Før Manchester U - Stoke

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Før Manchester U - Stoke

Innlegg bjørn123 » 04 Jan 2011, 19:02

Å sammenligne antall feil dommeren gjør mot antall feil spillere gjør blir i beste fall som å sammenligne epler mot appelsiner. Mener man kan unngå feil som dommer dersom man er oppi situasjoner og har en viss porsjon fotballforståelse (det er ofte her begrensningene ligger). Som spiller, derimot, må man ta sjanser (fremover), gjøre noen feil og kan absolutt ikke gå rundt å være engstelig for å gjøre nettopp dette.
Enig derimot at det blir feil å ha for mye fokus på dommere før kamper. Når det er sagt er det vi jo supportere - da vil alltid dommere ha en viktig rolle i diskusjonene rundt kamper.
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Før Manchester U - Stoke

Innlegg Morten T. » 04 Jan 2011, 20:14

bjørn123 skrev:Å sammenligne antall feil dommeren gjør mot antall feil spillere gjør blir i beste fall som å sammenligne epler mot appelsiner. Mener man kan unngå feil som dommer dersom man er oppi situasjoner og har en viss porsjon fotballforståelse (det er ofte her begrensningene ligger). Som spiller, derimot, må man ta sjanser (fremover), gjøre noen feil og kan absolutt ikke gå rundt å være engstelig for å gjøre nettopp dette.
Enig derimot at det blir feil å ha for mye fokus på dommere før kamper. Når det er sagt er det vi jo supportere - da vil alltid dommere ha en viktig rolle i diskusjonene rundt kamper.

Etter min mening er det ikke feil å sammenligne. Jeg har sjøl dømt( riktignok ikke på PL-nivå :mrgreen: ) og vet litt om hvilket psykisk press man kan bli utsatt for og hvor fort man må ta en avgjørelse i et relativt hektisk og tøft klima. Vi som er publikummere sitter nesten i fugleperspektiv og kan attpåtil se situasjonene i sakte film hundrevis av ganger. Det kan dommerene( pr. i dag ) bare drømme om. Jeg mener at årsaken til at vi legger oss så mye opp i dommerfeil er at vi må ha noe å skylde på ved evt. tap( for nesten ingen snakker jo om dommerfeil når det vinnes, eller hva? ), i tillegg til at vi ikke liker idèen om at en "utenforstående" kan påvirke resultatet. At Sidibe bommer på 8 sjanser på blank, Etherington slår upresise dødballer( det bør jo rangeres som grov feil siden ballen ligger stille og disse gutta trener på slike faste situasjoner hver dag hele året, eller hva? ) og at Wilkinson blir altfor enkelt dratt ut lar kanskje mange av oss passere, men hvis dommeren peker feil vei på ett innkast så er det ikke måte på hva som lanseres av idèer om hva det kan skyldes og hvor talentløs fyren i svart er.

Ja, dommere gjør feil og har dårlige dager på jobb og vil like selvfølgelig som hvilken som helst annen idrettsutøver risikere å prestere svakt, men fortsatt venter jeg på de krystallklare faktaene som kan fortelle meg at dommere rotter seg sammen for eller i mot lag. Jeg tror fortsatt jeg må vente svært, svært lenge.

Og til slutt: Enig i forhold til det med supportere og det å lufte meninger, og man må gjerne ha absolutt alt fokus på kampens offisielle representanter, hvis det får enn til å føle seg bedre til sinns. Faren er hvis spillere og trenere/ledere får altfor mye fokus på dommerprestasjoner( eller mangel på sådane ). Da er man virkelig ute og sykler og tar tak i feil ende av repet.

Etter mitt syn. ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Før Manchester U - Stoke

Innlegg mfkpotter » 04 Jan 2011, 20:24

Morten T. skrev:
Bjarne skrev:Stoke har også hatt dommeren "med seg". Men ingen har det mot Manure og særlig ikke på Old Trafford. Dommerne vil ikke la seg utsette for Fergusens vrede, det ligger i bakhodet! Herregud, mannen boikotter BBC(!) på femte året for noe de skrev om en av sønnene... :?

De to sakene har jeg jo ingenting med hverandre å gjøre og det ene gjør jo ikke det andre hverken værre eller bedre.

Uansett, det er her vi er ved kjernen, synes jeg. Jeg mener at ikke noe som helst "ligger i bakhodet" og at det aldri har blitt lagt fram noe som helst bevis på at en slik konspiratorisk tenkemåte og lik tenkemåte faktisk eksisterer blant dommerene. Mulig supportere ville ha tenkt slik at de ikke selv ville ha turt å blåse korrekt i heksegryta på Old Trafford, men hvor kommer tankene i fra som forteller de samme supporterne at også toppdommere i verdens beste liga tenker slik?

Det eneste som eksisterer er en haug med konspirasjonsteorier framsatt av supportere, og som da gjerne blir "rettferdiggjort" hvis dommeren slumper til å gjøre et par feil. Hvis dommeren f.eks. unnlater å blåse straffe til Stoke i kveld på en gitt situasjon, er da det første som popper opp i hodet at han ikke så situasjonen eller vurderte den slik at det ikke var straffe, eller vil det bli slik at konspirasjonsteoretikerne begynner å fable om at Ferguson, trykket fra tribunene og Fandens Oldemor er årsaken bak avgjørelsen?

Vi snakker om dommere som har vært med i gamet lenge og som er vel så godt rustet til å takle press og stress som managere og spillere. Det MÅ du hvis du skal komme så langt.

Nei, for meg blir hyperfokuset på dommerene( til og med FØR matchen! ) helt, helt feil. Spiller for spiller er ManU et klart bedre lag enn Stoke - på papiret. I kveld må vi derfor være heldige, disiplinerte, modige, presise, smarte, tøffe og flinkere enn vanlig hvis det skal bli poeng. Og selvfølgelig først og fremst være fokusert på egen prestasjon, og ikke på vindforhold, lengden på gresset, publikum, manglende varmtvann i dusjen - og dommeren. Greier vi det så kan vi KANSKJE stjele ett poeng eller tre...


Er enig i mange av dine påstander om fotball og fotballdømming generelt Morten, så er det sagt.
Jeg synes også at det er alt for lett å skylde på dommeren etter en tapt kamp, det laget som har avgjørelsen med seg er helt enig med dommeren, mens motstander har motsatt oppfatning. Har alltid ment at for å avgjøre om det er rett eller galt så kan man ikke høre de to lagene som er involvert, man er nødt til å være nøytral.
Når jeg var uenig med deg om engelske dommere, så er det fordi jeg mener de er så alt for ustabile og holder et generelt lavt nivå. Jeg misliker sterkt den engelske stilen med å stå å snakke så lenge med hver spiller, dette har nå gått alt for langt og spillerne bryr seg mer eller mindre nada om det. Det er litt av det samme vi ser på holding i feltet før en dødball, det er masse holdinger og dritt og møkk og så blåser dommeren for å gå i mellom å snakke. Så fort dommeren går vekk så er det like mye holding som før tilsnakket, fotballspillere skjønner bare en ting og det er KORT. Når engelske dommere dømmer internsajonale kamper så har de en helt annen linje enn i premier league.

Om Stoke taper i dag så er det ikke dommrens skyld, men etter å ha sett alle United spillere som er ute til i kveld. så er nesten så til og med jeg håper på et mirakel.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Forrige

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester