B-lag i divisjonssystemet?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

B-lag i divisjonssystemet?

Innlegg Morten T. » 08 Mai 2014, 17:45

Det kan gå den veien:
http://www.stokesentinel.co.uk/Stoke-Ci ... story.html

Jeg ser at Stoke er tilhenger av dette, men jeg er motstander.
Det skyldes erfaringen jeg har fra et tilsvarende system i Norge. Jeg holder jo med en klubb et stykke ned i divisjonssystemet og mener at de såkalte "2.lagene" har en heller lemfeldig forståelse av dette med rettferdighet. De kan komme på langtur til Oslo med en gjeng 16-17 åringer og en eller annen gammal lokal helt som har børsta støv av fotballskoene for anledningen, få grisebank og tape 0-10 for dernest å stille med et lag halvfullt av gode Eliteseriespillere fem dager senere på hjemmebane og vinne 6-1 mot et lag som kanskje kjemper om opprykk.
Jeg mener at det gir for store og urettferdige utslag og at man i mange tilfeller hindrer mindre klubber som vil opp og fram, bare for å gi de nestbeste i de såkalt "store" klubbene matchtrening.

Tommelen ned fra min side. :evil:
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: B-lag i divisjonssystemet?

Innlegg Josef » 08 Mai 2014, 19:39

Sterkt imot. Gjør di sterkeste, sterkere. En stygg uting i fotball.
Josef
Ivrig Stokie

Innlegg TrondG » 10 Mai 2014, 12:54

Her er hva Leslie har å si om saken, sakset fra gårsdagens pressekonferanse:

"The devil will be in the detail and how it is implemented, but for me it is something that needs to be done because good young footballers aren't getting the experience they need. The Academy system is good to a point, but there needs to be something after that for them. We took Marc Muniesa in the summer from Barcelona, having played for their B team. He has come here and is now a Premier league player. The B team system has certainly aided him. There are concerns of course, as there is with anything, but for me, if it is rolled out correctly then it will be beneficial to everyone."

http://www.stokecityfc.com/news/article ... lBKR6mB.99

Personlig har jeg ikke så sterke meninger om denne saken. Mitt inntrykk er at løsningen fungerer greit i Norge - hvertfall i Bergen - ved at det jevnlig kommer opp friske, unge spillere til A-stallen som har fått plenty av erfaring fra B-laget.
UTMP
Brukerens avatar
TrondG
Ivrig Stokie

Innlegg geddi » 10 Mai 2014, 15:39

Et slikt system har både pro's og con's. Det er en stor fordel at unge spillere og spillere som ikke er mer eller mindre fast i en førsteellver får prøve seg på høyest mulig nivå. Ulempen ligger i det som Morten er inne på at det kan være litt tilfeldig hvilket lag man stiller i enkelte kamper beroende på tilgjengelighet av spillere og det faktum at når førstelaget spiller dagen før så går det gjerne ut over kvaliteten på andre laget.

Opplegget kan fungere godt det om man setter visse regler, f.eks. hvor mange spillere fra A-stallen man har lov å bruke samt at man passer på å ha en viss tid mellom første- og andrelagene sine opptredener. Men personlig kan jeg leve godt med begge deler.
VIS UNITA FORTIOR
geddi
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 11 Mai 2014, 14:46

TrondG skrev:Personlig har jeg ikke så sterke meninger om denne saken. Mitt inntrykk er at løsningen fungerer greit i Norge - hvertfall i Bergen - ved at det jevnlig kommer opp friske, unge spillere til A-stallen som har fått plenty av erfaring fra B-laget.

Ja, men nå holder vel du med Brann som bergensere flest og ikke klubber som Fyllingsdalen, Varegg, Os osv.
Og det er nettopp dette som er sentralt for meg. Det gavner de klubbene som er store pr. dato, mens det kan ha uheldige konsekvenser for klubber som pr. dato er relativt små, men som ønsker å bli større. Systemet man har i Norge fungerer ikke rettferdig, selv om jeg har fått med meg at noen forandringer er gjort de siste årene:
http://www.df-02.no/vis.asp?NyhetsID=2054

Og spørsmålet mitt blir: Ville vi ha vært like positive til en slik ordning hvis Stoke, eller for den saks skyld Brann, hadde ligget lengre ned i divisjonssytemet?
For å svare sjøl: Ja, kanskje hvis systemet hadde vært så rettferdig skrudd sammen som overhodet mulig, men fram til det evt. skjer så er jeg motstander av det.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Richard Prestegård » 11 Mai 2014, 16:26

En annen ting jeg mener en må ta med i beregningen, er hvor mange lag det er i England. Det er 20 lag i PL og deretter 24 lag i divisjonene nedover. Det er 96 lag bare i de fire profesjonelle ligaene og alle de ha et andrelag. Det blir jo umulig å gjennomføre, gjør det ikke? Da vil lag som Gateshead, Cambridge osv. alle komme seg opp i League Two o.l. og da mister du helt sjelen i det å reise for å se på fotball i de lavere divisjonene. Dette går i noen grad bedre i Norge fordi vi er færre som bor her og har færre lag, men personlig er jeg også motstander av å ha det i det norske divisjonssystemet også.
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest