Er Pulis den rette for Stoke?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Er Pulis den rette for Stoke?

Innlegg Torstein Norevik » 06 Mar 2013, 23:10

Morten T. skrev: Så er jo spørsmålet hva Coates gjør? Han ga jo uforbeholden støtte til Pulis i uka som var. Jeg har forsøkt å finne noe på nett de siste dagene som går på kritikk av klubbeierens uttalelser, men har foreløpig til gode å se det. Coates kunne jo bare ha sparka ut Pulis i morgen den dag HVIS han ville hatt forandring, men han virker tvert i mot såre fornøyd med tilstanden til klubben han eier og med Pulis sin innsats. Hvorfor kritiseres han ikke hardere av fansen for den type synspunkter? Han er jo faktisk i posisjon til å foreta forandringer.

Coates har gjort utrolig mye for klubben og spyttet inn mye penger i klubben. Det paradoksale er at det ville han ikke ha gjort hvis Tony Pulis ikke hadde kommet tilbake i 2006. Hvor hadde klubben vært i dag da? Championship? League One? Potteries-derby mot Port Vale i League Two? 100 norske "followers"?

Dette er et meget godt poeng, Morten ;) Dersom Coates binding til Pulis er så sterk som det her gis uttrykk for - noe det er liten grunn til å tvile på at den har vært - er det selvsagt et åpent spørsmål hva Coates gjør dersom presset mot Pulis blir så sterkt at han ikke kan fortsette som manager. Kommer da også Coates til å trekke seg ut ? Det ville vært ille, fordi det mer enn noe annet er han og hans gedigne formue som gjør at vi er kommet dit vi er i dag.

En annen sak er at han neppe kommer til å sprøyte inn like mye penger i tiden som kommer, ettersom det ikke legges skjul på at familien har som mål at klubben i stadig større grad skal kunne stå på egne ben, uten store pengebidrag utenfra. Men en del vil det nok fortsett dryppe dersom han anser det nødvendig for å sikre klubben videre fremgang, så klubben vil nok ennå nyte godt av Coates formue så lenge han står som eier.

Vi skal også huske på at det begynner å bli en del år siden Coates overtok, og nærmest stilte som ultimatum for å overta at Pulis takket ja til managerjobben.

Det har rent mye vann i havet siden den gang, og spørsmålet er om tilliten til Pulis er like sterk i dag som den var den gangen han overtok klubben for en hel del år siden ?

Utad er den fortsatt det. Og jeg tror vel kanskje at Coates egentlig i det store og hele er veldig godt fornøyd med at Pulis har klart å etablere klubben som et mid-table lag i PL.

Samtidig har vi sett drypp om at Coates har stilt spørsmål ved Pulis disposisjoner, som å betale 10m for Crouch. Selv om han også har poengtert at det er manageren som tar avgjørelsen når det kommer til spillere inn og ut, så lenge det er innenfor klubbens finansielle rammer.

Men heller ikke Coates - som er en garvet forretningsmann - kan vel være upåvirket av alle millionene som er spyttet ut i form av spillerkjøp de siste par sesongene, uten at disse pengene har ført oss noe videre hverken når det gjelder poeng eller tabellplassering ? :? Hverken Jones, Crouch, Adam, Palacios og Jerome - samlede investeringer for nærmere 35m pund - kan vel så langt påstås å være veldig godt anvendte penger.... :? Og det må vel også Coates ha fått med seg..... ;)

Er dette indikasjoner på at Pulis kanskje ikke er fullt så dyktig og like ufeilbarlig som Coates - tilsynelatende - trodde da han overtok ?

Og kan det bety at terskelen for å takke Pulis for innsatsen kanskje vil være lavere i dag enn den gang ?

Uansett tror jeg ikke at Coates kommer regelrett til å sparke Pulis, sett på bakgrunn av alt Pulis har gjort for klubben og sett hen til deres nære vennskap. Det mest nærliggende er vel i så fall at Pulis flyttes oppover i systemet til en rolle som "football director" eller tilsvarende, noe a'la den stillingen John Rudge hadde/har.

Selvsagt er dette bare spekulasjoner fra min side, og det er ingen gitt å vite hva Coates tenker. Som du Morten har vært inne på tidligere, vet vi vel ikke helt hvilke ambisjoner Coates har for klubben, og i hvilken grad Pulis har oppfylt disse. Dersom alle pengene som er sprøytet inn i hovedsak er ytet for å etablere oss som et middels PL-lag, er nok Coates såre fornøyd. Dersom ambisjonene strekker seg lenger enn som så, vil han nok etter hvert kanskje stille flere spørsmål ved hvordan pengene blir anvendt, gitt at Pulis ikke greier å ta oss steget videre. Og det er vel nettopp det siste flere og flere nå er begynt å tvile på om han vil klare.... :ugeek:
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 07 Mar 2013, 09:47

Du har mange gode poenger her, Torstein( som vanlig :) ).

Jeg har også fundert litt på dette rundt managerbytte( og er som deg en glassklar tilhenger av at slike bytter evt. bør skje mellom sesongene ). En ny manager vil neppe få det samme økonomiske handlingsrommet til å skru sammen "sitt" lag som det Pulis har fått. Det vil høyst sannsynlig gjøre det litt mer trøblete for en evt. ny manager å imøtekomme de relativt høye forventningene mange fans etterhvert har fått. Jeg tror at et bytte, spesielt hvis det kommer inn en manager med en radikal endring av spillestilen, kan bli skjebnesvangert for klubben. Så jeg tror faktisk Stoke på en måte kan sies å være litt i skrustikka på akkurat den fronten etter at Pulis så tydelig har satt sitt fotavtrykk på klubben over svært mange år.

At Coates er en dreven forretningsmann er det liten tvil om( han ble titt og ofte kalt "Scrooge" av fansen før han trakk seg ut av Stoke og islendingene tok over ), men kanskje nettopp derfor er han fornøyd med at Stoke spiller i PL? TV-avtalen genererer jo smakløst mye penger til PL-klubbene og det samme gjør sponsoravtaler o.l. Den økonomiske hverdagen er fundamentalt forskjellig i Championship og hvis Coates er den pengemannen jeg tror han er, så vil han heller ha en manager som fokuserer på å fornye statusen som PL-klubb enn en fyr som f.eks. Boskamp( som jo Coates mislikte sterkt ) som ville prøve å spille "sexy football"...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 07 Mar 2013, 09:56

Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 07 Mar 2013, 10:34

Jeg tror ikke TP, Coates eller Shawx for den saks skyld forstår "problemet" - eller så er det jeg som ikke forstår det 8-) . Vi har tapt 2 hjemmekamper på 1 år - det er fantastisk. Og, vi har spilt ok fotball i mange av disse, veldig bra i noen få og dårlig i en del. DET kan vi godt leve med! Det er ikke West Ham kampen, eller Fulham kampen som er utfordringen. MEN, det som bekymrer/irriterer supportere (i allefall meg) er følgende;
- Vi er et usedvanlig dårlig og destruktivt bortelag, noe som statistikken forteller alt om! At vi har kun 1 borteseier på 23 kamper er en ting, det er måten vi fremstår på som er irriterende. Vi "legger" oss i hver kamp, laguttak og taktikk feiler HVER gang. Utviklingen på bortebane etter den første kampen mot Bolton i august 2008 er null - vi er nøyaktig like dårlige nå, null progresjon selv etter 800 milloner brukte kroner på nye og bedre spillere!
- Laguttaket begynner å bli en farse. Spillere som er tydelig LANGT unna sin beste form starter hver kamp mens andre ALDRi får sjansen, uansett! Hvorfor spillere er kjøpt inn for 4-5 milloner pund og aldri er gode nok til å spille er en stor gåte!
- Spillerkjøpene begynner å bli mange og dyre. Dessverre er rekken av bomkjøp etterhvert temmelig lang. For en fattig Stoke supporter som jobber hardt for å skrape sammen nok pund til en kampbillett er det relativt tungt å se alle spillerne som klubben har brukt noen hundre millioner i innkjøp og hever flere hundre tusen kroner i lønn HVER uke - men bare trener 2 timer om dagen, uten å bidra med noe som helst på banen! Det svir jo litt fortsåelig nok!

Men, det er jo bare å banke Newcastle så er vi tilbake 8-)
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Lilledino » 07 Mar 2013, 22:28

Tunge tider karius bror..

Jeg kan hverken flashe med trender c sertifikat, eller husker lagoppstillingein til Stoke mot Leeds i 1975.

Jeg er bare en enkel Stoke supporter, som tilfeldigvis har hatt denne klubben i mitt hjerte.
Det har det vært siden jeg spilte for Stoke på Gommerudbanen på 70 årene

Jeg elsker Stoke, Stoke er MITT lag... derfor har jeg det tungt . --

..Så hvordan går det med Stoke,,, Sier min bordmann, som er Tottenham supporter (ikke mange av de heller egentlig)

Kjære Karius bror, nå er det tungt...
Det er tung fordi jeg synes vår manager bruker valg som ingen kan forstå... Som forbrenner gode talenter på benken, og som bruker andre, som ikke skal spille..

Det er tungt nå Karius bror..

Men, vi er stolte, vi skal vinne neste kamp..

Neste kamp ska TP bruke Adam, Brek, Jerome og KJ.. Det lover jeg.. DA blir det bra.

Neste kamp vinner vi Karius bror....
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 07 Mar 2013, 23:34

"Karius bror" ???

"Tungt"? 11. plass i verdens beste fotballiga er ikke "tungt".

Nedrykk er "tungt".
Å være supporter av en gammel norsk storklubb som spiller på fjerde nivå pr. dato er "tungt".
Å dra til forblåste Huddersfield å oppleve talentløse spillere og tap i League One er "tungt".

Men midt på tabellen i PL er det IKKE. Og skulle det en dag virkelig bli for "tungt", så kan det være greit å selvmedisinere seg med en dose ironisk distanse til det hele...

Ingen vits å male fanden på veggen enda, det er det heller mange trofaste supportere av et relativt stort antall andre klubber som burde holde på med.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg olejodd » 08 Mar 2013, 02:02

Syns at du Morten er litt for mye "forststå-seg-påer" til tider.Du har litt for lett til å prøve å diskvalifisere andres meninger,samtidlig som du har veldig mye "vettug" å komme med. Er vel selv ikke en veldig engasjerende debatant her inne,men ser no hva som foregår og hva som blir skrevet. Betaler mitt medlemskap med glede og vil vel for alltid være en Stokies :-)
olejodd
Stokie

Innlegg Morten T. » 08 Mar 2013, 09:40

olejodd skrev:Syns at du Morten er litt for mye "forststå-seg-påer" til tider.Du har litt for lett til å prøve å diskvalifisere andres meninger,samtidlig som du har veldig mye "vettug" å komme med. Er vel selv ikke en veldig engasjerende debatant her inne,men ser no hva som foregår og hva som blir skrevet. Betaler mitt medlemskap med glede og vil vel for alltid være en Stokies :-)

Det er et fair synspunkt, selv om jeg sier meg uenig i deler av det.

Hvis jeg f.eks. mener at Eli Landsem eller Ivar Hoff ville vært et perfekt valg som neste manager i Stoke City F.C. og velger å kringkaste det her( eller på andre såkalte "debatt/diskusjonsforumer" ), så bør jeg faktisk være forberedt på at ikke alle skal bifalle og være 100% enig i det standpunktet. Desverre fungerer konseptet sånn at det ikke finnes en monolog-knapp hvor enn kan la ens egen ytring stå fullstendig uimotsagt( selv om diktator-genet mitt gjerne hadde sett at det var slik...)

Flere ganger har jeg jo selv blitt motsagt eller debattert i senk av folk som er særdeles flinke eller kunnskapsrike, men jeg kunne ikke min villeste fantasi ha drømt om å gi noen pes pga. at de har de egenskapene. Snarere tvert i mot.

Chill out... ;)
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Lilledino » 08 Mar 2013, 10:26

Ja, jeg synes det er tung nå Morten, og det må jeg få lov til å synes.

Mest fordi vi ikek bruker de spillerene jeg mener vi bruker, og fordi vi har tapt to kamper mot møkkalag.

Derfor synes jeg det er det tungt Karius Bror, og det må jeg få lov å mene, uten at noen kan rette meg på det.

Rykker ned gjør vi ikke , men akkurat nå er det ikke morsomt..
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 08 Mar 2013, 11:03

Lilledino skrev:Ja, jeg synes det er tung nå Morten, og det må jeg få lov til å synes.

Mest fordi vi ikek bruker de spillerene jeg mener vi bruker, og fordi vi har tapt to kamper mot møkkalag.

Derfor synes jeg det er det tungt Karius Bror, og det må jeg få lov å mene, uten at noen kan rette meg på det.

Rykker ned gjør vi ikke , men akkurat nå er det ikke morsomt..

Det er ingen som "retter på noe" som helst, det dreier seg om noe såpass enkelt som å være......trommevirvel......Uenig!

Men la oss nå kjøre en paralell: Jeg mener at Eli Landsem, Ivar Morten Normark eller Ivar Hoff ville vært de aller beste kandidatene til å ta over etter Tony Pulis i Stoke, men ikke "rett på meg" for det synspunket eller våg å være uenig. For da vil jeg, uten først å argumentere for hvorfor jeg mener som jeg gjør, plassere deg i boksen merket "besserwisser", Jantelovs-forkjemper som jeg er....
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest