Diouf i norsk media

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Diouf i norsk media

Innlegg mfkpotter » 18 Nov 2018, 13:05

Nå har temaet fra Diouf i media, sklidd over til Tony Pulis. Mame Biram Diouf fortjener selvfølgelig ikke 700.000 i uka for å spille fotball i Stoke, det gjør ingen spillere i championship. Dette er jo ikke Diouf sin feil, ingen takker vel nei til en lønnsøkning...

Når det gjelder Tony Pulis, så er det navnet oppe til diskusjon i Stoke daglig. Jeg er helt klar på at Peter Coates gjorde helt rett ved å kvitte seg med TP. Utviklingen de siste årene under TP gikk helt gal vei, og jeg tror at Stoke hadde rykket ned i 13/14 sesongen hvis TP hadde fortsatt. En ting er det sportslige som gikk bare nedover, en annen ting er at TP sliter ekstremt på omgivelsene. Han har en egen evne til å komme på kant med både spillere og ledere, og vil aldri holde ut i mange år i samme klubb. Jeg tror ikke det bare var det sportslige som gjorde at Coates skilte lag med TP. Det som var dumt var at de erstattet TP med Mark Hughes, det var ekstremt lite gjennomtenkt. Det skrev jeg allerede ved ansettelsen, og er ikke etterpåklokskap. Nei, sparkingen av TP var absolutt kunnskapsbasert, den var ikke styrt av verken press fra omgivelsene eller kommersielle hensyn.

Ikke noe nytt av vi er totalt uenige om TP Morten, men veldig hyggelig å se deg tilbake på forumet.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Re: Diouf i norsk media

Innlegg Morten T. » 18 Nov 2018, 18:05

mfkpotter skrev:Nå har temaet fra Diouf i media, sklidd over til Tony Pulis. Mame Biram Diouf fortjener selvfølgelig ikke 700.000 i uka for å spille fotball i Stoke, det gjør ingen spillere i championship. Dette er jo ikke Diouf sin feil, ingen takker vel nei til en lønnsøkning...

Når det gjelder Tony Pulis, så er det navnet oppe til diskusjon i Stoke daglig. Jeg er helt klar på at Peter Coates gjorde helt rett ved å kvitte seg med TP. Utviklingen de siste årene under TP gikk helt gal vei, og jeg tror at Stoke hadde rykket ned i 13/14 sesongen hvis TP hadde fortsatt. En ting er det sportslige som gikk bare nedover, en annen ting er at TP sliter ekstremt på omgivelsene. Han har en egen evne til å komme på kant med både spillere og ledere, og vil aldri holde ut i mange år i samme klubb. Jeg tror ikke det bare var det sportslige som gjorde at Coates skilte lag med TP. Det som var dumt var at de erstattet TP med Mark Hughes, det var ekstremt lite gjennomtenkt. Det skrev jeg allerede ved ansettelsen, og er ikke etterpåklokskap. Nei, sparkingen av TP var absolutt kunnskapsbasert, den var ikke styrt av verken press fra omgivelsene eller kommersielle hensyn.

Ikke noe nytt av vi er totalt uenige om TP Morten, men veldig hyggelig å se deg tilbake på forumet.

Jo, takk Rune. Nei, det er ingen nyhet at vi er uenige om Pulis. Så vidt jeg husker( arrester meg om jeg tar feil ) så har vel du aldri vært spesielt begeistret for den capskledde. Det er greit for min del, spesielt fordi du argumenterer godt for ditt syn, men som du sikkert vet så mener jeg at du tar feil på noen områder her.

Aller først, dette rundt Diouf er jeg jo helt enig i. Det er nettopp slike faktorer som gjør at jeg har gått litt lei av fotball. Ikke selve spillet, som jeg fortsatt finner fascinerende, men fotball er jo strengt tatt ikke et yrke, og i hvertfall ikke et yrke som kvalifiserer til å tjene astronomiske summer. Det handler ikke om en misunnelse for min del, det handler om skjevheten i at en lege, sykepleier, statsleder, bussjåfør, baker , bonde eller lærer( altså folk som gjør jobber med nytteverdi ) tjener ekstremt mye mindre enn folk som sparker ball. Det er ingen som helst logikk i det, og i og med at avstandene lønnsmessig har blitt betydelig større mellom fotballspillere og arbeidsfolk de siste 40-50 åra, så har også avstanden min til fotballsporten blitt større.
Det var bedre før da fotballspillerne bodde i samme gata som vanlige folk og bare tjente marginalt bedre enn fyrer på smelteverket eller på tråleren.

En annen faktor er den tiltagende kommersialiseringen av sporten. Drakter som tagges ned med reklame, stadioner som får navn etter firma og nå til og med klubbnavn hvor firmanavn inkorporeres. For meg er slike ting som drakter, stadioner o.l. "hellig", det skal ikke tukles med. Jeg tror vi som samfunn trenger områder i livet hvor ikke det kommersielle får lov å blande seg. Litt for mange er villig til å godta dette, men hadde vi f.eks. godtatt at Vigelandsparken hadde blitt kalt Bet365-parken? Eller at Fløibanen hadde blitt døpt om til DNB-banen? Eller Nidarosdomen til Coca Cola-domen? Jeg tviler....For meg blir det det samme når fotballklubber tukler for mye og, i sin higen etter penger, mister alt av prinsipper og idealer. Da synes jeg det er bedre å leve fint med seg sjøl lenger nedover i divisjonssystemet.
I sum gjør alt dette, for min del, at mye av sjarmen er borte og at sporten har fjernet seg ganske langt unna de opprinnelige idealene.

Så har vi dette med Pulis. Jeg tror noe av det som spiltter oss her kan være forventninger. Jeg anerkjenner og aksepterer rett og slett at klubber som Stoke går litt opp og ned prestasjonsmessig. Ser vi på klubbens historie så har de faktisk aldri gjort det særlig bra, eller det vil si, de har gjort det bra i den forstand at de etter 2. Verdenskrig har spilt 37 sesonger på toppnivå i England, men som vi alle vet er premieskapet glissent. Stoke-on-Trent er en relativt liten by, eller det er egentlig ikke en by i ordets rette forstand, mer å regne som et område. Historisk sett har det vært et område preget av skrale økonomiske forutsetninger, forurensing, arbeidsløshet osv. For meg så blir det derfor stort når klubber med slike bakenforliggende forutsetninger får være med å spise kirsebær blant de store. På mange måter det samme som i Norge når klubber som Kongsvinger, Mjøndalen og Sogndal spiller på øverste nivå. Det strider egentlig mot en god del fornuft at slike småsteder skal ha klubber på toppnivå, og det er derfor det er så imponerende. Så er jo det store spørsmålet da, om folk i og rundt den typen klubber anerkjenner at det å i det hele tatt få lov til å være med på toppnivå er en bra prestasjon eller om man hele tiden skal forvente mer? Og det er kanskje her våre veier skilles?
Jeg synes, med det jeg har nevnt foran her, at det er knallsterk prestasjon av klubber som Stoke å spille på øverste nivå i England i det som kalles "verdens beste fotballiga". RELATIVT sett er det en meget god prestasjon som jeg var godt fornøyd med.
Tiden under Pulis satte også Stoke på kartet som en slags "annerledesklubb". Britannia ble kalt "Bear Pit", Stoke ble hatet av motstandere og noen ikke-britiske managere( Wenger o.l. ), Det ble drevet relativt nøkternt økonomisk, fansen laget et lydnivå på nivå med en jumbojet og sang "We are Stoke City and we play how we want". Jeg likte det, digga det og elska det! Jeg har aldri hatt noe behov for å få anerkjennende nikk fra venner, kollegaer eller andre fotballsupportere som kommer til meg på mandags morra og sier: "Ja, Stoke tapte 4-2 i helga, men jaggu meg spiller dere mye finere og mer elegant fotball nå enn under han bølla med capsen". Jeg trodde vi var flere som hadde det sånn, men ettertiden har vist meg noe annet. Vi var, og er, faktisk ganske få som hadde og har det sånn.

Og så, gikk det faktisk så gal vei? I innlegg tidligere i denne tråden mener jeg å ha bevist at Pulis sin siste sesong i Stoke var langt unna å kunne beskrives som en "katastrofe" eller "negativ trend". Jeg vil heller påstå at Stoke under Pulis leverte ganske så stabilt:

I 08/09 som var den første sesongen i PL, ble klubben nr. 12, 5 poeng fra en 10. plass, og overlevde med glans. Meget sterkt.

I 09/10 ble klubben nr. 11( 3 poeng fra en 9.plass ).

I 10/11 ble klubben nr. 13. 3 poeng fra en 8. plass. Klubben spilte seg også fram til sin første FA-cupfinale. Jeg har riktignok registrert at noen har forsøkt å påstå at det ikke var en spesielt bra prestasjon, men for meg var det det.

I 11/12 ble klubben nr. 14. 2 poeng fra en 10. plass. Da spilte også klubben i Europa League og gjorde tidenes beste innsats der da de tok seg helt til 16-delsfinalen. Også den prestasjonen har blitt forsøkt gjort om til noe som ikke var bra( det er nesten så man aner et slags system i kritikken ). Flere har også pekt på at ligainnsatsen til Stoke denne sesongen, som følge av slitasjen det er å være med i Europa, ble svakere enn forventet. Det er jeg enig i, og skjer ofte med klubber som Stoke og dess like.

I 12/13 ble klubben nr. 13. 4 poeng fra en 9. plass.

Jeg vil ikke kalle dette en nedgang, jeg vil heller kalle det stabilitet. Den stabiliteten var jeg såre fornøyd med og i motsetning til deg så er jeg helt overbevist om at den ville ha fortsatt med den capskledde bak roret. Pulis er jo kjent for å aldri ha rykket ned med noen klubb, og det hadde ikke skjedd med Stoke heller. Han er kjent for å få klubber til å overleve i en divisjon. Det han kanskje er litt mindre kjent for er at han er meget god i forhold til dette med å få klubber til å rykke opp også. Han har faktisk rykket opp fra samtlige divisjoner i England med diverse klubber.

Så har vi dette med at personligheten hans sliter på omgivelsene. Er det en myte? Han var jo syv år i Stoke...
Når jeg leser diverse menneskers beskrivelser av mannen så virker det på meg heller motsatt:

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... lis-829442
https://www.gazettelive.co.uk/sport/foo ... s-15220322
https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... wants.html
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... ke-1311476
https://www.express.co.uk/sport/footbal ... 1000-Games
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... al-1907974
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/footbal ... 487365.stm
https://www.tribalfootball.com/articles ... ats-188944
http://www.staffs.ac.uk/events/graduati ... /index.jsp



Ja, vi vet jo alle at Pulis har hatt sine "fall-outs" med noen spillere, men for å gå litt tilbake til tematikken rundt Diouf og penger : Kan det rett og slett være at nåtidens ofte bortskjemte og sutrete spillere selv er skyld i dette? Og elsker vi ikke egentlig managere som har baller nok til å sette grinete primadonnaer, surrehuer og unggutter på plass? Jeg gjør i hvertfall det. Jeg sier ikke at Pulis muligens ikke har skyld i noe av dette, men jeg tviler veldig sterkt på myten om at han er helt umulig å ha med å gjøre eller sliter voldsomt på omgivelsene er spesielt sann. Snarere tvert i mot.

Så jo, sparkingen av Pulis var IKKE kunnskapsbasert, det er ikke sikkert at den var styrt av følelser, press fra omgivelsene eller kommersielle hensyn heller. Men det er meget, meget sannsynlig at en eller flere av disse faktorene spilte en avgjørende rolle.

Til slutt: Folk diskuterer hele tiden historie. De diskuterer 2. verdenskrig, de diskuterer hva Einar Gerhardsen og Kåre Willoch sa for femti år siden og i Stoke sitt tilfelle diskuterer de også Conroy, Banks, Mahoney, Bloor, Smith, Hudson og Greenhoff. Jeg ville aldri ha drømt om å be noen om å "la dette ligge, akseptere det som har skjedd og gå videre". Så det går selvfølgelig an å diskutere den meningsløse sparkingen av Pulis også.
Å diskutere historie kan nemlig være nyttig, hvis man er villig til å samtidig lære av feil som har blitt begått. Og det er nettopp det jeg håper Stoke vil gjøre, lære av feilen de gjorde da de sparket Pulis og forsøke å unngå å gjøre samme blemme en gang til i fremtiden.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Diouf i norsk media

Innlegg mfkpotter » 19 Nov 2018, 14:45

Utrolig imponerende skrevet Morten, er sinnsykt mye bra research i dine innlegg. Det skal du ha kjempekred for...

Når det gjelder vår kjære TP, så vil vi aldri bli enig. Alt har sin tid i fotball, og tiden til TP var over. Jeg mener oppriktig at en sesong til med TP, så ville Stoke ha rykket ned i 13/14 sesongen.
Du skriver at Stoke var 4 poeng unna en 9 plass i 12/13 sesongen, men vi var også kun 6 poeng unna nedrykk. De 6 poengene fikk Stoke i runde 34 og 35 mot allerede nedrykkede QPR og Norwich hjemme. Faktisk så vant Stoke bare tre kamper fra 1 januar og til sesongslutt den sesongen, og den siste seieren kom mot et annet lag som rykket ned, nemlig Reading. Fra 1.januar og til sesongslutt så spilte Stoke 16 kamper, det endte med 3 seire, 3 uavgjort og 10 tap. En ting var en meget dårlig poengsum på 42, men en annen ting var at Stoke var inne i en lang trend med elendig spill. Innsatsen og defensiv struktur var borte, og laget hadde mistet mye av gnisten de hadde de første sesongene i PL.

Den store feilen Coates gjorde var å hente inn Mark Hughes som erstatter, det var et meget dårlig valg, og kanskje det som gjør at det blir lenge til vi får se Stoke tilbake i PL.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Re: Diouf i norsk media

Innlegg Morten T. » 19 Nov 2018, 16:10

mfkpotter skrev:Utrolig imponerende skrevet Morten, er sinnsykt mye bra research i dine innlegg. Det skal du ha kjempekred for...

Når det gjelder vår kjære TP, så vil vi aldri bli enig. Alt har sin tid i fotball, og tiden til TP var over. Jeg mener oppriktig at en sesong til med TP, så ville Stoke ha rykket ned i 13/14 sesongen.
Du skriver at Stoke var 4 poeng unna en 9 plass i 12/13 sesongen, men vi var også kun 6 poeng unna nedrykk. De 6 poengene fikk Stoke i runde 34 og 35 mot allerede nedrykkede QPR og Norwich hjemme. Faktisk så vant Stoke bare tre kamper fra 1 januar og til sesongslutt den sesongen, og den siste seieren kom mot et annet lag som rykket ned, nemlig Reading. Fra 1.januar og til sesongslutt så spilte Stoke 16 kamper, det endte med 3 seire, 3 uavgjort og 10 tap. En ting var en meget dårlig poengsum på 42, men en annen ting var at Stoke var inne i en lang trend med elendig spill. Innsatsen og defensiv struktur var borte, og laget hadde mistet mye av gnisten de hadde de første sesongene i PL.

Den store feilen Coates gjorde var å hente inn Mark Hughes som erstatter, det var et meget dårlig valg, og kanskje det som gjør at det blir lenge til vi får se Stoke tilbake i PL.

Jeg er helt enig i at den perioden du nevner her var dårlig og det tror jeg alle er, men la oss kjøre et tankeeksperiment:
Hva hvis vi snur den sesongen fullstendig på hodet? At den svake perioden hadde kommet på begynnelsen av sesongen og Pulis og hans menn hadde avsluttet knallsterkt og endt på 13. plass bare 4 poeng unna 9. plass? Hadde da de høylytte ropene om "negativ tendens" fortsatt vært der?
Jeg tror bestemt nei.
Rett og slett fordi det har alt å si NÅR slike svake perioder inntreffer i sesongen.
Det å "turn things around" etter en svak start blir nemlig sett på som en langt sterkere prestasjon enn å starte sesongen sterkt( les: 6. plass rundt juletider ) og avslutte svakt.
Det er noe psykologisk som skjer der og det at den perioden inntraff på tampen av sesongen fører til at elendighetsbeskrivelsene og ropene om katastrofe forsterkes.

For Rune, jeg er memlig 101% sikker på at INGEN Stokesupportere( kanskje bortsett fra deg :) ) krevde Pulis sitt hode på et fat og snakket om nedadgående spiraler rundt juletider i 2012 da Stoke var plassert på 6. plass i PL. Det var de 2-3 neste månedene som utløste hos mange det som nesten fortonet seg som innestengt raseri, og det var den, relativt sett, korte perioden som førte til Pulis sitt endelikt i Stoke og at mannens kritikere så til de grader fikk bensin frakta til bålet.

Jeg synes det var trist og synd, og mener at man i slike situasjoner er nødt for å heve blikket litt for å se ting i litt lengre tidsperspektiv.
Det hersker jo heller ingen tvil om at Pulis har fortsatt å levere etter tiden i Stoke.
I 13/14 reddet han jo Crystal Palace og ble av kollegaene kåret til PL sin beste manager. Deretter tok han også å reddet WBA i sin første sesong og ser nå tilsynelatende ut til å ha ting på gang i Middlesbrough.
Jeg synes det er synd at slike managere som gjør en RELATIVT SETT god jobb sjelden får kudos for dette. Det blir mye det samme med min norske klubb, Skeid. Med et budsjett på 3,2 millioner( en månedslønn for Diouf ) så klarte Tom Nordlie å ta Skeid opp til nestøverste divisjon. De argeste konkurrentene hadde budsjetter på mellom 10 og 20 millioner kroner. For meg er slike trenerprestasjoner langt, langt mer imponerende enn at treneren til RBK trener de til seriegull, men ofte er det slik at disse trenere som trener såkalte "toppklubber" og hvor forutsetningene er gode for å få til det, får litt for mye og heder og ære.

Pulis er rett og slett en knakende god manager, på defensiv organisering er han i verdensklasse, dette mener jo også flere av kollegaene hans i England og jeg mener det var meget trist at Stoke mistet han.

Også enig i forhold til Hughes. Han tok ikke akkurat over en klubb i fritt fall, han fikk overlevert et knallsterkt fundament. Han ødela det ikke med en gang, det tok litt tid, men med en slik naiv tilnærming til forsvarsspillet og generelle taktiske løsninger så var det egentlig bare et tidsspørsmål før det ville gå ad undas. Stoke burde heller ha ansatt en annen managertype, en type som hadde prioritert sikkerhet defensivt og som så på fortsatt PL-spill som en bra prestasjon, men jeg tror ikke klubben og folkene rundt den ville ha en slik type. De ville ha noe annet - og det fikk de. Dessverre.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Diouf i norsk media

Innlegg Morten T. » 20 Nov 2018, 13:28

Apropos Hughes. Det er jo litt artig å lese om hva Brede Hangeland sier her:
https://www.football365.com/news/fulham ... gnored-him

Her sier han jo rett ut at fremgangen under Hughes skyldtes at de ignorerte taktikken hans og at spillerne etter møter seg i mellom gikk tilbake til det defensive systemet som Roy Hodgson hadde innført( og vel hatt ganske grei suksess med, de kom vel til Europa League-finale under Hodgson sin ledelse ).

Hva kommer til Stoke, så ble dette utsagnet ganske skjellsettende for min del:
https://www.mirror.co.uk/sport/football ... on-8573906

Jeg hadde hatt mine mistanker, men dette var på mange måter bekreftelsen på at framtiden ikke så så altfor lys ut hvis Hughes fikk fortsette på sitt prosjekt.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Diouf i norsk media

Innlegg mfkpotter » 20 Nov 2018, 16:14

Morten T. skrev:Apropos Hughes. Det er jo litt artig å lese om hva Brede Hangeland sier her:
https://www.football365.com/news/fulham ... gnored-him

Her sier han jo rett ut at fremgangen under Hughes skyldtes at de ignorerte taktikken hans og at spillerne etter møter seg i mellom gikk tilbake til det defensive systemet som Roy Hodgson hadde innført( og vel hatt ganske grei suksess med, de kom vel til Europa League-finale under Hodgson sin ledelse ).

Hva kommer til Stoke, så ble dette utsagnet ganske skjellsettende for min del:
https://www.mirror.co.uk/sport/football ... on-8573906

Jeg hadde hatt mine mistanker, men dette var på mange måter bekreftelsen på at framtiden ikke så så altfor lys ut hvis Hughes fikk fortsette på sitt prosjekt.


Dette er ikke overraskende i det hele tatt, og om vi aldri blir enige om TP, så tror jeg vi er ganske så enige om Mark Hughes ;)
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Re: Diouf i norsk media

Innlegg Morten T. » 21 Nov 2018, 10:36

mfkpotter skrev:
Morten T. skrev:Apropos Hughes. Det er jo litt artig å lese om hva Brede Hangeland sier her:
https://www.football365.com/news/fulham ... gnored-him

Her sier han jo rett ut at fremgangen under Hughes skyldtes at de ignorerte taktikken hans og at spillerne etter møter seg i mellom gikk tilbake til det defensive systemet som Roy Hodgson hadde innført( og vel hatt ganske grei suksess med, de kom vel til Europa League-finale under Hodgson sin ledelse ).

Hva kommer til Stoke, så ble dette utsagnet ganske skjellsettende for min del:
https://www.mirror.co.uk/sport/football ... on-8573906

Jeg hadde hatt mine mistanker, men dette var på mange måter bekreftelsen på at framtiden ikke så så altfor lys ut hvis Hughes fikk fortsette på sitt prosjekt.


Dette er ikke overraskende i det hele tatt, og om vi aldri blir enige om TP, så tror jeg vi er ganske så enige om Mark Hughes ;)

He-he, ja her er vi nok enig, ja. :)
Det merkelige med Hughes er jo at han hadde RELATIV suksess med Wales og Blackburn helt i begynnelsen av sin managerkarriere. Han var ekstremt nære å føre Wales til EM-slutspill og i Blackburn gjorde han gull av gråstein. Da Hughes var i Blackburn var de viden kjent for å være tøffe, på grensen til det brutale, og de toppet alle statistikker i PL hva kom til gule og røde kort. Hughes hadde stramme budsjetter å jobbe med, men var flink på transfermarkedet og trakk nesten hver eneste sesong opp et virkelig godt kjøp av hatten( som f.eks. Bellamy, McCarthy og Santa Cruz ) som fikk stor betydning for fremgangen. Men etter tiden i Wales og Blackburn( hvor han overpresterte ) har det vært mye rart fra Hughes. Det er akkurat som om han har "lost the plot". Det ser ikke så lyst ut i Southampton heller. 1 seier på de 12 første kampene er svakt og laget slipper rett og slett inn for mange og enkle mål. Nok en gang kan det altså vise seg at neglisjering av det ekstremt viktige forsvarsspillet kan bli hans bane.
Hughes vil vel ideelt sett, og ut i fra det jeg har fått tak i, kopiere Barcelona sin måte å forsvare seg på. Det betyr 2-3 sekunder med et ekstremt press ved balltap for så å falle av og legge seg dypt hvis ballen ikke vinnes tilbake i den fasen, men klubber som Barcelona har spillere av god nok kvalitet til å utføre dette og er drillet vel og lenge på et slikt system. Det har ikke klubber som QPR, Stoke og Southampton og da blir det naivt.
Det er jo nemlig slik i fotball, hvis vi forenkler det ganske mye, at forsvarssspill MÅ være bra organisert. Angrepsspillet( og da spesielt på den siste tredjedelen ) er det langt mindre viktig bærer preg av organisering. På den tredjedelen må man finne på noe som kan bryte ned et organisert forsvar. Det KAN selvfølgelig være en Messi, som drar av fire mann før han triller ballen i mål, men det KAN også være et langt innkast inn i feltet hvor en hodesterk og fysisk sterk spiller stanger ballen i mål, eller skaper en ny målsjanse på andreball eller tredjeball. Begge handlingene kan gi målsjanse, eller mål. Derfor gjelder det å finne ut, og det er dette som er "the tricky part", hva som kan fungere best, spillermateriellet og motstanderen tatt i betraktning. Altså ha en pragmatisk tilnærmnining.

Det er ingen fasit på hva som er riktig/feil, men i min bok lykkes en manager som klarer å levere RELATIVT( altså overprestere ) gode resultater ut i fra bl.a. tilgjengelig spillermateriell, motstanderes slagkraft( fotball er spill og motspill )og økonomiske forutsetninger.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Diouf i norsk media

Innlegg -Tottal- » 24 Nov 2018, 17:48

Hughes skal ha mye cred for å at han klarte å få Stoke City til å bli et stabilt PL lag med tre 9. plasser på rad.
Han fikk til et spennende og offensivt lag med en ny driv fra det som allerede var bygget opp av Pulis. Det beste
angrepsvåpenet til Stoke har sjelden vært bedre enn med samarbeidet Bojan og Arnautovic - men ikke minst også med Walters og Whelan
som de trauste og undervurderet arbeiderne. De som faktisk jobbet hardt og gjorde grunnarbeidet for klubben, men sjeldent ble en del av
overskriftene......at Hughes mistet grepet og fikk en skremmende dårlig evne når det gjelder det defensive, ble jo bare trist.
Det er vanskelig å forstå at det ikke går inn at det er noe som er veldig feil, når klubben etterhvert blir den dårligste i ligaen.
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1168
Registrert: 10 Aug 2010, 16:48

Re: Diouf i norsk media

Innlegg Morten T. » 26 Nov 2018, 19:32

-Tottal- skrev:...at Hughes mistet grepet og fikk en skremmende dårlig evne når det gjelder det defensive, ble jo bare trist.
Det er vanskelig å forstå at det ikke går inn at det er noe som er veldig feil, når klubben etterhvert blir den dårligste i ligaen.

Dette er jeg ikke helt enig i. Jeg mener at unnlatelsen i forhold til forsvarsspill som prioritet begynte svært tidlig i Hughes sin periode. Etterhvert så begynte dette å få ganske store konsekvenser og endte etterhvert med noe jeg vil beskrive som et forutsigbart nedrykk.
Ved første øyekast så kan det muligens virke tiltalende å få inn managere som i tiltredelseserklæringer sier noe ala «vi skal spille offensiv og gøyal fotball med hælspark og tjo og hei som kan få folk tilbake på tribunene», men over tid er det ikke spesielt smart for klubber på Stoke sin størrelse å tenke slik. Bedre å ha pragmatikere med defensiv trygghet som førstepri.

Da debatten rundt Hughes/Pulis sto på som værst for noen år siden så ble jeg flere ganger beskyldt for å ikke ha høye nok ambisjoner i den forstand at jeg var meget godt fornøyd med at Stoke var en stabil PL-klubb. Det var visstnok veldig viktig å sikte høyere enn det. Nå har vi jo fasiten, vi er tilbake igjen der Pulis startet sitt fantastiske byggverk. For meg er det så definitivt ikke overraskende. For som jeg nevnte flere ganger allerede den gangen: Hvis munnhellet «Mye vil ha mer, faen vil ha fler» får en litt for betydningsfull rolle i en fotballklubb av Stoke sin type, så går det som regel galt.
Men spist er spist. Det viktigste er at klubben framover legger vekt på knusktørr og «kjedelig» kunnskap og skroter fjolleri og fjas.
Litt i samme bane som da den gamle Stokemanageren Alan Durban ble konfrontert med at laget spilte så «kjedelig», hvorpå den godeste Durban repliserte: «If you want entertainment, go to the circus!»
Et meget godt svar.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Diouf i norsk media

Innlegg Svein Nilsen » 26 Nov 2018, 21:15

Fotball er og har alltid vært en form for underholdning.....så er også underholdning en subjektiv ting. For meg er fotball alltid underholdning og den beste underholdningen; all fotball er bra fotball, sport uten offside er ikke noen ordentlig sport, håndball er hands osv. Litt flåsete, men for meg helt alvorlig, Fotball er livets vann, det er underholdning, selv en kjedelig 0-0 kamp har noen elementer av underholdning i seg. Særlig i disse sjakktider hvor mange av helt uforståelig grunner påstår at sjakk er underholdning!! Makan! Nå er VM finalen ferdig med kamp nr 12, alle endte 0-0 ;) Så nå er det vel en form for straffesparkkonkurranse, det kan jo være underholdende!
For en fotballsupporter så vil alltid det å vinne kampen være det viktigste, men så snart den er over så er neste kamp det aller viktigste! Sånn er mekanikken. Det er også uendelig sammensatt, vi er aldri helt fornøyd, selv seiere kan ha en bismak, måten vi vinner på har litt betydning. Vi må nesten til Norge og mitt andre favorittlag......Rosenborg, for å forstå det som er vanskelig å forstå! RBK vinner serien og spiller cupfinale på søndag, allikevel er (nesten) ingen RBK supportere fornøyd med sesongen. En ting er at vi blir grisebanket i Europe League, men vi har nesten ikke spilt noen "gode" kamper, opp mot den standarden vi forventer av et RBK lag med store profiler og gode fotballspillere. En trener som har umåtelig sportlig suksess og er en lokal helt, blir sparket midt i sesongen. For de fleste virker det uforståelig, og det er kanskje det. Eller er det at klubben, deres ledere og supportere er jævlig bortskjemte og det skal vinnes med store marginer og med feiende flott fotball - hver gang? Litt som i Stoke, vi kommer til et punkt, kanskje maks av hva klubben kan prestere så stopper det opp, vi blir ikke bedre, lever ikke opp til forventningene som klubben og supporterne selv har satt med bakgrunn i de siste års oppturer. Personlig var jeg den gang litt lei av TP og fotballen han "leverte" og mente at en ny, god, moderne manager kunne ta oss til det neste nivå. Mark Hughes prøvde, lykkes delvis i starten men så ble det tydelig at det var et luftslott som vaklet uten defensiv trygghet, uten filosofi, uten de rette spillerne, uten det som var Stoke; we play how we want! Kanskje må vi tilbake til det; we play how we want! Gi litt faen, gi litt juling, være tøffest i klassen, få andre lag, spillere og supportere til å grue seg til møte med Stoke City. Det er også underholdning! Men er det noen som gruer seg til å møte Berahino, Diouf eller McClean.....neppe!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

cron