Og Beattie går vel i kategorien spillere «med det rette DNA’et», eller ?

Og apropos identitet. Hva er den egentlige Stoke-identiteten ? Jeg hører mange snakker om denne identiteten, uten at det vel er definert noe sted hva den består i. Jeg tror mange da tenker på hardt arbeid, innsats, vilje til å blø for drakta, disiplin og organisering. Og det er vel noe vi har vært kjent for både under Pulis og tidligere managere. Også de 24 årene vi var ute av toppdivisjonen, da det ikke var nok med denne identiteten for å oppnå gode resultater.

Og har denne identiteten vært konstant tidligere ?

Tenker vi tilbake til den kanskje beste perioden i Stoke-historien, den gode perioden på 70-tallet, så er vel også bildet litt mer nyansert. Visst hadde vi jernmenn som Pejic og Smith, men vi hadde også teknikere som Conroy, Salmons, Greenhoff og Hudson som bidro sterkt til at laget fungerte veldig bra denne perioden. Ikke for det at ikke disse også la ned en solid innsats og hadde gode holdninger, for det hadde de. Og det hadde de altså selv om de også hadde meget gode tekniske ferdigheter, og bidro med "moro-fotball". For meg ligger det ingen motsetning i det å kunne bidra til «moro-fotball» og det å ha «det rette DNA’et».

Det handlet altså ikke om spillestil og spillertyper, men heller om spillernes personlighet.

Det tror jeg er like gjeldende i dag. Og for moral, disiplin og samhold tror jeg dette er langt viktigere enn om de på banen har sin styrke i gode tekniske ferdigheter, spilleforståelse og overblikk, eller om de har sin styrke i duellspill, innsats og stor arbeidskapasitet. Og langt viktigere enn hvilken spillestil laget forfekter...
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 22 Feb 2019, 10:19

Her var det mye rart, tolkninger og "lesing mellom linjene". Jeg begynner å bli vant til det nå.
Men for å sitere deg selv i tidligere innlegg og som jeg nå benytter i retur:

"Min opplevelse av våre diskusjoner er at du liker veldig godt å få siste ordet, og at mine innlegg nesten uten unntak møtes med nye innlegg med motargumenter.

Da kan jeg velge å komme med stadig nye innlegg, og vi kan holde på i det uendelige, eller jeg kan tenke som så at her kommer vi ikke noe videre og la være å svare. Eventuelt konkludere med at vi får være uenige om å være uenige.

Det er ikke vanskeligere enn dette, og ikke noe uttrykk for at jeg ikke har mer å komme med, slik du muligens tror."

OK? ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg Torstein Norevik » 22 Feb 2019, 10:55

Morten T. skrev:Her var det mye rart, tolkninger og "lesing mellom linjene". Jeg begynner å bli vant til det nå.
Men for å sitere deg selv i tidligere innlegg og som jeg nå benytter i retur:

"Min opplevelse av våre diskusjoner er at du liker veldig godt å få siste ordet, og at mine innlegg nesten uten unntak møtes med nye innlegg med motargumenter.

Da kan jeg velge å komme med stadig nye innlegg, og vi kan holde på i det uendelige, eller jeg kan tenke som så at her kommer vi ikke noe videre og la være å svare. Eventuelt konkludere med at vi får være uenige om å være uenige.

Det er ikke vanskeligere enn dette, og ikke noe uttrykk for at jeg ikke har mer å komme med, slik du muligens tror."

OK? ;)

Helt greitt. God helg ! :)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Identitet

Innlegg Bjarne » 22 Feb 2019, 22:11

Skjerp dere!
Bjarne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 555
Registrert: 10 Aug 2010, 19:35
Bosted: Ålesund

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 22 Feb 2019, 22:45

Bjarne skrev:Skjerp dere!
OK, sjøl om jeg aldri kommer til å forstå at det er så vanskelig å hoppe over temaer eller innlegg man synes er uinteressante, evt. forfatte noe man selv synes er interessant.
Det funker greit for min del - også her. Noe leser jeg, andre ting hopper jeg lekende lett over.

Jeg sjekker jo ut en del på forumet Oatcake, selve arnestedet til Stokesupporterne i England. Vil ikke påstå at alt som skrives der er forbilledlig, men er alikevel imponert av graden av selvironi, ironi og hvor mye som skal til for at de blir provosert. Men dette er i all hovedsak engelskmenn...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg onside » 22 Feb 2019, 22:55

Bjarne skrev:Skjerp dere!

Morten er tydeligvis på hugget etter mange måneder i dvale, mens Torstens lange utbroderinger ikke fører frem.

Jeg tar heller ikke stilling til det Morten og Torstein skrivere i denne tråden, men jeg håper vi kan samles i bånn, men jeg tviler faktisk på om bunnen er nådd. McClean går i klinsj med Liam Lawrence og det beviser vel at bunnen langtifra er nådd enda.

Tror hele gjengen til Scholes og Cartwright må ut før dette snur. De har faen meg ikke peiling i det hele tatt. Så da satser vi på totalrenovering fra top til bunn.

Mulig jeg nevnte dette i Overgangsviduet Januar 2017 eller?
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 22 Feb 2019, 23:03

onside skrev:
Bjarne skrev:Skjerp dere!

Morten er tydeligvis på hugget etter mange måneder i dvale, mens Torstens lange utbroderinger ikke fører frem.

Jeg tar heller ikke stilling til det Morten og Torstein skrivere i denne tråden, men jeg håper vi kan samles i bånn, men jeg tviler faktisk på om bunnen er nådd. McClean går i klinsj med Liam Lawrence og det beviser vel at bunnen langtifra er nådd enda.

Tror hele gjengen til Scholes og Cartwright må ut før dette snur. De har faen meg ikke peiling i det hele tatt. Så da satser vi på totalrenovering fra top til bunn.

Mulig jeg nevnte dette i Overgangsviduet Januar 2017 eller?
Jeg tror også det må strukturelle og dyptgående endringer til. Nesten slik at klubben må restarte.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Identitet

Innlegg Svein Nilsen » 23 Feb 2019, 09:35

Trist å lese Lawrence sitt innlegg om kulturen i Stoke garderoben. At noe er galt i klubben er det vel liten tvil om, at det også vises i garderoben er kanskje heller ikke overraskende. Han sier en del uten å si eksakt hva som er problemet. Det har nok alltid vært "råtne egg" i garderober, både før og nå. Selv på 70-tallet var det helt sikkert en eller to spillere som var dårlige forbilder og oppførte seg dårlig i garderober - sikkert også på Victoria Ground. Dette henger selvfølgelig ikke sammen med hvordan du er som spiller, du kan være verdens beste men allikevel en drittsekk. Du kan være den lojale spilleren, som gir alt på banen, er fansens favoritt og gjør som manageren sier, men allikevel være en drittsekk. Du kan være lat, egoistisk og virke uinteressert og være en kjernekar. Det kan være kulturavhengig, personalitet, omgivelser, relasjoner, suksess faktor og veldig mange ting som spiller inn i en spillers oppførsel i en garderobe, men jeg tror faktisk på et par ting; din personalitet og formue! Det siste begrunner jeg med at den ufattelige rikdommen fotballspillere på høyt nivå (relativt ift Stoke) får for å trene noen timer om dagen og spille en kamp i ny og ne er direkte kvalmt. Pengene er i ferd med å ødelegge fotballen og spillere, dessverre. Se på Berahino, han har vært i Stoke i 2 år og tjener visstnok 450.000 NOK i uka.....i uka! Har han scoret 3 eller 4 mål. Han ble kjøpt inn som spiss, som målscorer, men scorer nok på helt andre fronter enn på fotballbanen. Pengene skal jo også brukes, og når du er 24 år er det mange fristelser der ute. Diouf tjener etter sigende over NOK 700.000 i uka. Hva bidrar han med? Hvordan kan noen i Stoke City forsvare dette? Så kulturen i Stoke (som i andre klubber) er gått helt på dunken. Man kjøper spillere for store formuer UTEN at de bidrar. Så lar man noen av de lånes ut til andre klubber på et høyere nivå, mens vi sliter i bunnen av Championsship, fortå det den som kan! At Scholes og Cartwright fortsatt styrer skuta er smått utolig, det er opplagt at det må endringer til for å redde Stoke City fra en langvarig depresjon........
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Identitet

Innlegg Morten T. » 23 Feb 2019, 13:57

Svein Nilsen skrev:Trist å lese Lawrence sitt innlegg om kulturen i Stoke garderoben. At noe er galt i klubben er det vel liten tvil om, at det også vises i garderoben er kanskje heller ikke overraskende. Han sier en del uten å si eksakt hva som er problemet. Det har nok alltid vært "råtne egg" i garderober, både før og nå. Selv på 70-tallet var det helt sikkert en eller to spillere som var dårlige forbilder og oppførte seg dårlig i garderober - sikkert også på Victoria Ground. Dette henger selvfølgelig ikke sammen med hvordan du er som spiller, du kan være verdens beste men allikevel en drittsekk. Du kan være den lojale spilleren, som gir alt på banen, er fansens favoritt og gjør som manageren sier, men allikevel være en drittsekk. Du kan være lat, egoistisk og virke uinteressert og være en kjernekar. Det kan være kulturavhengig, personalitet, omgivelser, relasjoner, suksess faktor og veldig mange ting som spiller inn i en spillers oppførsel i en garderobe, men jeg tror faktisk på et par ting; din personalitet og formue! Det siste begrunner jeg med at den ufattelige rikdommen fotballspillere på høyt nivå (relativt ift Stoke) får for å trene noen timer om dagen og spille en kamp i ny og ne er direkte kvalmt. Pengene er i ferd med å ødelegge fotballen og spillere, dessverre. Se på Berahino, han har vært i Stoke i 2 år og tjener visstnok 450.000 NOK i uka.....i uka! Har han scoret 3 eller 4 mål. Han ble kjøpt inn som spiss, som målscorer, men scorer nok på helt andre fronter enn på fotballbanen. Pengene skal jo også brukes, og når du er 24 år er det mange fristelser der ute. Diouf tjener etter sigende over NOK 700.000 i uka. Hva bidrar han med? Hvordan kan noen i Stoke City forsvare dette? Så kulturen i Stoke (som i andre klubber) er gått helt på dunken. Man kjøper spillere for store formuer UTEN at de bidrar. Så lar man noen av de lånes ut til andre klubber på et høyere nivå, mens vi sliter i bunnen av Championsship, fortå det den som kan! At Scholes og Cartwright fortsatt styrer skuta er smått utolig, det er opplagt at det må endringer til for å redde Stoke City fra en langvarig depresjon........
Enig i at pengegaloppen har ødelagt mye - ikke minst sjarmen med fotball. Selve spillet er, med alle sine finurligheter, fortsatt fascinerende, men tullballet rundt er det motsatte.

Så er spørsmålet: Går det an å bli best uten å ha masse penger?
Mitt svar er i all hovedsak nei.

Eller litt mer nyansert: Har man masse penger kan man kjøpe de beste spillerne, de beste trenerne, de beste legene, de beste kokkene, de beste speiderne, de beste fysioterapeutene, de beste analytikerne og alt annet som i sum kan gi et resultat.

Hva skal så klubber som har mindre penger gjøre? De kan selvfølgelig prøve å bli like rike eller rikere, men jeg har mer tro på at man må være smart å finne på noe som til en viss grad kan utjevne forskjellene. Det gjøres ikke ved å forsøke å kopiere de rike, men ved å ødelegge, eller gjøre det vanskelig, for dem.
Slik Stoke gjorde da Delap pælmet sine missiler inn i felter mot overbetalte småtasser i Arsenal og andre PL-klubber, eller slik Leicester gjorde da de med snedig taktikk og spisskompetanse vant PL på suverent vis.

Problemet er at slike perioder er tidsbegrensede, de rikeste vinner oftest uansett. Det skjer i alle ligaer og nasjoner, men jeg er allikevel 100% sikker på at fansen til Leicester gjerne tar 12.-og 13. plasser med godt humør all den tid de har fått være med på å vinne PL.
Derfor kan etter mitt syn det beste klubber som Stoke kan håpe på være å delta med stabilitet og noen opp-og nedturer på toppnivå, en og annen god innsats i cupene og, ikke minst, en egen identitet som gjør at motstandere, uansett nivå, synes det er ekkelt å møte dem.
Ferguson kalte en gang Stoke for «The Jolly Green Giants», Britannia ble kalt «Fort Britannia» eller «The Bear Pit», Stokesupporterne sang «We are Stoke City and we play how we want» og lydnivået ble målt til samme decibel som når en jumbojet letter, motstanderne sa uten unntak at «This is a tough place to come to».

Jeg vil at klubben skal finne tilbake til noe tilsvarende.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron