Før sesongen 2017/18

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Før sesongen 2017/18

Innlegg onside » 04 Jul 2017, 21:16

Var så skuffet på slutten av 2016/17 at jeg ikke gadd sjå de siste kampene engang. Faktisk reddet den siste kampen endel at inntrykket, med en sterk borteseier over Southampton. Gledelig!

Overgangsvinduer blir bare viktigere og viktigere og vi har faktisk en bra stamme i laget som bare trenger littegrann avskalling og litt påfyll. Men i riktig monn. Sikkert mye som skal på plass og det er en komplisert affere å få dette puslespillet til å gå opp. Jeg har skjelet litt til Everton, og de har gjort tre kanon signeringer tidlig i dette løpet, mens vi sliter med ting vi ikke burde trengt slite med. Spillere som ikke presterer. Vi har noe utlånskarer som kommer tilbake (Joselu, Bojan og Wollcheid) hvorav ingen har prestert over tid i Stoke, av grunner vi ikke gidder komme inn på. Uansett. Jeg tror nøkkelen ligger ikke i å få inn nye spillere nå. Den eneste vi kan avse er Imbula. Der mangler det totalt noe i samhandlingsgenet. Det vireker totalt fraværende, mens de individuelle ferdighetene er OK. Joselu må prestere og kan bli ent godt alternativ til det jeg kommer inn på senere. Wollcheid er jo totalt ut-av-det i tyskland og bør få en sjanse til å matche ShawX og ?, ja Hvem blir makker til ShawX? Stoke vil ikke gi Porto det de ønsker etter utlånsdealen, og dermed håper å få han billigere? Jeg skjønner ikke helt dette spillet, men Bruno har prestert såpass at her er det bare å kjøpe. Mange lovende back'er har vært linket til Stoke, men hittil står de tre uskjelte fremdeles ganske så sterkt: Johnson, Bardsley og Pieters. Stokes nest svakeste lagområde: Sidebackene. Så til hovedpoenget, som jeg tror det er Torstein som lanserte først; Dersom ikke vi foretar et gedigent SPISSKJØP så må vi leve med Walters, Crouch og Berahino. Walters og Crouch har levert i en mannsalder og skal erstatter av en sulten ungutt med navnet Berahino. Nå burde alle være kjent med hans bevegelsesmønster og han med medspillernes, men jeg tror ikke noe på dette før Bojan kommer inn og blir en forstå-seg-på'er og servitør til ungutten som nå får skikkelig trøkk om å levere. Så det er dristig med Bojan-Berahino som den siste redningsplanke for Stoke nå, men uten noen gedigne spillerkjøp er det dette Sparky legge på blokka nå, og dette tror jeg også må - og kan bære frukter. Så får vi håpe Shaqa, Arnie og Ramadan blir bidragsytere til Bojan og Berahino. Hvis ikke dette slår til er Sparkys dager talte. Satt på spissen.....
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg onside » 05 Jul 2017, 21:28

Status hittil:
Bojan og Wollscheid tilbake fra lån, disse kan vi trenge nå......
Joselu fremdeles på vent - på tilbakekomsten fra lån men flere spanske klubber interessert
Martens Indi har vendt tilbake til Porto, men det ryktes at Stoke vil gjøre et kjøp, til riktig pris.....
Darren Fletcher kjøpt fra WBA...... jeg håper men tror ikke....
Johs Tymon er 20 år gammel venstreback som har signert for 5 år. Spanande, hva tenker Muniesa og Pieters?
Så ser det ut til at Jonny Walters - mannen med hår på kassa - forlater oss og går til Burnley

Må også nevne at Verlinden og Ngoy ryktes å banke veldig hardt på førstelagsdøra.

What's next?

Butland to ManU?
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg Torstein Norevik » 05 Jul 2017, 23:40

For egen del mener jeg det er riktig å takke av spillere som Whelan og Walters, slik vi nå ser ut til å gjøre. Begge er gode forbilder når det kommer til innstilling, guts og det alltid å yte 110 prosent. Der er det mange - også Stoke-spillere - som har mye å lære av disse to.

Men, som jeg har gitt uttrykk for tidligere, så mener jeg at vi trenger spillere med bedre kvaliteter - også med ball - enn det disse to har. Jeg har sagt og ment - og mener fortsatt - at det ville være en falitterklæring å fortsatt satse på en spiss, som har tæl, løpsstyrke og innsats som sine fremste våpen, snarere enn egenskaper som fart, teknikk og avslutningsferdigheter.

Så er jeg spent på om Bojan vil få tillit - og en ny vår - og hvordan samspillet mellom han og Berahino vil bli. Kanskje er det nettopp en spisstype som Berahino, som i langt større grad er en bakromsspiss enn de andre spissene (med unntak av Diouf), som kan få det beste ut av Bojan slik at han kan servere de rette stikkerne ?

Jeg ser osgå at det går rykter på sosiale medier om at vi kan være i ferd med å gjøre en rekordsignering av en forsvarsspiller, og så diskuteres det litt om det med dette menes rekordsum for klubben for en forsvarsspiller eller en rekordsignering for klubben i det hele tatt. De som nevnes oftest i disse ryktene er for øvrig Sakho, Martins Indi og Ben Gibson fra Middlesbrough. Så spørs det igjen hvor mye hold det er i disse ryktene da... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg onside » 09 Jul 2017, 15:40

Da blir det endel treningskamper i Sveits, og troppen ble nå publisert: *=Akademispiller
Butland, Grant, Haugaard,
Bursik*, Bardsley, Johnson, Edwards* Shawcross, Wollscheid, Muniesa, Banks*, Souttar*, Sweeney*, Pieters, Tymon,
Imbula, Adam, Fletcher, Whelan, Cameron, Allen, Shenton*, Jarvis*, Telford*, Bojan, Arnautovic, Shaqiri, Ramadan, Verlinden, Ngoy,
Berahino, Crouch, Diouf, Campbell*.

Dette er en stor og spennende tropp hvor jeg syns Edwards, Tymon, Telford, Shenton, Ramadan, Verlinden, Berahino, Ngoy og Campbell blir det mest spennende fordi jeg håper og tror alle de andre leverer opp mot det de kan, mens disse har en større fremtid og kan bringe Stoke opp mot de topp seks - kanskje ikke i 17/18 sesongen, men kanskje allerede 18/19?

Den 10. july mot Neuchatel Xamax og 12. july mot Young Boys
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg Torstein Norevik » 16 Jul 2017, 15:50

Stoke har unnagjort en liten ukes treningsopphold i Sveits, med innlagte kamper mot Neuchatel Xamax (nivå 2 i Sveits), Young Boys (nr 2 i den sveitsiske toppserien og klar for Champions League) og den regjerende franske mesteren, og Champions League semifinalist, Monaco.

1-0 over Xamax ble fulgt opp med 2-2, og deretter seier på straffekonk, mot Young Boys, før vi avsluttet med 2-4 tap mot et sterkt Monaco-lag.

Jeg har stor tro på at dette er et mye mer fornuftig opplegg for Pre-season enn tilfellet har vært de to foregående sesongene, der vi hovedsaklig har møtt lag fra lavere divisjoner i England, samt lag fra USA. Vi har da også disse to sesongene utmerket oss negativt med særdeles svake sesongstarter.

Kan vi håpe på at dette blir bedre denne sesongen, med langt sterkere matching på et langt tidligere stadium ?

Positivt at mange av ungguttene fikk prøve seg i Sveits, og i all hovedsak gjorde et bra inntrykk. Vi har en relativt høy gjennomsnittsalder i troppen - en av de høyeste i Premier League - og ettervekst og foryngelse er nødvendig for videre utvikling, etter hvert som de eldre spillerne ikke lenger greier å holde nivået.

På transferfronten er det en del som henger i luften. Forsvinner Arnie eller blir han ? Får vi sikret oss Indi, eller blir vi sittende med svarteper ? Hva med Imbula, forsvinner han eller vil han få ut det potensialet noen av oss mener han besitter ? Får vi hentet Zouma på lån ? Hva med Joselu og Wollscheid, blir de værende eller forsvinner de ? Og blir Whelan værende, eller blir han lagkompis med Walters i Burnley ?

Og ellers...vil Shawcross finne tilbake til taktene han viste før ryggskaden ? Kan Bojan også finne tilbake til gamle takter ? Vil Ramadan ta steget opp og kunne erstatte Arnie om østerrikeren forsvinner ? Vil det løsne for Berahino, slik at han blir den målscoreren Hughes åpenbart håpet på da han hentet WBA-spissen til klubben ?

Mange spørsmål, og foreløpig få svar. For egen del håper jeg at vi sikrer oss både Indi og Zouma, og spesielt etter at Shawcross sies å ha fått en liten kjenning med ryggen igjen under Monaco-kampen, og ble tatt av. Det hadde også gjort seg med forsterkninger på sidebackene, da hverken Johnson eller Pieters imponerte voldsomt forrige sesong, kanskje var det Bardsley som presterte best av backene målt opp mot forventningene ?

Og så er jeg litt i tvil på spissplassen. Vi trenger åpenbart en målscorer, men kanskje har vi det allerede i Berahino ? Og så skal man vel aldri helt avskrive gode gamle Crouch heller, som i alle fall fremstår som en joker, om ikke lenger som en nøkkelspiller. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg onside » 27 Jul 2017, 14:13

Fremdeles lenge til sommervinduet 2017 lukkes den 31. august, og kampen mot Everton på Goodison Park 14. august .....
men vi har allerede gjort følgende:
- fått tilbake spanjolene Bojan og Joselu og tyskeren Wollscheid fra lån + hentet 33 år gamle Fletcher fra WBA + 18 åre gamle Josh Tymon fra Hull
- solgt Walters, Whelan, Arnautovic og Bardsley + lever Bruno Martins Indi tilbake uten å benytte opsjonen på kjøp
- vi har også lånt Kurt Zouma fra Chelsea, og allerede de første 45 minutter mot Sheffield U tyder på kraft, hurtighet og energi fra øverste hylle :D
- i tillegg er nå Thibaud Verlinden, Julien Ngoy og Tom Edwards kommet opp fra U23 laget.

Totalt sett er dette en ganske så stor fornyelse av troppen og hvor gjenomsnittsalderen går betraktelig ned. Vi har mistet vår beste offensive spiller de siste to årene (Arnie) og tre av våre 100% spillere (Walters,Whelan og Bardsley). Egentlig var det på høy tid med en fornyelse av troppen, selv om jeg egentlig ikke ser noe klare planer hvor dette ender. Ser jo for eksempel at Charlie Adam kunne vært solgt i stede for Whelan, eller Johnson i stede for Bardsley, og hvorfor kjøpe Fletcher, men jeg håper og tror Sparky har en tanke bak det han nå gjør - i denne fornyelsen.

Spørsmålene jeg nå sitter igjen med er hvordan komponere dette laget, og hva eventuelt mangler vi?
- har vi for mange "misfit" i troppen? (Wollscheid, Joselu, Bojan, Imbula, Berahino )
- har vi nok medisinsk støtteapparat og backup nå skadene kommer? (Johnsen, ShawX, Zouma, Shaqiri, Cameron, Afellay, Ireland)
- eventuelt når kommer Berahino til å begynne og score mål?
- og eventuelt hvem skal spille 10'er rollen slik at han begynner å score?
- vi har solgt for mange tusen £ - kommer disse til å bli reinvestert i en - Spiss? Ving? Vingback?
- 3-5-1-1 / 3-2-3-1 / 4-3-3 / 4-5-1 / 4-2-3-1 / 4-3-2-1 ?

akkurat nå virker det litt rotete, og det begynner å haste.... eller?
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg Lilledino » 28 Jul 2017, 09:49

Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg Lilledino » 30 Jul 2017, 11:20

Ser av noen engelske aviser at vi ikke er storfavoritter i år.

Det skal bli en tett og spennende sesong, dessuten har vi en syk vanskelig start som kan gi oss noen tunge smeller og som vil utfordre vår selvtillit.
Vi er forøvrig vant til tunge seosongstarter, så dette skal gå bra.

Spent på hvordan MH skal sette opp laget og formasjon...
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg onside » 31 Jul 2017, 13:12

Interessant aktikkel hvor det diskuteres "Style over Substance" og mange andre store spørsmål om hvor Mark Hughes tar Stoke etter denne transfomasjonen......

http://www.stokesentinel.co.uk/simon-lo ... story.html
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Før sesongen 2017/18

Innlegg vegar56 » 02 Aug 2017, 11:31

Med kun én treningskamp igjen (Leipzig på lørdag), så er det vel ingen som er fornøyde med hvordan laget ser ut foran seriestart.

Laget mot Everton tar form, og Hughes må nok falle tilbake til en 4-2-3-1 (4-5-1) på bortebane i Liverpool.

Butland starter så lenge han er skadefri, det samme gjør nok Shawcross og Zouma i midtforsvaret. Med Tymon skadet starter Pieters på venstre back, og sannsynligvis Johnson på høyre. Edwards blir neppe kastet inn i serieåpning på bortebane.

Sentral defensiv midtbane blir Fletcher og Cameron (mulig at Allen kan ta en av dem hvis Shaq spilles som 10'er), men så er det flere muligheter fremover. Allen eller Shaqiri som 10'er ? Hvilken side for Diouf ? Joselu eller Berahino ?

Jeg ser for meg Shaq i en litt fri rolle, med Diouf på høyre og Ramadan på venstre, og vil gi spissplassen til Joselu med mindre Berahino scorer et "ordentlig" mål mot Leipzig.
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

cron