Romjulstur

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Romjulstur

Innlegg Morten T. » 02 Jan 2011, 23:55

Kom hjem i dag etter en romjulstur til England. Fikk med meg den bedrøvlige kampen mot Fulham i tåka på Britannia og gårsdagens seier mot Everton. Forskjellen i innsats var betraktelig i de to kampene og i går sto Jones endelig fram. Fortsetter han å levere slik oftere så kan det bli riktig bra. Han og Fuller kan KANSKJE bli en bra kombo etterhvert. Jeg synes også Tuncay var bra når han kom innpå, men for meg blir det feil å bruke en slik spiller i en defensiv rolle på venstre kant. Fra der vi satt virka det dessuten som om han og Pulis nesten konstant var i tottene på hverandre. Om det kan tolkes på en måte som betyr at tyrkeren er på vei ut nå er for tidlig å si, men de to virka i hvertfall ikke som gode busser, for å si det mildt. Ellers så synes jeg at Etherington var god og han ferdigscorte jo nesten for Jones med kreminnlegget sitt. Higginbotham og Shawcross kontrollerte bra i 2.omg. og Whitehead jobba beinhardt. Pennant bedre enn mot Fulham, men noen ganger er han så dribleglad at han nesten dribler seg selv. Delap var dessverre svak og skapte jo faktisk noen sjanser - for Everton(!).
Traff forøvrig Delap etter kampen mot Fulham og ingen tvil, han er en tvers igjennom hyggelig fyr. Vi ble fortalt at han er en av de få som tar seg tid til supportere etter kampen. Delap går dessuten nesten alltid bort til rullestolbrukere på indre bane etter kamp og slår av en prat. Prisverdig, synes jeg. Prata også litt med kaptein Shawcross som også ga et sympatisk inntrykk.

Vi bodde noen dager på Tollgate hos alltid like hyggelige Adrian Oldfield og hans familie og jeg skal hilse til alle norske Stokies og ønske Happy New Year. Han fortalte meg at han allerede hadde fått 13 påmeldinger til den planlagte fellesturen i februar( vinner jeg i tipping, så slenger jeg meg med ;) ), og at han er dypt imponert over det årelange engasjementet norske Stoke-supportere har vist. Kan forøvrig anbefale oatcake til frokost( med f.eks, ost og sopp ). Den holder deg mett fram til kveldsmat... :P

Vi bodde de siste dagene i Manchester( tok toget ned til Stoke i går ) og det er en helt grei by å oppholde seg i hvis man vil kombinere turen med noe mer enn fotball( kule restauranter, gallerier etc. etc. ). Stoke-on-Trent har egentlig ikke så veldig mye å by på på den fronten, men det er jo selvfølgelig en fin by med eksepsjonelt hyggelige folk.

SENTRAL MIDTBANESPILLER
Ja, vi trenger det i høyeste grad, men jeg tenkte litt på det under matchene jeg så nå. Trenger vi egentlig flinke ballvirtuoser på midten når vi har backer og midtforsvar som ikke TØR, eller KAN, spille ballen inn i det rommet hvor de sentrale står plassert( dette gjelder forøvrig også i forhold til å spille opp vingene fra backplass )? Nesten alt som serveres av de fire bak går over hodet på midtbanespillerne uansett. Målet er istedenfor skælken til Jones, eller som oftest er det faktisk intet mål i det hele tatt. Ballen blir bare dunka opp og av og til kan det gå bra, av og til ikke. Jeg tror rett og slett at Stoke må bytte ut flere av forsvarsspillerne hvis vitsen med å bringe inn en pasningssikker og dribesterk midtbanespiller skal ha noen hensikt. Disse to funksjonene er tett vevd sammen. Jeg ser ikke helt lyst på at det skal skje for jeg tar det for gitt at Jones ble kjøpt opp for at han skal ta seg av nedfallsfrukten fra, til tider, panisk kælkende forsvarsspillere. Jeg kunne ønske meg en Hangeland-type som tør å holde på ballen og gå framover i "korridoren" og som har en bra pasningsfot og backer ala Baines i går, som til og med tør å gå inn i banen for å avslutte sjøl. Vi får se hva som skjer nå i Januar.

Uansett, en fin tur summasummarum( minus Fulham ) med mye fotball, ale, bitter, lager og mange trivelige og vennligsinnede engelskmenn.

Godt Nytt Stoke-År, folkens! :D
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Romjulstur

Innlegg Svein Nilsen » 03 Jan 2011, 01:10

Høres ut som en fin tur Morten, godt at du fikk med deg en seier. Men, jeg mener nok du har feil innstilling i forhold til sentral midtbane. Vi TRENGER en ballspiller og han VIL få pasninger fra backrekka. Ville du som forsvarsspiller slått ballen opp på Deano eller Delap? Neppe! Ballspilleren VIL jo ha ballen, våre to sentrale VIL vinne ballen og kvitte seg med den så fort som overhode mulig. DET er en stor forskjell. Så TP, skaff oss en ballspiller - jo før jo bedre!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Romjulstur

Innlegg Morten T. » 03 Jan 2011, 01:30

Svein Nilsen skrev:Høres ut som en fin tur Morten, godt at du fikk med deg en seier. Men, jeg mener nok du har feil innstilling i forhold til sentral midtbane. Vi TRENGER en ballspiller og han VIL få pasninger fra backrekka. Ville du som forsvarsspiller slått ballen opp på Deano eller Delap? Neppe! Ballspilleren VIL jo ha ballen, våre to sentrale VIL vinne ballen og kvitte seg med den så fort som overhode mulig. DET er en stor forskjell. Så TP, skaff oss en ballspiller - jo før jo bedre!

Misforstå meg rett, jeg ønsker i HØYESTE grad et par flinke ballbehandlere på midten, jeg er bare i tvil om fyrer som Collins, Wilkinson,Huth, Higginbotham og Shawcross faktisk EVNER å slå pasninger inn i det rommet slike spillere stort sett befinner seg i. Hvis årsaken pr. i dag er at disse fem rett og slett ser på det som meningsløst å spille ballen til Delap og/eller Whitehead så greit, da er mine bange anelser uten mening, men jeg er ikke sikker på at gutta helt bakerst er noe særlig på å dra av en mann, se opp, trekke pusten og spille ballen til en bedre plassert spiller... ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Romjulstur

Innlegg bjørn123 » 03 Jan 2011, 16:46

Håper for all del det i tillegg til en midtbanespiller blir kjøpt en solid back eller to. En som kan fungere som en ving til tider og som kan behandle ballen. Tror at backene våres et like stort problem som at vi ikke har kreative sentrale midtbanespillere.
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Romjulstur

Innlegg Knut Ole » 03 Jan 2011, 18:54

Bekymringen er vel kanskje om vi får en sentral ballsikker spiller til å signere for Stoke. Om vi er interessante nok med den etablerte spillestilen vår.
(og risiko for stiv nakke.... :? )
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Romjulstur

Innlegg torage » 03 Jan 2011, 19:16

Helt enig i at vi har backer (Wilkinson, Higgingbothan og Collins) og sentrale midtbanespillere (Delap, Whelan og Whitehead) som ikke holder mål. Delap sin spisskompetanse på innkast er tydeligvis godt nok til å forsvare en fast plass og Whitehead sin store løpsstyrke og blø for drakta er nok også egenskaper Pulis setter umåtelig pris på og da på bekostning av ballbesittelse og spilleforståelse. Det tragiske er jo at vi muligens har ballbesittende midtbanespillere i Wilson og kanskje også Tonge, men de har jo aldri fått den nødvendige tilliten, sannsynligvis mye pga at Pulis ikke prioriterer denne type midtbanespillere. Må innrømme jeg er litt spent på hvilke typer Pulis vil hente inn i dette vinduet. En får bare akseptere at Pulis mener at alt skal gå igjennom Delap eller wingene Etherington og Pennant inn til først og fremst Jones, men det hadde jo vært fantastisk om han kunne fått inn noen alternative spillertyper, som gjør at vi ikke blir så voldsomt homogen i valg av spillesystem. Vi blir veldig sårbare og forutsigbar i måten og spille på. Og det trenger heller ikke å være noen motsetning i en eller to gode ballfordelere på midtbanen og videre utnytte spisskompetansen til Joens og Fuller. Også wingene våre i Etherington og Pennant ville dratt stor fordel av ballsikre backer og midtbanespillere som kan fore dem med gode pasninger ut på kantene.

Når det er sagt, så må en bare la seg imponere av hva Pulis får til av resultater med dette laget. Men nå er jeg overbevist om at dette på sikt ikke vil føre til videre utvikling og dermed ta de steg videre som gjør at vi kan kjempe om både topp 5 og de store pokalene. Selv en liten klubb som Stoke må ha noen visjoner om dette. Jeg er stygt redd for at Pulis har oppnådd det maksimale en kan håpe på med de spillertyper han har i troppen og at vi vil fortsette å være en middelhavsfarer som har kraft og innsats som sin store styrke og som andre spillende lag hater å møte. Forsåvidt en god egenskap det, men skal vi komme videre mener jeg bestemt det må inn alternative spillertyper som vil komplementere de ferdighetene som allerede er i laget.

Det blir utrolig spennende å se hva som skjer i januar!
torage
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 467
Registrert: 18 Aug 2010, 17:00

Re: Romjulstur

Innlegg Knut Ole » 03 Jan 2011, 22:01

Jeg tar steget ut av skapet og.....forsvarer valget og bruken av Whitehead. En yndet figur å hate dette stenansiktet. Feilpasninger og begrensede offensive fibre er ofte refrenget. Og hey... dette er jo et forum med takhøyde for nettopp slike kommentarer - derfor dette mot-innlegget.
Fra mitt ståsted har han vært svært viktig for klubben siden sein-høsten 2009. Han er en drittspiller å møte for motstanderne. Han blør for den vakre røde og hvite drakta, legger ned utrolig innsats og jeg antar at hans engasjement kan ha positiv effekt for spillere rundt. Han spiller en viktig rolle som førsteforsvarer og avlaster forsvarsfireren som ofte er under svært tøft press. At han stort sett legger feilpasninger og som regel er feilvendt mener jeg er overdrevet/myte (noe jeg ikke kan dokumentere her og nå). Når jeg ser matcher legger jeg av og til merke til hans pasninger til våre lekne kantspillere og noen ganger gjennombruddspasninger og ikke nødvendigvis BARE søke feilene (....jeg så S. Parker gjøre en del feil i en match jeg så i romjula, men det hindrer ikke meg å tenke at han har svært gode egenskaper som vi gjerne vil ha glede av i Stoke). Xavi og noen flere klarer å kombinere kraft og høyt tempo med lekre tekniske prestasjoner gjennom hele kamper. Der er ikke Deano og heller ikke majoriteten av spillere som representerer samme innsats. Hans viktigste forbedringspotensiale er vel større trygghet når han vinner ballen, teknikk og tørre å sette mer fart framover f.eks. bidragsyter på kontringer. På norsk nivå tenker jeg på Doffen som en parallell - en fantastisk viktig klubbspiller. Fansen kan rive seg i håret av feilpasninger og tilsynelatende usynlig i perioder. Totalt sett allikevel en svært vesentlig brikke for laget han representerer uten og med ball.
Jeg har over lengre tid ønsket meg en ballbesittende midtbanespiller (er blandt dem som har gnålt mest om det på forumet) og oppfylles drømmen tenker jeg en type som Whitehead vil fremstå like viktig fremover som jeg mener han har vært til nå. BALANSE i laget hvor en slepen spiller utfyller en hard kjempende terrier som forstyrrer, ødelegger og bryter motstandernes angrepsrytme. Ikke nødvendigvis mest synlig og mye med ball, det kan den nye midtbaneeleganten i større grad ta seg av. Spillere med komplementære egenskaper vil fremstå som et ....komplett lag.

Fyr løs! Det burde ikke være vanskelig vel.....
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Romjulstur

Innlegg torage » 03 Jan 2011, 22:35

Knut Ole skrev:Jeg tar steget ut av skapet og.....forsvarer valget og bruken av Whitehead. En yndet figur å hate dette stenansiktet. Feilpasninger og begrensede offensive fibre er ofte refrenget. Og hey... dette er jo et forum med takhøyde for nettopp slike kommentarer - derfor dette mot-innlegget.
Fra mitt ståsted har han vært svært viktig for klubben siden sein-høsten 2009. Han er en drittspiller å møte for motstanderne. Han blør for den vakre røde og hvite drakta, legger ned utrolig innsats og jeg antar at hans engasjement kan ha positiv effekt for spillere rundt. Han spiller en viktig rolle som førsteforsvarer og avlaster forsvarsfireren som ofte er under svært tøft press. At han stort sett legger feilpasninger og som regel er feilvendt mener jeg er overdrevet/myte (noe jeg ikke kan dokumentere her og nå). Når jeg ser matcher legger jeg av og til merke til hans pasninger til våre lekne kantspillere og noen ganger gjennombruddspasninger og ikke nødvendigvis BARE søke feilene (....jeg så S. Parker gjøre en del feil i en match jeg så i romjula, men det hindrer ikke meg å tenke at han har svært gode egenskaper som vi gjerne vil ha glede av i Stoke). Xavi og noen flere klarer å kombinere kraft og høyt tempo med lekre tekniske prestasjoner gjennom hele kamper. Der er ikke Deano og heller ikke majoriteten av spillere som representerer samme innsats. Hans viktigste forbedringspotensiale er vel større trygghet når han vinner ballen, teknikk og tørre å sette mer fart framover f.eks. bidragsyter på kontringer. På norsk nivå tenker jeg på Doffen som en parallell - en fantastisk viktig klubbspiller. Fansen kan rive seg i håret av feilpasninger og tilsynelatende usynlig i perioder. Totalt sett allikevel en svært vesentlig brikke for laget han representerer uten og med ball.
Jeg har over lengre tid ønsket meg en ballbesittende midtbanespiller (er blandt dem som har gnålt mest om det på forumet) og oppfylles drømmen tenker jeg en type som Whitehead vil fremstå like viktig fremover som jeg mener han har vært til nå. BALANSE i laget hvor en slepen spiller utfyller en hard kjempende terrier som forstyrrer, ødelegger og bryter motstandernes angrepsrytme. Ikke nødvendigvis mest synlig og mye med ball, det kan den nye midtbaneeleganten i større grad ta seg av. Spillere med komplementære egenskaper vil fremstå som et ....komplett lag.

Fyr løs! Det burde ikke være vanskelig vel.....


Ikke nødvendigvis uenig med deg i at Whitehead gjør en viktig jobb for laget. De aller fleste lag har slitere som gjør en uunnværlig defensiv jobb, men som ikke nødvendigvis scorer høyt i stilkarakterer. Mitt hovedpoeng var nok at Delap og Whitehead er for like i spillestil, hvis en ser bort fra kastarma. Og jeg er helt enig med deg at hvis Whitehead hadde fått en midtbanegeneral med helt andre egenskaper ved sin side, kunne de utfylt hverandre på en veldig god måte. Så kunne Delap vært et alternativ til disse to, for å kunne variere spillestilen. Ellers er det mange defensive spillere som også innehar god teknikk som jeg gjerne også hadde sett vårt defensive anker hadde vært i besittelse av. Er det noen som har oversikt over hvordan vår unge søramerikanske venn (husker ikke navn og land) gjør det i sin utleide klubb ?? Han hadde vel defensive egenskaper som en styrke, etter hva jeg leste.
torage
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 467
Registrert: 18 Aug 2010, 17:00

Re: Romjulstur

Innlegg Morten T. » 03 Jan 2011, 23:07

Jeg synes definitivt ikke Whitehead bør tuppes ut. Han var veldig svak i begynnelsen når han kom til klubben, men han har hatt en fin utvikling og har blitt bedre og bedre. Jeg liker også svært godt arbeidsinnsatsen hans og han er sannsynligvis den spilleren på Stoke som løper suverent flest meter i løpet av en match. MEN jeg vil allikevel ha inn andre spillertyper i TILLEGG, slik at laget kan VARIERE måten å spille på og derav ha et større repertoar. Whitehead vil absolutt ha en funksjon framover litt avhengig av kampbildet, men etter mitt syn blir det feil å bygge "hjertet" i laget rundt en sånn fyr. Vi må ha inn folk som kan motta, fordele OG jobbe hardt i det neste utviklingstrinnet.

Og for meg blir det feil å si: "..en yndet figur å hate...". Hvorfor det? De fleste her greier å gi berettiget kritikk uten at det ligger noe "hat" bak.
Whitehead er ikke dårlig selv om det finnes mange spillere som er bedre og som muligens kunne tilført klubben noe som kunne gjort at den utvikler seg videre.

Hvor mye noen enn måtte like enkeltspillere som Pugh, Sidibe, Whitehead, Diao, Delap, Collins, Wilkinson, Walters, Dickinson, Sonko, Faye osv.( selv digger jeg jo Tonge! :lol: ), så må KLUBBEN hele tiden være villig til å fornye/forbedre seg( les: vingspill med Pennant/Etherington ), og da må nesten( dessverre ) noen gamle slitere byttes ut med jevne mellomrom for å fylle på med en enda bedre bestanddel i maskineriet. På en måte er det synd, men fotballspillere av i dag tenker cash og er priviligerte til tusan. De finner et annet sted hvor de kan dra inn et par hundre tusen - i uka. :mrgreen:
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Romjulstur

Innlegg Svein Nilsen » 03 Jan 2011, 23:51

Helt enig i at Deano er og har vært viktig den siste tiden. Og alle lag trenger den type spiller; ryddegutt. Men, det holder med en, og i et 4-4-2 system MÅ vi ha en kreativ sentral spiller. En ballsentral som kan fordele de offensive pasningene. Det betyr en som våre forsvarsspillere og Deano SKAL forsøke å spille via. DA kan vi få de riktige pasningene til kantene, slik at de kan komme seg til dødlinja og legge inn til Jones som enkelt header inn fra 5-10 meter!

Bring on the Scum from Manchester!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 168 gjester