Shaqiri

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Shaqiri

Innlegg Torstein Norevik » 04 Apr 2017, 20:28

Jeg har i en annen tråd påpekt at jeg mener at manglende scoringer, som følge av manglende kreativitet i angrepsfasen, er en hovedgrunn til at Stoke har levert under pari denne sesongen. Jeg har ment - og mener fortsatt - at Hughes burde ha bygget laget rundt typer som Arnie, Bojan, Shaqiri og Imbula.

Her er i alle fall en statistikk til ettertanke for de som mener Shaqiri er en oppskrytt ballettdanser, og som synest at det er helt ok at han sitter på benken, selv om han skulle være skadefri.

http://www.stokesentinel.co.uk/leiceste ... story.html

Så kommer jo Burnley-kampen i tillegg til dette, slik at bortestatistikken - uten Shaqiri - forverres ytterligere. :?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Shaqiri

Innlegg Torstein Norevik » 31 Mar 2018, 00:32

Det er trist å se den ene hendelsen etter den andre som etterlater et inntrykk av vårt kjære Stoke i full oppløsning.

Denne gangen er det Xherdan Shaqiri, vår beste spiller denne sesongen (kanskje med unntak av Joe Allen) som har gitt noen lite flatterende ytringer om sine lagkamerater, i et intervju med et sveitsisk magasin. Her kritiserer han sine medspillere, og skal ha i intervjuet ha uttalt at ikke en gang Ronaldinho ville ha utgjort noen forskjell i et Stoke-lag som mangler kvalitet. :?

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... er-1404833

Vi har vel alle lagt merke til Shaqiris åpenbare frustrasjon over egne lagkompiser i de siste kampene, med kjefting og gestikulering, og et kroppspråk som ikke legger skjul på hva han mener når en medspiller ikke har gjort som han ønsker. På en måte kan man skjønne frustrasjonen, fordi Shaqiri har kvaliteter som de fleste medspillerne ikke er i nærheten av. Mange ganger ser det ut til at de ikke forstår det han prøver å få til, og det blir misforståelser.

Men å gå ut offentlig på denne måten, akkurat nå, i en tid der samhold og enhet er alfa og omega i kampen mot nedrykk, synest jeg er en skikkelig uting av Shaqiri (da forutsetter jeg at intervjuet er gjort nå nylig).

Veldig synd, fordi Shaqiri er en av våre aller beste spillere. At han forsvinner om vi rykker ned er vel nokså åpenbart. Etter disse uttalelsene er det dessverre mye som tyder på at han har bestemt seg for å skifte beite, også om vi skulle beholde plassen. :?

Episoden føyer seg inn i en rekke av andre opptrinn der våre spillere settes i et dårlig lys. Berahino og hans eskapader utenfor banen, Pieters brudd på interne regler, Afellays krangel med manageren på treninsgfeltet, og nå altså Shaqiri som kritiserer sine lagkamerater offentlig.

Ikke noen perfekt oppladning foran den vanskelige kampen på The Emirates. Men kanskje det er nettopp da vi skal slå til ? Når det aller minst er forventet ? ;)

Keep the faith... 8-) (men jeg innrømmer at det er vanskelig i øyeblikket...) :?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Shaqiri

Innlegg Svein Nilsen » 31 Mar 2018, 14:44

Jeg har (dessverre) full forståelse for hva Shaqiri sier. Etter salget av Arnie og utlånet av Bojan har han ingen "lekekamerater" lenger, ingen som forstår fotball og hvordan verdens mest intelligente spill skal spilles. Hvordan bevegelser skaper rom f.eks. Shaqiri kan slå en genial pasning til en spiss eller kant som ikke forstår hvor eller når bevegelsen skal komme. Faktisk jævlig irriterende, men det viser bare hvordan Hughes bygget opp (eller ned) et lag uten tanke på samhandling, spillesystem etc.
Skulle vi klare å holde oss har en ny manager (ikke Lambert?) en STOR jobb med å bygge et LAG igjen.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Shaqiri

Innlegg Torstein Norevik » 31 Mar 2018, 15:13

Svein Nilsen skrev:Jeg har (dessverre) full forståelse for hva Shaqiri sier. Etter salget av Arnie og utlånet av Bojan har han ingen "lekekamerater" lenger, ingen som forstår fotball og hvordan verdens mest intelligente spill skal spilles. Hvordan bevegelser skaper rom f.eks. Shaqiri kan slå en genial pasning til en spiss eller kant som ikke forstår hvor eller når bevegelsen skal komme. Faktisk jævlig irriterende, men det viser bare hvordan Hughes bygget opp (eller ned) et lag uten tanke på samhandling, spillesystem etc.
Skulle vi klare å holde oss har en ny manager (ikke Lambert?) en STOR jobb med å bygge et LAG igjen.

Ja, Svein, Shaqiri har rett i mye av det han sier. Det jeg derimot reagerer på er at han kommer med denne kritikken mot egne lagkamerater akkurat nå, når vi står med ryggen mot veggen, og mer enn noensinne trenger å stå samlet og dra i samme retning.

Uansett hvordan dette ender til slutt er det liten tvil om at det må foretas en grundig evaluering ved sesongslutt, av hva som har gått så galt og hvorfor. Og den evalueringen bør foretas gjennom hele organisasjonen, fra styret - som ser ut til å ha undervurdert faren for et nedrykk - via manager (også Lambert), spillere, rekruttering, akademi osv.

Jeg har hele tiden ment at det var en gedigen tabbe å kvitte seg med spillere som Bojan, Imbula og Muniesa. Man skal heller ikke se bort fra at det å kvitte seg med disse var noe av det Arnie siktet til da han uttalte at klubben manglet ambisjoner - klubben valgte å kvitte seg med noen av sine potensielt beste spillere, uten at fullgode erstattere ble hentet inn.

Forsøket med tre forsvarere sentralt + vingbacker (som vi ikke hadde) var også et katastrofalt prosjekt, som Hughes alt for sent (sist av alle ?) innså ikke passet til det spillermaterialet han hadde tilgjengelig.

Shaqiri vil nok presse gjennom en overgang etter VM, uansett om vi beholder plassen eller ikke. Det er synd, for han er per i dag blant våre desidert viktigste spillere, sammen med Allen og Butland, selv om jeg lenge har ment at han har blitt brukt/blir brukt feil, ved å bli plassert på kanten. Han burde ligge i 10´er-rollen, der han kommer enda mer med i spillet og oftere ville kommet på skuddhold.

Forsvinner Shaq, så er det ingenting igjen av trioen Arnie, Shaqiri og Bojan, som - etter min mening - var de viktigste elementene da Stoke var på sitt beste, høsten 2015. Jeg tror Alan Hudson har mye rett i at den største feilen som ble gjort i styrerommet den gangen var å ikke "pushe på" og bygge videre på det vi hadde på gang. Det ville ha kostet noen pund ekstra, men det er også fort gjort å "spare seg til fant".

Jeg er redd det kanskje er nettopp det siste vi ser konsekvensene av nå... :?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Shaqiri

Innlegg Svein Nilsen » 31 Mar 2018, 19:44

Helt enig Torstein, å "spare seg til fant" er vel det vi gjorde da vi ikke pushet på nok for et par år siden. Men så skulle vi selvfølgelig sparket MH tidligere osv også.... Det er klart at timingen med Shaqiri er dårlig, og uttalelsen ikke bra, men det er vel fra et "intervju" i et sveitsisk magasin - jeg vet ikke hvor riktig alt det er.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

cron