Halvveis!

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Halvveis!

Innlegg Morten T. » 28 Des 2015, 23:37

Da er ligaen halvspilt for Stoke sin del og all-over så er jeg godt fornøyd. Laget ligger plassert omtrent der jeg forventet på forhånd, men det skal faktisk ikke mye til før laget kan klatre ytterligere. På den annen side skal det heller ikke tråkkes mye feil før laget kan falle noen plasser også...

Sesongen åpnet ganske svakt. Forsvarsarbeidet var svakt, det var overfokus på ballinnehav uten fremdrift, få muligheter ble skapt og Butland var mange ganger reddende engel. Det er en type fotball jeg ikke liker, fordi den er lite effektiv og lite resultatorientert. Okei, noen spanske lag og landslag kan spille slik og pirke inn den nødvendige scoringen som gir seier og suksess, men de fleste andre behersker det ikke( Atletico Madrid er et godt eksempel på en spansk klubb som er litt motstrøms og spiller på den måten jeg liker - og har suksess ). Vendingen kom da fokuset på et godt organisert forsvar ble større. Jeg har sett Stoke spille slik før og jeg liker det meget godt. Generelt sett har det blitt vanskelig å bryte ned Stoke, noe mange såkalte "clean sheets" de siste månedene vitner om. Det er ikke bare de fire bak som skal ha æren her. Hele laget har blitt flinkere til å forsvare seg. Punkt to er et mye større fokus på såkalte "counterattacks". Stoke har flere spillere som kan slå gode pasninger og bevege seg kjapt i lengderetningen. Først og fremst Krkic, Arnautovic og Shaqiri, men faktisk også spillere som Cameron, Johnson, Diouf og Affellay. Det skaper ubalanse og tendenser til panikk hos motstanderen, noe som igjen skaper sjanser. I sum synes jeg nå Stoke begynner å nærme seg fotballen jeg liker og mener er mest effektiv. Det betyr: Solid forsvar med en meget god keeper og midtstoppere som ER midtstoppere og et angrepsspill som først og fremst baserer seg på kontringer. Det er fortsatt en del å jobbe med der, men det blir bedre for hver kamp nå. Leicester spiller i stor grad slik jeg ønsker og alle vet hvordan det har gått på tross av at klubben har et ganske middels lag - på papiret.

Mange velger å heise frem Shaqiri, Arnautovic og Krkic - og med rette så. De tre er definitivt gode spillere, men for meg er det vel så gledelig å se hvilken fantastisk god keeper Butland har blitt, hvor viktig Shawcross er, fremgangen til Wollscheid og det fantastiske arbeidet spillere som Whelan og Cameron legger ned. Johnson og Pieters på hver sin back har over tid vært variable, men i sum får de godkjent i min bok. Manager Hughes har også, etter mitt syn, hatt flere gode "gameplans" de siste månedene og skal ha skryt for det.

De største skuffelsene så langt har vært spissene Joselu og Diouf( Crouch har nesten ikke fått prøve seg å kan ikke vurderes ), men det er ikke uvanlig at spisser går en stund med måltørke før ketchupeffekten kommer. La oss håpe det skjer her også, aller helst med begge to, eller i hvertfall en av dem. Walters kunne også ha blitt tatt med her, men jeg mener han har andre oppgaver enn kun å gå rett på kassa, han er også viktig i det defensive spillet.

Skal jeg velge tre spillere som jeg synes har utmerket seg spesielt positivt i første halvdel av sesongen så ville jeg ha falt ned på Butland, Whelan og Arnautovic. De er en ørliten snute foran de andre.

La oss heller ikke glemme at Stoke har hatt en fin reise i Ligacupen og er klar for semifinaler mot Liverpool. Meget bra og flere av resultatene er oppnådd med spillere som vanligvis ikke er i førsteelleveren.

Sesongen i Premier League så langt har vært jevn med flere uventede resultater. Mest overrasket er jeg over Leicester. Jeg visste at de var gode, men ikke så gode. Crystal Palace og Watford har også overrasket og imponert. Chelsea har skuffet merkelig stort og ManU(re) og Swansea( som var meget gode forrige sesong ) virker å klappe nesten helt sammen.

Jeg tror andre halvdel blir vel så jevn og tett som første halvdel, men havner Stoke mellom 7. og 12. plass til slutt og kanskje også en finale i Ligacupen så vil jeg være svært fornøyd.

Happy New Year! :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: Halvveis!

Innlegg Richard Prestegård » 29 Des 2015, 10:06

Godt oppsummert, Morten!

Godt nyttår til deg også og goarn Stoke :mrgreen:
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 29 Des 2015, 12:23

Jepp, god og treffende oppsummering Morten. Synd vi surrer i sesongstarten med kun 3 poeng av 18 mulige på de første seks kampene. Tre poeng er like mye verdt borte mot Norwich som hjemme mot Chelsea. Fom. seieren mot Bournemouth 26.september har vi vunnet 8 av totalt 13 PL kamper. IN FORM! Kampen mot B’mouth var for øvrig den første kampen Mark Hughes turte å starte med Bojan Krkic etter alvorlig skade sist vinter - muligens (understatement – jeg er ganske sikker på….) den viktigste grunnen til at vi utover høsten framstår som et av de aller beste lagene i PL med Bojan på gresset. 26 poeng av 39 mulige – dvs. i snitt 2 per kamp som over en sesong ville gitt CL-plass. Garantert! BOJAN har kun 5 skåringer, som gir mål per 208 spilte minutt, men se da mann!! assist, gjennombruddspasninger i tillegg til teknikk i verdensklasse og energi + spilleglede. At vi har dette kaliberet i troppen vår – SCFC 1863, er bare helt sjukt. Det deiligste er imidlertid ikke én stjerne, men et fantastisk lag / kollektiv som utfyller hverandre. Som Morten skriver. Med en helt fantastisk keeper = Stoke City tradisjon. Forsvarsfirer og førsteforsvarslinje som, kun med få unntak, har levert hel ved. Man blir rørt å se utviklingen til Pulis gutta Whelan og Shawcross (always Shawcross ). Whelan, viktig bærebjelke under TP som en hardtarbeidende britisk industriarbeider, nå i moderne drakt. Leverer kreativt framover bl.a. silkemyke langpasninger til kantene. I tillegg er han like viktig lagdel der foran forsvarsfireren og i oppofrende ujålete stil hindrer og forstyrrer motstander. Gleder meg til 7 nye år i Stoke drakta, Glen. Cameron fortjener også stor cred. for noe tilsvarende rolle på defensiv, men også skapende midtbane. Han har jo kun hatt få kamper i denne rollen (fire kamper i desember), men disse har vært strålende og han går utapå den ellers så kule Adam. Pieters har framstått som en personlig favoritt i høst. Litt trekk for de seineste kampene (han var involvert i alle tre baklengs mot Everton), men all-over en meget god defensiv og offensiv back. Sterk og sympatisk. Snakk om sterk (om ikke like sympatisk???) ARNAUTOVIC! For en mann. Tenk at han ble signert for £ 2 mill. Genistrek av MH, i alle fall når han holder nivået og viljen som han har gjort i store deler av høsten. En helt annen spilleglede enn mer haltende og ujevne prestasjoner tidligere år. Som Gunnar H skriver har planen vært at Arnie skal komme mer i avslutningsposisjoner. Trekke mot midten. Og i tillegg har han trent bedre pre-season. Full klaff både for klubb og landslag. Når han i år forsøker å jobbe opp ballen de (få) gangene han mister den er det et annet kaliber enn tidligere – da slo han ut med armer, satt opp et oppgitt ansiktsuttrykk og overlot til andre å hente opp ballen. Nå finner vi i stedet Arnie jagende etter å vinne neste duell og gjerne arbeidende hjem for å bistå Pieters. Noen som har helt noe i vannet hans denne sesongen? Duellene han går inn i med alle sine muskler og hele sin attitude gjør han naturligvis til en Potters-favoritt på betongen og barkrakken.

Jeg er litt redd for, i gledesrus etter 4 mål på Goodison og 2 mot Manchester-lagene, å glemme helt bekymringen for å ha en smart goalgetter. Tror fremdeles det er lurt, og at det bør være en prioritert oppgave å signere en spiss i januar vinduet. Austin er nevnt (hei Torsten). Spennende! Andre rykter er Juventus angriper Simone Zaza og Stefan Kießling fra Bayer Leverkusen. Med stjerne-trekløveret vårt nå er det kanskje ikke like presserende (men….jeg var på Brit mot Crystal Palace og vi skrek etter sleip spiss i det oppgjøret). Ser vi på mål per spilte minutt er det helt jevnt med Bojan og Diouf : 208 min. per mål, og Arnautovic med 209 min / mål. Kun 20 mål på 19 matcher er vår akkileshæl. Og over en lang sesong vil skader, karantener og evt. salg (gud forby) resultere i en redusert gull-rekke.

Uansett PROUD OF THE POTTERIES!
Knut Ole
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 30 Des 2015, 02:26

Gode oppsummeringer av både Morten og Knut Ole :)

For egen del er jeg også meget godt fornøyd med situasjonen når vi er halvveis. Vi fikk en traurig start langt under forventet, men jeg var likevel aldri særlig bekymret fordi jeg følte meg temmelig trygg på at det ville snu når de mange nye spillerne ble bedre kjent med hverandre, og med tempoet i PL, når det gjelder de som kom utenfra. Mannskapet vi har denne sesongen oser av såpass mye kvalitet at jeg tror vi kan gå mot en veldig hyggelig vårsesong, minst på høyde med høstsesongen, gitt at vi slipper unna skader på sentrale spillere.

Jack Butland har stått frem på en måte som gjør at jeg faktisk ikke savner Begovic i det hele tatt. Og jeg satte Begovic høyt ! Butland har vært sensasjonelt bra, tatt i betraktning hans unge alder og manglende erfaring fra PL.

Forsvaret startet rufsete, og led åpenbart under fraværet av "skipper" Shawcross, og Butland måtte redde oss gang på gang. Men etter at Shawcross kom tilbake har det vært pottetett - frem til Everton-kampen vel og merke - med flere "clean-sheets" enn de fleste andre lag i PL. Ekstra gledelig har det vært å se hvordan Wollscheid har hevet seg i høst. Jeg var slett ikke imponert over han i vår, og ble overrasket da vi signerte han permanent. Etter at han kom inn igjen i start-elleveren, og spesielt etter at Shawcross kom tilbake, synest jeg derimot at tyskeren har vært meget god. Ikke så rask, men med en utrolig bra spilleforståelse og plasseringsevne kompenserer han masse for det. I tillegg er han sterk i dueller, både på bakken og i lufta.

Sidebackene har også vært meget bra. Jeg er blant de som mener Johnson har vært en klar forsterkning, og en meget god signering med tanke på at han kom gratis. La gå at han av og til kan bli tatt på senga bakover, men stort sett synest jeg han er bra defensivt, men sin store styrke han har fremover der han er blitt et viktig angrepsvåpen med sine overlaps. Pieters har også vært meget god, og har vel hatt sin beste sesong siden han kom til Stoke. Sterk bakover, og alltid villig til å bli med fremover for å kombinere med Arnie.

Etter disse er det litt tynnere, selv om jeg har stor sans for Muniesa. Bardsley og Wilson synest jeg derimot ikke holder samme klasse som de jeg har nevnt, selv om også de greier seg brukbart.

På midtbanen synes jeg Whelan har fått en ny vår. Jeg har ikke vært av hans største fans, synest det gikk for mye i støttepasninger. Men denne sesongen har han vært strålende som ballvinner foran stopperne og vært en meget viktig spiller. Og jeg synest han bidrar langt mer med også å slå bra pasninger fremover og ikke bare bakover og til siden. Det virker for meg som han har fått litt mer frihet under Hughes, og at han profiterer på det.

Men vi har savnet N´Zonzi. Ingen har greidd å fylle det tomrommet han etterlot seg, og han er langt mer savnet enn Begovic, etter mitt syn. Den jeg synest virker nærmest til å bekle den rollen er Cameron. Han har vært meget bra de siste kampene når han har fått prøve seg der. Han er sterk defensivt, men har også litt av det samme "steget" som N´Zonzi hadde da han gikk fremover. Men tenk om vi fremdeles hadde hatt N´Zonzi der...han var knallbra siste sesongen for oss.

Van Ginkel har for meg vært en skuffelse. Jeg hadde store forventinger til han, for han har vært sett på som et stort talent. Så langt synest jeg ikke han har levd opp til disse forventningene. Jeg er faktisk der at jeg mener at han ikke bør signeres permanent, med mindre han hever spillet sitt betydelig utover våren.

Adam er Adam. Veldig god på sitt beste, men svinger mye i prestasjonene og kan være en tikkende bombe som av og til "mister hodet" i avgjørende situasjoner. Men når han er i form og er "på", da er også Adam en meget god spiller. Men han er for ustabil, og for meg er Cameron et foretrukket valg som Whelans makker.

Ireland har ikke fått prøve seg mye. Han har hatt noen gode innhopp, og var sentral i noen kamper i starten av sesongen men har i det siste ikke en gang nådd benken. Er redd han kan komme til å forsvinne, for han kan neppe være fornøyd med spilletiden. Det er vel heller ikke Sidwell, og det er rykter på at sistnevnte forsvinner i januar. Ikke noe stort tap, spør du meg, for jeg synest ikke det Sidwell har prestert I Stoke-trøya har vært mye å skryte av.

Så er det Bojan/Arnie/Shaqiri da...De har et vanvittig høyt toppnivå som går utenpå de fleste offensive spillerne i PL. Arnie har vært mye av og på før denne sesongen, ofte startet sesongene svakt og avsluttet sterkt. Men i høst har han blomstret fra start og - etter mitt syn - vært vår beste utespiller. Og nå virker det som om samspillet med Bojan og Shaqiri begynner å sette seg. Både Bojan (etter skaden) og Shaqiri begynte litt tamt, men de siste kampene har de tre rett og slett vært dynamitt ! Finnes det bedre angrepsrekker i PL ? Kanskje bedre enkeltspillere, ja, men en hel angrepsrekke ? Jeg har problemer med å se det.

Og vi skal ikke glemme Afellay. Jeg synest han også har hevet seg veldig de siste kampene, og bidrar veldig mye i vårt offensive spill, alltid bevegelig og spillbar, og velger som oftest fornuftige løsninger, selv om han har kommet litt i skyggen av de tre med aner fra Balkan.

Mysteriet er jo da også hvorfor vi har scoret så lite mål med så mange gode offensive spillere på laget. :? Jeg har for meg selv konkludert med at det er fordi vi mangler en skikkelig goalgetter. Jeg ser dessverre ikke Diouf som den som kan lage 15-20 mål på det jevne. Han er flink til å komme til sjanser, men han er ikke like flink til å "sette de". Jeg ser heller ikke Joselu som en slik spiller, selv om han hadde et glimrende mål mot Everton og har vist litt tendenser i noen kamper.

Walters synest jeg var god i starten av sesongen, men han har vært relativt svak de siste ukene og har også fått langt mindre spilletid nå.

Vi trenger en "prolific goal-scorer" i januar for å komplettere det vi har, fire mål mot Everton til tross. Austin i bytte mot pundsedler og Crouch ? Det er ikke i alle kamper den nevnte trioen vil komme til sin rett, og da kan det være greitt å ha flere strenger å spille på. Så også referert en statistikk fra Opta som viser at Stoke ligger på 5. plass i PL når det gjelder produserte "clear-cut" sjanser. Likevel er vi blant lagene som scorer minst mål. Hvilket betyr at vi brenner for mange opplagte sjanser. Dette støtter etter mitt syn opp under at de spissene vi har ikke er kalde nok i avgjørende øyeblikk til å bli storscorere.

Crouch tror jeg kan komme til å forsvinne i januar, han vil spille, ikke sitte på benken. Og jeg tror nok dessverre at vi har sett det beste av Crouch, som fyller 35 i januar. Han kommer neppe til å få mye spilletid og da vil det være riktig å la han få gå, kanskje for å avslutte karrieren i Championship ?

Det samme kan muligens skje med Odemwingie. Kanskje ikke i januar, men til sommeren ? Odemwingie, som var strålende den første tiden han var i Stoke, har dessverre ikke greidd å komme skikkelig tilbake etter den alvorlige kneskaden og har knapt nok spilt i høst. Og med tanke på at han fyller 35 til sommeren er jeg redd at også Odemwingie har lagt sin beste stunder på fotballbanen bak seg.

Men det vil komme mange tette kamper fremover, ikke minst nå i januar, med to tøffe Capital One kamper mot Liverpool på agendaen i tillegg til tøffe kamper i PL. Da er det viktig å ha en solid tropp å spille på, og ikke bare en første-ellever. Det sies gjerne at klubben med den beste troppen, og ikke de med den sterkeste første-elleveren, er de som gjør det best - sesongen sett under ett - fordi de er best rustet til å møte skader og suspensjoner som gjerne begynner å gjøre seg gjeldende mot slutten av sesongen. Og det kan være en viktig faktor for at vi kanskje ikke slipper noen i det hele tatt i januar, kanskje med unntak av Sidwell ?

Vi går i alle fall mot en meget spennende vårsesong. Det vi har sett i det siste gir grunn til optimisme, såfremt vi får holde våre viktigste spillere skadefrie. Før sesongen trodde jeg ikke topp 6 var innenfor rekkevidde. Det er jeg i ferd med å revurdere. ;)

Det aller viktigste i så måte er å begynne å vinne kampene også mot de lagene som vi i utgangspunktet tror vi skal kunne beseire, som Watford, Sunderland, Crystal Palace og WBA. Det hjelper ikke å slå Chelsea og Manchester-klubbene så lenge vi taper mot de lagene jeg nevnte.

Men med det mannskapet vi har mener jeg det skal være fullt mulig i den kommende vårsesongen, og jeg har godt håp om at 60 poeng passeres for første gang i vår PL-historie. Only time will show... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest