Straffespark

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Straffespark

Innlegg Morten T. » 10 Feb 2019, 20:38

Stoke har jo, mildt sagt, brent en del straffespark den siste tiden.
I den frb., eller ved andre tilfelle også, dukker det av og til opp følgende utsagn: «Den som blir felt skal ikke ta straffespark».

Det får meg til å lure, hvor kommer dette utsagnet fra og finnes det noe empiri som tilsier at det stemmer?

Ja, jeg kan forstå dette hvis spilleren som blir felt blir såpass skadet i situasjonen at han ikke klarer å utføre straffesparket, men hvis han ikke blir skadet hva er det da egentlig som skulle tilsi at vedkommende vil utføre straffesparket dårlig?

Dess mer jeg tenker på det dess færre grunner finner jeg. For meg så koker dette ned til en slags overtroisk greie som har oppstått på et eller annet tidspunkt i fotballhistorier uten rot i faktiske forhold.

Jeg vet at det er mye psykologi involvert når en straffe skal tas, men det jeg har lest om temaet kommer aldri innpå dette med at man ikke skal ta straffer hvis man selv blir felt i situasjonen i forkant.

Noen som vet mer om hvor disse greiene kommer fra og som kan legge frem noen bevis på at den som felles ikke bør ta straffespark?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Straffespark

Innlegg bjørn123 » 13 Feb 2019, 12:01

[q
Sist endret av bjørn123 den 13 Feb 2019, 12:04, endret 1 gang
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Straffespark

Innlegg bjørn123 » 13 Feb 2019, 12:03

bjørn123 skrev:
Morten T. skrev:Stoke har jo, mildt sagt, brent en del straffespark den siste tiden.
I den frb., eller ved andre tilfelle også, dukker det av og til opp følgende utsagn: «Den som blir felt skal ikke ta straffespark».

Det får meg til å lure, hvor kommer dette utsagnet fra og finnes det noe empiri som tilsier at det stemmer?

Ja, jeg kan forstå dette hvis spilleren som blir felt blir såpass skadet i situasjonen at han ikke klarer å utføre straffesparket, men hvis han ikke blir skadet hva er det da egentlig som skulle tilsi at vedkommende vil utføre straffesparket dårlig?

Dess mer jeg tenker på det dess færre grunner finner jeg. For meg så koker dette ned til en slags overtroisk greie som har oppstått på et eller annet tidspunkt i fotballhistorier uten rot i faktiske forhold.

Jeg vet at det er mye psykologi involvert når en straffe skal tas, men det jeg har lest om temaet kommer aldri innpå dette med at man ikke skal ta straffer hvis man selv blir felt i situasjonen i forkant.

Noen som vet mer om hvor disse greiene kommer fra og som kan legge frem noen bevis på at den som felles ikke bør ta straffespark?

Ja dette tror jeg også er noe vas. Men jeg har et forslag til regelendring i fotball. Den som blir felt skal og må ta straffen. Da blir det jo mer rettferdig overnfor målscorerer også og hvem som er det rettmessige toppscoreren. Enkelt og greit - den som skaffer straffen den fortjener og ta den og evt få æren av å score...
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Straffespark

Innlegg bjørn123 » 13 Feb 2019, 12:04

bjørn123 skrev:
bjørn123 skrev:
Morten T. skrev:Stoke har jo, mildt sagt, brent en del straffespark den siste tiden.
I den frb., eller ved andre tilfelle også, dukker det av og til opp følgende utsagn: «Den som blir felt skal ikke ta straffespark».

Det får meg til å lure, hvor kommer dette utsagnet fra og finnes det noe empiri som tilsier at det stemmer?

Ja, jeg kan forstå dette hvis spilleren som blir felt blir såpass skadet i situasjonen at han ikke klarer å utføre straffesparket, men hvis han ikke blir skadet hva er det da egentlig som skulle tilsi at vedkommende vil utføre straffesparket dårlig?

Dess mer jeg tenker på det dess færre grunner finner jeg. For meg så koker dette ned til en slags overtroisk greie som har oppstått på et eller annet tidspunkt i fotballhistorier uten rot i faktiske forhold.

Jeg vet at det er mye psykologi involvert når en straffe skal tas, men det jeg har lest om temaet kommer aldri innpå dette med at man ikke skal ta straffer hvis man selv blir felt i situasjonen i forkant.

Noen som vet mer om hvor disse greiene kommer fra og som kan legge frem noen bevis på at den som felles ikke bør ta straffespark?

Ja dette tror jeg også er noe vas. Men jeg har et forslag til regelendring i fotball. Den som blir felt skal og må ta straffen. Da blir det jo mer rettferdig overnfor målscorerer også og hvem som er det rettmessige toppscoreren. Enkelt og greit - den som skaffer straffen den fortjener å ta den og evt få æren av å score...
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Straffespark

Innlegg Morten T. » 13 Feb 2019, 12:22

bjørn123 skrev:
bjørn123 skrev:
Morten T. skrev:Stoke har jo, mildt sagt, brent en del straffespark den siste tiden.
I den frb., eller ved andre tilfelle også, dukker det av og til opp følgende utsagn: «Den som blir felt skal ikke ta straffespark».

Det får meg til å lure, hvor kommer dette utsagnet fra og finnes det noe empiri som tilsier at det stemmer?

Ja, jeg kan forstå dette hvis spilleren som blir felt blir såpass skadet i situasjonen at han ikke klarer å utføre straffesparket, men hvis han ikke blir skadet hva er det da egentlig som skulle tilsi at vedkommende vil utføre straffesparket dårlig?

Dess mer jeg tenker på det dess færre grunner finner jeg. For meg så koker dette ned til en slags overtroisk greie som har oppstått på et eller annet tidspunkt i fotballhistorier uten rot i faktiske forhold.

Jeg vet at det er mye psykologi involvert når en straffe skal tas, men det jeg har lest om temaet kommer aldri innpå dette med at man ikke skal ta straffer hvis man selv blir felt i situasjonen i forkant.

Noen som vet mer om hvor disse greiene kommer fra og som kan legge frem noen bevis på at den som felles ikke bør ta straffespark?

Ja dette tror jeg også er noe vas. Men jeg har et forslag til regelendring i fotball. Den som blir felt skal og må ta straffen. Da blir det jo mer rettferdig overnfor målscorerer også og hvem som er det rettmessige toppscoreren. Enkelt og greit - den som skaffer straffen den fortjener og ta den og evt få æren av å score...

Med andre ord som i ishockey...
Ja, det kunne fungert, men det er noen punkter der da.
Hva hvis en spiller faktisk blir alvorlig skadet når han blir felt? Hvem skal da ta straffesparket?
La oss si at Shawcross, Williams eller Indi blir holdt i feltet på corner - og dommeren blåser straffe som følge av dette - da må jo en av disse ta straffen, eller? Disse gutta er vel bedre på "måking" enn å klistre ballen i krysset, så det ville ikke ha vært noen fordel...
Og hva hvis en motstander handser? Er det da den som har spilt ballen i hånden til vedkommende som skal ta straffen?

Ikke enkelt, men alt som ikke er enkelt er gøy, interessant og utfordrende... ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Straffespark

Innlegg bjørn123 » 13 Feb 2019, 16:02

Stemmer , ishocky har vel det slik.
Hva gjør man der da når en spiller blir meiet ned og ikke kan ta straffen pga skade?

En annen ting (når vi snakker om ishocky) og som skulle blitt vurdert i fortball er når og hva det skal dømmes straffe for.
Jeg mener det kun skulle vært blåst straffe når en blir hindret et opplagt mål. Uansett hvor på banen man er... Blir jo ikke lettere å være dommer, men den utfordringen må de kunne ta.

En tredje forandring, når jeg først er inne på regelendringer- man har 5 sekunder på å ta et kast (fra man har ballen) sammen med frispark (kanskje 10 sekunder her) Det hadde fått opp tempoet i kampene og hindret lag å drepe nettopp tempoet (noe som irritere meg kanskje mest av alt når f. eks Stoke ligger under.. :D)
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Straffespark

Innlegg Morten T. » 13 Feb 2019, 18:02

bjørn123 skrev:Stemmer , ishocky har vel det slik.
Hva gjør man der da når en spiller blir meiet ned og ikke kan ta straffen pga skade?

En annen ting (når vi snakker om ishocky) og som skulle blitt vurdert i fortball er når og hva det skal dømmes straffe for.
Jeg mener det kun skulle vært blåst straffe når en blir hindret et opplagt mål. Uansett hvor på banen man er... Blir jo ikke lettere å være dommer, men den utfordringen må de kunne ta.

En tredje forandring, når jeg først er inne på regelendringer- man har 5 sekunder på å ta et kast (fra man har ballen) sammen med frispark (kanskje 10 sekunder her) Det hadde fått opp tempoet i kampene og hindret lag å drepe nettopp tempoet (noe som irritere meg kanskje mest av alt når f. eks Stoke ligger under.. :D)

Jeg jobberp sammen med to fordums spillere i Eliteserien og de ga meg forskjellig svar. En sa at en av de fire andre som er på isen må ta straffa hvis han som blir felt samtidig blir skada. Den andre sa at hvem som helst på laget kan ta det. Dette skjer uansett ytterst sjelden, ikke minst fordi hockeyspillere er noen tøffinger som er så langt unna Neymar & co som det går an komme hva kommer til mentalitet.

Det kunne jo vært en ide å gi straffe uansett, men jeg tror det ville ha blitt trøblete. Synes det reguleres greit i dag med 16,5-meter feltet og evt. rødt kort for den som hindrer.
Det som irriterer meg som gammel dommer mest hva kommer til straffer er at det står krystallklart i reglene at direkte frispark utenfor 16,5-metersfeltet er straffe innenfor. Der er det mange dommere som synder og legger lista mye høyere for forseelser innenfor feltet. Jeg vet at dette praktiseres som en slags «uskreven lov» blant flere dommere, ikke minst fordi mange kvier seg for å blåse straffe fordi denne i høyeste grad kan være matchavgjørende.

Enig med regel i forhold til time-wasting også. Min drøm er at man får effektiv spilletid i fotball. Hvis man ser på USA så har de mest populære lagidrettene noen fellestrekk. Det ene er at spillet stoppes hvis det ikke skjer noe eller et lag spiller passivt. I ishockey kan nevnes icing( lang puck fra egen some over forlenga mållinje som fører til dropp i egen sone ), blokkering, eller å vippe pucken over vantet. Det andre er at det i disse idrettene scores mange mål eller poeng. Det kjipe i USA er at de ikke har divisjoner, men det er en annen diskusjon.

Jeg synes også keepere i fotball får holde ballen for lenge. Stoke sin egen Jack Butland bruker veeeldig lang tid og slike faktorer bør ses på. Mener å ha lest et eller annet sted at faktisk spilletid( hvor ballen er i spill) i løpet av en vanlig fotballkamp er mellom 35 og 55 minutter. Mulig jeg husker feil, men virker heller ikke helt usannsynlig.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Straffespark

Innlegg Torstein Norevik » 10 Mar 2021, 12:32

Leste nettopp på nettet at Swansea har ansatt Tom Daley på trenersiden. For de som ikke kjenner navnet, så er han en engelskmann som har vært Europamester i stup (diving). Fokuset i Daleys trenergjerning skal være på såkalt forkantsarbeid, knyttet til situasjoner som kan oppstå inne i motstanderens straffefelt. :P
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Straffespark

Innlegg Morten T. » 10 Mar 2021, 13:43

Torstein Norevik skrev:Leste nettopp på nettet at Swansea har ansatt Tom Daley på trenersiden. For de som ikke kjenner navnet, så er han en engelskmann som har vært Europamester i stup (diving). Fokuset i Daleys trenergjerning skal være på såkalt forkantsarbeid, knyttet til situasjoner som kan oppstå inne i motstanderens straffefelt. :P

Ha-Ha.
Måtte dobbeltsjekke at det ikke var 1. April i dag, men nice try... ;) :P
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Straffespark

Innlegg Torstein Norevik » 10 Mar 2021, 13:57

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:Leste nettopp på nettet at Swansea har ansatt Tom Daley på trenersiden. For de som ikke kjenner navnet, så er han en engelskmann som har vært Europamester i stup (diving). Fokuset i Daleys trenergjerning skal være på såkalt forkantsarbeid, knyttet til situasjoner som kan oppstå inne i motstanderens straffefelt. :P

Ha-Ha.
Måtte dobbeltsjekke at det ikke var 1. April i dag, men nice try... ;) :P

Vi må ha det litt moro i disse tider... :D
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

cron