Tiårets spiller for Stoke er...

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Tiårets spiller for Stoke er...

Innlegg Richard Prestegård » 30 Des 2010, 12:04

... hvert øyeblikk fra å bli avslørt, men først en liten oppklaring. I ettertid har jeg selvfølgelig merket meg at et tiår varer fra 00-09, og at vår kåring kommer litt for seint. Men ettersom vi ikke har hatt en slik kåring, så er det ikke noe problem at kåringen kommer et år for seint. Men så var det hvem som vant da. Vinneren av kåringen vant klart og fikk desidert flest stemmer av de stemmene som kom inn til meg på min mailadresse. Spillere som James Beattie, Liam Lawrence, Peter Hoekstra, Liam Lawrence og Steve Simonsen ble alle stemt på og var viktige for at klubben har hatt den fremgangen den har hatt. Da jeg ba dere sende inn hvem dere syns fortjente seieren, så ba jeg dere også legge ved en liten kommentar om hvorfor deres kandidat fortjente å vinne. Jeg vil før jeg presenterer vinneren legge ved kommentaren til Torgeir Strander.

"James Beattie. Fordi han fortalte TP hvor skapet skal stå. My man"

Men nå skal jeg ikke holde dere lenger på pinebenken. Vinneren av tiårets spiller for Stoke er...

... RICARDO FULLER

Ricardo Fuller kom til Stoke City fra Ipswich Town i 2006. Da hadde 31-åringen tidligere spilt for Crystal Palace, Hearts(lån), Preston, Portsmouth og Southampton før han kom til Ipswich. Ricardo Dwayne Fuller er født 31 oktober 1979 på Jamaica og den 191 høye spissen kom til England som 22-åring. Etter å ha spilt i diverse klubber rundt om i det engelske ligasystemet, så ble han til slutt hentet til Stoke City av Tony Pulis. Da hadde han allerede slitet ut mange trenere og irritert mangt et publikum for sitt store raseri. Det er noe også vi Stokesupportere har merket oss opp gjennom årene.

Fuller kom til Stoke for 500 000 pund og han presenterte seg tidlig for publikumet på Britannia ved å bli toppscoreren til Stoke i sin første sesong med 11 mål, men han ble også den spilleren med dårligst disiplin i Stoke med sine to røde og ti gule kort.

I opprykksesongen ble Fuller igjen toppscorer for Stoke med sine 15 mål. Denne sesongen måtte han riktignok dele tittelen med Liam Lawrence. I den sesongen scoret Fuller også hat-trick mot West Bromwich da Stoke vant 3-0 hjemme. Det er også sist gang en spiller fra Stoke har scoret hat-trick i en kamp. Jamaicaneren fikk også tittelen "Årets Mål" for målet mot Wolves hvor han gikk fra egen halvdel og løp over hele banen før han satte ballen i mål. I det samme året forlenget også Fuller sin kontrakt med Stoke som gjør at han blir i klubben til ut 2011.

I Premier League har Fuller fått mye oppmerksomhet. I den første sesongen til Stoke i Premier League scoret han elleve mål hvorav det første mot Aston Villa ble kåret til "Årets Mål" i Premier League. Men det var ikke det han skulle huskes for. Fuller huskes best for hendelsen på Upton Park der han slo til lagkamerat Andy Griffin da West Ham utlignet til 1-1.

Etter dette har Fuller slitt mye med en dårlig skulder som han stadig setter ut av ledd. Det gjorde at 08-09 sesongen ble mindre vellykket for 31-åringen som bare scoret tre mål den sesongen. Det samme har vært varemerket denne sesongen hvor han to ganger har satt skulderen ut av ledd. Men så langt har han tre mål og kjenner vi Fuller rett, så kan det bli mange fler utover sesongen.

Av dette kan vi se Fuller som en absolutt verdig kandidat. Hans evne til å snu kamper for Stoke har vært et varemerke i mange år. Der hvor han kommer innpå når Stoke sliter for så å briljere med fantastisk ballkontroll og smart pasninger. Fuller har spilt 158 kamper for Stoke siden overgangen i 2006. Han har scoret 42 mål og spissen har også 60 kamper og 11 mål for Jamaicas landslag.

Til slutt sitere to kommentarer jeg fikk inn om Ricardo Fuller.

"Jeg stemmer på Ricardo Fuller. Fordi han har vært med på å skape oppturen, ikke "bare" med på den. Fuller representerer en kvalitet som var og er nødvendig for å ta Stoke videre, han kan periodevis være outstanding, og er for meg på mange måter starten på "Nye Stoke". Han har hatt sine problemer utenfor banen, men mange store navn har hatt det..." - Runar Kvernen

"Er nødt til å gå for Ricardo Fuller. Han gir det lille ekstra. Det er også et pluss at han har vært med bortimot halve tiåret, og ikke minst var han med på opprykket. For meg står også målet hans mot Aston Villa(3-2 hjemme august 2008) som en goal fra en verdenstjerne verdig" - Jon Clausen
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1610
Registrert: 05 Aug 2010, 00:05
Bosted: Oslo

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 170 gjester

cron