Bjarne skrev:Beklager, men det er noe rivruskende galt om vi skal bruke mer enn 200 millioner på en fotballspiller. Jeg vet det må brukes penger, men i en tid da mange sliter økonomisk er det noe trist over slike overganger. Er det verdt en slik pris for å bli en eller to plasser "bedre" enn i fjor?
Det er et veldig interessant poeng du tar opp her, Bjarne. Det er jo ingen logikk i dette i det hele tatt.
Noen av oss er vel kritiske, eller sterkt kritiske, til utviklinga i fotballen og mye av sjarmen har jo fordufta tilbake fra den tida hvor arbeiderklasse og fotball var vevd mye tettere sammen. På 1990-tallet skjedde det dog noe. Inn kom folket med dress, slips, et eller annet BI-diplom og et sterilt følelsesliv.
Men har det bare vært negativt? Jeg mener for det meste ja, men det er vel noe som heter at "Hvordan kan man argumentere for sitt eget syn uten å kjenne til motpartens argumenter?"
Det beste motargumentet jeg har hørt er at fotballen av i dag genererer mange nye arbeidsplasser og det er et godt argument, allikevel kan man slå det argumentet litt i hjel ved å argumentere for at det hadde vært plass til enda flere arbeidstagere hvis noen av pengesummene som brukes på overganger og lønninger til spillerne hadde blitt fordelt med en annen nøkkel.
Jeg er tilhenger av at fotballen må reguleres i større grad en i dag, ikke for at reguleringer og forbud er moro, men fordi det ikke finnes noe som helst logikk i at en ung gutt som tupper ball skal tjene like mye på en uke som to-tre sykepleiere, slaktere, lærere, kokker eller snekkere tjener på et helt år. For meg blir det feil.