Hvor gode er vi?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Hvor gode er vi?

Innlegg Svein Nilsen » 20 Sep 2017, 09:52

Frem til før sist helg var optimismen stor i klubben og blandt oss supportere, vi hadde tatt fler poeng enn forventet og nysigneringene hadde levert! Så kom en dårlig kamp mot Newcastle og en forferdelig kamp mot Bristol Citys B-lag i går kveld. Hva nå? Hvor gode er vi egentlig? Vi skal vel kanskje ha litt is i magen, vente til etter kampen mot Chelsea på lørdag - og muligens enda noen kamper, før vi kan sette en karakter på sesongstarten. Jeg var selv på Bet365 stadium og så et hardtarbeidende og godt Stoke lag kjempe seg til 2-2 mot formlaget Manchester United. Stemningen på Boothen End var elektrisk og optimismen var skyhøy. Selv stiller jeg store krav til Stoke City, vi skal vinner hver kamp, score bøtter med mål, holde eget mål rent og levere stor underholdning. Det er utgangspunktet, så får denne illusjonen noen knekk her og der, med disse forventingene blir jeg jo dessverre ofte skuffet. Har jeg egentlig grunn til å være skuffet? Jeg mener ja, vi har ikke levert! OK, tap borte mot Everton i åpningskampen 0-1. En jevn kamp hvor vi vel presterte ok. Nå har det vist seg at et nykomponert Evertonlag ikke er rare greiene, ennå. Så hjemme mot Arsenal, seier 1-0 og vi gikk alle bananas, er vi så gode? Nei! Vi var ikke spesielt gode mot Arsenal, vi hadde tur, var heldige med flere dommeravgjørelser og ble til tider utspilt. Men seier er seier og den karamellen var innmari god å suge på. Så borte mot WBA, hvor vi fikk et poeng uten å imponere nevneverdig. Man Utd hjemme er nok vår beste kamp, fortjent 2-2, selv om mange mener vi var heldige. Der er jeg ikke enig, vi viste muskler, slapp United lite til og skapte en del fremover. Så åpnet vi godt mot Newcastle, "eide" kampen frem til 1-0, da raknet vi og Joselu alene kunne scoret både 2 og 3 ganger til før pause. Vi startet ok i andre omgang, fikk 1-1, men tapte etter hvert fullt fortjent mot et ikke imponerende Newcastle lag. Kampen i går var en ren katastrofe. Mark Bowen gikk ut før kampen og sa at dette var sesongens viktigste kamp til nå, synd han glemte å si det til spillerne! Å bli utspilt mot B-laget til Bristol City var pinlig, rett og slett! Så skal jeg selvfølgelig også ta med at vi slo Rochdale enkelt 4-0 i andre runde av ligacupen, men det er ...Rochdale!
Summen av alt dette er etter min mening en åpning som står til stryk, det er kun de 3 poengene vi "fikk" i Arsenal kampen som gjør at poengfangsten og tabellplasseringen er innenfor våre minstekrav. Hva så med spillerne, har de prestert? Også her er jeg skeptisk;
Butland er god, som oftest veldig god. Men var ikke imponerende i feltarbeidet mot Newcastle. Lee Grant var forøvrig vår klart beste spiller mot Bristol City.
I forsvaret har Zouma vært veldig god i de fleste kamper, Shawx solid, Indi litt rufsete og Wimmer bare sånn passe. Mot Newcastle viste han spenst som et strykejern når de scoret vinnermålet! Med 3 midtstoppere kan vi bli litt baktunge hvis ikke de to kant/back-spillerne presterer. Og her har vi en utfordring, en stor utfordring. Pieters er en fin fyr, løper mye og har vist bedre takter i høst enn i hele fjorårs sesongen. Men mannen lager frispark hele tiden og har en innleggsfot som ikke kvalifiserer til spill for oss under Supportercupen! Diouf vil så gjerne, jobber utrolig hardt, men er først og fremst en spiss! Jeg er livredd hver gang han er i duell innenfor egen 16-meter, straffesparket nærmer seg! Allen har hatt en svak sesongstart, betydelig mindre sentral enn han var for et år siden. Fletcher har vært god i flere kamper og virker som en ok spiller, selv om WBA fansen etter kampen mot Stoke var veldig fornøyd med sin Fletcher erstatter, Gareth Berry, og mente han var en bedre spiller! Shaq hadde en strålende pre-season, og har vært vår beste offensive spiller så langt, uten å briljere! Jese fikk en kanonstart mot Arsenal men har etter det vært usedvanlig svak! Mot Man United var han elendig, det samme mot Newcastle. Han har betydelig mer inne, håper han viser det på et stabilt nivå - da blir det bra! Hanmeddetlangenavnet var strålende mot Manchester United, scoret 2 mål og viste teknikk og spilleforståelse av høy klasse. Ikke i nærheten av det mot Newcastle, håper også her på mer stabilitet.

Dette var harde ord for penga! Men jeg mener alstå at vi så langt IKKE har prestert godt nok, MEN at vi mot Manchester United viste at vi har et bra lag på gang. Da er det å brette opp erma, ta krigen og bli mer stabile på et høyere nivå. DA starter klatringen mot nye høyder.
Bring on Chelsea, de skal få svi!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg vegar56 » 20 Sep 2017, 12:01

Virker som vi har et forholdsvis høyt topp-nivå hvis spillerne gidder, og som vist nå et fryktelig lavt bunn-nivå.

Det er moro med poeng mot Arsenal, ManU, Chelsea og de andre topplagene, men det er i de andre kampene at fortsatt tilværelse i PL og eventuelle cup-troféer skal sikres.
Everton har vunnet én kamp så langt, 1-0 mot Stoke :twisted:

Men det ser ut til at det er hjemme resultatene oppnås, så lenge vi plukker poeng der så må vi være fornøyde. Og nå venter 3 hjemmekamper på de 4 neste, Chelsea er vanskelig, Southampton burde vi klare poeng mot og Bournemouth må slås.
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg Torstein Norevik » 20 Sep 2017, 12:51

Jeg mener vi har en tropp som tilsier at vi bør kunne kjempe i topp 10, og kanskje opp mot 7. plass. Manchester-lagene, Chelsea, Arsenal, Tottenham og Liverpool er bedre enn oss, Everton - vanligvis - hakket hvassere, men ikke veldig mye bedre. Rundt 7. eller 8. plass bør derfor være veldig realistisk i en god sesong med dagens mannskap.

Problemet vårt er - som både Svein og Vegar er inne på - stabiliteten, eller snarere mangel på sådan. Vi svinger fra veldig bra til begredelig nærmest fra kamp til kamp. Bra toppnivå, og et fryktelig svakt bunnivå.

Hva som gjør at det svinger slik har ikke jeg noe godt svar på. Og formodentlig ikke Hughes heller, ettersom dette har vedvart over lang tid.

Vi har en rekke kvalitetsspillere som Butland, Zouma, Shaqiri og Fletcher, som antakelig hadde gått inn på nesten hvilket som helst topp-6 lag, om ikke i startelleveren så i alle fall på benk. Jese er vel kanskje også en slik spiller, selv om jeg ikke har vært kjempeimponert over det han har vist så langt. Veldig god mot Arsenal, men relativt anonym i de siste kampene. Men vi vet at dette er en kvalitetsspiller som vil kunne blomstre når han er i form. Så vet vi også at han har hatt sitt å stri med på hjemmebane, med en nyfødt sønn som har hatt en rekke komplikasjoner og operasjoner etter fødselen. Slike ting kan nok veldig fort virke inn på prestasjonene på banen for Jese, selv om han er aldri så profesjonell i det han driver med.

Så Jese har jeg fortsatt troen på kan komme til å bli veldig god i Stoke-trøya når ting får satt seg litt.

Vi har også mange andre gode spillere, så spillermaterialet er godt.

Jeg mener derimot at ving-backene våre ikke er gode nok i det systemet vi spiller nå. I dette systemet har nettopp ving-backene en meget viktig rolle, men slik det har sett ut til nå er det nettopp disse posisjonene som er våre svakeste punkt. Pieters er ok, men ikke veldig god. Diouf det samme, og det er ved en del anledninger veldig synlig at dette ikke er hans naturlige posisjon, men at han er omplassert. Med en Hector Bellerin eller Danny Rose i disse posisjonene hadde spillet vårt fått en helt annen dimensjon. Jada, jeg vet at disse ikke er realistiske, men det er bare for å belyse viktigheten av gode vingbacker i det systemet vi nå spiller.

Så må jeg si at sesongens store skuffelse for meg - så langt - har vært Joe Allen. Han tok oss med storm da han kom til klubben, var knallgod i de første kampene, scoret en rekke mål og fremstod som en kjempeforsterkning. Utover i sesongen forsvant han mer og mer, og denne sesongen har han - så langt - ikke vært i nærheten av nivået han hadde i starten. Slik han har vært nå er det nesten slik at jeg synest det er synd at vi ikke benyttet oss av muligheten vi hadde - dersom ryktene er sanne - om å selge han til Swansea for 25m pund. Allen må heve seg betraktelig, ellers er det dags for benken for waliseren.

Jeg - og flere med meg - har også stilt en del spørsmål ved Hughes taktiske egenskaper. Brede Hangeland, som har spilt under Hughes, har vel også påpekt at dette området nok ikke er det sterkeste feltet til "Sparky", og vi skal ikke se bort fra at dette kan ha kostet oss noen poeng.

Men jeg har fortsatt troen på en god sesong. Vi startet veldig oppløftende i de første kampene, og langt i overkant av hva de fleste nok hadde forventet, i alle fall poengmessig. Så gikk vi på en smell mot Newcastle, der mange håpet og trodde på seier. Men vi skal huske på at vi også der spilte bra helt frem til vi fikk mål imot. Så blir det selvsagt veldig ille når vi i den påfølgende kampen går på en ny smell mot et Championship-lag, og alt virker igjen veldig svart.

Men det skal ikke mer til enn at vi vinner mot Chelsea igjen til helgen, så er himmelen atter blå.

Å være Stoke-supporter er en emosjonell berg- og dalbane, der vi svinger fra de høye fjell til de dype daler i løpet av få kamper. Slik er det, slik har det vært, og slik kommer det nok til å bli. Så får vi håpe at fremtiden bringer flere høye fjell enn de dype daler.

Jeg tror det !

Og så kan det jo - når mismotet griper om seg etter tap mot et Championship-lag - være grunn til å legge seg på minnet det gamle visdomsordet: Det er i motbakke det går oppover...! 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg mfkpotter » 20 Sep 2017, 14:45

Vi er veldig dårlig og har vært det i snart 2 år, merkelig at eieren av klubben ikke har skjønt det.

Det største problemet for Stoke pr i dag, er MARK HUGHES :x Tupp han på hue og ræva ut.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg Alfie » 21 Sep 2017, 18:41

Jeg er enig i det som skrives om hvor ustabil vi er, spillere som ikke innfrir forventningene og en vinglete manager. Jeg håper/ønsker at tapet mot Bristol City medfører samling i bunnen, og at det blir et løft både på og utenfor brannen.

Kanskje vi i mai 2018 kan benytte Churchills bevingede ord fra 1940. "This was there finest hour" når det blir snakk om uke 37 og 38 i 2017
Alfie
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 89
Registrert: 16 Aug 2010, 09:08

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg vegar56 » 22 Sep 2017, 13:57

Alfie skrev:Jeg er enig i det som skrives om hvor ustabil vi er, spillere som ikke innfrir forventningene og en vinglete manager. Jeg håper/ønsker at tapet mot Bristol City medfører samling i bunnen, og at det blir et løft både på og utenfor brannen.

Kanskje vi i mai 2018 kan benytte Churchills bevingede ord fra 1940. "This was there finest hour" når det blir snakk om uke 37 og 38 i 2017

Skadesituasjonen tilsier dessverre ikke det !
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg Svein Nilsen » 27 Sep 2017, 15:41

Vi ble vel ikke så veldig mye klokere mot Chelsea. OK, de fleste sier at vi spilte en god kamp og var på høyde med de regjerende mesterene. Men, vi scorer ikke mål og gjorde flere store feil i forsvar. Da vinner du jo ikke fotballkamper uansett hvem du spiller mot. At vi ikke scorer mål er kanskje ikke veldig overraskende, vi har jo ennå ikke fått tak i noen "20+ mål i sesongen"- spiller. Berahino var vel tiltenkt den rollen, men han er dessverre ikke i nærheten. Nå er han også nærmere B-laget enn A-laget. Er det 30 kamper siden han scoret i Premier League? Vi er utrolig utsatt for skader i forvaret nå, og jeg har full forståelse for at MH sliter med å komponere dette. Han traff ikke helt, for å si det forsiktig, mot Chelsea. Men det som irriterer meg grenseløst er det faktum at han IKKE bruker yngre spillere, uansett! Mot Chelsea hentet han inn vår beste midtstopper på U-21/23 laget, Harry Souttar til benken. Jeg så han selv i aksjon mot Wolves U-23 for et par uker siden, og han klarte seg meget bra. Lang som Crouch og leste spillet bra. Usikker på hurtigheten, men helt sikkert en spiller for fremtiden. Han fikk ikke starte, noe som vel var ventet og helt ok. MEN, så blir vår ENESTE midtstopper (Indi) skadet og MH setter inn......Affelay! Hvilket signal gir det til våre yngre talenter; du er nå den eneste midtstopperen i klubben, alle andre er skadet, men du må sitte på benken! Vi flytter heller rundt på noen dårlige backer og midtbanespillere så vi slipper å bruke deg! Uff, ikke rare tiltroen MH har på vår yngre garde selv om det er mange talenter der, f.eks. Souttar og Verlinden som var de to beste på banen da jeg så U-23 kampen.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg mfkpotter » 28 Sep 2017, 14:54

Du har helt rett i det du skriver Svein, og jeg tror at når Stoke taper hjemme mot Southampton til lørdag, så vil flere sette store spørsmålstegn ved Mr Hughes. Slik ståa er pr i dag, så er det fortsatt bare en frisk midtstopper i A-troppen. Når laget i tillegg er vaksinert mot å skape sjanser og omsette disse, ja da blir det problemer.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

cron